InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Gratis geld van Bill Gates

Gratis geld van Bill Gates

Gratis geld, wie wilt het niet? Zeker in tijden van geldnood is het bij menig persoon meer dan welkom. Op internet zijn tal van mogelijkheden te vinden om snel geld te verdienen. Snel geld verdienen is typisch iets van deze tijd en op veel plaatsen terug te vinden. Maar een van de rijkste personen ter wereld, multimiljardair en Microsoft-tycoon Bill Gates maakt het wel heel makkelijk. Bill Gates geeft gratis geld weg. Zijn hele vermogen. Tenminste, dat is wat een beruchte e-mail doet geloven.

Veel geld verdienen

Fortuin verdelen

Binnen mailkringen circuleert de laatste tijd weer volop het berichtje met de titel: ”Wel doorsturen! Bill Gates verdeelt zijn geld.” Hiervan zijn verschillende varianten in de omloop, maar het berichtje start met de volgende - of soortgelijke - tekst:
Beste vrienden, zie dit bericht alsjeblieft niet als een geintje.
Bill Gates is echt bezig zijn fortuin te verdelen. Als je dit bericht negeert zul je er later ws. spijt van krijgen.

Gratis geld

In de mail wordt aan de lezer gevraagd het berichtje door te sturen naar alle mensen in diens contactenlijst, want per persoon zal maar liefst $ 245 worden betaald door meneer Gates. Alsof dat nog niet genoeg is, word je ook beloont voor alle keren dat je contactpersonen de mail weer doorsturen, met $ 243 per persoon en in een volgende ronde nog eens met $ 241 per persoon. Wie meer dan honderd contactpersonen in zijn lijst heeft staan, kan dus al rekenen op $ 24.500. En dan hebben we het nog niet eens over de volgende twee rondes.

Hoax

Helaas. Voor de goedgelovigen onder ons, dit e-mailbericht is een welbekende hoax. Ofwel een kettingbrief. Een grap die onschuldig lijkt, maar wel degelijk gevaarlijk kan zijn. Want besef wel dat de mail de hele wereld overgaat en per keer enkele tientallen tot honderden e-mailadressen aan de mail worden toegevoegd. Adressen die voor iedereen zichtbaar zijn, ook voor kwaadwillende personen. Op die manier zou het zomaar kunnen dat er spam in de mailbox gaat verschijnen.

Toch proberen?

Wie het risico niet wilt lopen inderdaad een fortuin mis te lopen, even een simpel rekensommetje dat leert dat het hier echt om een hoax gaat, internetoplichterij. Als Bill Gates werkelijk van plan zou zijn om gratis geld weg te geven, komt het erop neer dat hij zijn vermogen – van enkele miljarden – binnen no time kwijt zou zijn. Let op het volgende rekensommetje:

Wanneer we ervan uit gaan dat de kettingmail wordt doorgestuurd, gaat er totaal een bedrag van $ 729 in om, namelijk het geld van ronde 1 ($ 245), ronde 2 ($ 243) en ronde 3 ($ 241) bij elkaar opgeteld. 100 personen in een adressenlijst is haalbaar, maar in sommige gevallen veel. Als we kiezen voor een gemiddelde van 40 mensen, komen we uit op de volgende rekensom: 40 x $ 729 = $ 29.160.

Als tien procent van de Nederlanders hieraan meedoet - wat nog maar een klein deel is vergeleken met de rest van de wereld - zou er al een bedrag van $ 1.166.400.000 betaald moeten worden, voor alleen Nederland. Bill Gates heeft natuurlijk veel geld - enkele tientallen miljarden, maar op deze manier is hij daar natuurlijk zo doorheen.

Het kan nog erger…

Omdat veel mensen toch het risico willen lopen en gratis veel geld willen verdienen, omdat ze het nodig hebben en op een kundige manier misleid worden, gaan ze toch vaak over op actie en sturen de mail – in alle vertrouwen – door. In het bericht is namelijk ook te lezen dat er enkele dagen na verzending contact zal worden opgenomen. In sommige gevallen wordt daar handig gebruik van gemaakt door snode organisaties, die argeloze mensen op deze manier creditcard en bankgegevens aftroggelen, zogenaamd om het geld te storten. Met alle gevolgen van dien.

Gewaarschuwd

Wie geen vertrouwen heeft in bovenstaand bericht, kan het natuurlijk altijd proberen. Maar onthoud één ding: gratis geld geven doen maar weinig mensen. En… een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gratis geld van Bill Gates"

Reacties

Paul, 12-11-2012 10:03 #2
Ik heb ook z'n mail ontvangen echt ziek hoeveel mensen er nog zijn die hem doorsturen en nog ergens geloven dat ze geld ontvangen. Hoe dom kan je zijn!

Trees, 20-10-2009 15:20 #1
Hooop dat het waar is

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 16-05-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!