4 populaire sociale media netwerken

4 populaire sociale media netwerken Sociale media zijn heel populair geworden. Niet alleen in Nederland of België, maar wereldwijd. Ze maken deel uit van ons leven en jonge kinderen groeien er mee op. Zelfs de oudere generatie maakt heel vlot een profiel aan op Facebook, Google+, LinkedIn, Instagram, Pinterest of Twitter. Er zijn wel honderden sociale media netwerken, met elk zijn eigen kenmerken en specificaties. Twitter wordt bijvoorbeeld heel vaak gebruikt om korte statements te maken. LinkedIn houdt het eerder zakelijk en professioneel en Facebook wordt eerder gezien als animatiemedium. De impact van sociale media is enorm en heeft de communicatie tussen de mensen onderling sterk verbeterd. Bedrijven springen massaal op de sociale media kar en gebruiken het als advertentiemiddel en als een manier om in dialoog te gaan met de klant.

Facebook, één van de sociale media netwerken bij uitstek

Het Facebook social media netwerk is veruit het populairste en meest toegankelijke voor iedereen. Wereldwijd zijn er 1.230.000.000 maandelijks actieve leden (jan 2014) wat enorm is. Facebook is intussen beursgenoteerd onder leiding van Mark Zuckerberg en heeft een grote groei gekend, mede door de advertentiemogelijkheden die het aanbiedt. Facebook wordt gebruikt als animatiemedium. Je kan er foto’s opzetten van jezelf of kameraden, delen van belangrijke informatie of gewoonweg chatten met één van je contacten. Via de startpagina (Newsfeed) heb je een nieuwsoverzicht van al hetgeen je vrienden posten over hun dagelijkse bezigheden. Je kan deze berichten ‘liken’, er een ‘comment’ opgeven of het bericht ‘sharen’. Dit maakt Facebook zo leuk en dynamisch. Ook bedrijven maken gebruik van Facebook door advertenties te laten verschijnen op het platform. Naast advertenties is Facebook ook interessant om in contact te treden met de klant. Het toont je openheid en bereidwilligheid tot communicatie met je klant over een bepaald product of dienst van je bedrijf.

Tweet er op los met Twitter

Via het instant-messaging medium Twitter zijn er 241.000.000 leden wereldwijd actief (februari 2014). Twitter staat gekend om zijn snelle communicatievorm van hele korte telexberichten. Een bericht kan maximaal bestaan uit 140 karakters. Dus je dient heel kort je boodschap of ‘tweet’ aan de wereld kenbaar te maken. Boodschappen van andere Twitteraars kunnen ‘geretweet’ worden op je eigen profiel, omdat je die boodschap ook deelt of steunt. Vele politici of bekende personen laten kort na een meeting of een persconferentie via Twitter weten wat het resultaat is. Dit kan dan heel snel worden opgepikt door de verschillende media, die dit bericht retweeten. Tijdens Pukkelpop in Kievit (België) werd een oproep gedaan, als gevolg van het dramatisch ongeval in 2011, om bij ernstig noodweer een ‘tweet’ OK te versturen, om het thuisfront te melden dat alles OK is. Twitter wordt door bedrijven gebruikt om heel snel te communiceren. Een openbaar vervoersbedrijf kan bijvoorbeeld heel snel real-time de reiziger informeren over een vertraging, of wanneer een probleem zal opgelost zijn.

Google+, +1

Google + heeft wereldwijd 540.000.000 actieve leden (oktober 2013). Google+ werd door Google in het leven geroepen om de strijd aan te gaan met het populaire Facebook. Uiteraard wil Google in alle facetten de grootste zijn. Toch heeft Google+ nooit echt potten gebroken en blijft het net iets minder populair. Naast alle Google activiteiten zoals Google Adwords, Google Display is Google+ belangrijk voor de SEO waarde van je webpagina’s. Een bedrijf met een Google+ pagina zal sterker scoren in de Google ranking dan een bedrijf zonder Google+ pagina. Google+ werkt op dezelfde manier als Facebook. Je kan posten, posts delen, maar in de plaats van een Facebook ‘Like’ heb je een Google+ ‘+1’.

LinkedIn, je professioneel digitaal contactenboek

LinkedIn telt wereldwijd 277.000.000 leden (februari 2014). LinkedIn is vooral bekend voor het maken van connecties in de bedrijfswereld. Personen kunnen zich aanmelden en een profiel aanmaken voor zichzelf. Ook bedrijven kunnen dit doen. Werknemers van een bedrijf kunnen connecteren met leveranciers, collega’s, klanten enzovoort. Via LinkedIn tracht je om een zo groot mogelijk netwerk uit te bouwen van professionals. Veel bedrijven hanteren LinkedIn als Human Resource middel om de juiste profielen te zoeken voor een bepaalde functie. Bedrijven kunnen ook vacature-advertenties plaatsen op LinkedIn om snel aan nieuwe medewerkers te geraken.

Welk sociaal netwerk is voor jou weggelegd?

De doorsnee persoon zal meestal beschikken over een Facebook profiel, dat het meest toegankelijk is. Als je graag volgt wat je contacten doen, hoe het met hun kindjes gaat, of af en toe eens chat, dan is Facebook het ideale netwerk voor jou. Wil je je mening kwijt, de actualiteit heel snel volgen of je verdiepen in statements van bekende personen of je idolen, maak dan een Twitter profiel aan. Een Google+ profiel kan je eventueel aanmaken als je een Gmail account hebt. Vaak zal je meer gebaat zijn bij het luchtigere en meer animatie-gerichte Facebook. Blijf je graag in contact met mensen uit je professionele omgeving, dan maak je een LinkedIn profiel aan. Je kan ex-collega’s volgen in hun verdere carrière of gespot worden voor een topfunctie in een bedrijf.
© 2014 - 2024 Auteurjr, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Sociale Media, overheid en de gevarenSociale Media, overheid en de gevarenOnder social media of wel sociale media wordt een online platform verstaan, waarop je met elkaar kunt communiceren. Het…
Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Social media biedt organisaties de mogelijkheid om op een ideale manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk, groot bere…
Flirten via Facebook: vind je de liefde via social media?Flirten via Facebook: vind je de liefde via social media?Sociale media. Een onmisbaar hulpmiddel voor je sociale contacten, en inmiddels ook volkomen ingeburgerd bij het leggen…

Aanmaken van een Facebook-bedrijfspaginaAanmaken van een Facebook-bedrijfspaginaFacebook is met voorsprong het meest populaire sociale netwerk. Jong en oud zijn er flink mee vertrouwd en intussen zijn…
Bronnen en referenties
  • Marketingfacts, http://www.marketingfacts.nl/statistieken/detail/sociale-media-in-nederland-wereldwijd, 23 oktober 2014
Auteurjr (335 artikelen)
Laatste update: 03-03-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.