Aanmaken van een Facebook-bedrijfspagina
Facebook is met voorsprong het meest populaire sociale netwerk. Jong en oud zijn er flink mee vertrouwd en intussen zijn er wereldwijd meer dan 1.230.000.000 actieve maandelijkse gebruikers (cijfers januari 2014). Er zijn op Facebook persoonlijke profielen, maar ook bedrijfsprofielen, communities enzovoort. Met bedrijfsprofielen kan je wel aannemen dat de potentiële doelgroep voor je bedrijf tussen die meer dan één miljard maandelijks actieve gebruikers zit. Uiteraard dien je een goede Facebook-strategie te hebben. Je kan meermaals per week je klanten informeren over een nieuw product of dienst. Maar nog meer dient sociale media om in contact te treden met je klanten en hen heel snel een antwoord te geven op vragen die ze via dit kanaal stellen. Een Facebook-bedrijfspagina opzetten is niet ingewikkeld. Toch neem je er best even de tijd voor om alle gegevens van je bedrijf correct in te brengen. Vervolgens komt de strategie en marketing van je Facebook- bedrijfspagina.
Je bedrijfspagina registreren
Eerst en vooral dien je een persoonlijk Facebook-profiel te hebben. Indien je dit nog niet hebt, maak je er ééntje aan. Je kan dan je persoonlijk profiel koppelen aan dat van je bedrijfsprofiel. Zo heb je toegang vanop je persoonlijke account aan je bedrijfsprofiel. Een veel voorkomende fout is immers dat je een bedrijf gaat aanmaken onder een persoonlijke account. Dit mag niet, want je bent dan gebonden aan een maximum aantal vrienden. Bovendien is het als Facebook-gebruiker meer gangbaar dat je snel een bedrijf een ‘like’ geeft, in plaats van dat je aanvraagt om ‘vriend’ te worden. Surf naar
https://www.facebook.com/pages/create en maak hier de juiste keuze.
Kiezen bij het aanmaken van een bedrijfsprofiel
Je kan hier meerdere keuzes maken. Je moet hier kiezen tussen enerzijds "Plaats of lokaal bedrijf” of een “Bedrijf, organisatie of instelling”. Bij de eerste optie krijg je er een kaartje en adresgegevens bij. Kies je voor optie 2, dan wordt een beschrijving van je bedrijf weergegeven. Heb je nu uiteindelijk de verkeerde keuze gemaakt, dan kan je achteraf nog heel gemakkelijk veranderen.
Tijd voor een profielfoto en een tijdslijnfoto
Vanaf deze stap komt het marketingaspect naar voren. Je dient namelijk je bedrijf visueel te tonen aan de Facebook-gebruikers. Denk hierbij goed na wat je exact wil tonen over je bedrijf. Voor de profielfoto wordt meestal het bedrijfslogo gebruikt. Dit logo is zeer herkenbaar en zal telkens in beeld komen, ook als je reageert op een vraag van een fan. De tijdslijnfoto of coverfoto kan enkele USP’s (Unique Selling Proposition) van je bedrijf bevatten. Als je voor een bepaalde week een product of dienst in de kijker wil zetten, dan kan je de tijdslijnfoto of coverfoto veranderen. Heb je een promotie die van start gaat, dan kan je de coverfoto tijdelijk naar die promotie veranderen. Je kan het als een soort uithangbord zien met dé belangrijkste info die je wil meedelen aan de Facebook-gebruiker. De afmeting voor de profielfoto is 180 X 180 pixels en voor de coverfoto 851 X 315 pixels.
Zorg voor je unieke Facebook-bedrijfspagina-URL
Als je de bedrijfspagina aanmaakt, krijg je vaak een lange link als URL van je bedrijf. Een voorbeeld hiervan is http://www.facebook.com/pages/uwbedrijf/012345678910. Dit is natuurlijk geen commerciële URL. Je kan deze URL wijzigen, hoe jij dat wil, indien de naam nog beschikbaar is. Ga naar “Pagina bewerken”, gevolgd door “Informatie bijwerken”. Bij "gebruikersnaam" kan je dan de URL veranderen. Kies alvast een naam voor je URL die herkenbaar is voor je bedrijf. De bedoeling is dat deze goed klinkt in de online en offline communicatie.
Vul de andere gegevens aan op je bedrijfspagina
Op het tabblad “info” kan je alle gegevens van je bedrijf verder aanvullen. Doe dit nauwkeurig en professioneel. Bij een bedrijfspagina die net opgestart is, zullen er veel gebruikers even checken of het wel betrouwbaar is. Straal dus de bedrijfswaarden uit waarvoor je staat.
Een strategie en marketingplan voor je bedrijfspagina
Nu je alle gegevens hebt ingevuld, staat de basis er. Vanaf nu moet je nadenken hoe je zal communiceren met je fans. Denk hierbij na over het tijdstip, de frequentie en de soort boodschap die je wil brengen. Je kan nieuws, product-updates, foto’s, video’s enzovoort posten. Niet alle informatie is relevant voor je fans. Wees dus heel origineel in het schrijven van je posts. Denk er ook aan dat bepaalde medewerkers moeten beschikbaar zijn om in dialoog te gaan met de klant. Op sociale media is het aangewezen om heel kort op de bal te spelen als een fan informatie vraagt. Kijk ook eens om je heen hoe concurrenten het aanpakken. Kopieer niet, maar tracht bij te leren om jouw strategie te optimaliseren.