InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Presentaties geven met behulp van PowerPoint

Presentaties geven met behulp van PowerPoint

Presentaties geven met behulp van PowerPoint Met behulp van PowerPoint is het overbrengen van een boodschap in je presentatie veel eenvoudiger geworden. Vroeger was de enige mogelijkheid van het brengen van je verhaal door zelf te spreken (verbaal en non-verbaal), nu kun je ook gebruik maken programma’s als PowerPoint die je daarmee een eind op weg helpen!

Waarom gebruik maken van de computer bij het presenteren?

Ten eerste kun je datgene wat je zegt natuurlijk verduidelijken door middel van afbeeldingen. Je kunt natuurlijk wel iets omschrijven, maar wanneer de boodschap in beeld wordt gebracht zal het duidelijker worden voor het publiek. Ook zal de boodschap eerder worden onthouden.

Daarbij zorgt de tekst gebruikt in de PowerPoint voor een goede lijst met steekwoorden waar de spreker bij langs kan gaan. Wanneer je als spreker vergeet waar je ook alweer bent gebleven in het verhaal, kun je dit makkelijk uit de tekst op de PowerPoint terughalen. Ze zijn dus als een geheugensteuntje voor de spreker.

De tekst in de PowerPoint zorgt er ook voor dat het publiek beter kan volgen waar de presentatie over gaat. De inhoud wordt namelijk kort weergegeven in steekwoorden.

Dan zijn er nog een aantal voordelen aan het gebruik van PowerPoints. Het gebruik van een PowerPoint lijkt bijvoorbeeld veel professioneler. Je kunt in PowerPoint ook gebruik maken van andere toepassingen: zo kun je geluiden, afbeeldingen, video of weblinks plaatsen.

Wat kan er misgaan bij het gebruik van PowerPoints?

Wanneer je gebruik maakt van PowerPoint zou het kunnen zijn dat je te enthousiast bezig bent met allerlei effecten die je kunt invoegen in het programma. Wanneer dit te overdreven wordt, kan het zo zijn dat de aandacht op de inhoud van de presentatie verdwijnt. De aandacht wordt meer gericht op de lay-out en alle effecten in dat geval.

Ook zijn niet alle PowerPoints goed te openen op elke computer. Er kunnen verschillende versies zijn gebruikt waardoor de presentatie er op de ene computer anders uit komt te zien dan op de andere computer.

Tips: waar moet een goede PowerPoint-presentatie aan voldoen?

  • De presentatie moet alleen steekwoorden bevatten.
  • Het moet er aantrekkelijk uitzien.
  • Het moet aangepast zijn aan het publiek.
  • Per slide moet maar een onderwerp besproken worden.
  • Een logische volgorde moet worden gebruikt.
  • Consistent gebruik van de vormgeving van slides.
  • Alleen het middelste gedeelte van alle slides wordt gebruikt.
  • Niet te veel kleur gebruiken. Wanneer er te veel kleur wordt gebruikt, is het effect weg dat kleur iets benadrukt.
  • Op de achtergrond zijn geen patronen zichtbaar of afbeeldingen die erg dicht in de buurt komen bij de kleur van de letters. De tekst moet nog wel leesbaar zijn!
  • De letters mogen niet te klein zijn.
  • De gebruikte kleuren in de presentatie lijken niet te veel op elkaar. Wanneer contrasten tussen verschillende kleuren te zien zijn valt het ook meer op.
  • In de presentatie is geen schuingedrukt lettertype gebruikt of een lettertype met onderlijning
  • De presentatie bevat geen spelfouten: deze worden vaak als storend gezien voor de geloofwaardigheid van de boodschap.
Gerelateerde artikelen
Leren presenteren met PowerPointLeren presenteren met PowerPointBij het presenteren wordt er vaak gebruik gemaakt van het computerprogramma Microsoft PowerPoint. Met PowerPoint kun je…
De opbouw van een presentatieDe opbouw van een presentatiePresenteren, een steeds belangrijker element van het studie- of werkveld. Iedereen vind het spannend om een presentatie…
Hoe geef je een goede Powerpoint presentatieHoe geef je een goede Powerpoint presentatieZakelijke presentaties worden steeds vaker gegeven met behulp van een Powerpoint presentatie. Met Powerpoint maak je op…
Powerpoint presentatiePowerpoint presentaties zijn altijd een handig hulpmiddel gebleken. Een degelijke powerpoint kan u helpen bij het onders…
Efficienter presentaties maken in Microsoft PowerpointEfficienter presentaties maken in Microsoft PowerpointPowerpoint is één van de makkelijkere programma's van Microsoft Office. Toch kan het redelijk wat tijd kosten om een leu…
Bronnen en referenties
  • Computercommunication collegemateriaal

Reageer op het artikel "Presentaties geven met behulp van PowerPoint"

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 19-12-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!