InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Van krabbel tot verhaal: het schrijven van een column

Van krabbel tot verhaal: het schrijven van een column

In de trein, op werk, thuis op de bank, in het park, onder de douche of zelfs op het toilet. Ideeën voor de meest prachtige verhalen komen vaak tot stand op de meest gewone plekken. Dus wanneer je weer eens zo’n geweldige ingeving heeft, wuif hem dan niet weg. Pak pen en papier, want immers overal zit een stukje in! Een tekst hoeft niet noodzakelijk over een diepzinnig onderwerp te gaan. Lezers worden vaak aangesproken door dagelijkse dingen die voor hen herkenbaar zijn. Juist die ‘dagelijkse dingen’ zijn uiterst bruikbaar voor het schrijven van een column. Toch is het nog niet zo gemakkelijk om de krabbels op je papier om te toveren tot een pakkende tekst. Daarom volgen hieronder een aantal nuttige tips om je op weg te helpen!

Het onderwerp

Kies een actueel onderwerp dat aansluit op de doelgroep waarvoor je schrijft. Een column voor de Libelle is totaal anders dan een voor de Volkskrant. Zorg er voor dat je bij één onderwerp blijft en bewandel niet te veel zijpaden. Verder is het belangrijk dat je ook daadwerkelijk geïnteresseerd bent in het onderwerp waar je over schrijft. Inspiratie zal op deze manier een stuk makkelijker te vinden zijn.

Schrijf verrassend en origineel

Bedenk een verrassende openingszin die de lezer triggert verder te lezen. Deze kan variëren van een stelling tot een concrete ervaring. Trek de aandacht door meteen met de deur in huis te vallen. Zorg voor een originele invalshoek of een mening die afwijkt van de heersende opinie. Je kunt je woorden kracht bij zetten door gebruik te maken van beeldende taal. Zorg ervoor dat de lezer zich de situatie gemakkelijk voor kan stellen. Vermijd algemene en abstracte omschrijvingen.

Blijf bij jezelf

Een column is persoonlijk, dus stop er iets van jezelf in. Overtuig de lezer ervan dat je meent wat je schrijft en dat jouw visie de juiste is. Waai niet met alle winden mee, maar houd je vast aan één, standpunt. Verhalend schrijven werkt vaak erg goed. Bespreek bijvoorbeeld een gebeurtenis in je privé leven of een belevenis op werk, die jou aan het denken heeft gezet.

Een krachtige kern

Zorg voor een ‘schisma’. In de kern draait een column vaak om een spanning of een contradictie. Breng iets te weeg bij de lezer en zorg voor verwondering. Lok een discussie uit of geef stof tot nadenken. Het is dus erg belangrijk dat je verhaal emotie bevat.

Tot slot

Het venijn van een column zit vaak in zijn staart. Besteed daarom aandacht aan een goed slot. Zorg voor een verrassende afsluiting: een onverwachte conclusie, uitsmijter of een open eind. Maar ook een vraag kan de lezer aan het denken zetten.

Beginnen je handen al te jeuken na het lezen van deze tekst? Dan volgt hier nog een laatste tip: een tekst is nooit in één keer perfect. Er zal ontzettend veel schrijven, schrappen en herschrijven aan te pas komen. Maar laat dit je er niet van weerhouden door te gaan. Het eindresultaat zal je namelijk versteld doen staan, een geheel ‘eigen’ stuk. Veel succes!
© 2013 - 2019 Communicatie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Van krabbel tot verhaal: het schrijven van een column"

Infoteur: Communicatie
Gepubliceerd: 09-04-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!