InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Een vluchtig medium

Een vluchtig medium

Een vluchtig medium We hebben er inmiddels wel een paar die passen in het plaatje van “vluchtige medium”. Behalve dat je de vraag kunt stellen in hoeverre het erg is dat je vluchtige media hebt, kan je ook nadenken over de vraag of je dit toch niet ergens vast moet leggen. Er zijn mensen die deze mening zijn toegedaan en dan is de aanvullende vraag mogelijk, wat daar de toegevoegde waarde van is. De meningen zijn verdeeld over “het vluchtige medium”, maar er wordt in ieder geval grootschalig aan meegedaan. Strikt genomen kan je de krant ook als vluchtig medium zien, immers de volgende dag wordt de vis er weer in verkocht. Toch ligt dat iets genuanceerder, temeer de krant ook altijd terug te halen is. Anders ligt dat met internet (of delen daarvan), met als bijvoorbeeld een enorm vluchtig medium als Twitter.

Betekenis

“Vluchtig” komt uit de natuur- en scheikunde en staat voor stoffen die erg snel verdampen. “Medium” kan worden uitgelegd als informatiedrager, middel om een boodschap over te dragen. Gezamenlijk maakt dit een over te dragen boodschap die als sneeuw voor de zon kan verdwijnen en inmiddels hebben we er daar meerdere van. Waarbij de vraag steeds meer opdoemt in hoeverre we daar toch iets over vast moeten leggen en zo ja, hoe moeten we dat doen. Waar critici dan vervolgens aan toevoegen wat überhaupt de toegevoegde waarde is om een vluchtig medium vast te willen leggen. Uiteenlopende gedachten dus.

Wat doen we er mee?

Internet wordt bevolkt met vluchtige media en misschien moeten we internet in z’n totaliteit wel als vluchtig medium zien. Toch zijn er grote verschillen waarneembaar. Enkele van de meest bekende uitgelicht.

Twitter

Neem nu een enorm vluchtig medium als Twitter, dat is voor een volger van een aardige groep mensen nauwelijks nog echt te volgen. Er gaat continu verkeer overheen en natuurlijk zitten daar ook aardige, lieve, vertederende en humoristische zaken tussen, maar ook veel bagger of braaksel, zoals sommige mensen het noemen.

Informatie wat eigenlijk geen informatiewaarde heeft, maar meer iets wat naar aandacht snakt … en ook daar kan een medium als Twitter voor gebruikt worden. Je ziet, ruikt, voelt, hoort of proeft iets en dat vind je opmerkelijk genoeg om te melden. Je hoeft er niet over na te denken en zet het er in 144 tekens op, eventueel fotootje erbij en klaar. De vraag is wat wil je er mee bereiken? Immers, als dat “niets” is, dan is het verspilling van tijd, de mens doet niet zomaar wat. Daar is een reden voor en er zijn wat onderzoekers die die vragen steeds weer voorleggen, al was het maar omdat het fascinerend is om de gedachtegang te doorgronden.

Enkele van de meest voorkomende redenen als een bericht geen “waarde” heeft (met waarde hebben we het over een waarde die concreet te benoemen is en voor de ontvanger iets toe kan voegen);
  • Leuk, grappig
  • Herkenning
  • Aandacht
  • Zomaar

Ruim 70% van de mensen die actief is op Twitter, stuurt dagelijks één of meerdere berichten uit in dit kader. De snelheid van het medium en dus de vluchtigheid, maakt bij 2/3 dat ze deze berichten er vaak zonder verder na te denken opzetten. Het “zomaar” is het meest onzinnige van alles en meerdere respondenten kunnen geen uitleg bedenken. De onderzoekers hebben het betiteld als “opmerkelijk!”.

Ruim 50% van de respondenten geeft aan dat ze Twitter gebruikt voor promotionele activiteiten. Het bericht bevat dan wel iets wat mogelijk van toegevoegde waard kan zijn. Denk aan een website, blog, Facebook, Instagram, product of dienst etc. Ruim 60% heeft tevens een commerciële waarde.

Facebook

Facebook is minder vluchtig, want mensen die er iets af willen halen, hebben er soms zelfs de grootste moeite mee. Wel is het zo dat de tijdlijn razendsnel gaat als je er regelmatig wat op zet (en die regelmaat is dan weer de toegevoegde waarde van Facebook), maakt dat het weer wel vluchtig.

Het is voor de een de promotie van een bedrijf c.q. product of dienst en voor de ander een persoonlijk dagboek. Maar dan een die je met de wereld wil delen, dus hoezo persoonlijk?
Wat de toegevoegde is? De onderzoekers hebben met name de groep die het puur voor privégebruik toepast, gevraagd wat voor hen de toegevoegde waarde is.
  • De grootste groep wil de vrienden op de hoogte houden van hun activiteiten (lekker bezig!)
  • De aanvullende vraag is in hoeverre echt vrienden elkaar dan nog zien? Die zelfde groep geeft in grote meerderheid aan dat echte vrienden elkaar ongeveer hetzelfde zien, maar het wel een deel van het telefoonverkeer vervangt.
  • Ruim 75% geeft aan dat het voor kennissen of andere bekende een vorm van op de hoogte houden is, wat mogelijk anders zou vervagen.
  • Slechts 20% heeft het over profilering op internet, een eeuwigheidswaarde. Bij deze vraag is het lastig of mensen hier eerlijk over zijn c.q. ze zich er bewust van zijn.

De vluchtigheid van het geheel vindt men niet erg, zo gaat het ook als je iets face tot face bespreekt, dan verdwijnt het ook snel of minder snel naar de achtergrond. Vastlegging vindt op Facebook wel plaats, maar zelden dat mensen actief terugkijken.

Wat heeft waarde?

We zijn langzaam van het papieren tijdperk naar het digitale tijdperk gegaan en dat is de vooruitgang. Alleen is het wel zo dat er een groeiende groep is die de digitale wereld als een erg belangrijke realiteit zien (ruim 65%) en dat kan ook de werkelijke realiteitszin onder druk zetten.
Het tastbare, bijvoorbeeld het boek, is niet voor niets enorm achteruit gegaan en neemt het e-boek toe. We lezen wel boeken, overigens ook minder dan in het verleden, maar via de tablet/e-reader.

Het is onzinnig om zaken te vergelijken, het zijn als het ware elkaars vijanden, maar ook realiteit en dus is het kijken of en zo ja, of het naast elkaar kan leven. Zo niet, dan zal het papier in de vorm van kranten en boeken enig moment verdwijnen. Kunnen oude geschriften dan in letterlijke zin de tand des tijds doorstaan? De respondenten denken dat het langzaam zal vervagen (rum 90%) en uiteindelijk zal alles via de digitale snelheid verlopen. Toch zijn er ook initiatieven die internet “vast willen leggen”. Er zijn wat particuliere initiatieven om oude websites “vast te leggen”. Wat speelt vandaag, dat moet je vastleggen … alleen is in deze de vraag in hoeverre het haalbaar én gewenst is. In ieder geval wel voor de initiatiefnemer.

Tot slot

Vluchtig medium … het hoort er allemaal bij. We leven steeds sneller, halen de wereld binnen en willen, met de individualisering en profilering, onszelf ook over de wereld zichtbaar krijgen. De vraag is alleen wat daar dan weer de toegevoegde waarde van is, minimaal een stukje streling van het ego aldus de onderzoekers.

Lees verder

© 2014 - 2017 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Smartphone app: InstagramSmartphone app: InstagramBen je op zoek naar een nieuwe applicatie voor je smartphone? De fotoapplicatie Instagram wordt steeds vaker gedownload.…
Wat doet een medium?Char, Robert van den Broeke, Jomanda... slechts een kleine greep uit het enorme aanbod van mensen die zich een medium no…
Populaire sociale netwerksitesFacebook, Myspace, Twitter, Hyves, Youtube en Linkedin zijn de 6 meest populaire sociale netwerksites van dit moment. Me…
Slim geld verdienen met FacebookSlim geld verdienen met FacebookHet sociale medium Facebook kennen we en we kunnen bijna niet meer zonder. Het is een van de grootste sociale media, nie…
Twitter je rijk: geld verdienen met Twitter!Twitter je rijk: geld verdienen met Twitter!Iedereen kent het sociale netwerk Twitter, waar je korte berichten (max. 130 tekens) kunt plaatsen. Twitter is de laatst…
Bronnen en referenties
  • F. Simpsom en P. Heart – onderzoeker MySpy

Reageer op het artikel "Een vluchtig medium"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Special: Digitale snelweg
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!