Testmanagement en -coördinatie

Testmanagement en -coördinatie Testmanagement en testcoördinatie, de termen worden erg vaak door elkaar gebruikt. Toch zit er wel degelijk een groot verschil tussen beide rollen. Iedere rol heeft zijn eigen focuspunten, en kernkwaliteiten. Strategie, overzicht, werkverdeling, synergie en samenwerking binnen de groep. Het zijn allemaal aspecten die aan bod komen.

Onderdeel van software testen

De rollen van testmanagement en testcoördinatie worden vervult binnen het vakgebied van het testen van software. Software testen wordt vaak beschouwd als een radertje in het grote geheel van software ontwikkeling. Waarbij het testen van software zich in veel gevallen richt op de compleetheid en juistheid van het informatiesysteem. Dit zijn de validatie en verificatie-aspecten.

Testmanagement

De testmanager houdt zich veelal bezig met de overkoepelende aspecten van het software testen. Hieronder vallen het software test beleid van de onderneming opstellen, het schrijven van het testplan en het bepalen van de teststrategie. Bij de teststrategiebepaling komen vaak onderwerpen als de volgorde van testen aan bod. Ook de manier van projectontwikkeling wordt vaak overlegd met de projectleider. Dit kan bijvoorbeeld volgens de Waterfall-methode of Agile zijn. Het bepalen van de teststrategie wordt afgestemd met de vorm van de projectontwikkeling. De testmanager houdt de tijdslijnen en mijlpalen van het project in de gaten ten opzichte van de testeffort. Dit communiceert hij met de projectleider en de business.

De rol van de testcoördinatie

De wat lager gelegen details van de testuitvoer worden in de gaten gehouden door de testcoördinator. Hij heeft bijvoorbeeld van de testmanager te horen gekregen dat module A, B en C in de periode van januari tot maart worden getest. Dit kan inhouden dat er 26 testgevallen uitgevoerd moeten worden. De testcoördinator houdt bij wie elke testgevallen gaat uitvoeren en wat de status is van de progressie. De testcoördinator rapporteert altijd aan de testmanager. Op basis van de voortgang kan de testmanager bijvoorbeeld bepalen of er een koerswijziging moet volgen of dat extra uitvoerende testers ingeschakeld moeten worden omdat anders het testwerk niet tijdig af komt. Dit doen de testmanager en testcoördinator in onderling overleg en zij communiceren dit met de projectleider (en eventueel de business). Je zou kunnen zeggen dat de coördinator wat meer de werkverdeler is en de manager wat meer de verantwoordelijke voor de testuitvoer afrondingen in zijn geheel.

Goede eigenschappen

Goede eigenschappen voor testmanagers en testcoördinatoren zijn dat zij weloverwogen handelen. Ook kunnen zij zich goed concentreren. In software testen komen veel pieken en dalen van benodigde inspanning voor. Dit heeft vaak met de omgevingsfactoren te maken. (Je weet bijvoorbeeld nooit wanneer ernstige bugs vanuit de productie zich voordoen).

Testmanagers en testcoördinatoren hebben de eigenschap om in zulke tijden van stress kalm en overzichtelijk te overdenken.
Zij hebben een goede aandacht voor details en zijn erg goed in het organiseren van taken. Zij duiken in de taken die langdurige geestelijke inspanning vergen en worden hier niet snel van afgeleid. Ze zijn er erg goed in om de aanwijzingen, signalen en taken die van het projectmanagement en de business komen, op te volgen en af te maken.

Wie bepaalt wanneer het testen klaar is?

Dit is een veel terugkerende en vaak moeilijke vraag. In feite komt het er op neer dat je dit als bedrijf zelf bepaalt. Echter de invulling hiervan is nogal eens onlogisch of zelfs onduidelijk. In documentatie over software testen komt vaak een terugkerend aspect naar voren. Software testers hebben een adviserende rol over de in productiename van een informatiesysteem. De mate waarin het bedrijf dit advies bestempelt of waardeert, dat is aan de business zelf. Zo zijn er allerlei variaties mogelijk, bijvoorbeeld dat het advies van de testgroep bindend is (als zij adviseren 'no-go', dan wordt er doorgetest), of het andere uiterste, de testers mogen wel adviseren, maar hebben helemaal geen zeggenschap over het verdere verloop.

In ieder geval worden deze afspraken bij aanvang van het project in het projectplan en/of in het testplan geschreven. Het testplan wordt in de meeste gevallen geschreven en onderhouden door de testmanager. Sommige bedrijven vermelden in het testplan ook het testbeleid van de onderneming en de teststrategie van het project.

Lees verder

© 2014 - 2020 Softwaretester, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Testmanagement en -coördinatie"

Infoteur: Softwaretester
Laatste update: Januari 2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Programmeren
Special: Software testen
Schrijf mee!