InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Startpagina veranderen, hoe doe je dat?

Startpagina veranderen, hoe doe je dat?

Startpagina veranderen, hoe doe je dat? Als je pas internet hebt wordt de startpagina waarin je browser opstart zodra je op het internet wilt surfen, bepaald door de installatiesoftware waardoor je verbinding kunt maken met internet. De startpagina is de pagina die je het eerste te zien krijgt als je het internet op gaat. Hoe wijzig je de startpagina? Mogelijk wilt u na een tijdje de startpagina vervangen voor een andere startpagina, bijvoorbeeld voor de Google zoekmachine. Het kan ook zijn dat de startpagina ineens veranderd is zonder dat u daarvoor toestemming gegeven hebt. Dan kan de computer besmet zijn met Spyware. Kies een startpagina die u graag dagelijks bezoekt, dit kan een zoekmachine zijn of het kan een website van een krant zijn, enzovoorts. Hoe veranderd u de startpagina van uw computer:

Startpagina wijzigen in explorer

Als u Explorer als browser gebruikt, ga dan als volgt te werk om de startpagina te wijzigen:

  • Klik op ‘Extra’ (Tools) in de menubalk bovenaan je huidige startpagina pagina
  • Klik op ‘Internet-opties’ (internet options)
  • Klik op ‘algemeen’
  • Vul het internetadres in van de pagina die u als startpagina wenst, bijvoorbeeld www.google.nl

Op dat moment kunt u de keuze maken tussen drie opties:

  • “Huidige gebruiken”: (use current) Als u deze optie kiest, zal internet opstarten met de startpagina die ingevuld staat in het veld. Als u dat wilt, klik dan op ok.
  • “Standaard gebruiken” (use default): Als u deze optie kiest wordt de standaard ingestelde startpagina gebruikt als startpagina. Dat kan bijvoorbeeld het internetadres zijn van de winkel waar u de computer ooit gekocht hebt. Als u dat wilt, klik dan op ok.
  • “Blanco pagina” (use blanc): U kiest er voor om geen bestaande pagina te openen als startpagina. U krijgt dan een blanco pagina te zien bij het opstarten van internet. Als u dat wilt klik dan op ok.

Startpagina veranderen in Firefox

Als u Firefox als browser gebruikt gaat het veranderen van de startpagina als volgt:
  • Start internet op met Firefox
  • Surf naar de pagina die u als startpagina wilt hebben
  • Klik op ‘Extra’ in de balk bovenaan de pagina
  • Klik op “opties’
  • Klik op tabblad
  • Klik op tabblad algemeen
  • Kies ‘huidige pagina gebruiken’
  • Klik op OK

Regelmatig kan het voorkomen dat u pagina’s bezoekt waarbij ineens een popup verschijnt met de optie ‘deze pagina instellen als startpagina.’ Als u niet wilt dat uw startpagina veranderd, ga daar dan niet mee akkoord. Bij het invullen van lijstjes, enquêtes of gegevens om u op te geven voor het een of ander, staat ook vaak vrij onopvallend aangevinkt ‘deze pagina als startpagina instellen.’ Als u dan een formulier invult en op ok klikt, blijkt uw startpagina ineens veranderd terwijl u er overheen gelezen had. Veel sites willen graag als startpagina worden ingesteld, omdat ze dan veel meer bezoekers krijgen. Het kan ook zijn dat uw computer besmet is met spyware waardoor de startpagina steeds weer veranderd terwijl u dat niet wilt. Scan de computer dan met een Anti-Spyware programma.

Toolbars die je startpagina veranderen

Wees ook voorzichtig met het downloaden van leuke toolbars met allerlei extra emoticons en functies dergelijke. Deze veranderen vaak zomaar de startpagina en bevatten niet zelden spyware.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Startpagina veranderen, hoe doe je dat?"

Infoteur: Kisses
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!