Cyberpesten op school
Pesten is vaak onzichtbaar op school. Maar cyberpesten is nog veel onzichtbaarder. Ongeveer een op de drie kinderen is wel eens gepest via internet, sms, of sociale media. Een op de vijf jongeren pest digitaal. De gevolgen die cyberpesten heeft zijn groot, misschien nog wel groter dan gewoon pesten. Dat komt onder andere door het anonieme karakter. Wat kun je hier als leerkracht of ouder tegen doen?
Stel je voor, je eigen kind wordt gepest via internet. Of misschien wel een kind bij jou uit de klas. Wat kun je hier nou het beste tegen doen? En hoe voorkom je het?
Zorg dat je meer te weten komt over cyberpesten
Iedereen weet dat er gepest wordt via internet, sociale media en sms. Maar hoe gebeurt dat precies, en wat speelt er? Doe meer kennis op over cyberpesten, bijvoorbeeld via Youtube. Ouders en docenten die een paar van die filmpjes hadden gekeken, schrokken hier enorm van. Als je je hierin verdiept, besef je gelijk hoe groot de gevolgen kunnen zijn voor een kind dat gepest wordt. Het geeft je niet alleen nieuwe kennis, maar ook motivatie om het pesten aan te pakken.
Tussen gewoon pesten en cyberpesten zitten een aantal grote verschillen. Als eerste natuurlijk de anonimiteit. Dit kan het soms erg bedreigend maken, omdat je niet eens weet wie jou aan het pesten is. Ook kun je er bijna niet aan ontsnappen. Als je op straat gepest wordt, kun je naar huis. Maar bij cyberpesten word je tot in je eigen slaapkamer nog gevolgd. Zelfs daar voel je je niet meer veilig. De boodschap blijft ook veel langer hangen, en bij een groter publiek. Het staat namelijk op internet. De pester ziet zelf vaak niet wat de gevolgen zijn van zijn daden.
Verdiep je in de digitale wereld
Leerlingen hebben vaak meer ervaring met de nieuwe media dan jijzelf als ouder of leerkracht. Om in te kunnen grijpen bij cyberpesten is het handig als je er zelf ook het een en ander van weet. Ga zelf een hyven, twitteren, of maak een account op facebook. Alleen als je zelf op internet bekend bent, snap je wat van de digitale leefwereld van de jongeren.
Gebruik een verzonnen verhaal
Als je met kinderen in gesprek zou willen over cyberpesten, zul je merken dat dat vaak lastig is. Kinderen die worden gepest via de moderne media, zullen zich vaak enorm schamen. Daarom is het een heel moeilijk onderwerp om over te praten. Als je bijvoorbeeld vraagt of ze er wel eens over gehoord hebben, en of ze iemand kennen die gepest wordt, kan dat al beter werken. Zo verlaag je de drempel voor de kinderen. Je kunt ook een verzonnen verhaal gebruiken om het bespreekbaar te maken. Of gebruik de actualiteit, bijvoorbeeld een krantenartikel. Dan komen de verhalen vaak wel los, en dat kan de waardevolle informatie geven. Hoe reageren de kinderen, en wat weten ze al?
Informeer kinderen
Het is heel goed om kinderen te informeren over cyberpesten. Veel scholen besteden hier gelukkig al aandacht aan. Zorg dat de kinderen weten wat het is, wat voor gevolgen het kan hebben, en wat je eraan kan doen. Ga met de kinderen in gesprek over dit onderwerp. Hebben ze dit zelf wel eens meegemaakt? Zelf wel eens gepest misschien? Wat vind je daar nu van? Wat zou iemand die gepest wordt via nieuwe media kunnen doen? Hoe zou jij kunnen helpen? Door zo'n gesprek worden de kinderen bewust van hun verantwoordelijkheid hierin, en zal het minder vaak voorkomen. Leg ook uit, zoals hierboven beschreven waarom cyberpesten nog ingrijpender is dan gewoon pesten.
Nuttig voor op school
Voor op een school zou het handig kunnen zijn om een mediacoach te hebben. Niet elke leerkracht weet evenveel van de nieuwe media. Zo'n coach begrijpt de digitale wereld en is ook opgeleid om het onderwerp te bespreken met jongeren. Op en positieve, coachende manieren, ook voor ouders en collega's. De meeste kinderen zullen er niet over praten als ze gepest worden, en als ze dat doen, zullen ze dat zelden doen met docenten. Handig is het misschien om het onderwijs ondersteunend personeel te vragen of die ook op signalen willen letten. De kantinemedewerkers, de conciërge en de hulpmoeder zien vaak veel meer dan de leerkrachten zelf. Ze zien bijvoorbeeld een gevecht ontstaan, of helpen het kind als het voor de zoveelste keer een lekke band heeft. Betrek dus ook deze collega's bij je anti pest beleid.