Wat is LinkedIn en waar kun je het voor gebruiken?
Wereldwijd gebruiken 34 miljoen het professionele virtuele netwerk LinkedIn. Hoe werkt het en wat heb je er aan?
Sociaal virtueel netwerk
Linkedln (www.LinkedIn.com) is een gratis virtueel sociaal netwerk gericht op professionals. Als gebruiker kun je er een profiel aanmaken met daarop je huidige werkzaamheden en je werkzaamheden uit het verleden en je opleidingen. Het is vergelijkbaar met een cv. Door connecties – links – met profielen van anderen aan te gaan, kun je een zichtbaar netwerk opbouwen. LinkedIn is een essentieel onderdeel van de moderne economie.
Waarom LinkedIn gebruiken?
Via je LinkedIn netwerk kun je op de hoogte blijven van de actuele activiteiten van anderen. Via het netwerk van je eigen contacten kun je in contact komen met anderen. Stel dat je op zoek bent naar een nieuwe baan. Dit kun je je contacten in een keer laten weten. Aangezien LinkedIn een netwerk van professionals is, is de kans groot dat een van je contacten iets voor je kan betekenen of wellicht iemand kent die iets voor jou kan doen. Andersom gebeurt ook veel: bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe mensen, laten dit meer en meer weten via LinkedIn. Vergeleken met andere sociale netwerken zoals Hyves, is LinkedIn vooral gericht op professioneel gebruik. Je zult er dus niet snel vakantiefoto’s aantreffen.
Wie gebruikt LinkedIn?
Zoals gezegd is LinkedIn een netwerk voor professionals. Het wordt veel gebruikt door recruiters, ondernemers, ZZP-ers, universiteiten en hogescholen. Het netwerk bestaat sinds 2003. Geschat wordt dat anno 2010 in Nederland zo een 700.000 mensen een profiel hebben. Wereldwijd heeft LinkedIn 34 miljoen gebruikers. In Nederland is LinkedIn het meest gebruikte sociale netwerk.
Profiel aanmaken
Een LinkedIn profiel aanmaken is heel eenvoudig. Je maakt een account aan via LinkedIn. Je vult je persoonlijke gegevens in, je opleidingen, je werkervaring uit het verleden, je huidige werkzaamheden en eventueel je specialisme. Bij al deze gegevens bepaal je zelf wat je wilt invullen. Er is bijvoorbeeld een mogelijkheid om in te vullen of je getrouwd bent of niet. Jij bepaalt of je dat de wereld wilt laten weten, of je het relevant vindt. Je kunt ook een foto van jezelf toevoegen. LinkedIn geeft vervolgens op basis van de gegevens die jij in je profiel hebt ingevuld adviezen met betrekking tot profielen van andere gebruikers die jij zou kunnen kennen en die jij aan je links zou kunnen toevoegen. Stel: je werkt als journalist in Arnhem. LinkedIn laat dan automatisch profielen zien van contacten die voor jou interessant zouden kunnen zijn. Je hoeft daar uiteraard niet op in te gaan, maar het is wel handig.
Een goed profiel
Een goed profiel opbouwen is belangrijk. Immers, je verstuurt uitnodigingen op basis van dit profiel. De uitgenodigde besluit op basis van deze informatie of hij of zij aan jou wil worden gelinked. Als je een goed profiel hebt aangemaakt, wordt het dus makkelijker om mensen aan te trekken die voor jou van belang kunnen zijn. Lieg niet en maak de zaken ook niet mooier dan dat ze zijn. Uiteindelijk schiet je daar niets mee op. Een goed profiel vergoot ook je zichtbaarheid buiten LinkedIn. Google en andere zoekmachines maken namelijk gedeeltelijk gebruik van je publieke profiel. Je kunt er voor kiezen om je volledige profiel zichtbaar of gedeeltelijk zichtbaar te laten worden voor niet LinkedIn gebruikers.
Zelf mensen uitnodigen
Je kunt ook zelf mensen uitnodigen om aan jou gelinked te worden. Dat kan ook als iemand nog geen LinkedIn profiel heeft. Ook dit is heel eenvoudig. Je typt het e-mailadres in en LinkedIn verstuurd automatisch een mail naar de geadresseerde waarin wordt gevraagd of die persoon aan jou gelinked wil worden. De gevraagde persoon hoeft niet te reageren, zoals jij ook niet hoeft te reageren als jij uitgenodigd wordt.
Waarom zou je LinkedIn gebruiken?
Via je netwerk kun je op de hoogte blijven van de activiteiten van anderen. Netwerken worden in toenemende mate moeilijker om bij te houden. Met LinkedIn kun je op een eenvoudige manier je netwerk in een klap op de hoogte brengen van jou professionele veranderingen/wensen. LinkedIn biedt je de mogelijkheid om een CV aan te maken, compleet met referenties (recommendations). Je kunt zelf om referenties vragen, maar ook anderen aanbevelen. Het is niet alleen belangrijk wie jij kent, maar ook wie jou kent.
Een netwerk hebben is belangrijk vanwege een aantal redenen: als ondernemer kun je er een relatie met je klanten mee opbouwen, je kunt nieuwe relaties ontmoeten, via de referenties en kun je gratis reclame voor je product of dienst maken. Als niet ondernemer kun je via een netwerk op zoek naar een nieuwe baan, kun je mensen leren kennen die je kunnen helpen bij je carrière en kun je op de hoogte worden gehouden van actualiteiten die voor jouw vakgebied interessant zijn zoals wet- en regelgeving.
Tweede graad
De echte kracht van een netwerk zit hem volgens deskundigen in de zogenaamde tweede graad. Je eigen netwerk wordt eerstegraads genoemd. De tweede graad is het netwerk dat mensen hebben die tot jouw netwerk behoren.
© 2010 - 2024 Enroute, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen