Inkomsten Whatsapp en zijn geschiedenis
Whatsapp is een wereldberoemde applicatie voor smartphones waarmee gebruikers onderling onbeperkt berichten kunnen uitwisselen via het internet. Kenmerkend voor Whatsapp is dat ze geen reclames vertonen, echter verdient het gros van de applicaties zijn geld met advertentievertoningen, zo ook Facebook, die sinds februari 2014 eigenaar is van Whatsapp. Hoe genereert Whatsapp dan zijn inkomsten? En hoe is Whatsapp zo groot geworden?
Inhoud
Whatsapp logo /
Bron: Danneiva, PixabayWat is Whatsapp?
Whatsapp is een applicatie voor smartphones. Onder smartphones verstaan we modernere varianten van mobiele telefoons die over een optie beschikken waarin applicaties zoals Whatsapp gedownload kunnen worden. Eenmaal gedownload kan deze applicatie (ook wel app) gebruikt worden. Whatsapp is een vrij eenvoudige applicatie waarmee gebruikers berichten kunnen sturen naar andere gebruikers. Dat maakt Whatsapp een chatapp en niet zo maar eentje. Whatsapp heeft al ruim 500 miljoen gebruikers en dagelijks komen hier anno 2015 meer dan een miljoen (!) gebruikers bij. Hiervan is ruim 70 procent zeer actief, deze sturen namelijk dagelijks berichten naar andere gebruikers.
Het versturen van berichten binnen Whatsapp is dus razend populair, wat veel te weeg heeft gebracht. Zo zagen telecombedrijven hun inkomsten drastisch dalen, aangezien mensen nauwelijks nog sms'en. Nieuwe woorden werden geïntroduceerd, zoals appen en whappen, wat berichten versturen via Whatsapp betekent. Het beschikken over internet werd steeds belangrijker. Daarom zijn telecombedrijven sinds de lancering van applicaties die internet vereisen zich meer en meer gaan richten op het aanbieden van internetbundels en -abonnementen, in plaats van grote hoeveelheden aan sms-kredieten. En vind je op bijna elke openbare locatie wel gratis toegankelijke WiFi spots.
Maar je kan nog meer met Whatsapp: foto's, video's en spraakberichten versturen, groepschatten oprichten en zelfs via het internet telefoneren naar andere mensen. Het grote voordeel van Whatsapp in tegenstelling tot gewoon sms'en en bellen waarbij geen gebruik wordt gemaakt van het internetnetwerk, is dat er vrijwel overal gratis draadloos internet beschikbaar is (zoals bij de McDonald's, bibliotheken, bioscopen, restaurants, musea et cetera, als een extra service) en daarmee dus ook gratis berichten kunnen worden verzonden. Tevens kost het versturen van een Whatsapp-berichtje behoorlijk weinig internet, daarmee hoef je voor het gebruik van Whatsapp geen grote internetabonnement aan te nemen, maar voldoen kleinere abonnementen al snel.
Kortom: Whatsapp is een online platform waarbinnen gebruikers met elkaar kunnen chatten zonder dat dit (veel) geld kost.
Geschiedenis Whatsapp
Whatsapp werd in 2009 gelanceerd, toen nog voor alleen iPhone-gebruikers. Al snel werd deze applicatie geschikt gemaakt voor andere smartphonetoestellen die niet op iOS, maar op Android of Windows Phones functioneerden. Dat Whatsapp een gouden vondst was, bleek al snel. Whatsapp beschikt anno 2015 over ruim 500 miljoen gebruikers en per dag neemt dit aantal met ruim een miljoen nieuwe gebruikers toe. De verwachting is dan ook dat Whatsapp binnen geruime tijd over een miljard aantal gebruikers zal beschikken.
Whatsapp was een idee van Jan Koum, een Oekraïner, die in zijn jeugd niet van enige rijkdom genoot. Op 16-jarige leeftijd vertrok hij samen met zijn moeder naar de Verenigde Staten. Hier ontmoette hij op latere leeftijd zijn ex-collega Brian Acton, beiden toentertijd werkzaam bij Yahoo. Samen met Acton heeft Koum Whatsapp opgericht.
Eerste versies van Whatsapp
Koum bedacht Whatsapp als oplossing voor het probleem dat hij telefonische oproepen miste, omdat hij door bepaalde activiteiten verhinderd was op te nemen. Via Whatsapp konden gebruikers dan hun status delen met vrienden, zodat zij op de hoogte waren van de eventuele telefonische afwezigheid van andere contacten. Met dit idee schoof Koum aan bij Facebook, maar die hadden toentertijd nog geen interesse in dit concept. Toen Koum de eerste versies van Whatsapp in 2009 presenteerde, was het ontwerp ongeveer gelijk aan een doorsnee contactenlijst, alleen dan met statussen onder de namen. De gebruikers konden dus hun vrienden via de statussen in de contactenlijst laten weten waarom ze niet, of juist wel, bereikbaar waren. Echter had Whatsapp maar een handjevol gebruikers, namelijk een paar Russische vrienden van Koum. Koum wilde Whatsapp bijna opgeven, maar Acton motiveerde hem om door te gaan. Er kwam pas schot in de zaak toen Apple met een algemene software-update kwam.
Succes was aanstaande
Apple introduceerde in deze update het zogeheten pushberichten systeem, ook wel notificatie of meldingen systeem. Dit zorgde ervoor dat er een melding weergegeven werd wanneer er een verandering in een applicatie plaatsvond, zoals een veranderde status binnen Whatsapp van één van je contacten. Dit zonder de applicatie te moeten openen. Zo konden gebruikers van bijvoorbeeld Whatsapp direct zien wat hun vrienden hadden aangepast. Koums Russische vrienden maakte hier gretig gebruik van en stuurden aan de hand van hun status elkaar allerlei grappige berichtjes. Koum realiseerde dat Whatsapp een zekere toekomst zou kunnen hebben als berichtendienst.
Al snel informeerde Koum zijn ex-collega Acton over de voortgang van Whatsapp en de neiging om over het internet berichten te versturen, waar tot dusver geen applicatie voor bestond, behalve Blackberry Messenger, echter dit was uiteraard niet voor iPhones, maar alleen voor Blackberrytoestellen beschikbaar. Koum, Acton en zes andere medewerkers wisten een bedrag te realiseren om in Whatsapp te investeren. Al gauw werd Whatsapp aangepast zodat het niet alleen voor iPhones, maar ook voor Blackberry's en andere toestellen beschikbaar werd. Daarmee was Whatsapp de eerste applicatie waarmee berichten over het internet tussen verschillende mobiele telefoonmerken verzonden kon worden. Ook het aantal gebruikers nam razendsnel toe. Het succes was geboren.
Bron: Simon, Pixabay De overname
In februari 2014 nam Facebook Whatsapp over voor een astronomisch bedrag, namelijk 16 miljard dollar, omgerekend ongeveer 14 miljard euro. De overname bestond uit vier miljard dollar contant, de overige twaalf miljard dollar werd overgedragen via Facebook-aandelen. Daarnaast krijgen de oprichters en de medewerkers van Whatsapp ook een financiële tegemoetkoming, namelijk drie miljard dollar aan aandelen in totaal, mits ze vier jaar bij Facebook blijven werken. Facebook heeft niet veel veranderd aan Whatsapp, echter rest de vraag waarom Facebook zo veel geld overhad voor chatapp Whatsapp...
Naamverklaring Whatsapp
Aan de hand van de geschiedenis van Whatsapp kan de verklaring van de naam Whatsapp logisch gefiltreerd worden. Whatsapp is een verhaspeling van what's up (
wat is er) dat goed paste bij het eerste idee om je status bij te houden voor je vrienden.
Waarom is Whatsapp zoveel waard en neemt Facebook het over?
Het bizarre bedrag dat Facebook overheeft voor Whatsapp komt niet zo maar uit de lucht vallen. Facebook verdient zijn geld voornamelijk door de advertentieweergaven op zijn platform. Grote bedrijven promoten hun Facebookpagina's tegen betaling, reclameblokken worden tegen betaling vertoond op Facebook en gebruikers van Facebook kunnen geld uitgeven in games die op Facebook te spelen zijn. Het moge duidelijk wezen dat de grootste bron van inkomsten voor Facebook uit reclames en advertenties bestaan. Echter voordat advertenties zomaar vertoond worden, dient de advertentie wel aan te sluiten bij de desbetreffende gebruiker. Indien een kind van twaalf op Facebook zit, heeft het niet veel zin voor een huizenmakelaar om aan dit persoon zijn advertentie te vertonen.
Facebook moet dus zijn advertentie zo goed mogelijk afstemmen op het aanwezige publiek. Dit doen ze door het verzamelen van gegevens over zijn gebruikers. En precies hierom is veel te doen, aangezien Facebook grote hoeveelheden aan informatie verzamelt om zo elke gebruiker en zijn interesses in kaart te brengen, wat voor veel mensen als privacyschending aanvoelt. Gezien het feit dat er per dag ruim 50 miljard berichten worden verstuurd en per maand 600 miljoen foto's worden gedeeld via Whatsapp, moge het duidelijk wezen dat Whatsapp over gigantische hoeveelheden aan data beschikt. Data die goed bruikbaar is voor Facebook. Met de gegevens die ze via Whatsapp verzamelen, kunnen ze veel beter informatie over gebruikers in beeld brengen en daarmee de advertenties beter afstemmen op het publiek. Uiteindelijk zal dat moeten leiden tot gerichtere advertentieweergaven en daarmee meer inkomsten. Dit maakt Whatsapp dus ook zo waardevol voor sociale platformen als Facebook.
Het overkoepelende bedrijf van Facebook beschikt over maar liefst vier apps die in de top tien meest gedownloade applicaties ooit staan (2015). Dit zijn Facebook (nr. 1), Facebook messenger (nr. 2), Instagram (nr. 4) en Whatsapp (nr. 6). Facebook messenger is een chatonderdeel van Facebook en indien men hier gebruik van wilt maken op zijn smartphone, is het verplicht daar deze app bij te downloaden. Facebook neemt dus een zeer prominente rol in, in de wereld van apps.
Hoe genereert Whatsapp inkomsten?
Whatsapp heeft een ander verdienmodel dan Facebook, ze maken dus geen gebruik van advertenties, iets waar Koum en Acton een hekel aan hadden en bij de overname ook bedongen hebben dit niet te veranderen. Of Whatsapp altijd advertentievrij zal blijven is nog maar zeer de vraag, maar voorlopig verdient Whatsapp zijn geld aan jaarabonnementen. Voorheen betaalde gebruikers een vast bedrag, namelijk 79 eurocent om Whatsapp te mogen downloaden. Nu is Whatsapp gratis te downloaden en mogen gebruikers ook het eerste jaar gratis gebruikmaken van de berichtendienst. Na dit eerste jaar, wat eigenlijk als een soort proef- of instapperiode fungeert, zullen ze jaarlijks 99 dollarcent moeten betalen om gebruikt te blijven maken van deze dienst. Diegene die in een eerder stadium Whatsapp had gekocht, hoeft dit abonnement niet te betalen. Velen ervaren deze kosten als meer dan redelijk, zeker in vergelijking met de kosten die gemaakt werden toen we nog gebruik maakten van sms-diensten.
Met 500 miljoen gebruikers (in 2015) en elke dag één miljoen nieuwe, loopt de omzet al aardig op. Echter blijven de inkomsten vrij gering vergeleken met die van Facebook. Whatsapp heeft in 2013 een verlies van maar liefst 138 miljoen dollar geleden. In het eerste half jaar van 2014 alleen al, verloor Whatsapp ruim 232,5 miljoen dollar en waren de inkomsten nauwelijks significant, namelijk 15 miljoen dollar. De jaarcijfers van Whatsapp voordat het werd overgenomen door Facebook zijn mondjesmaat bekendgemaakt. Hier hadden Koum en Acton voor gekozen. Zij prefereerde op de achtergrond te blijven en zo min mogelijk op de voorgrond te treden. Dat het bedrijf tot nu toe alleen grote verliezen lijdt, maakt Facebook naar eigen zeggen niet veel uit, ze willen allereerst het aantal gebruikers vergroten en vervolgens langzamerhand de omzet vergroten. Geld verdienen aan Whatsapp is vanaf de overname niet prioriteit nummer één geweest voor Facebook, eerst het gebruikersaantal vergroten, zodat Facebook op langere termijn meer profijt zal hebben van Whatsapp. De gegevens die met Whatsapp verzameld worden, zullen in de toekomst nog zeker tot grote waarde zijn.