InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Adobe Reader downloaden, installeren en gebruiken

Adobe Reader downloaden, installeren en gebruiken

Adobe Reader downloaden, installeren en gebruiken Met het programma Adobe Reader kun je .pdf-documenten bekijken. Vroeger heette dit programma Acrobat Reader. Veel bedrijven zetten pdf-bestanden op hun website. Denk hierbij aan handleidingen, facturen en dergelijke. Zo kunnen ze ervoor zorgen dat hun informatie er netjes uitziet, zonder dat de gebruiker een duur programma nodig heeft om deze bestanden te kunnen bekijken. Het gebruik van het programma is namelijk helemaal gratis!

Downloaden

Vanaf www.adobe.com kun je de meest recente versie downloaden. Ook is het mogelijk om hierbij de Google Toolbar mee te installeren. Wanneer je dat niet wilt dan kun je het vinkje verwijderen. De Toolbar zal dan niet worden geìnstalleerd.

Bij veel mensen gebeurt er nog niets wanneer ze op Download klikken. Dit komt door een extra beveiliging in je browser. In de bovenkant van je scherm zie je een lichtgele balk staan. Daar moet je nog even op klikken om aan te geven dat je zeker weet dat je dit bestand wilt installeren. Daarna wordt je gevraagd wat je met het bestand wilt doen, je kunt dan klikken op “Uitvoeren”. Hierna wordt Adobe Reader op je computer geïnstalleerd.

Het gebruik

Wanneer je in het vervolg op een bestand klikt waarvan de naam eindigt op .pdf, dan zal Adobe Reader automatisch openen. Adobe Reader kent verschillende handige functies. De meest belangrijke worden hieronder kort besproken.

Hiernaast zie je de werkbalk die je ook boven in het programma zult zien staan. Door op de afbeelding hiernaast te klikken krijg je een grotere versie te zien.

Hieronder volgt een uitleg van de knoppen op de werkbalk:
Door te klikken op het meest linkse icoon kun je het document uitprinten.

Rechts daarnaast zie je twee pijlen. Hiermee kun je door het document bladeren. Dit werkt uiteraard alleen als het document uit meerder pagina's bestaat. Met de pijl naar links ga je een pagina terug, met de pijl naar rechts ga je een pagina vooruit.

Wil je snel naar een andere pagina ? In het vakje daarnaast kun je ook het paginanummer intypen. In het voorbeeld zie je "1/28" staan. Dit betekent dat het document uit 28 pagina's bestaat en dat je je momenteel op pagina 1 bevindt.

Weer daarnaast zie je twee ronde knopjes met (+) en (-). Hiermee kun je in- en uitzoomen. In het voorbeeldplaatje staat de weergave op 157%. Je kunt dit ook veranderen door op het kleine zwarte pijltje rechts van het %-teken te klikken.

Daarnaast heb je 2 opties waarbij je kunt aangeven hoe je het document wilt bekijken. Kies je voor de linkse optie dan kun je doorlopend door de pagina's scrollen. Kies je voor de rechteroptie dan wordt steeds 1 pagina weergegeven. Met scrollen ga je niet langzaam naar beneden maar meteen naar de volgende pagina.

Tenslotte vind je helemaal rechts een zoekvak. Wanneer je op zoek bent naar een bepaald woord in het document dan kun je daar je zoekterm invullen en op Enter drukken. Je wordt dan naar het gedeelte van het document gestuurd waar het zoekwoord zich bevindt.
© 2008 - 2014 Artistik, gepubliceerd in Software (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Adobe Reader versnellenAdobe Reader versnellenAdobe Reader is wereldwijd het meest gebruikte programma om PDF's te openen.Hellaas is het programma nogal 'zwaar' in ge…
Alles over de Sony Reader PRS-T1 Wi-FiAlles over de Sony Reader PRS-T1 Wi-FiHonderden boeken mee op vakantie die nog geen 200 gram wegen. Een utopie voor de reiziger die graag een boek bij de hand…
Gratis pdf- maker pdf995Gratis pdf- maker pdf995Een pdf bestand biedt vele voordelen. De pdf-maker uit de winkel is vaak duur. Ander nadeel is dat de bestanden vaak omv…
Gratis PDF makenGratis PDF makenDe gratis converter doPDF is een uitstekend programma om allerlei doorzoekbare PDF-bestanden mee te maken. Er wordt geen…
Adobe Photoshop CS5, een zeer ontwikkelde bewerk softwareAdobe Photoshop CS5, een zeer ontwikkelde bewerk softwareAdobe is een zeer bekende software-fabrikant. Het heeft tegenwoordig veel succes met al zijn softwares. In dit artikel g…

Reageer op het artikel "Adobe Reader downloaden, installeren en gebruiken"

Reactie

S. Lunda, 14-03-2011 09:46 #1
Hoe kan ik adobe reader installeren op mijn computer?

Infoteur: Artistik
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Reacties: 1
Schrijf mee!