Sociale Media, overheid en de gevaren
Onder social media of wel sociale media wordt een online platform verstaan, waarop je met elkaar kunt communiceren. Het voordeel van social media is, dat je zelf de inhoud en de onderwerpen bepaalt. Social media wordt tegenwoordig ook veelvuldig ingezet voor en door het zakenleven en zelfs de overheid doet mee. Echter, social media brengt ook gevaren met zich mee.
Bekende sociale media
Bekende sociale media zijn sociale netwerken zoals Hyves, Facebook, Google+, Twitter en LinkedIn. Ook weblogs, YouTube, Wikipedia en fora zijn vormen van social media. Via deze mediavormen kan je gebeurtenissen en verhalen delen met andere gebruikers. Zo kan je een berichtje op Facebook of Hyves publiceren. Ook kan je weer reageren op het bericht van iemand anders. Bij social media kan je informatie en een mening snel verspreiden en delen. Ook is de informatie heel snel te vinden. Verder kan een negatief of onjuist bericht heel veel effect hebben.
Niet meer zonder
Social media zijn niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. Eigenlijk kunnen we haast niet meer zonder. Zoals bekend zitten we steeds vaker achter de computer, deze is niet meer weg te denken uit ons leven. Toch is het belangrijk dat je hier goed mee omgaat en een goede balans vindt in het gebruik ervan. Als je de computer en de sociale media voor je werk gebruikt of een paar uurtjes per dag voor privégebruik, dan is er helemaal niets aan de hand. Het leuke aan de social media is dat je ook kunt laten weten hoe je ergens over denkt. Je kunt je mening dus heel goed uiten.
Het gevaar
Het gevaar van social media zit hem vooral in het verslavende effect. Voor sommige mensen, vooral jongeren, zijn de social media erg verslavend. Het spreekt ze aan en ze willen continu aan hun vrienden en klasgenootjes laten weten wat ze aan het doen zijn. Het geeft hen het gevoel ergens bij te horen.
Zakenleven en de overheid
Niet alleen consumenten zijn bezig met social media. Ook het zakenleven en de overheid hebben het effect ervan ontdekt. Zo is het zakenleven erachter gekomen dat social media een invloed uitoefent op de maatschappij en bedrijven. Via sociale netwerken zal een bedrijf er dus alles aan doen om ervoor te zorgen dat de gebruikers van de social media positief over zijn product of dienst denkt. Een negatief bericht over een bedrijf kan via een sociaal netwerk al heel snel een heel grote groep mensen bereiken. Zo’n bericht heeft ook weer een negatief effect. Grote bedrijven hebben al personeel in dienst dat zich heeft gespecialiseerd in social media. Verder zet de overheid ook steeds vaker sociale netwerken in. Zo kan je bijvoorbeeld interactief je vragen stellen aan minister-president Rutte. Je kunt hem een vraag stellen via Facebook, Hyves, Twitter en Google+.
Wereldwijd bekend voorbeeld
Een wereldwijd bekend voorbeeld van het effect van social media is de verkiezingsstrijd in Amerika. Barack Obama heeft tijdens de laatste verkiezingen het grootste deel van de stemmen gewonnen via meerdere sociale netwerken. Hij voerde onder meer campagne door middel van social media als Twitter en Facebook.