InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Internet op je telefoon zonder abonnement

Internet op je telefoon zonder abonnement

Internet op je telefoon zonder abonnement Internet op je telefoon is het helemaal tegenwoordig. Met onbeperkt internet ben je altijd up to date. Je hebt overal bereik en je kunt de hele dag je e-mail checken en msnen op je gsm. Maar er zijn nog mensen die dit liever niet doen met een abonnement. Dat kan, je kunt met een prepaid telefoon internetten zonder dat je meer betaald dan iemand met een vast abo.

Internet op je telefoon, hoe werkt het?

Er bestaan voor abonnementhouders diverse manieren om via de telefoon te internetten. Je kunt bijvoorbeeld een pakket nemen waarbij je alleen kunt e-mailen, en verder niet kunt surfen. Ook kun je een abonnement nemen met een beperkt aantal te ontvangen MB of een beperkte tijdsduur. Maar de meeste mensen gaan voor onbeperkt internet op de telefoon. Je hoeft dan ook niet bij een wi-fi punt in de buurt te staan, maar je hebt praktisch overal bereik op een aantal afgelegen plaatsen na. Maar ook dit netwerk breidt zich steeds verder uit, waardoor binnen korte tijd het hele land gedekt zal zijn. Je kunt, indien je hier het juiste programma voor hebt je telefoon dan bijvoorbeeld ook als TomTom gebruiken.

Dit soort abonnementen sluit je af bij je provider. Vaak kun je uit een aantal mogelijkheden met bijbehorende prijzen kiezen. Onbeperkt internet is er in principe vanaf 9,95 per maand, afgezien van aanbiedingen waarbij je de eerste zes maanden of het eerste jaar nog een leuke korting krijgt.

Internetten zonder abonnement

In het huidige tijdperk, waarin communicatie via de telefoon bijna niet meer weg te denken is, klinkt het sommige mensen nogal raar in de oren. Waarom zou je geen abonnement nemen? Maar het komt nog steeds voor dat mensen zo weinig bellen dat een abonnement niet voordelig is. Bijvoorbeeld omdat je overdag altijd op kantoor bent en thuis altijd met de vaste telefoon belt. Meestal begint een abo bij Vodafone of T-Mobile vanaf een prijs van 12,50 of 15 euro, maar als je dit niet opmaakt is het zonde. Maar wat dan als je toch wil internetten? Tegenwoordig kun je ook heel makkelijk internetten zonder abonnement, oftewel prepaid.

Je internet zonder abonnement door een toestel te kopen die een mogelijkheid heeft tot het maken van een internetverbinding, maar die wel wordt verkocht als prepaidtoestel. Er bestaat dan de mogelijkheid om het internet maandelijks via sms te activeren. Je wordt dan 'aangesloten' voor de duur van een maand, en de kosten worden van je beltegoed afgeschreven. Zo kun je ook beslissen om er een maand of een paar maanden geen gebruik van te maken, bijvoorbeeld omdat je in het buitenland zit. De tariefsystemen verschillen van betalen per minuut, wat mogelijk is bij Vodafone, databundel of MB, tot het nemen van een vast pakket voor een vast bedrag per maand.

Aan dit systeem kleven twee nadelen. In de eerste plaats moet je altijd zorgen dat je voldoende beltegoed hebt, want de kosten worden altijd in één keer afgeschreven bij het ingaan van de periode. Het tweede nadeel is dat je de kosten voor het toestel geheel zelf moet betalen. Waar je bij een abonnement de gsm vaak gratis of met veel korting krijgt, betaal je nu de volle mep. En wie veel internet op zijn telefoon heeft vaak behoefte aan een smartphone of blackberry met volledig qwerty-toetsenbord. Een ander optie is een telefoon met touchscreen, al dan niet met pen of stylus. Dat is vaak goedkoper dan een blackberry en al verkrijgbaar voor een prijs van rond de 100 euro. Maar het is wel ineens een investering.

De snelheid van mobiel internet

Wanneer je gebruik wil maken van internet op je telefoon, is de snelheid van het netwerk van essentieel belang. Nu is het normale GSM-netwerk niet erg snel. Telecombedrijven richten zich daarom tegenwoordig op de UMTS- en HSDPA netwerken, waardoor de snelheid met sprongen vooruit gaat. UMTS en HSDPA zorgen er ook voor dat mobiel televisie kijken steeds aantrekkelijker wordt, evenals videotelefonie.

GPRS is een tussenfase tussen GSM en UMTS. Hierbinnen kun je een aantal varianten onderscheiden zoals bijvoorbeeld EDGE. HSDPA staat voor High-Speed Downlink Packet Access, een upgrade van de UMTS-standaard. Tegenwoordig kan HSDPA een snelheid van ongeveer 7 Mbit/s halen. LTE gaat nog een stap verder met snelheden van tussen de 20 en 100 Mbit/s moet bieden. Een aanbieder die hiermee bezig is, is Nokia. De enige die nu EDGE gebruikt is Telfort.

Kies je voor mobiel internet, of je dit nu doet met een abonnement of prepaid, vraag dan altijd naar de snelheid. Vraag ook om een voorbeeld, zoals hoe lang duurt het voor een webpagina geladen is of hoe lang duurt het om een foto van 500 kb te versturen? Dit voorkomt een tegenvaller.
Gerelateerde artikelen
Het zo voordelig mogelijk gebruik maken van mobiel internetHet zo voordelig mogelijk gebruik maken van mobiel internetAls u in deze tijd een telefoon koopt zit hier in 95% van de gevallen internet op. Het is uw eigen keuze om internet op…
De Dongel van KPN voor mobiel internetten op de laptopDe Dongel van KPN voor mobiel internetten op de laptopDe Dongel van KPN maakt mobiel internetten eenvoudig. Dit is een duidelijke stap voorwaarts. Het is eenvoudig met laptop…
3G Watchdog (Android): Hoeveel internet verbruikt u?3G Watchdog (Android): Hoeveel internet verbruikt u?Bijna alle nieuwe mobiele telefoons die in de winkel liggen hebben internet tot hun beschikking. Internetten op de mobie…
Hoeveel internet data/MB gebruikt u via uw telefoon?Hoeveel internet data/MB gebruikt u via uw telefoon?Hedendaags kunt u bijna op elke telefoon internet gebruiken. Vaak sluit u een internet abonnement af met uw telefoon abo…
Prepaid mobiel internet op uw laptop, tablet PC of iPadPrepaid mobiel internet op uw laptop, tablet PC of iPadInternet waar en wanneer u maar wilt op uw laptop, tablet PC of iPad. Erg handig. Maar als u het slechts af en toe nodig…

Reageer op het artikel "Internet op je telefoon zonder abonnement"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 09-10-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!