InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Video's bewerken met Windows Movie Maker

Video's bewerken met Windows Movie Maker

Video's bewerken met Windows Movie Maker Movie Maker wordt standaard meegeleverd met Windows. Voor een amateur die wat filmpjes op YouTube wil zetten of de vakantieclipjes wil bewerken, is dit een zeer geschikt programma. Hier worden de verschillende mogelijkheden besproken om video's te bewerken met Windows Movie Maker (WMM), zoals het splitsen van clips, het plaatsen van ondertiteling of het toevoegen van overgangseffecten.

Begrippen

  • Collectie: Video, audio of foto's die je hebt geïmporteerd in Movie Maker.
  • Project: Werkfase waarin volgorde van clips, effecten, overgangen, etc. wordt opgeslagen. Movie Maker projecten krijgen de extensie .mswmm.
  • Film: Het eindresultaat met alle video-, audio- en fotoclips samen, inclusief overgangen en effecten.

Video vastleggen

Onder dit kopje kun je vier zaken doen: video vastleggen, video importeren, foto's importeren en audio of muziek importeren.

Video vastleggen

Als je een camera (of webcam) hebt aangesloten op je computer, kun je direct opnemen. Het voordeel is dat je video direct in Movie Maker staat en je dus niet eerst de video hoeft op te slaan en dan pas te importeren.

Bestanden importeren

Opgeslagen video's, foto's en audio-bestanden kun je met de desbetreffende functie in het programma zetten. Movie Maker kan lange bestanden automatisch in kleinere stukjes (clips) verdelen als je de functie "Clips maken voor videobestanden" inschakelt. Deze functie staat onderaan het zoekscherm wat zich opent als je op "Video/foto’s/audio of muziek importeren" klikt. Het programma zoekt naar tijdstempels of belangrijke wijzigingen in het frame om te bepalen waar de grenzen van de clips liggen. Ook als je deze optie in eerste instantie niet hebt toegepast, kun je hem alsnog uitvoeren via "Extra" en dan "Clips maken".

Movie Maker kan werken met video's in de volgende bestandstypen: .asf, .avi, .m1v, .mp2, .mp2v, .mpe, .mpeg, .mpg, .mpv2, .wm en .wmv. Afbeeldingen kunnen gebruikt worden in de volgende typen: .bmp, .dib, .emf, .gif, .jfif, .jpe, .jpeg, .jpg, .png, .tif, .tiff en .wmf. Audio moet in .aif, .aifc, .aiff .asf, .au, .mp2, .mp3, .mpa, .snd, .wav of .wma zijn. Als jouw bestand een ander type is, moet je het eerst converteren (omzetten).

Omdat Movie Maker geen kopie maakt van het bronbestand (de video, foto of het audio-bestand), moet je deze bron beschikbaar houden voor het programma. Als je dus een bestand importeert vanuit een USB-stick en je verwijdert deze vervolgens, kan Movie Maker het bestand niet meer vinden. Hetzelfde geldt als je het bronbestand tussentijds verplaatst, bijvoorbeeld naar een andere map.

Alle videoclips worden in een eigen collectie gezet. Foto's of audio kun je hierbij zetten.

Film bewerken

Als je eenmaal een video hebt geïmporteerd (en eventueel foto’s of audio) kun je met de bewerking beginnen.

Een videoclip is op de tijdlijn van Movie Maker gezetEen videoclip is op de tijdlijn van Movie Maker gezet

Storyboard of tijdlijn

Onderaan het programma kun je clips invoegen. Je kunt kiezen voor een storyboard of tijdlijn. Bij het storyboard krijgt elke clip een aparte plek; bij de tijdlijn zie je de hele lengte van de clip. Om een video, foto of audio-bestand op het storyboard of de tijdlijn te zetten, hoef je hem daar maar heen te slepen. Op de afbeelding zie je hoe een video-bestand op de tijdlijn is gezet. In de tijdlijn-setting kun je in- en uitzoomen zodat meer of minder van de clip ziet. Verder kun je het geluid harder of zachter zetten (zie ook "Audio aanpassen") en tekst inspreken. Met twee knoppen kun je naar het begin van je video of afspelen.

Clips bewerken

Je zult niet altijd het hele video- of audio-bestand willen gebruiken zoals je hem hebt opgenomen. Je kunt dan de clip splitsen. Selecteer hiervoor de clip waarin je wilt gaan knippen en speel deze af op het videoscherm rechts. Je kunt pauzeren op het exacte moment waar je wilt knippen (er zijn knoppen waarmee je slechts één frame voor- of achteruit gaat) en dan klik je op de splits-knop (of Ctrl-L). In de collectie zie je nu dat je clip is opgedeeld in tweede delen. Mocht je niet op de juiste plek geknipt hebben, kun de bewerking ongedaan maken of de clips weer combineren. Selecteer hiervoor de clips die je wilt combineren en klik bij het menu "Clip" op "Combineren" (of gebruik Ctrl-M). Combineren kan alleen van clips die uit hetzelfde bestand komen en ze worden automatisch op volgorde van opname gezet.

Soms is splitsen onhandig: je wilt maar bepaald deel van de clip gebruiken. Hiervoor moet je de clip op het storyboard of de tijdlijn hebben staan. Speel de clip af en stop op het moment waar het deel begint dat je wilt hebben. Kies in het menu "Clip" de optie "Beginpunt voor knippen instellen" (of Ctrl-Shift-I). Alles wat zich voor dat moment bevindt, wordt verborgen. Speel de clip weer af op het storyboard of de tijdlijn tot het moment waar het deel eindigt dat je wilt hebben. Kies in het menu "Clip" de optie "Eindpunt voor knippen instellen" (of Ctrl-Shift-O). Alles wat zich na dat moment bevindt, wordt verborgen. Je kunt alles weer ongedaan maken door te kiezen voor "Knippunten wissen" (of Ctrl-Shift-Del). Belangrijk hier is dat de clip dus niet gesplitst wordt en je dus meer flexibiliteit houdt: de geknipte delen worden niet verwijderd, maar slechts verborgen. Door de knippunten te verslepen op de tijdlijn, kun je meer of minder laten zien.

Naast splitsen en knippen, kun je ook een foto van een frame maken. Ga hiervoor naar het juist frame, pauzeer de film en klik op het camera-icoontje. Je krijgt dan de mogelijkheid om deze foto op te slaan als .jpg bestand. Natuurlijk kun je deze foto dan weer importeren.

Video-effecten

Om je video te veranderen, heeft Movie Maker allerlei video-effecten. Deze effecten worden toegepast op de hele lengte van de clip. Ook als de clip gesplitst wordt nadat een effect is toegevoegd, blijft het effect gehandhaafd. Als je twee clips combineert, krijgen beide het effect van de eerste clip en worden eventuele effecten van de tweede clip gewist. Als er een effect is toegevoegd aan een clip, verschijnt een blauw sterretje op de clip. Het is mogelijk om meerdere effecten tegelijkertijd aan een clip toe te voegen.

De 29 mogelijke effecten zijn:
  • Afnemen naar binnen
  • Afnemen naar buiten
  • Draaien 90°: Handig als de video bijvoorbeeld met een telefoon was opgenomen
  • Draaien 180°: Draait het scherm op de kop
  • Drempel: Alleen de grenzen worden weergegeven
  • Filmkorrel: Maakt alles korrelig
  • Filmouderdom, oud: Maakt de film een stapje ouder
  • Filmouderdom, ouder: Maakt de film twee stapjes ouder
  • Filmouderdom, oudste: Maakt de film drie stapjes ouder
  • Grijstinten: Maakt het zwart-wit
  • Helderheid, afname
  • Helderheid, toename
  • In pixels omzetten
  • Infaden van wit: Begint de clip vanuit een wit scherm
  • Infaden van zwart: Begint de clip vanuit een zwart scherm
  • Schakeringen reduceren: Vermindert de kleurverschillen
  • Sepia-tint: Geeft de clip een bruine tint als van oude foto’s
  • Spiegelen horizontaal: Draait het beeld om; links wordt rechts en v.v.
  • Spiegelen verticaal: Spiegelt het beeld op de kop. In tegenstelling tot "Draaien 180°" zijn links en rechts nu ook omgedraaid.
  • Tint, gaat langs het hele kleurenspectrum: Maakt de clip roder
  • Uitfaden naar wit: Eindigt de clip naar een wit scherm
  • Uitfaden naar zwart: Eindigt de clip naar een zwart scherm
  • Vaag: Doet alles lijken alsof het uit focus is.
  • Vegen met stift: Doet alles lijken alsof het met schuine penstreken getekend is
  • Versnellen, dubbel: Alles gaat 2x sneller (inclusief geluid)
  • Vertragen, half: Slow-motion (inclusief geluid)
  • Waterverf: Doet alles lijken alsof het geschilderd is

Eenmaal toegevoegde effecten kun je verwijderen of wijzigen via het menu "Clip", "Video" en dan "Video-effecten".

Video-overgangen

Maak je video echter met overgangen van de ene scène naar de andere. Een overgang is alleen mogelijk tussen twee verschillende clips, dus als je deze ergens in het midden van een video wilt toevoegen, moet je deze eerst splitsen. Op de tijdlijn wordt een video-overgang op het speciale spoor "Overgang" gezet; op het storyboard staat deze tussen de twee clips in. De lengte van de overgang is te wijzigen door het begin/einde op de tijdlijn te verslepen. De standaardlengte is 1,25 seconden; zie "Geavanceerde opties" over hoe dit te veranderen is.

Alle zestig mogelijke overgangen zijn:
  • Brokstukken, linksboven + naar binnen + rechts + rechtsboven
  • Cirkel
  • Cirkels
  • Diagonaal, doorstrepen + rechtsonder + vak uit
  • Draaien
  • Ezelsoor, linksboven + rechtsboven
  • Gevulde V, boven + links + omlaag + rechts
  • Hart
  • In pixels omzetten
  • Inzet, linksboven + linksonder + rechtsboven + rechtsonder
  • Iris
  • Krimpen naar binnen
  • Omslaan
  • Onthullen, omlaag + rechts
  • Oog
  • Oplossen
  • Rechthoek
  • Rollen
  • Ruit
  • Schaakbord, diagonaal
  • Schuiven + Schuiven, naar middenboven
  • Sleutelgat
  • Splitsen, horizontaal + verticaal
  • Staven
  • Ster, 5 punten
  • Sterren, 5 punten
  • Vegen, naar binnen + naar boven + naar buiten
  • Vervagen
  • Vlinderdas, horizontaal + verticaal
  • Waaieren, naar binnen + naar boven + naar buiten
  • Wegvegen, breed naar beneden + boven
  • Wegvegen, normaal naar beneden + rechts
  • Wegvegen, smal naar beneden + rechts
  • Wervelwind
  • Wiel, 4 spaken
  • Zigzag, horizontaal + verticaal

Titels of verantwoording toevoegen

Een film heeft natuurlijk aankondigingen in het begin en aftiteling aan het eind, dus dit kun je ook via Movie Maker toevoegen. Daarnaast kun je ook titels voor, op of achter de geselecteerde clip zetten. In het videoscherm zul je een voorbeeld zien van de titel die je maakt.

Je kunt natuurlijk de grootte en tekstkleur wijzigen; via die optie kun je ook bepalen hoe doorzichtig de tekst moet zijn, achtergrondkleur, of deze links, rechts of in het midden moet staan en of de tekst vetgedrukt, schuin of onderstreept moet zijn.

Belangrijk is dat je ook de tekstanimatie kan wijzigen, d.w.z. de manier waarop de tekst in beeld komt. Movie Maker biedt allerlei opties voor één of twee regels tekst en voor de eindverantwoording (aftiteling). Alleen animaties met overlay kunnen tegelijkertijd verschijnen als de video. De volgende tekstanimaties zijn beschikbaar.

Voor één regel:
  • Naar binnen vliegen linksboven
  • Typemachine
  • Serpentine (overlay)
  • Krantenkop
  • Schuiven, perspectief
  • Flitsen
  • Zoomen, uit + in
  • Draaien, naar binnen + buiten
  • Nieuwsvideo, inzet (overlay)
  • Vervagen, traag inzoomen (overlay)
  • Zoomen, omhoog en naar binnen
  • Strekken
  • Ondertitel (overlay)
  • Basistitel
  • Video, in tekst
  • Wow! (overlay)
  • Vervagen, wegvegen + wegvegen in sprongen + wegvegen in ellips
  • Spiegelen
  • Schuiven, vaandel + omgekeerd (overlay)
  • Verfdruppen

Voor twee regels:
  • In- en uitfaden
  • Naar binnen vliegen, vervaagt
  • Naar buiten vliegen
  • Naar binnen vliegen, naar buiten vliegen
  • Titels verplaatsen, gelaagd
  • Exploderende omtrek
  • Naar binnen vliegen, links en rechts
  • Scorebord bij sport (overlay)
  • Krant (overlay)

Verantwoording:
  • In stapel naar boven schuiven
  • Inzoomen
  • In- en uitfaden
  • Naast elkaar naar boven schuiven
  • Spiegelen
  • Exploderen
  • Links en rechts naar binnen vliegen
  • Video links + boven (overlay)

Als je op "gereed" klikt, wordt de titel toegevoegd aan de tijdlijn. Daar kun je hem verschuiven, verlengen of verkorten. Je kunt een titel daarna wijzigen door er twee keer op te klikken.

Audio aanpassen

Soms is het geluid wat opgenomen is bij de video te hard of juist te zacht. Soms wil je dat het geluid pas later begint of al eerder eindigt. Deze mogelijkheden kun je vrij eenvoudig uitvoeren met Movie Maker.

Met de knop "Audioniveaus instellen" bij het storyboard/de tijdlijn kun je de balans tussen het geluid van de video en de toegevoegde audio instellen. Dit geldt voor de hele film. Als je de audioclip selecteert en met de rechtermuisknop klikt, krijg je nog meer mogelijkheden. Via de optie "Dempen" kun je al het geluid wegnemen. Je kunt kiezen voor "Infaden" of "Uitfaden" als je het geluid langzaam wilt op laten komen of rustig wilt wegdraaien aan het einde. Via "Volume" kun je het geluid harder of zachter zetten. Al deze opties zijn ook beschikbaar via het menu "Clip" en dan "Audio".

Geavanceerde opties

De standaardinstellingen zijn te wijzigen via het menu "Extra" en dan "Opties". Via het tabblad "Geavanceerd" kun je instellen:
  • Duur van een overgang (standaard 1,25 seconden) of foto (standaard 5 seconden).
  • Video-eigenschappen. Voor de indeling kun je kiezen uit de Amerikaanse standaard NTSC of de Europese standaard PAL. De hoogte-breedteverhouding is instelbaar op 4:3 (standaard) of 16:9 (breedbeeld). Let bij deze laatste op dat vervorming kan optreden als je een andere verhouding kiest dan de video (of een van de video’s) heeft.
  • Hoe groot de video maximaal mag zijn als je hem opslaat voor e-mail.

Tussentijds opslaan

Omdat je soms met grote bestanden werkt, kan het verstandig zijn tussentijds het project op te slaan. Movie Maker projecten worden opgeslagen als .mswmm bestand.

Film afwerken

Als je helemaal klaar bent met het bewerken van de video, audio en foto's, kun je het resultaat opslaan als een .wmv bestand. Je moet NIET kiezen voor gewoon opslaan, want dan sla je alleen maar het project op en dat bestand is niet af te spelen of te uploaden. Je moet kiezen voor "Opslaan op de computer" of "Opslaan op cd-rom" aan de linkerkant onder "Filmtaken" om de bewerkte film op te slaan in een afspeelbaar (en uploadbaar) formaat. Standaard wordt bij opslaan de beste kwaliteit gekozen, maar via de extra opties kun je aangeven hoe groot het bestand maximaal mag zijn of voor welk apparaat de film geschikt moet zijn (qua grootte en afmeting). Je krijgt automatisch een berekening te zien hoeveel ruimte het bestand in zal nemen. Opslaan van een film kan best lange tijd in beslag nemen. Reken op ca. 1 minuut voor elke minuut video. Je kunt een voltooide film natuurlijk uploaden naar videosites als YouTube, Google Video of MetaCafé.

Je kunt er ook voor kiezen om de video te versturen met e-mail, naar een website of naar een DV-camera. Bij verzenden naar een website moet je de snelheid van je internetverbinding kiezen, zodat Movie Maker kan bepalen hoe groot het bestand mag zijn. Uiteraard kun je dit ook zelf aanpassen.

Kijk hier voor een voorbeeld op YouTube van een video die met Movie Maker is gemaakt.
© 2009 - 2017 Jantrao, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Films maken met Windows Live Movie MakerFilms maken met Windows Live Movie MakerWindows Live Movie Maker is een standaard programma op uw computer of laptop. Met dit programma kunt u films maken, zoal…
Gratis een video of filmpje bewerkenGratis een video of filmpje bewerkenWanneer je zelf een filmpje hebt gemaakt, bijvoorbeeld met de videocamera, kan het leuk zijn om deze te bewerken. Je kun…
Windows 7: het nieuwe besturingssysteemWindows 7: het nieuwe besturingssysteemWindows 7 is hét nieuwe besturingssysteem van 2009 en is op 22 oktober 2009 in de meeste landen verkrijgbaar. Het moet d…
Timelapse videoTimelapse videoEen timelapse video is een specifiek soort video met een special effect. Een eenvoudige film wordt daardoor bijzonder. I…
Windows 7: de opvolger van VistaWindows 7 is de voorlopige naam van het nieuwe microft besturingssysteem. Deze opvolger van Windows Vista moet eind 2009…
Bronnen en referenties
  • Windows Movie Maker helpfunctie

Reageer op het artikel "Video's bewerken met Windows Movie Maker"

Reacties

Matthias, 23-03-2017 20:45 #112
Nee de bestanden zijn niet verplaatst. Hij herkent de andere bestanden uit die map wel, daarom dat ik het zo raar vind. Reactie infoteur, 24-03-2017
Beste Matthias,

Misschien kun je proberen de "kapotte" bestanden opnieuw in de map te zetten, dus opnieuw inladen van de originele bron. Het is bijzonder lastig om op afstand hier verder iets over te zeggen, dus als dat niet werkt, raad ik aan dat je er iemand fysiek naar laat kijken.

Jantrao

Matthias, 21-03-2017 20:32 #111
Een paar weken geleden was ik bezig met het monteren van een filmpje maar moest dit nog voort afwerken. Nu wou ik hier aan voort doen maar krijg sinds een paar dagen de melding dat hij een aantal van de videobestanden niet meer kan open doen omdat de bestanden beschadigd zijn of een indeling hebben die door movie maker gelezen kan worden. Een paar weken geleden bij het monteren van het filmpje gaf hij geen problemen aan toen ik deze importeerde en verwerkte. Sommige videobestanden van het zelfde bestandstype werken echter nog wel. Is er onlangs soms een update geweest of iets dergelijks dat dit teweeg kon brengen? Reactie infoteur, 22-03-2017
Beste Matthias,

Heb je de bestanden verplaatst? Als die specifieke video's niet meer op exact dezelfde locatie staan als van waar ze in Movie Maker zijn geïmporteerd, kan hij die bestanden niet meer vinden.

Jantrao

Willem, 12-03-2017 19:32 #110
Ik heb net een filmpje bewerkt die ik met de drone op 1080 full HD heb gemaakt. De film is haarscherp en nu had ik er wat leuks van gemaakt want dat wil vrij eenvoudig met het programma. Maar toen ik het ging bekijken schrok ik van wat er nog over is van de kwaliteit.
Doe ik ergens wat niet goed of trekt dit programma de kwaliteit enorm naar beneden? Reactie infoteur, 16-03-2017
Beste Willem,

Bij het opslaan kies je voor een bepaalde kwaliteit. Je zou kunnen proberen om het project op verschillende kwaliteiten op te slaan en te vergelijken, maar het is goed voorstelbaar dat je de topkwaliteit van de originele opnames niet kan behouden. Dan heb je mogelijk toch een ander programma nodig dan Movie Maker.

Jantrao

Simone, 21-01-2017 02:28 #109
Hi, Ik heb in windows movie maker enkele filmpjes (gemaakt met mijn telefoon, Samsung S7 edge) aan elkaar geplakt en er een en ander tussenuit geknipt tot een vlog. Echter, die wil ik op mijn facebook bedrijfspagina publiceren, maar ik loop er tegenaan dat na het converteren het eerste gedeelte van het totaalfilmpje zwart beeld geeft. Dit gedeelte is het eerste geüploade bestand. Het geluid draait wel, maar geen beeld. Verderop in het filmpje is er wel beeld, maar is het beeld erg aan het trillen. Wat kan ik doen om deze vlog toch te laten slagen? Reactie infoteur, 31-01-2017
Beste Simone,

Blijkbaar gaat er iets mis bij het ophalen van het eerste bestand. Staat het nog wel op dezelfde plek opgeslagen? Trillerig beeld zal liggen aan hoe de opname is gemaakt.

Jantrao

Hans, 27-12-2016 14:12 #108
Hallo, ik heb mijn videobeelden geïmporteerd naar Windows Movie Maker, maar het geluid is zo haperig. Terwijl het geluid van dezelfde beelden in de map waar ik het op sla prima is. Wat kan er aan de hand zijn en hoe los ik het op? Alvast bedankt.

Annemijn, 07-12-2016 17:43 #107
Hallo,
als ik van een AVI bestand een filmpje probeer te maken in Moviemaker, lukt het me niet om er een goed filmpje van te maken. Het beeld hapert regelmatig en is dan pixelig. Hoe kan ik dat oplossen? Het maakt geen verschil wat voor type bestand ik er van maak.
alvast bedankt,
groeten Annemijn Reactie infoteur, 09-12-2016
Hallo Annemijn,

Dit klinkt als een probleem in de verwerkingscapaciteit van je computer. Sluit alle andere programma's, kijk ook eens onder taakbeheer welke processen er allemaal op de achtergrond draaien.

Jantrao

Emilie, 30-11-2016 20:22 #106
Hoi hoi,

Ik ben een volkomen leek, maar sta voor een uitdagende opdracht. Ik heb op usb beeldmateriaal gekregen, hierin ga ik moeten knippen. Maar als ik de usb open in Movie Maker krijg ik alleen maar geluid en geen beeld te zien… Weet je misschien hoe ik dit kan oplossen?
grtjs,
Emilie Reactie infoteur, 01-12-2016
Beste Emilie,

Het is niet verstandig om vanuit de usb te werken. Dat vertraagt heel erg en kan dus ertoe leiden dat het beeld niet te zien is. Verplaats alle bestanden eerst naar een map op de computer en open ze vanuit daar in Movie Maker.

Jantrao

Sr, 27-11-2016 11:04 #105
Ik heb een filmpje opgenomen met mijn canon sx50 camera met een SD kaartje van 32GB (weet niet of dit relevant is voor mijn vraag) en nu heb ik het filmpje bewerkt in Windows movie maker maar het hapert enorm. Om de zoveel seconden hapert het beeld. En tot slot krijg ik ook nog eens een foutmelding bij het opslaan dat het bestand niet kon worden opgeslagen.

Hiervoor filmde ik weleens met een ander SD kaartje van 8 GB en toen werkte alles wel naar behoren trouwens, echter had ik meer GB nodig omdat de film veel langer was, vandaar de 32 GB.

Waar kan dit aan liggen? Reactie infoteur, 29-11-2016
Hallo,

Waarschijnlijk is de grootte van het filmpje het probleem. Heb je alle andere programma's gesloten tijdens het bewerken? En ook, is er voldoende geheugen in je computer om dit aan te kunnen? Movie Maker moet dat hele filmpje in zijn geheugen houden, dus dat vraagt veel rekenkracht. Het haperen geeft aan dat je computer waarschijnlijk niet snel genoeg kan bufferen. Voor het opslaan, overweeg een kleiner formaat zodat het wel lukt.

Succes,
Jantrao

Coby, 03-11-2016 16:09 #104
Ik heb een filmpje gemonteerd. Nu moet ik t opslaan als filmbestand. Het is een home video. Onder welke voorwaarden moet ik hem opslaan waarbij ik het beste beeld krijg om op een gewone tv te bekijken? (Via een gebrande dvd of usb stick)
16:9 of 4:3
1920/1080?
Bitsnelheid en frame verwerking? Met welk programma kan ik het leuk presenteren?

Wie kan me helpen?

mvg Coby Reactie infoteur, 04-11-2016
Beste Coby,

Je tv is waarschijnlijk een breedbeeld, dus dan is 16:9 het beste. Verder moet je alles voor zo hoog mogelijk kiezen om de beste kwaliteit te krijgen.
Je vraag over "leuk presenteren" begrijp ik niet.

Jantrao

Judith, 17-10-2016 13:15 #103
Hoi,

Bedankt voor de informatie. Ik heb tijdens het bewerken de film een keer opgeslagen om te kijken hoe hij was geworden, maar de volgende keer dat ik weer verder wilde werken aan het project was de collectie (dus alle losse geimporteerde bestanden) veranderd in het filmbestand. Hierdoor kon ik dus het filmpje niet meer makkelijk bewerken. Is het mogelijk om het werkbestand terug te krijgen na het opslaan in een mp4 bestand?

Groetjes Judith Reactie infoteur, 21-10-2016
Hallo Judith,

Je kunt altijd zowel een projectbestand als het uiteindelijke filmpje opslaan, dus het is niet nodig om het "terug te krijgen". Alleen als je het project niet opslaat en het filmpje wel, tja, dan krijg je dat project niet meer tevoorschijn. Dat kun je ook niet meer terughalen dan. Ik sla altijd van alles beide op, ook handig als je toch later er nog iets mee wil doen.

Jantrao

Marcel, 21-09-2016 16:09 #102
Wanneer ik alle foto's heb geplaatst zijn ze scherp maar wanneer ik ze afspeel en dus ook op volledig scherm zet wordt alles een aardige hoeveelheid minder scherp, valt hier iets aan te doen? Reactie infoteur, 22-09-2016
Beste Marcel,

Dan zijn die foto's misschien toch niet geschikt.

Jantrao

Ingrid, 11-09-2016 14:03 #101
Ik heb in Windows Movie Maker diverse filmpjes aan elkaar gemonteerd. Nu heb ik ook nog een ingesproken audio bestand dat ik wil toevoegen. Dit bestand heb ik ontvangen via Whats App en speelt af als Groove Muziek bestand. Dit bestand wordt echter niet herkend door Windows Movie Maker. Ik heb het bestand al in Windows Media Player geopend en er een MP3 bestand van gemaakt, maar ook dan lukt het niet. Hoe zou het wel kunnen? Reactie infoteur, 13-09-2016
Beste Ingrid,

Mp3 zou moeten kunnen. Weet je het zeker dat de extensie van het audiobestand.mp3 is? Zo niet, dan is er mogelijk iets mis gegaan in de conversie. Je kunt misschien beter een online conversieprogramma gebruiken om het om te zetten van Groove naar mp3. Even googlen en je vindt wel wat. Een andere optie is het downloaden van het gratis audioprogramma Audacity. Naast converteren kun je hier nog veel meer mee, maar dat programma werkte voor mij altijd goed.

Succes,
Jantrao

Hilbert, 10-08-2016 11:04 #100
Hoe kan ik het geluid in moviemaker afwisselend harder of zachter instellen (dus niet voor de hele film gelijk)? Reactie infoteur, 10-08-2016
Beste Hilbert,

Dat kan alleen per clip. Als je dus wilt afwisselen, zul je de video in stukjes moeten hakken, daar waar je het geluid wilt veranderen.

Jantrao

Bart, 06-08-2016 08:29 #99
Hallo Jantrao,

als ik delen uit een portrait geschoten mp4 video bestand knip (met alleen balken aan de zijkant) en daarna opsla, komen er ook kleine balken aan de onder/bovenkant. Ik heb al veel zitten variëren met opslaan op verschillende resoluties/beeldverhoudingen, maar kom er niet uit; de boven/onderbalken blijven na bewerking.

mvgr Bart Reactie infoteur, 08-08-2016
Hallo Bart,

Ik kan zo op afstand niet verklaren wat er aan de hand is.

Jantrao

Leon, 03-07-2016 16:46 #98
Beste Jantrao,

Ik heb nou al een keer of 5 achter elkaar gehad dat ik een voetbal filmpje van 38 min wil opslaan in wmv en dat de pc opeens uitvakt als het filmpjes 99% is… wat kan ik daar aan doen, dit is geen toeval meer…

Ik heb het meer gehad maar niet zo vaak als nu bij hetzelfde filmpjes.

Leon Reactie infoteur, 03-07-2016
Beste Leon,

Op afstand is moeilijk te zeggen wat hier de oorzaak van is. De volgende twee zaken kunnen mogelijk helpen: (a) alle andere programma's sluiten tijdens het opslaan of (b) met een lagere kwaliteit opslaan.

Succes,
Jantrao

Esther, 21-05-2016 06:23 #97
Mijn zoon van 10 heeft 7 stukken van een stopmotion gemaakt met lego, het zijn verschillende hoofdstukken van een verhaal, hij heeft ze bewerkt en opgeslagen in wlmp, en nu wil hij ze achter elkaar plakken om de tussenstukjes nog te gaan bewerken, maar het lukt hem niet om een wlmp achter een andere wlmp te plakken, weet iemand hoe dit moet? Reactie infoteur, 23-05-2016
Beste Esther,

Wat je zoon wil, kan volgens mij niet. Je kunt alleen volledige filmpjes opnieuw importeren in Movie Maker, niet een project dat nog niet is afgerond. Wat hij het beste kan doen, is:
- deel 1 helemaal afmaken tot hij zeker weet dat het klaar
- dit opslaan als project
- dit ook opslaan als videobestand
- enz. voor alle 7 delen
- een nieuw project openen en daar de 7 video's in uploaden, in de juiste volgorde zetten en de tussenstukjes ertussen zetten

Succes,
Jantrao

Eddy, 18-04-2016 23:44 #96
Beste,
ik probeer mijn vakantie filmpjes te monteren maar heb steeds een probleem. Ik film met een Canon met SD kaartjes van San Disk. Bij het monteren, als ik verschillende scenes na elkaar zet, stopt het beeld echter even op het eind van elke scene. Zeer soms ook aan het begin. Ik heb al geprobeerd om een stukje weg te knippen, maar dan worden sommige scenes wel kort. Ik heb daar last van bij WMM maar ook met een ander montage programma (Cyberlink). Vorig jaar bij de montage last en ook nu weer. Ben ten einde raad! Heb +/- 4 uur film (vakantie Thailand) waar ik een film van +/- 1u30 wil maken. Reactie infoteur, 19-04-2016
Beste Eddy,

Laat er iemand naar kijken, want dit is op afstand neit op te lossen.

Jantrao

Davey, 11-03-2016 14:19 #95
Beste Jantrao,
Ik heb een film gemaakt met audio eronder, ik heb de audio wat moeten knippen maar als ik het bestand wil opslaan als.wmv en open, klopt de audio niet met hoe ik het bestand heb heb bewerkt. Reactie infoteur, 11-03-2016
Beste Davey,

Soms komt het voor dat de audio verschuift als je andere zaken verandert of toevoegt. Check met het afspeelschermpje dat zowel video als audio zijn zoals je wilt en sla opnieuw op.

Jantrao

Cindy, 09-03-2016 16:37 #94
Beste,
Ik ben bezig enkele filmpjes van kindjes van mijn klas op movie maker te maken. Dit lukt prima maar opeens hoor ik geen geluid meer. De beelden bewegen en hun monden dus ook ;-) maar geen geluid.
Mijn volumeknop staat op maximum maar ik hoor niks meer. Reactie infoteur, 10-03-2016
Misschien een hardwareprobleem? Zitten alle stekkers nog goed?

Anne, 01-03-2016 00:00 #93
Hallo, ik heb films en foto's in een afspeelreeks samengesteld d.m.v. Moviemaker op mijn Windows laptop. Nu ik ze wil afspelen op het volledige laptop scherm (dus niet op het kleine voorbeeldscherm linksboven van het Moviemaker programma) zijn de films veel waziger geworden. Deze op het kleine voorbeeldscherm links boven blijven wel scherp bij het afspelen. Waardoor komt dit waas en hoe kan ik het verhelpen? Heb ik iets verkeerd gedaan bij het invoegen van de films in de Moviemaker reeks (verkeerde instelling ofzo? Graag uw raad, vriendelijke groeten. Anne Reactie infoteur, 01-03-2016
Anne,

Het probleem zit mogelijk in de instellingen bij het opslaan, dat je op een te lage kwaliteit hebt opgeslagen.
Of de kwaliteit van de filmpjes die je hebt gebruikt is sowieso al te laag. Als deze niet goed genoeg zijn voor scherp afspelen op groot scherm, zal de gemaakte video dat ook niet zijn.
Wat tot slot nog kan, is dat je teveel ander programma's draait tijdens het afspelen, waardoor je computer het niet trekt. Probeer het bestand eens af te spelen zonder enig ander programma open of op een andere computer.

Jantrao

Isabel, 29-12-2015 17:45 #92
Hallo,
elke keer als ik een effect wil toevoegen bij movie maker staat er windows movie maker werkt niet meer, er wordt gezocht voor een oplossing…
ik kan dus geen effecten toevoegen.
Weten jullie misschien hoe ik dit kan voorkomen?
mvg isabel Reactie infoteur, 31-12-2015
Beste Isabel,

Dit kan heel veel oorzaken hebben, dus op afstand is er niet veel over te zeggen. Het kan te maken hebben met teveel andere programma's die open staan, een fout in de installatie van Movie Maker, een probleem met je videokaart, etc. Het is het beste om er iemand naar te laten kijken.

Jantrao

Pascal, 13-11-2015 14:20 #91
Hallo,
Ik heb zojuist een filmpje gemaakt op mijn iPad via imovie. Nu is het de bedoeling dat ik deze laat afspelen via een beamer (iPad en beamer). Kan dit en wat moet ik hiervoor doen?

mvg
pascal Reactie infoteur, 13-11-2015
Beste Pascal,

Deze vraag heeft geen betrekking op het artikel en kan ik dus niet beantwoorden.

Jantrao

Diane, 01-11-2015 16:42 #90
Hallo, ik heb in Windows Live Moviemaker een video van 48 sec. gemaakt waarop een mp3 muziekfragment staat.
Probleem is dat ik niet kan opslaan. Niet links via Bestand- Aanpassen aan project en ook niet rechts bij de knop Film Opslaan.
Beide methodes blijven haken op een balk waarin de voortgang van het opslaan zou moeten staan.
Wat doe ik fout?
De bedoeling is om dit muziekfragment re uploaden op YouTube, om deze vervolgens weer op Facebook te plaatsen.

Diane Reactie infoteur, 01-11-2015
Beste Diane,

Opslaan van het filmpje gaat in principe via "exporteren". Heb je dat al geprobeerd?

Jantrao

Marleen C., 15-08-2015 12:16 #89
Ik heb een filmpje geimporteerd in moviemakers. Nu wil ik er muziek bij plaatsen. Ik selecteer een muziekje maar als ik de film dan wil afspelen hoor geen geluid? Aan wat kan dit liggen? Reactie infoteur, 16-08-2015
Beste Marleen,

Het kan aan een aantal oorzaken hebben. Het meest voor de hand liggen de volgende mogelijkheden:
1. Je geluid staat niet goed ingesteld, uit of te zacht.
2. Je speakers zijn niet verbonden met de computer of staan uit.
3. Alleen de muziek selecteren is niet genoeg, je moet de muziek op de tijdlijn zetten met de video zodat ze tegelijk afspelen.

Jantrao

Tim, 26-07-2015 12:14 #88
Ik heb 2 films gemaakt en deze getransporteerd naar mp4 (conform advies movie maker). 1 film betreft 13 minuten/ 1 GB en de andere film is 75 minuten/ 5,7 GB.
De eerste film wordt goed afgespeeld door windows media player, echter bij de 2e krijg ik de volgende melding:
'Kan het bestand niet afspelen. Mogelijk biedt de speler geen ondersteuning voor het bestandstype of de codec die is gebruikt om het bestand te comprimeren.'

Ik heb bij beide films alles hetzelfde gedaan. Kan het met de grootte te maken hebben of wat is het probleem? Hoe dit op te lossen?

gr Tim Reactie infoteur, 14-08-2015
Beste Tim,

Excuus voor het late antwoord ivm vakantie.

Ik vermoed inderdaad dat de grootte van het bestand een probleem vormt. Probeer eens eerst de eerst film in te laden en dan pas de tweede. En zorg ook dat er geen enkele andere programma's draaien terwijl je Movie Maker gebruikt.

Jantrao

Beepje Cp, 24-07-2015 17:58 #87
Ik film het scherm met Hypercam 2. Maar als ik het in WMM wil zetten, lukt het niet. Hij herkent het bestand niet.
Ik dacht: dan moet ik ze converteren naar bestanden van WMM. Maar welke?
Dus nu wil ik graag weten naar welk bestand ik mijn videos moet converteren. (bijvoorbeeld: AVI, WMV, enz…)

Beepje CP
(Club Penguin) Reactie infoteur, 14-08-2015
Hallo,

De lijst met geaccepteerde video-extensies staat in het artikel.

Jantrao

Evelien, 26-05-2015 21:18 #86
Door meermaals verplaatsen van clips op verschillende computers en usb-sticks kunnen 2 projecten van mijn dochter en haar vriendinnen niet meer worden afgespeeld, ook niet als de videofragmenten in hetzelfde mapje staan als het project. Is het mogelijk om binnen het project handmatig het pad te veranderen dat naar een videoclip verwijst? (Het pad bevat namelijk een route op een andere pc dan de onze). Reactie infoteur, 27-05-2015
Beste Evelien,

Naar mijn weten is dat niet mogelijk. Let er in het vervolg op dat alle video's op een en dezelfde plek staan. Voor nu is er geen andere keus dan de ontbrekende clips eruit te halen en weer opnieuw te importeren en bewerken.

Jantrao

Syl, 17-05-2015 19:25 #85
Ik heb vandaag diverse filmpjes gemaakt zonder enig probleem. Maar bij mijn laatste filmpje kreeg ik een foutmelding, en het programma sloot af. opnieuw opgestart, heeft mijn filmpje opeens geen geluid meer. computer opnieuw opgestart, hielp niet. Opnieuw de originele filmpjes in het programma geladen, geen geluid ;-(
Ik lees deze vraag op diverse fora, maar nergens een antwoord… Reactie infoteur, 18-05-2015
Beste Syl,

Weet je zeker dat het probleem bij Movie Maker ligt? Ik bedoel, is het niet een algemeen probleem met je geluid?

Jantrao

Ray, 15-05-2015 11:09 #84
Als ik mijn project open waar ik gister 5 uur mee bezig ben geweest, opent hij het en speelt van de 17 filmpjes nog maar 3 filmpjes af. De rest is allemaal zwart, beeld en foto's, tekst en muziek speelt hij ook allemaal netjes af. Help mij aub Reactie infoteur, 15-05-2015
Beste Ray,

Heb je bij het project de filmpjes geïmporteerd vanuit een externe schijf? Als je ze niet op je harde schijf hebt gezet en de externe schijf is nu niet meer verbonden met je computer, dan kan Movie Maker die filmpjes mogelijk niet meer vinden. Dit kan ook gebeuren als je de filmpjes verplaatst hebt naar een andere map.

Jantrao

Frans Kin, 28-04-2015 14:15 #83
Ik heb een filmpje in Windows Live Movie Maker gemaakt, met foto's, teksten, muziek, allerlei overgangen etc. Nu wil ik deze film op een USB stick zetten om hem later op de TV te bekijken. Hoe en met welke bestandsextentie moet ik die opslaan? Reactie infoteur, 28-04-2015
Beste Frans,

Dit hangt er vanaf welke extensie je TV kan afspelen. Kijk in de handleiding.

Jantrao

Irma, 24-04-2015 21:13 #82
Beste Jantrao,

Ik heb een mooi filmpje gemaakt in windows live movie maker en wil dit graag kleiner maken zonder kwaliteitsverlies om deze op facebook te plaatsen.
Hij is origineel 201 MB en ik heb hem al een keer kleiner opgeslagen naar 77,9 MB maar voor facebook is hij nog steeds te groot. Als ik hem via windows live movie maker nog kleiner maak dan wordt de kwaliteit echt stukken minder.
Kan ik hem überhaupt nog kleiner maken zonder kwaliteitsverlies? En zo ja kun je mij dan vertellen hoe ik dat het beste kan doen?

Ik zie je antwoord graag tegemoet.

Groeten,
Irma Reactie infoteur, 28-04-2015
Beste Irma,

Kleiner maken betekent automatisch kwaliteitsverlies. Wat waarschijnlijk wel werkt, is de video niet direct op Facebook publiceren. Upload de video naar YouTube en plaats de link op Facebook.

Groeten,
Jantrao

Irma, 22-04-2015 21:25 #81
Ik heb een mooi filmpje gemaakt in Windows Live Movie maker en wil dit graag kleiner maken zonder kwaliteitsverlies om deze op Facebook te plaatsen. Hij is origineel 201 MB en ik heb hem al een keer kleiner opgeslagen naar 77,9 MB maar voor Facebook is hij nog steeds te groot. Als ik hem via Windows Live Movie maker nog kleiner maak dan wordt de kwaliteit echt stukken minder. Kan ik hem überhaupt nog kleiner maken zonder kwaliteitsverlies? En zo ja kun je mij dan vertellen hoe ik dat het beste kan doen? Ik zie je antwoord graag tegemoet.

Martijn, 22-04-2015 15:59 #80
Beste Jantrao,

Ik heb in WMM een filmpje gemaakt van mijn foto's met mooie overgangen en de foto's worden ook even ingezoomd via "pannen en zoomen", maar nu is het filmpje voor 1 specifiek iemand bedoeld, dus nu wil ik aan het einde van iedere foto even inzoomen op haar voordat ik doorga naar de volgende foto.
Heb jij enig idee hoe en met welk programma ik dit het beste kan doen?

Alvast bedankt voor je antwoord,
Met vriendelijke groet,
Martijn Reactie infoteur, 22-04-2015
Beste Martijn,

Met WMM kan dit in ieder geval niet. Ik heb te weinig kennis van andere bewerkingsprogramma om je te kunnen vertellen waar dit wel mee kan.

Jantrao

Miraç Talha, 09-04-2015 20:10 #79
Beste ik weet niet hoe je heet,
ik weet niet of het eerder is gevraad maar kan je een video van youtube die niet zelf heb gemaakt ook knippen en plakken? Reactie infoteur, 11-04-2015
Beste Miraç,

Ja, dat kan. Je moet dan eerst die video downloaden. Let erop dat je dit in een formaat doet dat je kunt importeren in Movie Maker. Als de download niet kan in een geschikt formaat, kun je met een converter het filmpje omzetten naar bijvoorbeeld.mpg. Je kunt dan de video importeren in Movie Maker en bewerken. Bedenk wel dat bewerkingen die de videomaker heeft gedaan voor het uploaden naar Youtube (zoals tekst en ondertiteling) niet meer weg te halen zijn.

Succes,
Jantrao

Leo, 18-02-2015 08:36 #78
Beste Jantrao, Inderdaad, je hebt volkomen gelijk, dat is erg warrig. Rechts was zichtbaar. Dus inderdaad is op de tijdlijn, rechts, alleen nog maar de eerste afbeelding zichtbaar. Links is wel alles zichtbaar en speelt de film alles netjes af. Nee, geen nieuwe versie met een andere indeling. Wat bedoeld u met een andere modus aanstaan? Nogmaals met excuses voor de verwarring. Reactie infoteur, 19-02-2015
Beste Leo,

De andere modus is een andere indeling dan met een tijdlijn. Je kunt namelijk ook een storyboard gebruiken. Aangezien je aangeeft dat er nog steeds een tijdlijn is, is dat niet het geval.

Het kan ook nog het gevolg zijn van zoomen. Als de tijdlijn erg is uitgezoomd, zie je mogelijk niet alle details.

Jantrao

Leo, 17-02-2015 15:24 #77
Ik heb een project gemaakt in 2014 meerdere keren opgeslagen, geopend en bewerkt als project maar ook opgeslagen als mp4. Alles werkte goed.
Als ik nu het project wil openen om nog wat bewerkingen uit te voeren zie ik links de film en kan deze ook afspelen en zien.
Echter, rechts zie ik overal de eerste afbeelding cq. film en meer niet. Ook de overgangen, teksten ed. welke ik destijds toegevoegd heb zie ik niet meer. Voorheen was dit ook rechts zichtbaar.
Rechts zie ik wel alles. Heeft u een idee wat het probleem kan zijn? Reactie infoteur, 17-02-2015
Beste Leo,

Sorry, maar dit is erg warrig. "Voorheen was dit ook rechts zichtbaar. Rechts zie ik wel alles." Een van die twee moet vast links zijn…

Het kan zijn dat je een nieuwe versie van WMM gebruikt met een andere indeling. Of je hebt een andere modus aanstaan, waardoor je nu dingen niet meer op een tijdlijn ziet.

Jantrao

Inge, 08-02-2015 20:32 #76
Ik heb een film gemaakt met Windows movie maker, als ik het als project opsla is het beeld duidelijk. Zodra ik het ga opslaan als wvm bestand duurt het ten eerste al heel lang voordat het is opgeslagen (1-1,5 uur) en daarna zijn de filmpjes waar snel in wordt bewogen aan het haperen. Het is maar een film van 20 minuten. Hetzelfde gebeurd als ik het opsla als een MP4 bestand. Ik denk dat ik ergens een instelling moet aanpassen maar geen idee welke en waar ik dat zou moeten doen. Kunt u mij hier verder over informeren? Reactie infoteur, 08-02-2015
Beste Inge,

Het opslaan als video duurt altijd lang, vooral als de computer wat ouder is en minder capaciteit heeft. Haperingen zouden hier ook door veroorzaakt kunnen worden bij het afspelen. Het kan soms helpen om op te slaan met een hogere resolutie die dus ook meer MB in beslag neemt. Pas hiervoor de instellingen aan voor het opslaan.

Jantrao

Vincent, 12-01-2015 19:02 #75
Op 30-12 heb je gereageerd op #70.
Ik heb alles nagelopen maar voor publicatie staat de teksten goed.
De teksten lopen qua tijd gelijk tussen voor en na publicatie, maar het lijkt erop dat het beeld word opgerekt. Het laatste stukje beeld voor de overgang na de volgende scene is weg na de publicatie.
Als ik de film in meerdere stukken knip zou dit dan helpen? Bv. voor elke stuk tekst de film splitsen? Reactie infoteur, 17-01-2015
Beste Vincent,

Misschien dat je clips dan toch niet helemaal goed staan. Als je inzoomt op de tijdlijn, kun je beter zien of er niet toch overlap is tussen twee clips.

Knippen kan helpen om het probleem op te lossen. Als je oook overgangen gebruikt, houd er dan rekening mee dat overgang "op" de clip zijn geplaatst en dus altijd het laatste stukje van de clip in beslag nemen.

Jantrao

Angela, 11-01-2015 20:24 #74
Ik heb een film gemaakt en niet opgeslagen als wlmp bestand maar direct aangemaakt als wmv bestand. Nu wil ik hier nog in verder werken en dingen in aanpassen maar dit lukt me niet. Het bestand is enkel af te spelen maar niet te bewerken. Kan ik het nog terugzetten naar wlmp bestand? Reactie infoteur, 17-01-2015
Beste Angela,

Nee, dit is niet mogelijk. Als je het bestand opslaat als wmv, worden de bewerkingen definitief. Het enige wat je kan doen is de wmv weer importeren in Movie Maker en aanpassen. Je kunt dan stukken die je wilt veranderen eruit knippen en vanuit het origineel er weer in zetten met de verbeterde bewerking.

Dit is de reden dat je altijd het project eerst moet opslaan voordat je de film opslaat.

Jantrao

Aaron, 08-01-2015 18:50 #73
Ik heb twee verschillende beeldfragmenten aan elkaar heb geplakt. Kan ik terwijl de video afgespeeld wordt, via een muisklik, 'enter', of iets anders, dan overgaan naar het tweede beeldfragment? Zonder dat het eerste beeldfragment al is afgelopen? Reactie infoteur, 09-01-2015
Beste Aaron,

Dit is in Move Maker niet mogelijk. Als je de twee video's los in een PowerPointpresentatie plakt, kun je dit wel doen, want daar heb je de mogelijkheid om een clip te laten starten bij een muisklik. Als video 1 bezig is en het is genoeg geweest, dan kun je met een klik doorgaan naar de volgende slide waar video 2 op staat en je kunt instellen dat die start bij weer de volgende muisklik.

Succes,
Jantrao

Esther, 07-01-2015 10:02 #72
Goedemorgen, Ik wil overgangen aanbrengen tussen mijn filmpjes, maar zie er maar 4 verschillende staan (onder het tabje Animaties). Ik heb nu een computer met windows 7, maar op mijn vorige computer (met XP) had ik een hele lijst met verschillende overgangen tot mijn beschikking. Ik zie ook geen 'extra' of 'help' staan, dus kunt u mij vertellen waar ik de rest van de overgangen kan vinden? Of zijn die niet meer beschikbaar onder windows 7? Alvast bedankt, Esther Reactie infoteur, 07-01-2015
Beste Esther,

Je hebt geen clip of foto geselecteerd. Als je geen clip of foto selecteert, zie je alleen de overgangen die je aan het begin van je video in kan zetten. Als je selecteert door een foto of clip op de tijdlijn aan te klikken, zie je alle andere opties ook verschijnen.

Jantrao

Len, 04-01-2015 13:36 #71
Als ik een filmpje aan het bewerken ben. dan wil ik hem maar graag kijken. maar dan loopt die heel langzaam wat kan ik hier aan doen?
en kan je ook nieuwe Video-effecten dowloaden.

Len Reactie infoteur, 04-01-2015
Hallo Len,

als iets langzaam loopt, heb je waarschijnlijk teveel op hetzelde moment openstaan. Sluit alles af zodat alleen Movie Maker draait.
Nieuwe effecten downloaden kan op verschillende plaatsen, even googlen en je vindt vanalles.

Groeten,
Jantrao

Vincent, 29-12-2014 15:27 #70
Ik heb pas een handbal wedstrijd gefilmpt van mijn zoon. In Windows movie maker heb ik de stukken aan elkaar geplakt tot een film van ongeveer 45 minuten.
Via "titels" heb ik bij een doelpunt de nieuwe stand en de doelpunten maker toegevoegd. Vervolgens heb ik de film "geplubiceerd" maar nu lopen de titels niet meer gelijk met het wedstrijd verloop. Aan het begin van de film komen ze veels te laat en aan het einde iets te vroeg. Wat doe ik niet goed? Reactie infoteur, 30-12-2014
Beste Vincent,

Wat vaak gebeurt bij het toevoegen van nieuwe titels, is dat ze de oude titels doen verschuiven. Geen idee waarom dit gebeurt, maar het gebeurt. Als je dus de eerste op de juiste plek hebt gezet en een tweede toevoegt, kan die actie de eerste hebben doen verspringen. De enige oplossing is om voor publicatie de film nog eens goed na te lopen en te controleren of alle title op de juiste plek staan.

Succes,
Jantrao

Sjakie, 11-12-2014 09:12 #69
Ik heb een film gemaakt in moviemaker en vervolgens opgeslagen. Dit werkt goed. Nu wil ik eigenlijk nog wat in de tekst veranderen, maar dat lukt niet. Ik kan niets meer wijzigen. Zou dit wel mogelijk moeten zijn? Reactie infoteur, 12-12-2014
Beste Sjakie,

Wijzigingen kun je alleen maken in het projectbestand, niet in de opgeslagen film. Als je het geheel niet als project hebt opgeslagen, kun je dus niets meer wijzigingen.

Wat je zou kunnen doen is de eindversie weer importeren in Movie Maker en dan de stukken eruit knippen waar je wat aan wilt veranderen. Importeer ook de originele videobestanden en haal daar de stukken weer uit en voeg de tekst toe zoals je wilt. Alles weer ertussen plakken en je bent er.

Succes,
Jantrao

Selke, 09-12-2014 21:18 #68
Ik probeer met haast een filmpje te maken voor school met Windows Movie Maker.
Het probleem is echter dat als ik afbeeldingen toevoeg, deze niet te zien zijn als ik het filmpje 'afspeel' op het scherm dat links staat. Waarom laat die dat niet zien?

Groetjes, Reactie infoteur, 10-12-2014
Hallo Selke,

Op afstand is dit niet te zeggen. Als je het filmpje opslaat, zijn ze er dan wel?

Jantrao

De Groote Sandra, 04-12-2014 21:13 #67
Hallo,

Ik heb filmen gemaakt via movie maker, maar als ik deze op DVD brandt en laat afspelen op TV zijn deze foto's van veel slechtere kwaliteit. Hoe kan ik dit oplossen? Reactie infoteur, 07-12-2014
Hallo Sandra,

Misschien waren deze foto's al van mindere kwaliteit? Op het kleine afspeelschermpje zie je dat dan niet, maar als je het op TV zet, valt het wel op.

Jantrao

Sandra, 04-12-2014 16:24 #66
Ik wil muziek op mijn filmpje zetten, nu wil ik deze muziek pas laten beginnen bij het refrein, hoe doe ik dat (ik heb al geprobeerd met start op… sec maar dat werkt niet)kan ik met windows live movie maker dit vanop mijn pc op groot scherm tonen of moet ik het op een bepaalde manier opslaan? Reactie infoteur, 07-12-2014
Hallo Sandra,

Je kunt de muziek knippen waar het refrein begint en dan dat deel invoegen.

Voor afspelen krijg je bij het opslaan verschillende kwaliteitsopties te zien, dus kiest de grootst mogelijke.

Succes,
Jantrao

Bram, 23-11-2014 21:11 #65
Ik heb binnenkort een feestje en daar wil ik uit een film die op een DVD staat, een paar scenes laten zien. Het lukt mij om met Windows Movie Maker de scenes achter elkaar te monteren door begin- en eindpunten aan te brengen. Mijn probleem is nu dat de ondertiteling van de film niet meekomt. De Engelse tekst is goed te verstaan, maar ik zou ook de ondertitels willen laten zien. Weet je hoe ik dit kan realiseren. Alvast bedankt.

Bram Reactie infoteur, 24-11-2014
Beste Bram,

Ondertiteling op een DVD zit op een ander "spoor", dus als je de scenes van de DVD haalt, komt de ondertiteling inderdaad niet mee. Bij een download van internet, is dit een zogenaamd srt bestand. Het zal niet werken om dit bestand in Movie Maker te laden, dus je enige optie is de ondertiteling handmatig toevoegen.

Wat misschien veel minder werk is, is om de DVD gewoon te gebruiken en te springen naar de delen die je wilt laten zien. Schrijf daarvoor op op welke seconde de scene start. Open de film in Media Player of VLC of iets dergelijks met het juiste ondertitelspoor en je kunt gewoon op de voortgangsbalk beneden naar de juiste scene springen. Misschien iets minder technologisch geavanceerd, maar net zo effectief, denk ik.

Jantrao

Aurelie, 20-11-2014 16:03 #64
Om een of andere reden kan ik mijn gemaakte video niet openen met VLC media player of Windows live media player, alleen met Windows live movie maker zelf. Ik heb geprobeerd het bestand om te zetten naar MP4 maar dan heb ik geen beelden meer. Wat moet ik doen? Alvast heel erg bedankt! Reactie infoteur, 21-11-2014
Beste Aurelie,

Als je bestanden maakt in Movie Maker en ze oplsaat, zijn het projectbesteanden. Deze kun je inderdaad alleen openen met Movie Maker zelf. De extensie wijzigen naar mp4 werkt niet. Als je via de goede weg exporteert, wordt het videobestand omgezet naar mp4 (of waar je voor kiest) en dan meot je het wel kunnen afspelen in VLC of Media Player.

Jantrao

Isabella, 03-10-2014 22:37 #63
Ik wil heel graag leuke video-overgangen toevoegen aan mijn filmpje. Ik zie overal dat ik dan via het menu 'extra' daarop zou moeten komen, maar het gekke is dat ik in mijn windows live movie maker geen 'extra' heb! En ik heb dus bar weinig extra opties. Hoe kan dit?

Alvast heel erg bedankt!

Isabella Reactie infoteur, 06-10-2014
Isabella,

Het kan zijn dat dit in een andere versie ergens anders staat. Open de helpfunctie en typ in "overgangen" (of "transitions" als je de Engelse versie hebt). Dan geeft Help je wel aanwijzigingen over waar je de functie kan vinden.

Jantrao

Irma, 24-09-2014 14:11 #62
Ik wil een film monteren waarbij ik gebruik maak van filmpjes en foto's van mijn Canon G10 fototoestel en mijn Iphone 5 s.
de filmpjes van mijn Iphone lopen in het filmprogramma niet synchroon met het geluid.( het lijkt of de beelden trager lopen) wat zou dat kunnen zijn? en is daar een oplossing voor? Reactie infoteur, 27-09-2014
Hallo Irma,

Houd je het probleem als je het project opslaat als filmpje? Het kan namelijk gewoon een afspeelprobleem zijn waar je in de opgeslagen filmversie geen last van hebt.

Jantrao

Marloes, 07-09-2014 11:27 #61
Ik heb een probleem met het opslaan van mijn film. Hij duurt 1 uur, maar als ik hem opsla slaat hij alleen de eerste 25 minuten op. Ik wil hem heel erg graag op DVD branden, maar dat lukt dus niet. Hoe kan ik er voor zorgen dat de hele film erop gaat? Ik heb naar mijn gevoel echt alles al geprobeerd! Help! Reactie infoteur, 08-09-2014
Marloes,

Dit is op afstand echt niet te verklaren. Haal er iemand bij die met je mee kan kijken.

Jantrao

Jens, 27-07-2014 17:34 #60
Hallo,

Wij hebben ook een probleem met 'het zwart scherm met geluid'. Maar ons probleem is nog net iets anders.

Ons bewerkt filmpje duurt in totaal een goede 8minuten en werkt zoals het hoort met bijgevoegde achtergrondmuziek in wmm zelf. Eenmaal we het filmpje opslaan als film en daarna willen bekijken, doet hij het goed tot ongeveer 5minuten. Daarna is het zwart beeld met geluid. Dit blijft doorgaan tot het einde van het filmpje waar we nog enkele fotos hebben. Die komen wel op het beeld zoals het hoort.
We hebben het filmpje ook al 3 keer opnieuw gemaakt, maar telkens hetzelfde probleem…
Filmpjes komen allemaal van een GoPro. Reactie infoteur, 15-08-2014
Het is niet mogelijk om zo op afstand te zeggen waar dit aan ligt. Laat er iemand naar kijken.

Jantrao

Kristof, 15-07-2014 23:08 #59
Tijdens ons huwelijk is er gefilmd met 2 verschillende camera's, dit levert beelden op in MTS en M2TS op. Ik heb deze allemaal kunnen importeren in Windows Live Movie Maker. Ik heb er al ettelijke uren werk ingestoken om alles bij te knippen etc… Dit is allemaal opgeslagen. Wanneer ik nu dit project (in Windows Live Movie Maker) wil heropenen om verder af te werken worden enkel nog de MTS bestanden geopend, de M2TS bestanden niet meer. Iemand een oplossing? Ik heb namelijk geen zin om alles opnieuw elders in te laden, te bekijken en weer bij te knippen. Reactie infoteur, 16-07-2014
Beste Kristof,

Mijn eerste reactie is een vraag: staan de M2TS bestanden nog wel op dezelfde plek als vanwaar ze geïmporteerd zijn? Zo niet, dan kan dit de oorzaak van het probleem zijn.

Jantrao

Sanne, 29-06-2014 10:36 #58
We hebben 5 filmpjes bewerkt in moviemaker, allemaal prima verlopen! De filmpjes hebben we opgeslagen als mp4 want in wmv haperen ze n Beetje. Eenmaal naar de andere laptop overgezet (hier kunnen we niet van af wijken want deze staat in t theater) haperen ze enorm. Ik lees overal dingen over codes installeren of dat de camera met veel frames heeft geschoten maar heb geen flauw idee wat ik moet doen. Kan jij mij alsjeblieft helpen. Alvast bedankt! Groeten Sanne Reactie infoteur, 29-06-2014
Beste Sanne,

Lastig te zeggen, zo op afstand. Je zou het volgende kunnen proberen al kan ik absoluut niet beloven dat het werkt: (1) zet de projectbestanden over op de andere laptop, (2) check dat ze het in Movie Maker goed doen en (3) sla ze opnieuw op, nu op die tweede laptop.

Succes,
Jantrao

Owen, 26-06-2014 23:01 #57
Ik heb een film in mts/HD 1920/1080 met 25 frames/sec deze heb ik bewerkt in moviemaker. Nu wil ik deze presenteren via Beamer. Wat moet ik doen om de beste kwaliteit te krijgen? Tevens heb ik hierin foto's geplaatst 2048/1360 die ik heb ingesteld op automatisch pan. Dan rest nog als ik de film als wmv heb opgeslagen, en deze opnieuw bewerk en dan weer opsla wordt de kwaliteit dan erg slechter? Reactie infoteur, 27-06-2014
Hallo Owen,

Opslaan doe je het beste met de hoogst mogelijke resolutie. Oplsaan, bewerken en opnieuw opslaan kan wat kwaliteitsverlies hebben, maar als je in de hoogst mogelijke kwaliteit opslaat, zal dat wel meevallen. Sla gewoon ook het project op en niet alleen de film zodat je je veranderingen daarin kan aanbrengen in plaats van de film als geheel opnieuw te importeren.

Jantrao

Jan, 15-06-2014 23:34 #56
Vanavond heb ik geprobeerd vrienden te helpen om mp4 bestanden van een zelf gebrande DVD te bewerken. In het voorbeeldscherm van Movie Maker zag het er goed uit. Bij het opslaan van de film -in welke formaat dan ook- bleek echter alleen het geluid (met een zwart beeld) te zijn overgekomen. Zou dit probleem eenvoudig te verhelpen zijn? Reactie infoteur, 17-06-2014
Hallo Jan,

Je zult even een expert moeten vragen om met je mee te kijken, want op afstand heb ik hier geen oplossing voor.

Jantrao

Patrick G., 04-06-2014 01:35 #55
Is het mogelijk een DVD te branden met hoofdzakelijk JPG-bestanden waar op enkele plaatsen een MP4 tussen wordt geplaatst? Als resultaat wil ik graag een dia-voorstelling die automatisch op het juiste moment wordt onderbroken door het juiste filmpje. Reactie infoteur, 04-06-2014
Uiteraard kan dat.

Redjered, 05-05-2014 14:22 #54
Ik gebruik Moviemaker dagelijks, heb in november een nieuwe computer gekocht met 2 Terabyte HD. Het lijkt of moviemaker alle voorbereide bestanden bewaart ook al heb ik de film al af, met als gevolg dat ik maar de helft van mijn 2TB kan verantwoorden en de helft van mijn harde schijf kan ik niet vinden. Ik denk dat ik aan die oude geïmporteerde films ligt. Kan ik die geheugenruimte op de HD weer vrijmaken? als ik een ooit gebruikt filmpje binnenhaal op moviemaker, kan ik hem namelijk meteen afspelen zonder dat deze eerst voorbewerkt wordt, terwijl nieuwe filmpjes enkele minuten voorbereiding vereist. Groejes René Reactie infoteur, 12-05-2014
Hallo René,

Je kunt kijken of het ligt aan de Temporary Files van Movie Maker. Die staan als het goed is hier: C:Users<Username>AppDataLocalTemp (of ipv C de externe schijf).

Deze bestanden zijn wmv of mp4. Als je Shift+Del doet, verwijder ze je permanent.

Jantrao

Marjolein, 21-04-2014 21:00 #53
Hoi,
Ik heb in WMM een project klaar waar ik veel uren in heb gestoken, maar het publiceren lukt niet. Ik krijg steeds de melding dat ik moet controleren of de originele bronbestanden nog beschikbaar zijn, of de gekozen locatie niet beschikbaar is en of er voldoende vrije schijfruimte is.
Alle bestanden die ik heb gebruikt staan nog op mijn pc, ik kies steeds een locatie die gewoon beschikbaar is en ik heb vrije schijfruimte in overvloed.
Ik vraag me af of het project te groot is (film van 1:08 uur). Zou dat kunnen? Zo ja, is er een oplossing mogelijk zonder (deels) opnieuw te moeten beginnen met het monteren van de film? Wat zou eventueel een andere reden kunnen zijn van dit probleem?
Bedankt alvast! Reactie infoteur, 24-04-2014
Marjolein,

Dit is een raadsel. Het is waarschijnlijk handiger als je er iemand rechtstreeks naar laat kijken, dat werkt wat beter.

Jantrao

Ine, 15-04-2014 11:35 #52
Ik zou graag meerdere video's (één of twee) in één beeld verwerken. Kan die met WMM?
En is het ook mogelijk om het geluid van één van deze video's dan als geluid van het nieuwe filmpje te nemen (en de rest van het geluid uit te schakelen)? Reactie infoteur, 16-04-2014
Beste Ine,

WMM heeft maar één videospoor, dus je kunt niet meerdere video's tegelijkertijd laten spelen. Je zult hiervoor een geavanceerder videobewerkingsprogramma nodig hebben.

Jantrao

Carla, 04-04-2014 09:20 #51
Kan je ook inzoomen op filmpjes of alleen bij foto's? Zo niet welke programma kan ik dan het beste gebruiken?

Bedankt alvast.

Carla Reactie infoteur, 08-04-2014
Beste Carla,

Windows Movie Maker kan dit alleen bij plaatjes. Je zult een videobewerkingsporgamma moeten kopen om de functionaliteit te krijgen die jij wil.

Jantrao

Melle, 18-03-2014 12:01 #50
Hallo.
Ik heb een Sony Handicam met mini DV filmpjes. Mijn computer draait op Wind.7 en Sony ondersteunt dit niet meer. Een oude computer met W. XP geeft met movie maker heel veel blokvorming terwijl op mijn display van mijn handicam de films heel scherp zijn. Hoe zou dit kunnen komen?
Groetjes. Reactie infoteur, 19-03-2014
Hoi,

Het klinkt alsof de oude computer dit niet aankan. Waarschijnlijk vraagt het filmpje teveel geheugen.

Jantrao

Caroline, 10-02-2014 21:18 #49
Bedankt voor alle tips.
Ik denk erover na om een video op te nemen en apart het geluid op te nemen via de h1 zoom portable recorder. Is het ook mogelijk om in WMM het geluid en het beeld bij elkaar te voegen of heb ik daar een meer geavanceerd editing programma voor nodig?
Alvast bedankt Reactie infoteur, 11-02-2014
Caroline,

Ja, dit kan ook met WMM. Je kunt op het aparte audiospoor geluid toevoegen. Je importeert dan de video en het geluid los van elkaar.

Succes,
Jantrao

Marina, 07-02-2014 14:13 #48
Vele uren bezig geweest met leuk reprtage te maken van onze reis. WMM werkt prima, heeft voor mij zeker voldoende mogelijkheden en is gebruiksvriendelijk. Maar, eens de film af en op DVD gebrand zijn de foto's niet meer zo scherp dan de originele. Dus er is veel kwaliteitsverlies. Kan er mij iemand raad geven hoe ik dat kan voorkomen a.u.b…
Alvast bedankt voor zij die mij willen helpen! Reactie infoteur, 09-02-2014
Marina,

Bij het opslaan kun je de instelling wijzigen. Kies eens voor opslaan met de maximale grootte.

Jantrao

Ashley, 02-02-2014 12:14 #47
Hoi ik ben 12 jaar en heb van de week een nieuwe camera gekocht namelijk de Nikon coolpix s6500 en op de (kijkshop) stond dat de camera H.264, MOV, MPEG4 video formaten ondersteund maar als ik het op mijn pc zet is het steeds ondersteund door MOV. en bij windows xp movie maker kan ik die bestanden niet openen wat kan ik hieraan doen en hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn camera de video bestanden opslaat in MPEG4 formaat? Reactie infoteur, 04-02-2014
Hallo Ashley,

Heb je de handleiding van de camera al gelezen? Daar staat waarschijnlijk in hoe je de instellingen van de camera kan veranderen.

Als je videobestanden wilt omzetten naar een ander formaat, moet je ze converteren, dat wil zeggen overzetten naar dat andere formaat. Je hebt hiervoor een speciaal programma nodig dat niet standaard op de pc staat, maar kan downloaden. Dit is allemaal niet heel erg makkelijk, dus het beste is om de instellingen van de camera aan te passen.

Succes,
Jantrao

Carolien, 06-08-2013 22:34 #46
Beste Jantrao,

Wat fijn iemand te vinden die zoveel van Windows Movie Maker weet!

Ik moet een filmpje maken en doe dit voor het eerst en werk ook voor het eerst met dit programma. Het ging op zich erg goed totdat… ik een foutmelding kreeg bij het opslaan, namelijk de foutcode: fout 0x8276103. Dit nr komt niet voor in mijn gebruikte nr vd bestanden en het progr. geeft ook niet aan waar deze fout dan zit en ik kan het niet vinden. Dus? even gezocht en nogmaals geprobeerd en toen gaf hij bepaald bestand aan dat verwijderd moest worden ik gedaan en opnieuw opgeslagen uiteindelijk na wat gedoe gelukt om op te slaan. Ik was dus nog niet geheel klaar. Ik denk dan heb ik iig iets en ga weer verder. Nu heb ik dus een half af wmv bestand die ik nog verder wil bewerken, dus als een project, echter als ik dit nu inlees krijg ik de film waar ik lastig in kan wijzigen. Kan ik dit nog omzetten, zodat ik verder kan? en het leek erop dat de ingezette vertragingen van bepaalde beelden 1 vd oorzaken was waarom het niet op kon worden geslagen (ik heb tr. gekozen voor op de comp. op slaan); ik heb de fragmenten in het project (nu dus film) laten staan echter de vertragings "code" op 1 gezet, welke ik dan na opslaan weer kon omzetten om dat werk niet te verliezen, maar ja hoe nu verder?
Weet u ook hoe ik makkelijk? gezichten kan wegpoetsen en ik mis hier en daar wat overgangen (dat is niet het allerbelangrijkste maar als je overal inpassen doet hoe kan dit dan? lijkt te gebeuren na een geknipt stuk / vertragings stuk of zo?

Hoop dat u me begrijpt en wilt helpen met uw antwoorden. Hoor graag van u!

ps ik heb dus ook nog een wlmp bestand, echter met de foutmelding en voor mij nog bewerkbaar, maar niet opslaanbaar en dus het wmv bestand die half goed af is en die ik dus nog met eea wil bewerken, maar wat mij niet meer lukt. help! Reactie infoteur, 23-08-2013
Beste Carolien,

Door mijn vakantie een vertraagde reactie. Op het moment dat je een filmpje opslaat als video, kun je dit inderdaad niet meer bewerken. Je moet dan ook altijd het projectbestand opslaan zodat je het verder kan bewerken. Als je dit projectbestand niet meer hebt, of het is corrupt geraakt, zit er niets anders op dan opnieuw beginnen met het halve filmpje en daar dan de delen uit te knippen die je anders wilt hebben.

Gezichten wegpoetsen zou ik zo snel niet weten. Overgangen moet je goed op de tijdslijn positioneren. Soms komen ze helemaal aan het eind van het filmpje terecht ipv waar jij ze wilt hebben.

Jantrao

Griffon, 02-07-2013 08:46 #45
De film is opgeslagen, maar de ruwe versie bevatte 1 foto die er uit moest. Zo gezegd zo gedaan, nu wil ik de film opnieuw branden en is de muziek wel aanwezig in de lint boven de foto's maar net hoorbaar. wat kan dit voor probleem zijn? Reactie infoteur, 04-07-2013
Griffon,

Is de muziek niet te horen of heel zacht? Voor dat laatste kan het een optie zijn om het geluid harder te zetten. Klik hiervoor met de rechtermuisknop op het stuk muziek op de tijdlijn en dan vind je de volumeregeling. Als er niets te horen is, kan het zijn dat het geluid van je hele computer uitstaat of niet goed is aangesloten.

Jantrao

Nienke, 23-06-2013 11:56 #44
Hallo,
ik ben een meisje van 12 en ik vind het leuk om youtube filmpjes te maken over van alles en nog wat. nu ben ik bezig met een filmpje maken. ik importeer het filmpje naar windows movie maker. ik wil hem versnellen. ik versnel hem. dan gaat ie stotteren. als ik er muziek onder zet ook. hoe komt dit? en hoe zorg ik dat het stopt?
groetjes Nienke Reactie infoteur, 26-06-2013
Hallo Nienke,

Dit komt meestal doordat er teveel andere programma's tegelijk open staan. Is dat niet het probleem, probeer dan eens het filmpje op te slaan en dan kijken of het in het opgeslagen filmpje ook gebeurt. Misschien is het alleen een probleem met het afspelen binnen WMM.

Jantrao

Annemieke, 03-04-2013 19:45 #43
Dag,

Is het ook mogelijk om het eerste deel van de film alvast te exporteren? Ik ben een grote film aan het bewerken, maar hij sluit steeds automatisch het programma af. Hij geeft niet aan wat er aan de hand is, maar ik denk dat het door de grootte komt. Het is namelijk een gigantisch groot bestand. De eerste helft is klaar en het zou fijn dat als ik dat alvast kon exporteren en dus deleten uit mijn project.

Met vriendelijke groet,

Annemieke Reactie infoteur, 04-04-2013
Annemieke,

Ja, dat kan. Maak dan dat gedeelte helemaal af, inclusief titels en muziek. Voeg verder niets toe en sla het op. Vervolgens kun je het tweede deel maken en dan ook dat opslaan op dezelfde manier. Je kunt de twee dan heel eenvoudig samenvoegen en het als volledig geheel opslaan. Zo verklein je de kans dat je dingen verliest.

Wat ook kan is terwijl je aan het werken bent, heel geregeld het project opslaan, zodat je alleen de laatste bewerking verliest als het programma zichzelf afsluit.

Succes,
Jantrao

Judith, 16-03-2013 12:20 #42
Hallo,

Ik heb sinds kort een probleem met Windows Movie Maker (op een Windows XP laptop), het lukt met wel gewoon om video's te importeren, maar zodra ik er een effect of audio aan wil toevoegen sluit het programma automatisch af. Wat gaat er mis? Of hoe kan ik dit probleem verhelpen? (Zo niet, misschien andere tips waar ik video's kan bewerken met effecten?)

Judith. Reactie infoteur, 16-03-2013
Hallo Judith,

Dit klinkt als een bug in het programma. Misschien moet je het programma opnieuw installeren.

Succes,
Jantrao

Stefan, 13-03-2013 14:47 #41
Goedendag,

ik heb vandaag mijn vakantiefilm met WMM van windows 7 bewerkt maar ondervind een probleem. Bij het monteren gaat alles prima ook de muziek zit er lekker onder. Als ik nu mijn video opsla en bekijk op de pc is er nog steeds geen probleem, heb m op youtube staan en ook daar geen probleem. Nu mijn probleem, bij het overzetten naar een externe harde schijf om op de tv te kijken krijg ik pas als mijn tv op max volume staat heel zacht geluid.
Iemand enig idee hoe dit komt? Dit had ik niet met de films die ik met WMM met windows vista (is net even anders) bewerk dus het zit m niet in de externe schijf of de tv. Wel zit de oude WMM op mijn laptop de nieuwe op een normale pc, kan ik hier nog wat instellen bij het overzetten? Heb met andere filmpjes geen problemen met de volume Reactie infoteur, 13-03-2013
Hallo Stefan,

Het is vrijwel onmogelijk om op afstand dit soort problemen op te lossen. Misschien dat een andere tactiek werkt: brand de film op dvd en speel zo af op de tv.

Succes,
Jantrao

Lara, 08-03-2013 00:49 #40
Beste Jantrao,

Hartelijk dank voor uw antwoord.

Helaas stuit ik nog steeds op hetzelfde probleem wat betreft het zwarte (voorbeeld, -) scherm.

Ik heb een nieuw project gestart maar ook daar het zwarte scherm. Ik heb geen andere programma's open staan en heb zowaar alle updates (die moest ik nog doen) uitgevoerd dus je zou zeggen dat WLMM het nu weer goed doet. Tevens heb ik zelfs bepaalde Windows programma's opnieuw geïnstalleerd en/of gerepareerd waar nodig (bijv. Live Essentials).

Ik hoop dat u mij wederom een antwoord kan geven want ik begon er aardig
"verslaafd" aan te raken omdat ik het zo leuk vond :)

Alvast hartelijk dank, groetjes van Lara Reactie infoteur, 09-03-2013
Lara,

Op afstand kan ik hiermee niet helpen, want het probleem is duidelijk complexer dan wat verholpen kan worden met wat simpele acties. Laat iemand ernaar kijken die wat van computers af weet, bijvoorbeeld een kennis of in een computerzaak

Jantrao

Lara, 03-03-2013 19:53 #39
Hoi hoi,

Net zoals iedereen voor mij ben ik bezig om een prachtige film te maken alleen ik stuit op het volgende probleem; toen ik op de helft van mijn film was, heb ik deze opgeslagen zodat ik de film alvast kon testen (dan wist ik ook of de foto's niet te snel gingen, muziek op de juiste plaats, teksten niet te snel etc. etc.) dus opgeslagen op mijn harde schijf en vervolgens naar mijn externe harde schijf verplaatst zodat ik de
"voorbeeldfilm" op de tv kon checken. Het originele bestand staat uiteraard nog op mijn harde schijf van de laptop.

Afijn, vandaag ging ik vol goede moed verder maar wat schets mijn verbazing…? WLMM had geen projecten meer open staan dus zit ik met de half-afgemaakte film opgescheept. Als ik de film via mijn harde schijf oproep, dan kan dat alleen vanaf C schijf-documents-film-Indonesie etc. etc. maar ik kan de film dus niet meer bewerken :(

Het probleem zit 'm namelijk dat het voorbeeldscherm alleen maar zwart aangeeft.
Zo kan ik moeilijk splitten, teksten invoeren, foto's toevoegen etc. want ik heb geen idee of het goed in elkaar overloopt.

Zou iemand mij een goede tip kunnen geven zodat ik weer verder kan met mijn film.

Alvast hartelijk bedankt! Groetjes van Lara Reactie infoteur, 04-03-2013
Lara,

Als je het bestand opslaat als film, is het niet automatisch opgeslagen als project. Uit je verhaal lijkt dat je het project niet als zodanig hebt opgeslagen waardoor alle veranderingen die je had gedaan alleen permanent te verkrijgen zijn via de opgeslagen film. Je kunt uiteraard de film weer importeren en verder gaan, maar dan moet dat allemaal in orde zijn.
Het probleem met het zwarte scherm staat hier los van. Ik kan op afstand niet zien waardoor dat komt, al helpt het meestal wel zo min mogelijk andere programma's tegelijkertijd open te hebben.

Succes,
Jantrao

Bas, 14-01-2013 21:34 #38
Hoi, ik wil mijn MovieMaker film omzetten naar een iPad bestand. Maar ik krijg steeds de melding dat er onvoldoende ruimte op de schijf staat. Ik heb volgens mij ruimte zat maar heb toch maar mijn externe harde schijf geprobeerd (met nog ontzettend veel ruimte en mijn filmpje is slechts 7 minuten.) maar daar krijg ik dezelfde melding. Dus het probleem ligt dus ergens anders. Iemand een idee? Reactie infoteur, 15-01-2013
Hoi Bas,

Laat er even iemand naar kijken, want dit is op afstand heel moeilijk te verhelpen.

Jantrao

Marjorie, 04-01-2013 14:08 #37
Hallo,

Ik heb een film gemaakt met de windows live movie maker en op de laptop speelt hij hem fantastisch af. Ik heb hem op 2 manieren gebrand op dvd en telkens stopt hij op het zelfde punt en geeft hij aan disc fout. Na een half uur stotteren hervat hij de film, echter een half uur mist er dan. Ik heb alle instructies gevolgd, maar toch blijft hij op dat punt stoppen. Op de laptop doet hij dit niet. Wat kan ik nog doen om het goed te kunnen branden?

Groet,
Marjorie Reactie infoteur, 05-01-2013
Hallo Marjorie,

Er gaat toch blijkbaar iets mis met het branden. Het is heel lastig om op afstand te zeggen hoe het probleem opgelost kan worden. Misschien kun je iemand uit je omgeving die wat weet van computers vragen om er eens naar te kijken.

Succes,
Jantrao

Yvon, 03-01-2013 19:07 #36
Hallo
Ik heb een vraag; Ik ben bezig om een film te maken van een toneelopvoering. Ik heb dit voorheen ook met moviemaker gedaan, alleen heb ik nu het probleem dat hij de bijschrift die ik bv onder een foto zet niet afspeel. Weet iemand wat je hier aan kan doen?
Mvg Yvon vd Meerakker Reactie infoteur, 03-01-2013
Beste Yvon,

Het is heel moeilijk om op afstand te helpen met dit soort problemen. Misschien kun je iemand in je omgeving vragen eens met je mee te kijken.

Succes,
Jantrao

Vermonden, 17-12-2012 12:10 #35
Na het invoegen van een of meerdere filmpjes staat de film gedurende enkele seconden stil. Het geluid gaat keurig door en over meerdere frames doet hij dit 10 tallen keren, het is een vervelende bijwerking, voor de rest is het een fantastisch programma voor een leek. Wellicht is er een simpele oplossing.
groet
Anton Reactie infoteur, 17-12-2012
Hallo Anton,

Mogelijk heb je teveel bewerkingen gedaan en kan het geheugen van de computer dit niet aan. Je kunt dit vermijden door een aantal filmpjes achter elkaar te zetten zoals je ze wilt hebben en dit dan op te slaan als een geheel, welke je dan weer importeert voor verdere bewerking.

Heb je nog andere programma's open staan? Het kan helpen om die te sluiten.

Succes,
Jantrao

Aadk, 26-11-2012 16:29 #34
Bij mij sluit WMM af als ik een video overgang plaats. Dit deed hij eerst nooit. Na een nwe installatie van Windows XP Pro, dat ik enige tijd geleden heb gedaan, merk ik nu dat dit probleem zich voor doet. Ook na het opnw opstarten van de PC. Ik draai met Windows-XP-Pro. Na het verwijderen van WMM en het opnw install. van SP3 blijft het probleem zich voor doen. Erg vervelend allemaal.

Vr.groet A.Kemp

Anja, 01-09-2012 17:01 #33
Mijn foto's en muziek staan op de tijdlijn, daar afdraaiend zie ik dat alles klopt. Dan opslaan op de computer, daar gaat iets fout. Ik krijg wel beelden en het geluid houdt op, dan begint het een heel stuk verder toch. Volgend liedje begint ook te laat en dan verdwijnt het beeld.
Wie heeft voor mij een oplossing? Reactie infoteur, 05-09-2012
Beste Anja,

Het is heel lastig om op afstand te zeggen wat er mis gaat. Het lijkt inderdaad aan het opslaan te liggen. Heb je dan alle andere programma's uitgeschakeld? Het beste is om iemand in je omgeving die er verstand van heeft ernaar te laten kijken.

Succes,
Jantrao

Megan, 12-08-2012 15:24 #32
Hallo,

ik wil met windows live movie maker, een kleine trailer maken voor een verhaal. Nu heb ik ook een paar bewegende afbeeldingen maar als ik die bij mijn afbeeldingen opsla en importeer op movie maker speelt die de afbeelding niet af, dan zie je het beeld gewoon stilstaan. Hoe moet ik dit oplossen?

MVG Megan Reactie infoteur, 13-08-2012
Hallo Megan,

Ik neem aan dat je met bewegende afbeeldingen.gif bestanden bedoelt. Ik denk dat Movie Maker dit simpelweg niet goed kan lezen en ze puur ziet als afbeeldingen en vandaar dat ze stilstaan. Ga op zoek naar echte bewegende beelden (video's) om te gebruiken dan zou je dit probleem niet moeten hebben.

Succes,
Jantrao

Lin, 12-07-2012 13:48 #31
Hallo,
Ik heb via windows live movie maker een onzettend leuke/mooie film gemaakt. Het afspelen in WLMM werkt goed (geen schokken) totdat ik het bestand op mijn computer opsla en het ga afspelen of de computer/tv. De beelden gaan schokken en ik zie contstant blokjes beeld. Ik heb het bestand al op alle manieren opgeslagen (computer bestand - HD enz.) Maar het blijft schokken. Aan mijn computer ligt het zeker niet, dit omdat het vrij weinig geheugen vergt van mijn computer en ik gewoon andere dingen zou kunnen doen. Omdat ik er zoveel tijd in heb gestoken en omdat het zn leuke film is baal ik hier ontzettend van. Hopelijk weet u waar het aan ligt.
Alvast hartstikke bedankt,
MVG Lin Reactie infoteur, 16-07-2012
Beste Lin,

Het is heel moeilijk om op afstand te zeggen wat er mogelijk aan de hand is. Ik raad aan om naar een computerwinkel te gaan of een pcdokter te laten komen.

Succes,
Jantrao

Tessa, 31-05-2012 23:28 #30
Hallo,

Ik ben bezig met een film van onze reis van 9 maanden, ondertussen is deze zo'n 20 minuten lang (foto's, filmpjes, muziek met overgangen). De laatste paar dagen loopt het programma loop ik tegen een aantal problemen aan. Ten eerste loopt het project telkens vast (zonder specifieke foutmelding, enkel dat de fout wordt gezocht en vervolgens wordt ' ie opnieuw opgestart waarna het even later weer gebeurd). Daarnaast lukt het ineens niet meer om sommige foto's/filmpjes te importeren terwijl deze gelijk zijn aan de andere die wel geïmporteerd kunnen worden. Dan het laatste en grootste probleem op dit moment: een aantal filmpjes die ik vandaag heb geïmporteerd, spelen niet af in mijn project waarin ik werk. Ze spelen wel af in het voorbeeldscherm wanneer ik niet in het project werk, maar wanneer ik het project open en de geïmporteerde beelden dan af wil spelen, krijg ik een zwart beeld. Ik hoop op een helpend antwoord want ik ben behoorlijk gestrest dat al mijn uren werk nu voor niets zijn geweest! Groet Tessa Reactie infoteur, 07-06-2012
Beste Tessa,

Movie Maker komt geregeld in de problemen als er teveel werkgeheugen nodig is. Dan loopt het hele programma vast of spelen filmpjes niet meer af. Je kunt het volgende doen:
1. Maak een deel (bijv. 10-15 minuten) helemaal totdat je zeker bent dat je er niets meer aan wilt veranderen.
2. Sla dit deel op, niet als project maar als filmpje.
3. Importeer dit filmpje in zijn geheel weer in Movie Maker en doe nu de rest.

Op deze manier zijn er minder bewerkingen die "onthouden" moeten worden en dan heb je als het goed is minder problemen met vastlopen.

Succes,
Jantrao

Janine Vosselman, 25-05-2012 10:45 #29
Hallo. Ik kan geen geluid krijgen in het filmpje. Als mensen praten dan hoor je niets. Reactie infoteur, 25-05-2012
Janine,

Dit kan een aantal oorzaken hebben.
1. Het geluid van je computer staat niet aan of te zacht.
2. Het geluid van het filmpje in Movie Maker staat uit (gedempt).
3. Er is iets mis met het originele filmpje waardoor het geluid weg is.
4. Er gaat iets mis bij het opslaan van het eindproduct waardoor het geluid wegvalt.

Zonder meer informatie is het onmogelijk om te bepalen waar het probleem zit.

Groeten,
Jantrao

Mirjam, 20-05-2012 12:20 #28
Beste,

Ik ben met een filmpje bezig die uit verschillende onderdelen bestaat. Bij sommige onderdelen praten mensen en op andere filmpjes is alleen iets te zien en heb ik er muziek onder gezet. Nu wil ik bij de onderdelen waar mensen praten dit geluid aan laten staan en bij de andere gedeeltes juist de liedjes (die ik eronder heb gezet). Nu zag ik dat je audiomix hiervoor kunt gebruiken, maar als ik het bij het ene gedeelte aan wil passen, past hij het bij alle onderdelen aan. Is er een mogelijkheid om dit per onderdeel aan te passen?

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 20-05-2012
Mirjam,

Als je het geluid van de liedjes aanpast, zal dat inderdaad voor die hele track gelden. Het programma kan niet weten waar in het liedje jij het geluid wilt dempen of zelf helemaal wilt wegdraaien. De enige manier om dit op te lossen is door ook het geluid op te knippen in clips (net als de video's) en er opnieuw onder te plaatsen. Je kunt dan ieder geluidsdeel apart wijzigen en zo controle houden over hoe hard het geluid staat, etc.

Succes,
Jantrao

Judith, 15-05-2012 11:10 #27
Hallo,

Heb net 3 dagen elke avond mijn film bewerkt. Echt super leuk geworden. Alleen zou hem nu graag willen opslaan om op een dvd te zetten, dit lukt niet. Hij geeft op een gegeven moment aan hoeveel minuten hij erover gaat doen maar het balkje wordt niet "blauw" hij blijft alleen maar uitrekenen hoeveel minuten hij er over gaat doen, dit blijft oplopen.

Hoop dat je een oplossing hebt.

gr. Judith Reactie infoteur, 16-05-2012
Beste Judith,

Het is heel lastig om van afstand te zien waar het probleem zit. Mogelijk heb je teveel andere programma's open staan waardoor er niet genoeg gehuegen over is voor dit.

Het is mij niet helemaal duidelijk of je het filmpje nu wilt opslaan op je computer of dat je direct naar een dvd wilt schrijven. Als het dat laatste is, kun je beter eerst opslaan op de computer.

Succes,
jantrao

Wesley, 26-04-2012 20:03 #26
Hallo,

Ik ben al een poos aan de gang met wmm maar sinds 2 a3 dagen kan ik geen muzkiek meer onder mijn film zetten wanneer ik alles heb ingevoegd en er muziek onder wil doen staat alles vast en krijg ik boven in beeld te zien windows movie maker reageert niet meer! Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb al een andere wmm geïnstalleerd maar geen verbetering.

Ik hoop dat er een oplossing voor is, want dit is erg irritant.
Groet Wesley. Reactie infoteur, 27-04-2012
Beste Wesley,

Misschien helpt het volgende:
1. Edit de film zonder muziek, dus zorg dat je de beelden hebt zoals je ze wilt hebben. Zorg wel dat je het geluid uitschakelt waar dat nodig zou moeten zijn.
2. Sla de beelden op alsof je klaar bent.
3. Importeer deze opgeslagen film weer in Move Maker.
4. Zet nu de muziek eronder.

Movie Maker loopt vast als de bewerkingen die je doet teveel geheugen vragen. Door de stappen hierboven te nemen, zou je minder geheugen nodig moeten hebben en dan gaat het hopelijk wel goed.

Veel succes,
Jantrao

Remco, 12-04-2012 10:46 #25
Ik heb sinds kort een JVC HD camcorder, wanneer ik in de hoogste kwaliteit opneem en hierna de bestanden importeer en bewerk in WMM en daarna via mijn laptop afspeel op mijn full HD tv dan is het beeld toch niet super vloeiend. Het wordt nog minder vloeiend wanneer ik het bestand op een DVD brand en afspeel op mijn home cinema set. Aan mijn laptop kan het liggen, is net een maand oud. Waar zou dit aan kunnen liggen? Het beeld bereikt de beste kwaliteit als ik direct vanaf mijn camcorder afspeel op mijn tv. Moet ik wellicht in een minder kwaliteit (je kunt er verschillende kiezen) opnemen? Maar dit weer zonde van de technische mogelijkheden. Reactie infoteur, 12-04-2012
Remco,

Op het moment dat je dingen gaat bewerken (foto's, video's, etc.) treedt er al gauw wat kwaliteitsverlies op. Als je in lagere kwaliteit gaat opnemen, is dit misschien juist nog merkbaarder. Als het je er zo aan gelegen is om topkwaliteit te hebben, moet je waarschijnlijk naar een ander bewerkingsprogramma overstappen. WMM is gewoon een heel basic programma wat standaard met Windows wordt meegeleverd en dus in mogelijkheden en kracht onderdoet voor andere programma's.

Succes,
Jantrao

Jan de Greeff, 11-03-2012 23:27 #24
Ik heb al meerdere film gemaakt met WMM, maar bij m'n laatste film valt, bij het afspelen in met WMP, na zo'n 15 minuten het beeld weg (wel geluid), Dit gebeurt dan telkens bij de overgang naar een volgend film item. Iemand een idee hoe dit op te lossen? Reactie infoteur, 12-03-2012
Hallo Jan,

Het klinkt alsof er iets niet goed is gegaan met de opslag van het bestand toen je klaar was met bewerken. Probeer anders eens in een wat mindere kwaliteit op te slaan, want dan gaat het proces wat sneller en is er minder kans op fouten.

Succes,
Jantrao

B. Visser, 01-03-2012 10:18 #23
Ik gebruik ook WMV voor gefilmde items met een HD-camera. Ik heb de HD-camera al omgezet dat hij op SD formaat filmt, maar het geluid is wel HD en dit kan niet verandert worden. Kan dit een oorzaak zijn dat bij het monteren ik geen geluid krijg? Wat kan ik hieraan doen? Reactie infoteur, 01-03-2012
Hallo Brigitte,

Er kan van alles aan de hand zijn, maar meestal is het iets simpels. Eerste check is altijd controleren of je het geluid wel op de computer wel goed aan hebt staan en goed hebt aangesloten. Tweede check is kijken of er bij een ander filmpje (niet van je eigen camera) hetzelfde probleem optreedt. Zo ja, dan is er iets met het programma aan de hand. Controleer ook of het filmpje van je camera wel gewoon goed werkt als je het zo op de computer afspeelt, dus niet in Movie Maker.

Succes,
Jantrao

Mevr Dylst Colette, 28-02-2012 15:53 #22
Ik heb onlangs een camera toestel Nikon coolpix S9100 gekocht. Mijn video opnames met extensie mov heb ik geïmporteerd op mijn harde schijf en bewerkt met WLM. Maar de beelden haperen en/of blijven hangen. Het geluid loopt niet synchroon met de opnames.
Ik heb een mimi laptop Medion geheugen 1GB, processor Intel Atom. Probleem. Ook mijn het afgewerkt filmpje, opgeslagen in HD en/of voor computer gebruik, blijft haperen. Hoe kan in dit probleem verhelpen zodat ik een vlot afgesleept filmpje verkrijg? Reactie infoteur, 29-02-2012
Hallo,

Ik vemoed dat het probleem zit in de omzetting van het mov bestand naar een format dat wel door Movie Maker wordt ondersteund. Die omzetting is waarschijnlijk niet goed gebeurt, waardoor er haperingen ontstaan. Op het moment dat het filmpje hapert na het importeren, zal ook het eindproduct haperen. De oplossing ligt dus in het opnieuw omzetten van het filmpje. Controleer voordat je gaat bewerken dan eerst of het filmpje in het nieuwe format ook hapert bij gewoon afspelen.

Succes,
Jantrao

Yvon, 22-01-2012 14:15 #21
Hallo,

Ik lees net dat als je mp3 vanaf een stick in je windows live filmpje zet, dat moviemaker dit bestand niet kopieert. Nou dat probleem was ik inmiddels achter.
Hoe los ik dit op? Ik begrijp dat je een apart mapje moet maken, waarin je alle bestandjes beschikbaar stelt. Vraag 1 ; Waar maak ik dit mapje, Vraag 2: Hoe kan ik straks als alles af is, het bestand het beste opslaan, zodat ik het met mijn eminent mediaplayer kan afspelen.

Opmerking voor andere gebruikers. HD filmpjes worden niet door alle laptops ondersteund, volgens de expert in de winkel. Ik heb een mini laptop en daarbij haperen de HD fimpjes.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het mp3 probleem

groetjes Reactie infoteur, 22-01-2012
Beste Yvon,

Het is het handigst om het mapje met alle bestanden (geluid, video, foto's) gewoon op je computer te hebben ipv een stick. Waar je dit mapje neerzet, doet er niet toe. Zet de bestanden dus over van de stick naar dat mapje en importeer vanuit het mapje.

Eminent Mediaplayer kan AVI, MPG, MPEG1, MPEG2, MPEG4, DIVX, XVID, VOB en MP4 afspelen, dus als je een van deze kiest, zou het moeten werken.

Succes,
Jantrao

Merle, 26-12-2011 21:22 #20
Ik wil verschillende filmpjes achter elkaar plakken en dan een liedje eronder. Nu wil ik dat van sommige filmpjes alleen de muziek te horen is, maar van sommigen wil ik dat de muziek niet te horen is, hoe los ik dit op? Audio volledig dempen is dus niet te bedoeling, want dan kan ik van sommige filmpjes het videogeluid niet meer horen. Reactie infoteur, 27-12-2011
Beste Merle,

Wat je kunt doen is de filmpjes knippen daar waar je over wilt gaan van muziek naar geen muziek. Je kunt namelijk alleen voor de volledige clip zeggen of je wilt dempen of niet, dus als je ze in stukjes hakt, heb je meer controle daarover.

Succes,
Jantrao

Rik, 26-11-2011 18:14 #19
Sinds gisteren doen de functies Startpunt in stellen en Eindpunt instellen voor de video het niet meer, wel doet hij dan de bijgevoegde muziek voor start en eind instellen, maar de video kan ik niet meer bewerken.

Iemand een idee?

Windows 7 upgrade en al.

Rob, 24-11-2011 19:35 #18
Ik heb de nodige collecties in Moviemaker staan die al geknipt zijn. Regelmatig maak ik compilaties waarbij ik uit de verschillende collecties scenes nodig heb. Dit gaat al twee jaar prima, maar vanavond waren ineens alle collecties weg. Dat zou inhouden dat ik alle filmpjes (ongeknipt!) opnieuw zou moeten importen en juist het knippen is giga veel werk. Weet u hoe/of dit te herstellen is? Reactie infoteur, 24-11-2011
Beste Rob,

Ik zou hier geen antwoord op weten. Sorry!

Jantrao

Amber, 05-10-2011 11:41 #17
Goedemiddag,

Ik ben bezig een film te maken en tot nu toe lukt dat aardig!
Het enige wat mij niet lukt is gewone tekst in te voeren.

Ik wil geen titeltekst, maar ik wil onderaan in een clip een tekst!
Is dit mogelijk? Zo ja hoe doe ik dat?

MVG Reactie infoteur, 05-10-2011
Hallo Amber,

Ja dit kan. Je moet hiervoor de tekstanimatie veranderen naar "ondertitel."
Als je de tekst schrijft, komt onderin een tweetal opties te staan "Titelanimatie veranderen" en "Tekstgrootte en kleur veranderen." (Ik heb de Engelstalige versie, dus mogelijk wijken de daadwerkelijke woorden iets af.) Kies dus voor de eerste optie en scroll naar boven voor de optie "ondertiteling." Als je nog iets aan de tekst of de kleur wil veranderen, gebruik dan de twee opties weer. Klik op "Titel toevoegen" als je helemaal klaar bent.

Succes,
Jantrao

Ruud, 18-09-2011 14:37 #16
Hallo,

ik heb mijn eerste filmpje gemonteerd met wmm wat erg goed ging moet ik zeggen werkt best makkelijk.
Het probleem is echter dat ik mijn project niet kan opslaan het opslaan begint wel maar blijft dan meteen hangen op 1%.
kan iemand mij helpen aub. Reactie infoteur, 18-09-2011
Hoi Ruud,

Ik zou dit probleem in eerste instantie niet bij Movie Maker zoeken, maar bij je computer. Is er genoeg ruimte in het geheugen? Heb je niet teveel andere programma's tegelijk open staan? Kom je er niet uit, laat dan je computer even nakijken, want dat werkt makkelijker dan via een online bericht.

Groeten en succes,
Jantrao

Bob, 27-08-2011 13:02 #15
Hallo,

Ik heb al erg vaak filmpjes gemaakt met WMM maar kom vaak hetzelfde gigantische probleem tegen.
Ik ben bezig met monteren en alles gaat goed. Dan na een tijdje sla ik het goed op en zet mijn computer uit voor een pauze. Als ik later verder ga, gaat alles nog prima. Maar als ik nog een keer WMM afsluit en weer opstart zijn mijn filmpjes weg! Het complete filmpje is er nog wel maar de ingevoerde beelden zijn verdwenen. Je hoort nog wel de muziek maar het beeld is zwart.
Wat gaat er mis? Het leidt namelijk vaak tot gigantische stress als een film voor een bepaalde tijd af moet zijn, je er al 3 uur mee bezig bent en opnieuw moet beginnen. Reactie infoteur, 27-08-2011
Beste Bob,

Ik durf niet te zeggen wat hier aan de hand is. Ik heb dit probleem zelf nog nooit meegemaakt. Je verhaal doet vermoeden dat er iets misgaat bij het opslaan of openen van het project, maar ik kan dat niet verifiëren. Loop alle stappen eens een keer na met een testfilmpje. Gebeurt het dan ook dat je bij de derde keer openen ineens alles op zwart hebt?

Succes,
Jantrao

Wim, 15-08-2011 21:47 #14
Klopt het dat Windows Movie Maker versie Windows 7 niet meer kan opslaan in het formaat mpg? Ik zie alleen maar het formaat wmv. Ik wil graag weer kunnen opslaan als een mpg bestand omdat mijn media player aan de tv geen wmv afspeelt. Reactie infoteur, 15-08-2011
Beste Wim,

Ik heb die versie zelf niet, maar het zou goed kunnen kloppen. Een oplossing is om een converter te installeren die het wmv-bestand omzet naar mpg en na het bewerken en opslaan van de video in Movie Maker, deze daar op los laten.

Succes,
jantrao

Esmee, 05-08-2011 19:34 #13
Hallo,

Op vakantie hebben wij met een HD camera héél veel gefilmd en willen daar nu een leuk filmpje van maken. Alleen 1 probleempje: de filmpjes haperen ontzettend in Windows live movie maker. Gewone foto's en teksten worden smetteloos afgespeeld. Alleen het gefilmde materiaal dus niet. Het schokt en het geluid springt ook over. Hierdoor kan je niet zien of de overgangen mooi zijn en kloppen en of de eventuele muziek eronder goed gemonteerd is…

Hoe kan ik dit verhelpen zodat we een mooie herinnering kunnen maken van onze vakantie? Reactie infoteur, 06-08-2011
Hoi Esmee,

Ik vermoed dat de oorzaak ligt in de grootte van de bestanden die Movie Maker af probeert te spelen. Dit vraagt veel werkgeheugen en kan dus haperen veroorzaken. De meest waarschijnlijke oplossing is dus zorgen dat de computer voldoende geheugen heeft om alles te verwerken. Heb geen andere porgramma's open en kijk of je de computer kan opschonen.

Heb je de video's op je eigen computer opgeslagen of speel je ze af van de camera of geheugenkaart? Dat laatste kan ook bijdragen aan het probleem, omdat de computer er langer over doet om die filmpjes te lezen. Zet dus de filmpjes op je harde schijf en importeer ze vanaf daar.

Of het probleem hiermee volledig verdwijnt, durf ik niet te beloven, maar hopelijk helpt het voldoende om te zien of de montage in orde is.

Succes,
Jantrao

Santiago, 25-07-2011 18:54 #12
Goedenmiddag vanuit valencia, spanje, heb een vraag over de moviemaker, versie 2011,build 15.4.3538.0513.

ik heb het volgende, heb op youtube voor mijn zoontje een clip van spongebob gedownload die versneld opgenomen is en op youtube geupload is.vind hij erg leuk om te zien want het geluid van hoe ze praten is lachwekkend gewoon.
heb dat met movieplayer geprobeerd, krijg de video wel versneld, maar ik krig er geen geluid bij en zie geen optie om het geluid te versnellen.wel een optie om muziek toe te voegen.

wat kan ik doen?

en ik zie alleen storyboard, geen tijdslijn op mijn moviemaker, of hangt dat va de versie van elke moviemaker af?

in afwachting van uw antwoord sluit ik met vriendelijke groet af vanuit valencia, spanje.

santiago. Reactie infoteur, 26-07-2011
Beste Santiago,

Over het versnellen: het geluid hoort gewoon mee te gaan met de versnelde video. Als je dus het effect versnellen op dat stukje video zet, zal ook het geluid versneld worden afgespeeld. Dat is tenminste wat in mijn ervaring gebeurt.

Over het storyboard/tijdslijn: dit zijn twee opties die Movie Maker aanbiedt. Je kunt tussen deze twee weergaven switchen. Als het storyboard aanstaat, zou er vlak boven een optie moeten zijn "Tijdlijn weergeven" en vice versa.

Succes nog in Spanje,
Jantrao

Sandra van Beers, 14-07-2011 16:52 #11
Hallo,

ik heb een filmpje gemaakt met foto's en HD filmpjes van mijn vakantie in windows movie maker (de gewone, niet live want ik vind die niet gemakkelijk ivm muziek overgangen enzo).
al mijn fotos en filmpjes doen het en spelen af in het concept waar je het in maakt in windows movie maker, er zijn helemaal GEEN problemen.
wanneer ik mijn film publiceer op de computter of op een dvd ervaar ik wel een groot probleem.
de film duurt in zijn totaliteit zo'n 45 minuten. in het eerste kwartier werkt alles perfect. na deze 15 minuten spelen mijn videos niet meer af, het scherm word dan zwart tot de volgende foto. De muziek die ik er onder heb gezet speelt wel af.
ik weet niet wat ik moet doen want ik krijg geen foutmelding en als ik het afspeel in windows movie maker doet alles het gewoon, ik heb ook geen fotos en filmpjes verplaatst in andere mappen e.d.
ik heb mijn gepubliceerde film gekeken met Divx en windows media player op de computter en op mijn gebrande DVD in de DVD speler.
al deze drie manieren vergen dezelfde problemen. het wordt elke keer zwart op hetzelfde stuk.
ik heb genoeg ruimte op mijn computter en lege DVD om dit te branden!
ik heb ook meerdere malen geprobeerd om hem opnieuw te publiceren en ook om de films te wissen en er opnieuw tussen te plakken. dit werkt ook niet!

kan iemand me helpen ik ben wanhopig!

groetjes sandra Reactie infoteur, 16-07-2011
Sandra,

Sorry voor het wat late antwoord, maar ik heb zitten dubben over wat het probleem zou kunnen zijn. Ik kan niets bedenken, want je doet volgens mij alles goed. Het is natuurlijk heel vreemd dat na 15 minuten je video's ineens verdwijnen. Ik heb geen idee of het volgende werkt, maar het valt te proberen:
- Open het projectbestand en snijd het geheel in drieën. Creëer dus drie aparte projecten die elk 15 minuten duren.
- Sla elk project op onder een eigen naam.
- Controleer of de video's in alle drie de stukken werken. Als dat zo is, dan…
- Open Movie Maker weer en voeg de drie stukken samen weer tot een video.
- Sla opnieuw op en kijk of het nu wel gelukt is.

Het is geen hele eenvoudige oplossing, maar ik kan niets anders bedenken. Misschien kun je op deze manier het 15-minuten probleem omzeilen.

Heel veel succes!
Jantrao

Christine, 30-06-2011 12:47 #10
Ik ben een videopresentatie aan het maken van mijn vakantie: werd erg mooi, met effecten, muziek filmpjes. Maar nu, sinds ik er muziek onder ging zetten, krijg ik een zwart scherm in het voorbeeldscreen bij de foto's waar een effect toegevoegd is. Als ik de muziek terug weghaal of het bestand kleiner maak, helpt dit niet. Alleen het weghalen van de effecten werkt, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Hoe kan ik dit oplossen? Reactie infoteur, 30-06-2011
Beste Christine,

Wat jij beschrijft zou inderdaad gewoon moeten kunnen: foto's met effecten achter elkaar zetten en er dan ook muziek onder zetten.
in mijn ervaring komt het wel eens voor dat het voorbeeldscherm niet altijd laat zien wat je echt krijgt, het hapert wel eens. Ik raad aan om eens een testversie af te ronden (dus met muziek en effecten) en deze dan op te slaan op je computer. Speel dat testbestand eens af en kijk of ook daarin de effecten zijn verdwenen.

Succes,
Jantrao

Silvy, 27-06-2011 08:04 #9
Hoe krijg ik een bewegende animatie (gif) in een windows movie maker geïmporteerd? Reactie infoteur, 27-06-2011
Hallo Silvy,

Dat zou gewoon via "foto's importeren"moeten lukken.

Succes,
Jantrao

Eric, 29-05-2011 22:45 #8
Inmiddels probeer ik al 2 dagen clips te combineren. Begrijp ik goed uit deze tekst dat dit in de praktijk onmogelijk is, omdat ze immers zelden uit hetzelfde bestand komen? Reactie infoteur, 30-05-2011
Beste Eric,

Het zou niet uit moeten maken dat de clips uit verschillende bestanden komen. Daar gaat het veel mensen juist om. Als je een videobestand importeert, komt deze automatisch in je "Collections" te staan. Door de verschillende bestanden daar aan te klikken, kun je bepaalde stukken eruit knippen en op de tijdlijn zetten. Dan ga je naar een ander bestand en doe je hetzelfde. Tenzij je iets anders bedoelt met "combineren", zou het zo moeten lukken.

Veel succes,
Jantrao

Roy, 29-08-2010 23:54 #7
Hallo,
Ik heb een filmpje geïnporteerd naar wmm.
Als ik dit filmpje in de tijdlijn zet en het dan vanuit de tijdlijn afspeel is het geluid veel slechter dan het origineel.
Ik heb dit met verschillende extensies uitgeprobeerd, maar het blijft hetzelfde.
Kan iemand mij vertellen hoe dat kan en hoe ikhet kan oplossen?

Groet,
Roy

Ids Vlasma, 19-06-2010 20:27 #6
Hoe kan ik van een videofragment uit Movie maker een foto afdruk maken, om als profielfoto te gebruiken? Reactie infoteur, 25-06-2010
Hallo Ids,

Als je het filmpje in het programma upload en binnen het programma afspeelt, kun je het stilzetten en op het camera-icoontje drukken wat onder het afspeelschermpje staat. Die foto kun je dan weer opslaan voor je profielfoto.

Veel succes,
Jantrao

Sandra, 20-04-2010 22:27 #5
Hallo, ik heb in jan een jcv cam corder gekocht. Via het speciale programma heb ik zowel geluid als beeld. Ik heb deze video's ook rechtstreeks in windows foto gezet ( omdat movie maker een leuk programma is om mee te werken), ik heb hier in wel bewegende beelden maar geen geluid. Wie heeft voor mij een oplossing. Ik heb al van alles geprobeerd

Moviemakerfan, 03-02-2010 14:08 #4
Ik heb een vraagje; Ik ben met school een animatiefilmpje aan het maken (dus allemaal foto's achter elkaar plakken en dan lijkt het net een filmpje), maar dat is heel veel werk. En ik moet alles 2x versnellen, maar alles moet 1 voor 1, kan je niet alles tegelijk doen? Reactie infoteur, 04-02-2010
Hallo,

Aangezien MovieMaker geen geavanceerd programma is, kan het inderdaad zijn dat je dit handmatig moet doen. Ik neem tenminste aan dat je al hebt geporbeerd om alle foto's te selecteren op de tijdsbalk en dan de "versnellen" optie te kiezen.
Misschien kun je proberen een luxer bewerkingsprogramma te downloaden van internet.

Veel succes,
Jantrao

Maria, 05-01-2010 12:50 #3
Hallo,
een vriend van mij heeft een filmpje gemaakt met moviemaker. daarin zat een heel leuk special effect: je ziet een newspaper met een leuke kop en in het midden een foto (die wijzigt nog 1 of 2 keer), is dit standaard?

Groetjes
Maria

Nadjla, 18-08-2009 16:56 #2
Ik had een vraag

ik heb een video met gleuid maar in het begin van die video wil ik een liedje zetten en dan wil ik dat die leidje alleen afspeelt en niet de echt geleuid van die video.

kunt u me mischien helpen hoe dat moet. Reactie infoteur, 21-08-2009
Hallo,

Dit is niet al te moeilijk:
1. Knip de video daar waar je het liedje in wilt zetten. Je krijgt dan dus twee delen.
2. Zet beide delen in de juiste volgorde achter elkaar op de tijdlijn.
3. Klik met de rechtermuisknop op de geluidsbalk (Audio) onder het videodeel waar je geen geluid van wilt hebben en selecteer "dempen". Dit geluid wordt nu niet afgespeeld.
4. Zet het liedje op de Audio/Muziek balk.

Hopelijk lukt het zo!
Jantrao

Marie, 28-02-2009 18:32 #1
Heel goed artikel, duidelijk uitgelegd. Ik heb er veel hulp aan gehad, bedankt!

Infoteur: Jantrao
Laatste update: 03-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Reacties: 112
Schrijf mee!