Hoe werkt Pinterest: stappenplan voor je Pinterest-account
Pinterest is net zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ een sociaal netwerk waarop wereldwijd 70 miljoen leden actief zijn (data maart 2014). De website werd opgericht in maart 2010 door Ben Silbermann. Hoe werkt Pinterest? Het is in feite is een online prikbord waarop mooie en inspirerende afbeeldingen (“pins”) gedeeld kunnen worden. Afbeeldingen kunnen verzameld worden op prikborden, die je zowel zelf kunt invullen of “repinnen” vanop andere prikborden. Pinterest kan ook succesvol worden ingezet bij zakelijke ondernemingen. De opzet van een Pinterest-account is heel eenvoudig en kan je klaren in slechts enkele stappen.
De geschiedenis van Pinterest
Pinterest werd in maart 2010 gelanceerd en werd opgericht door Ben Silbermann. De website wordt beheerd door Cold Brew Labs, gevestigd in Palo Alto (Californië). De gebruiker van Pinterest kan over de hele wereld afbeeldingen pinnen en op de eigen prikborden plaatsen. De website is vooral in trek bij vrouwen (80% van de gebruikers zijn vrouwen), die er inspiratie opdoen over modetrends, wooninterieur en andere hippe evoluties in de maatschappij. Men kon bij de lancering aanvankelijk enkel de website bezoeken als men een uitnodiging ontvangen had. In augustus 2012 werd het mogelijk om gratis te registreren zonder uitgenodigd te worden via e-mail. Pinterest is voornamelijk bij vrouwen in de Verenigde Staten enorm geliefd.
De opzet van een Pinterest-account: hoe werkt Pinterest?
De werking van Pinterest is echt niet moeilijk. Je kan heel snel aan de slag gaan met Pinterest door een aantal eenvoudige stappen te doorlopen. Het aanmaken van een account duurt niet lang en is absoluut niet moeilijk. Het duurt in principe slechts vijftien seconden om je gratis te registreren.
Stap 1: Maak een Pinterest-account aan
Om te starten ga je naar de website www.pinterest.com en klik je op registreren. Je kan kiezen om te connecten via Facebook of Twitter, maar je kan ook eenvoudig via een e-mailadres registreren. Het voordeel van te registreren via sociale media is dat je je pins gemakkelijk via de sociale media kan delen. Bovendien kan je vrienden zoeken via je sociale connecties. Op het einde van de registratie vraagt Pinterest om enkele borden te kiezen die je interesse wekken. Achteraf kan je, indien je dit zou wensen, die borden opnieuw “unfollowen”.
Stap 2: Maak borden aan
De tweede stap is een aantal borden zelf aanmaken waar je al jouw pins op kwijt kan. Denk hierbij goed na over wat je wil gaan verzamelen qua afbeeldingen. Wat zijn jouw interessegebieden en wat wil je gaan delen met andere Pinterest-gebruikers? Het aantal aangemaakte borden is ongelimiteerd. Het is vooral zaak om gestructureerd je borden voor jezelf en je volgers in te delen.
Stap 3: Aan de slag: pinnen en repinnen
Vanaf nu kan je starten met pinnen. Als je met je muis beweegt over een gepinde afbeelding in Pinterest zal je zien dat er twee mogelijkheden verschijnen. Je kan het repinnen of je kan het liken. Het verschil is dat een like niet op één van je borden komt te staan maar in de sectie van je account “likes”. Vanaf nu ben je helemaal vertrokken en kan je je eigen borden, naargelang je interesses, gaan samenstellen.
Vier woorden uit het Pinterest-jargon
De meest voorkomende begrippen in het Pinterest-jargon zijn:
- Bord: Een bord is een openbare map waar je afbeeldingen op pint.
- Pin: Een pin is een foto (afbeelding) of video die je deelt met Pinterest. Iemand die pint (pinner) kan de afbeeldingen zelf opladen of delen vanuit andere borden.
- Repin: Een repin is een afbeelding op Pinterest die opnieuw gedeeld is. Zo kunnen afbeeldingen wel duizend keer gedeeld worden, telkens door andere gebruikers.
- “Followen” en “unfollowen”: “Followen” of volgen wil zeggen dat je de borden en/of pins van andere gebruikers gaat volgen. “Unfollowen” wil dan zeggen dat je deze niet meer wil volgen. Meer dan waarschijnlijk heb je geen interesse meer in dit thema
Pinterest in een zakelijke context
Ook voor bedrijven kan het interessant zijn om een Pinterest-account aan te maken. Bedrijven kunnen gebruik maken van de “Pinterest Follow button” en deze vervolgens op hun website plaatsen. Daarnaast is er een ”pin it button” waarmee mensen direct een afbeelding op hun bord kunnen pinnen. Bedrijven kunnen zelf de HTML-codes van deze buttons vinden en direct kopiëren naar hun respectievelijke website. Enkele voorbeelden van integratiemogelijkheden zijn: nieuwe producten aankondigen via Pinterest en vervolgens naar de eerste reacties peilen, verschillende borden maken voor de verschillende afdelingen van je bedrijf of zelf afbeeldingen repinnen. Door zelf afbeeldingen te repinnen weten jouw volgers wat de interessegebieden van het bedrijf zijn. Zorg er tot slot voor dat de afbeeldingen op je website ook pinbaar zijn.