InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Wat is het effect van het uitwisselen van links?

Wat is het effect van het uitwisselen van links?

Wat is het effect van het uitwisselen van links? Bij zoekmachine optimalisatie gaat het bijna altijd ook over het uitwisselen van links en zorgen dat je zoveel mogelijk externe links naar jouw website krijgt. Je komt dan hoger in de zoekmachines. Je zult daardoor meer bezoekers op jouw website krijgen. Is dit nou eigenlijk wel zo? Hoe is linkbuilding ontstaan en hoe begin je met linkbuilding zonder de verkeerde dingen te doen?

De betekenis van linkpopulariteit

In het begin van het internet rond 1995-1996 was de “ranking” van een website in een zoekmachine heel anders. De “ranking” van webpagina’s werd bepaald door de zoektermen van de betreffende pagina’s. Bij deze zogenaamde on page-factoren werd vooral gelet op meerdere eisen. Deze eisen zijn zaken als:
  • Hoe vaak komt de zoekterm terug op de website?
  • De keyword density (De verhouding tussen het totaal aantal woorden en het aantal zoektermen)
  • Staat de zoekterm in de titel van de pagina ofwel in cursief of vet gedrukte tekst
  • Staat de zoekterm in de “keywords metatag”?

Er werd eind jaren negentig erg weinig aan zoekmachine optimalisatie gedaan. Daarom konden zoekmachines op basis van deze patronen erg goed de relevante pagina’s per zoekterm bepalen.

Het nadeel van on page-factoren is dat webmasters deze op ieder moment kunnen wijzigen zodat webmasters de zoekresultaten konden manipuleren. Er kwamen nu speciale programma’s om de optimale trefwoord- dichtheid vast te stellen. Webmasters vulden hun websites met zichtbare en onzichtbare trefwoorden. Zoekmachines moesten nu snel maatregelen nemen zodat de kwaliteit van hun zoekresultaten optimaal bleef. De wetenschap werd erbij gehaald om dit probleem op te lossen. In de wetenschap werd gewerkt met “citation index”. Dit hield in dat hoe vaker er naar een publicatie verwezen was hoe belangrijker deze publicatie was.

Vooral Google ging met dit idee verder. Des te meer er naar bepaalde websites werd gelinkt, hoe hoger deze sites in de zoekmachines kwamen. De gebruikers van het internet vinden deze sites belangrijk, heel logisch allemaal. Webmasters kwamen met spreuken als: “er wordt naar mij gelinkt door anderen dus mijn website bestaat” De oplossing hiervan was om ook de belangrijkheid van de linkende websites vast te leggen voor de meest betrouwbare resultaten.

De populariteit van de links en andere off page-factoren waren veel minder gemakkelijk te manipuleren door websites dan de eerder gebruikte on page-factoren. Daarom zijn de hedendaagse zoekmachine resultaten vooral opgebouwd uit off page-factoren.

Linkruil/link exchange

Een eenvoudige uitleg van linkruil ofwel in het engels “Link exchange'' is dat jij links naar andere websites op jouw website zet. In ruil hiervoor zullen de websites waar jij naar toe linkt een link naar jouw website terug plaatsen. Doordat jij op deze manier meer links naar jouw website verwerft kom de website hoger in de zoekmachine resultaten.

Voordelen

De voordelen van linkruil is dat het één van de belangrijkste factoren is op het gebied van internet marketing en het verbeteren van posities in zoekmachines. Ook is linkruilen de makkelijkste manier om de populariteit van de website te verbeteren. Linkruil is een erg doeltreffende en goedkope manier om jouw populariteit op het internet te vergroten zonder kosten.

Als je hoger in de Google Page Rank komt zal je hoger staan in zoekmachines en daarmee meer verkeer trekken.

Betalen voor links

Het is aan te raden om nooit te betalen voor links. Niemand weet hoe Google omgaat met links tegen betaling. Google is hier waarschijnlijk ook tegen. Het moeilijke van betaalde links is dat dit nauwelijks te controleren is. Betaalde links zijn ook zelden beter dan onbetaalde links met relevante websites. Trap dus niet in de trucs van websites die een betaling voor hun diensten vragen.

Rare URLs

Doe ook zeker geen zaken met bedrijven die vraagtekens en =tekens in hun URL hebben staan. Het bestaan hiervan duidt erop dat de website niet het meeste uit het SEO halen. Je kunt beter aan sites linken die wel optimaal proberen te presteren.

Relevante pagina’s

Ook is het belangrijk dat je wel linkt aan relevante websites. Als jij bij de bezoekers van een linkpartner hetzelfde onderwerp aanbiedt is de kans groter dat zij naar jouw website doorklikken. Natuurlijk heeft het ook nog eens geen enkele zin om te linken naar een website met een totaal ander onderwerp.

Ghost sites

Ghost sites zijn websites met maar één enkele pagina, namelijk een homepagina. Dit soort websites zijn de reclamefolders van het internet. Deze sites zijn bedoelt voor veel links. Je kunt jouw website linken aan deze ghost. Op deze manier bouw je erg snel veel links naar jouw website op zonder dat hier kosten aan zijn verbonden. Je kunt natuurlijk zelf honderden ghost sites online zetten zodat je erg veel links naar jouw belangrijke hoofdwebsite krijgt en je hoger in de zoekresultaten van Google terecht komt. Je moet alleen wel uitkijken dat je niet overdrijft met het aanmaken van ghostsites voor jouw links omdat Google op een gegeven moment zal doorkrijgen waar jij mee bezig bent. Google kan dan jouw website helemaal verwijderen uit hun zoekmachine.
Gerelateerde artikelen
Het opzetten van een website - Het promotenHet opzetten van een website - Het promotenBij het opzetten van een website komt veel kijken, zo ook het promoten van je website. Hier lees je alle informatie en t…
Meer bezoekers op je website - Tips op een rijtje!Meer bezoekers op je website - Tips op een rijtje!Een van de redenen dat beginnende websites stoppen is omdat er geen of weinig bezoekers hun website bezoeken. Dit is een…
De beste linkbuilding strategieEen goede SEO strategie moet een goede linkbuilding strategie bevatten. Een goede linkbuilding strategie is essentieel v…
Meet de populariteit van een website!Wil je weten hoeveel links er naar jouw website gaan? Of naar iedere willekeurige andere website? Lees hier hoe je daar…
Hosted exchange - Ook iets voor mijn bedrijf?Het onderhoud van een eigen exchange server kan voor een bedrijf een grote kost betekenen. Voor kleine en middelgrote be…
Bronnen en referenties
  • http://www.qonvert.com/linkbuilding/je-wilt-zo-graag-dat-linkje/
  • https://groups.google.com/forum/?fromgroups#!topic/google_webmaster_help-indexing-nl/rZmWmBTDA3I
  • http://www.html-site.nl/meer-bezoekers-voor-je-webwinkel
  • http://www.afterimage.nl/2006122101.htm
Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 04-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!