InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Data recovery, hoe werkt het?

Data recovery, hoe werkt het?

Data recovery is het reconstrueren van data welke nog op een gecrashde harde schijf staat. Er zijn softwarematige programma's in de handel waarmee u zelf kunt proberen om data van een schijf te halen, zogeheten software recovery programma's. Hiervoor is het echter noodzakelijk dat de harde schijf mechanisch nog wel functioneerd. Heeft de harde schijf echt een crash en draait deze ook niet meer dan ben je overgeleverd aan hard disk recovery bedrijven.

Hoe werkt eigenlijk een harde schijf?

De harde schijf van een computer bestaat uit 1 of meer harde ronde schijven, op deze schijf is een zeer dun laagje aangebracht welke gemagnetiseerd kan worden, deze schijven zitten in een luchtdicht afgesloten behuizing. Elke schijf is weer verdeeld in kleinere delen zijnde de sectoren. Aan weerszijden van de schijf zit een lees/schrijfkop welke zeer snel over de sneldraaiende harde schijf kan bewegen en per sector gegevens kan aanbrengen of lezen van de schijf. De schijf draait met meer dan 10000 omwentelingen per minuut, de lees/schrijfkop bevindt zich op maar een paar micron van de schijf, de kop zal de schijf niet raken, door de hoge snelheid houdt een luchtlaagje de kop van de schijf verwijderd, net als bij een hoovercraft. Bij het afsluiten van een harde schijf zal de schijf stoppen met draaien, nu zal het luchtlaagje tussen de kop en schijf verdwijnen, om te voorkomen dat de kop op de schijf klapt wordt deze naar de zogeheten landingsring gebracht, dit is een ongebruikte ring van de harde schijf.

Hoe kan de harde schijf een mechanische crash krijgen?

Dat is dus niet moeilijk voor te stellen, als je weet dat de schijven met meer dan 10000 rpm ronddraaien met boven en onder die schijf een lees/schrijfkop op een paar micron afstand, dan kun je je wel voorstellen wat er gebeurt als je tijdens een bewerking met de computer de stekker er in eens uit trekt, of je laat je laptop op de grond vallen, dan donderen de koppen op de schijf en vegen alle magnetische informatie er af of beschadigen zelfs de schijf. Dit is dan een mechanische crash, dit is in principe erger dan een softwarematige crash, deze zijn met speciale software nog wel te verhelpen. Bij een mechanische crash wordt de reparatie vele malen duurder en lastiger.

Softwarematige harde schijf crash, en nu?

In principe blijft alle ingevoerde data op een harde schijf staan, zolang deze niet daadwerkelijk wordt overschreven. Er is dus software verkrijgbaar welke die data kan terugvinden. Op die manier zijn verloren gegane foto's of databestanden nooit echt verloren, zelfs wanneer u een foto bestand weggooit is het nog niet helemaal van de harde schijf af. Door dan de juiste data recovery software te gebruiken kunt u deze bestanden altijd weer terughalen.Voorbeeld van zo'n programma is Filescavenger.

Mechanische harde schijf crash, en nu?

Hoort u de harde schijf niet meer zoemen bij ingeschakelde computer, krijg je een melding van onleesbare harde schijf? dan ben je verder van huis. Dan dien je de harde schijf over te leveren aan zogeheten Harddisk recovery service bedrijven Grootste nadeel is uiteraard de prijs, denk aan een gemiddelde prijs van ongeveer 900,- per harde schijf. Deze data recovery bedrijven hebben namelijk zeer dure technieken nodig om de data van een harde schijf te halen, allereerst moeten ze beschikken over een speciale stofvrije ruimte waar ze de behuizing van de harde schijf kunnen openen, vervolgens zullen ze sector na sector van de beschadigde schijf handmatig proberen te klonen, om zo op een andere harde schijf de data te reproduceren. Met de huidige harde schijven van terrabites groot kun je je voorstellen dat dit een zeer intensief werkje is vandaar de prijs.

Kun je een crash voorkomen?

Nee, eigenlijk niet, alles wat langere tijd hard ronddraait en op de een of andere manier mechanich werkt zal een keer stuk gaan, je kunt wel voorkomen dat je data recovery nodig hebt, maak regelmatig een backup van je belangrijke bestanden, dit kan al vaak met software op je computer, sommige antivirusprogramma's bieden deze optie al, of maak een kloon van je harde schijf op een externe harde schijf en leg deze apart. Behandel je pc en harde schijf met zorg en controleer regelmatig de goede werking met de door het besturingssysteem geboden hulpprogramma's.
© 2010 - 2019 Miccla, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Data recovery, hoe werkt het?"

Infoteur: Miccla
Laatste update: 29-12-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!