InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Uitleg over het tekentablet

Uitleg over het tekentablet

Een tekentablet is echt de uitvinden voor fotografen en grafische ontwerpers. Met dit invoersysteem kunt u tekenen en direct op uw computer zien wat u doet. Vaak krijgt u speciale software bijgeleverd, met deze programma's kunt u heel realistisch tekenen of foto's bewerken.

Wat is een tekentablet

Een tekentablet is een invoerapparaat waarmee u kunt tekenen en schrijven. Het werkt in principe het zelfde als tekenen op papier. U krijg een stylus(soort pen) bij het tekentablet geleverd en op het tablet zelf kunt u de tekening of tekst maken zoals u dat normaal op papier zou doen. De stylus werkt dus met een drukgevoeligheid en dit zult u ook merken, des te harde u drukt des te dikker de lijnen. U ziet uw ontwerp niet op het tablet maar direct op uw beeldscherm dankzij de (vaak) bijgeleverde software. Tekentabletten zijn niet gevoelig voor aanrakingen met de hand dus u kunt gewoon op uw tablet afsteunen als dit nodig is.

Verschil tussen de tekentabletten

Er zijn heel veel verschillende tekentabletten op de markt. Er zijn een aantal redene waarom deze van prijs verschillen:
  • Oppervlak van het tekentablet (des te groter het oppervlak des te preciezer kunt u tekenen)
  • drukgevoeligheid
  • het registreren penrotatie
  • het registeren hoek van de stylus ten opzichte van het tablet
  • gum op de stylus
  • het merk
De prijs van een tekentablet kan verschillen van 50 tot wel 800 euro.

Absolute en relatieve positionering

Een ander verschil kan de positionering zijn. Bij absolute positionering is de locatie op het tablet ook de locatie op het scherm. Waar u dus tekent op het tablet tekent u ook precies op het scherm. Bij relatieve positionering tekent u alleen als u daadwerkelijk op het tekentablet tekent. U kunt dus de pen oppakken en verplaatsen zonder dat de muiscursor zal verplaatsen. U zult waarschijnlijk het meest moeten wennen aan de absolute positionering maar dit werkt uiteindelijk vaak het best.

Realistisch tekenen

Bij de meeste tekentabletten krijgt u photoshop geleverd. Met dit tekenprogramma kunt u met verschillende lagen werken en erg ver inzoomen waardoor u zeer realistische tekeningen kunt maken. Het kost wel even wat tijd om te oefenen. Veel proffesionele fotografen gebruiken ook een tekentablet om hun foto's zo precies mogelijk te kunnen bewerken. Photoshop bevat namelijk ook allerlei tools om foto's en tekeningen te bewerken.

Aansluiting

Een tekentablet kunt u aansluiten via een USB-poort. Er word een cd bijgeleverd waarmee u de software kan downloaden. De meeste tekentabletten werken op:
  • Windows 2000
  • Windows XP
  • Windows Vista
  • Windows X64
  • Mac OS-X

Tekentablet & RSI

RSI ook wel een muisarm genoemd komt vaak voor. Echte bewijzen zijn er niet maar het schijnt dat een muisarm voorkomen kan worden door een tekentablet te gebruiken. Met de stylus bedient u namelijk ook de muis. Doordat u met een pen werkt zal u uw hand telkens in een andere houding brengen.
Gerelateerde artikelen
Tips voor Draw SomethingDraw Something is het snelst groeiende mobiele spel aller tijden. Ben jij benieuwd hoe het mogelijk is dat anderen van d…
Apple Pencil, de actieve stylus voor de iPad van AppleApple Pencil, de actieve stylus voor de iPad van AppleDe Apple Pencil is de stylus van Apple die vanwege de toegepaste techniek in de pen een natuurlijke manier van schrijven…
Werken als fotograafWerken als fotograafVoor professionele fotografen wordt het steeds lastiger om van hun werk te leven. Dat komt vooral doordat er steeds meer…

Reageer op het artikel "Uitleg over het tekentablet"

Reactie

De Rooij, 17-03-2013 16:16 #1
Beste
ik heb een vraagje over de teken tablet. Kan je ook via de pc een afbeelding op de tablet plakken en dan verder bewerken?
gr. Mari

Infoteur: Bembi
Laatste update: 22-08-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 1
Schrijf mee!