InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Adobe Reader, wat is dat?

Adobe Reader, wat is dat?

Adobe Reader, wat is dat? Veel mensen kennen het programma Acrobat Reader. De opvolger van de Acrobat Reader heet Adobe Reader. Dit gratis programma is bedoeld om PDF bestanden te kunnen lezen. PDF-bestanden zijn tekstbestanden die veel gebruikt worden op internet.

Alles over een PDF-bestand

Een PDF-bestand is een veel gebruikt bestandsformaat op basis van Postscript-taal wat ontwikkeld is door Adobe. De afkorting PDF staat voor Portable Document Format. Met dit bestandsformaat kan tekst en beeld op een platform-onafhankelijke manier worden opgeslagen. Door dit bestandsformaat kunnen de eigen layout, lettertypes, beeldmateriaal en pagina-instellingen behouden blijven. Belangrijk is dat dit niet afhankelijk is van de soort computer of besturingssysteem waarmee men het bestand bekijkt. Op deze manier kan men de bestanden met elkaar uitwisselen zonder dat men dezelfde software heeft. In eerste instantie is het PDF-formaat ontwikkeld voor drukwerk voor te bereiden, zodat de ontwerper en de drukker probleemloos de bestanden konden uitwisselen.

PDF op Internet

Juist door deze uitwisselingmogelijkheden wordt dit bestandsformaat steeds vaker op het internet gebruikt. Door de toenemende beschikbaarheid van formulieren op het internet is het prettig dat iederen deze formulieren op dezelfde manier kan bekijken en dat het formulier ook nog eens identiek is ongeacht het systeem of software.

De standaard webpagina's die bijvoorbeeld geschreven zijn in HTML zien er voor iedereen verschillend uit. Dit is afhankelijk instellingen, software of computersysteem. Om een PDF-bestand te kunnen openen heb je een reader nodig. Er zijn hier verschillende programma's voor, maar het meest gebruikte programma is Adobe Reader. Dit programma kan men gratis downloaden op internet en zal zich met de internetbrowser integreren. Door een klik op de link naar het PDF-bestand zal de Reader zich automatisch openen en wordt het bestand op de juiste wijze weergegeven. Door een simpele druk op de BACK of Terug knop in uw browser gaat u weer terug naar de pagina.

Het maken van een PDF-Bestand

De naam zegt het al, met de Reader kan men alleen PDF-bestanden lezen. Om PDF-bestanden te maken zijn er diverse opties. Ook heeft Adobe een optie om PDF-bestanden te maken. Dit programma heet Adobe Distiller en werkt zeer goed samen met Adobe Reader. Maar er zijn ook veel andere programma's voor bijvoorbeeld het ontwerpen van drukwerk die direct in PDF-formaat kunnen opslaan. Ook bestaat er het programma PDF-Creator, dit gratis programma gedraagt zich als een printer. U drukt het bestand af, maar kiest bij de printerkeuze voor PDF-Creator en er wordt in plaats van een afdruk op papier een pdf-bestand gemaakt.

Kan ik PDF-bestanden alleen met Adobe Reader lezen?

Nee, zoals boven genoemd kunnen de professionele programma's PDF-bestanden openen en zelfs bewerken. Maar er is ook een alternatief voor Adobe Reader, namelijk Foxit Reader. Het voordeel van dit programma is dat het eenvoudiger maar ook minder zwaar is dan Adobe Reader. Het is dus sneller te downloaden, start sneller op en gebruikt minder ruimte op de computer. Dit programma is aan te bevelen voor lichtere, kleinere coomputers. In andere gevallen wordt toch altijd weer Adobe Reader geadviseerd.

Adobe Reader is gratis te downloaden.
© 2009 - 2014 Spinsel, gepubliceerd in Software (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Adobe Reader, wat is dat?"

Infoteur: Spinsel
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!