InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Tips voor het zelf printen van foto's

Tips voor het zelf printen van foto's

Tips voor het zelf printen van foto's Steeds meer mensen beschikken over een PC, een printer en een digitale camera. En dit aantal groeit nog elke dag. Niet zo verwonderlijk dus dat velen onder ons het inmiddels de gewoonste zaak van de wereld vinden om zelf je eigen foto's af te drukken. Maar de kwaliteit van de afdrukken is vaak middelmatig. De meesten weten dit niet tot ze zien welke fraaie afdrukken ze met hun kleurenprinter en fotopapier kunnen maken. Jammer, want uw kleurenprinter is tot veel meer in staat dan u denkt.

Belangrijke factoren die het resultaat van uw kleurenafdrukken bepalen

Gebruikt u het juiste papier?
Elke toepassing vraagt een specifiek papier. Voor grafieken, schema's, tekeningen, rapporten en presentaties in kleur volstaat dikwijls gewoon inktjetpapier of een degelijke kwaliteit gestreken papier. Voor het afdrukken van foto's echter is gewoon printpapier af te raden. Het is te snel doorweekt, rimpelt dan en geeft te weinig contrast. Uw foto's komen het best tot hun recht op glossy fotopapier, te verkrijgen in verschillende kwaliteiten en gewichten, met hoogglans of satijnglans.
Gebruik geen gewoon fotopapier in een kleurenlaserprinter. Er is speciaal glossy laserfotopapier te verkrijgen hiervoor.

Hebt u de juiste papierinstelling op uw printer geselecteerd?
Glanzend, mat, gewoon papier, fotopapier... Gebruik de juiste instelling voor het gekozen papier. De instelling voor "gewoon papier" verbruikt de grootste hoeveelheid inkt, terwijl de instellingen voor "glanzend fotopapier" de kleinste hoeveelheid inkt verbruiken.

Zijn kleurintensiteit en helderheid correct afgesteld?

Is de droogtijd juist ingesteld?

Tips

Een goede foto begint met een goede resolutie
Wanneer u digitaal fotografeert, kunt u niet om het begrip resolutie heen. Bijna alle digitale camera's hebben een instelling waarmee u de fotokwaliteit vooraf kunt instellen. Deze instelling regelt hoe groot uw fotobestanden zijn. Deze grootte wordt uitgedrukt in pixels. Digitale foto's bestaan uit een groot aantal beeldpunten. Deze punten vormen de kleinste elementen van een foto. Men noemt deze beeldpunten "pixel", afgeleid van het Engels "picture element". De grootte van een digitale foto wordt dus uitgedrukt in pixels.

Met de resolutie wordt het aantal pixels in een beeld bedoeld. Een resolutie van 480 x 640 wil zeggen dat het beeld uit 480 x 640 = 307200 pixels bestaat. Hoe meer pixels zich in een foto bevinden, hoe gedetailleerder de foto is. Dus hoe hoger de resolutie van uw foto's, des te beter de print.

De resolutie van een foto bepaalt zoals gezegd de grootte waarop hij geprint kan worden met een bepaalde kwaliteit. Hoe groter de resolutie van de foto, hoe groter de print is die je kunt maken zonder al te veel kwaliteitsverlies:
  • Lage resolutie: minder dan 800 x 600 pixels
  • Gemiddelde resolutie: 800 x 600 -1280 x 1024 pixels
  • Hoge resolutie: meer dan 1280 x 1024 pixels

Het juiste bestandsformaat
Uw foto moet niet alleen de juiste resolutie hebben, maar ook in het juiste bestandsformaat worden opgeslagen: TIFF of JPEG. JPEG is een compressie methodiek, waarbij de totale hoeveelheid gegevens verkleind wordt door de kleuren in de microstructuur van de foto te vereenvoudigen, op een manier die aansluit bij de menselijke waarneming. Afhankelijk van het geselecteerde kwaliteitsniveau gaat JPEG-compressie gepaard met meer of minder gegevens en kwaliteitsverlies. Als u een foto d.m.v. software bewerkt, behoudt een niet-gecomprimeerd formaat als TIFF zijn kwaliteit, ook als u het vaak wijzigt en opslaat. Het TIFF-formaat geeft de beste printresultaten, terwijl het JPEG-formaat de voorkeur geniet wanneer u foto's wilt e-mailen. Als u foto's op een groter formaat ( bijvoorbeeld A4) wilt printen, moet u bij het nemen van de foto altijd de beste kwaliteit (de minste compressie) en de hoogste instelling voor de bestandsgrootte kiezen.

Instelling van de printerdriver
Stel de printerdriver in op de hoogste printkwaliteit als u kleurenfoto's gaat printen. Experimenteer met de opties van de printerdriver, zoals geavanceerde kleurinstellingen, om uw fotoprints nog mooier te maken.

Gebruik beeldbewerkings-software om uw foto's te verfraaien
Met behulp van deze software kunt u bijvoorbeeld irritante stofjes en spikkeltjes op uw foto's verwijderen, of het rode-ogeneffect corrigeren. Er zijn verschillende beeldbewerkings-softwares beschikbaar, elk met hun eigen reeks functies en opties. Enkele heel bekende zijn:
  • ACDSystems ACDSee
  • Adobe Photoshop / Elements
  • Corel Paint Shop Pro

Standaard maateenheid voor de scherpte
De standaard maateenheid voor de scherpte van uw foto is dots per inch, ofwel dpi. Kies een printer met ten minste vier kleuren en 600 x 600 dpi. Anders zijn de pixels in uw foto zichtbaar en zullen objecten rafelige randen krijgen.

Instelling van de printerresolutie
Printen met een resolutie van 1200 dpi is een goede keuze voor het verkrijgen van foto's van topkwaliteit.

Geef de prints voldoende tijd om te drogen
Als u meer kopieën van foto's print, is het verstandig om elke geprinte foto uit de printer te halen en apart te leggen, zodat deze even kan drogen. Hierdoor kunt u vlekken en vegen voorkomen.

Met de juiste printer, printerinstellingen, "trucks" en fotopapier kunnen uw foto's er net zo scherp uitzien als die uit een professioneel fotolaboratorium. En uiteraard is een goed fototoestel de basis voor goede printresultaten. Foto's afdrukken kan vaak ook direct vanaf uw digitale camera. Dit bespaart u uiteraard een hoop tijd. Bij sommige duurdere modellen kunt u printen via een geheugenkaartlezer. Maar deze functie is eigenlijk alleen nuttig als de printer een schermpje heeft waar de foto's op te zien zijn.
© 2008 - 2014 Drem, gepubliceerd in Tips en tricks (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Printkoppen, Fotopapier, Fotoalbums, Inktjet-cartridges en Printer-benodigdheden.
Gerelateerde artikelen
Pixels, wat kun je ermee?Pixels, wat kun je ermee?Een digitale foto maakt u om te delen met anderen: via e-mail, webpagina of print. Hoeveel pixels hebt u nodig voor de b…
Hoe de beste digitale camera uit te zoekenHoe de beste digitale camera uit te zoekenHet lijkt er op dat er elke maand, zo niet elke week, fabrikanten met nieuwe digitale camera’s uitkomen om potentiële ni…
De Polaroid komt terug: Polaroid PoGoDonderdag 8 januari 2009 heeft Polaroid een nieuwe versie van de camera’s gelanceerd, waarmee het bekend werd in de jare…
De Camera-Telefoon rage - De 5 megapixel rageDe ene reclame na de andere: een nieuwe mobiele telefoon met een vijf (!) megapixel camera. Hier zitten natuurlijk voord…
Waar moet u opletten als u een digitale camera koopt?Waar moet u opletten als u een digitale camera koopt?Digitale camera’s worden verkocht met: ‘Meer functies, meer megapixels’. Echter, ze hebben vaak minder kwaliteit. Vaak w…
Bronnen en referenties
  • Mijn eigen website www.uppoint.nl

Reageer op het artikel "Tips voor het zelf printen van foto's"

Reactie

Wennie de Haan, 16-10-2013 16:00 #1
Beste Lezer,

Ooit heb ik oude foto's in Word gekopieerd. Ik wist toen nog niet dan je er beter een scan van kon maken. Nu probeer ik ze te printen om er alsnog een scan van te maken om ze in een stamboomprogramma te zetten. Dat lukt dus niet, alleen het bijschrift wordt geprint. Ook een PDF maken lukt niet.
Ik ben niet zo bedreven met de computer dus zoek nu internet af voor een oplossing. Wellicht heeft u die?

vriendelijke groet
Wennie de haan

Infoteur: Drem
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 1
Schrijf mee!