InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Google Art Project

Google Art Project

Google Art Project De kunstliefhebber wordt verwend door Google. Eén jaar na de invoering van Google Art werd reeds een upgrade uitgevoerd. Nu kan men niet minder dan 30.000 kunstwerken in 151 musea over de hele wereld virtueel bekijken. Van happy few naar happy lot als het ware.

Google digitaliseert

Wie Google zegt, denkt aan de grootste en meest succesrijke zoekrobot die het internet heeft voortgebracht. Google werd opgestart in 1998. Op de golven van zijn succes breidde het bedrijf steeds meer uit en komt het met de regelmaat van de klok op de proppen met verbazingwekkend nieuwe initiatieven. De laatste jaren is Google bezig aan de operatie ‘digitaliseren van de wereld’:
  • Met Google Earth kan je elke plaats waar ook ter wereld opzoeken met de hulp van satelliet en luchtfoto’s.
  • Met Google Maps verfijn je je zoektocht en kan je een bepaalde plaats op kaart terugvinden. Je kan er ook informatie vinden over bedrijven of winkels.
  • Met Google Street View kan je een virtueel kijkje nemen in de straten van een stad.
  • Met Google Books richt men zijn blik op de wereld van het boek. Hier kan je een bepaald woord of begrip opzoeken in gedigitaliseerde boeken. Sommige boeken, die vrij zijn van copyright, kun je helemaal lezen of in pdf-formaat downloaden.Met Google Art wordt nu ook de plastische kunstwereld in beeld gebracht.

De start

In februari 2011 werd de aftrap gegeven van het Google Art Project. Via geavanceerde technieken werd het mogelijk in musea rond te snuffelen als ware men er fysiek aanwezig. De deelnemende musea stelden hun deuren open voor de Google-camera’s zodat het grote publiek een kijkje kan nemen in de diverse zalen en de kunstwerken tot in de kleinste details kan bestuderen.

Bron: Zubro, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Zubro, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Oorspronkelijk had men toegang tot 17 musea verspreid over 9 landen. Met het Google Art Project 2.0 is dat aantal spectaculair opgelopen tot 151 musea in 40 landen over de hele wereld. Wie de mogelijkheden niet heeft om gerenommeerde kunsttempels als de Hermitage in Sint-Petersburg (foto), de Tate Galleries in Groot-Brittannië, het Museum of Modern Art in New York, het Rijksmuseum in Amsterdam of Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in België te bezoeken, kan dat nu via het web wanneer je het wil en zo lang als je het wil.

Je museumbezoek voorbereiden

Wie op reis vertrekt en bijvoorbeeld een citytrip wil maken, kan de trip reeds een tijdje voorbereiden via Google View en Google Maps. Je wandelt doorheen de stad, verkent de straten en wijken die je zeker zal bezoeken en situeert de interessantste plekjes. Eens ter plaatse bespaar je heel wat tijd en is het alsof je je op bekend terrein beweegt.

Nu kan je ook je museumbezoek plannen en gericht naar schilderijen en beeldhouwwerken op zoek gaan die je interesse wekken. Wil je bijvoorbeeld het werk van Rubens bekijken, dan kun je dat ingeven. Je ontdekt tegelijkertijd welke tijdgenoten er eveneens toe doen en waar welke schilderijen zijn tentoongesteld. De plaats waar het museum zich bevindt wordt op een kaart weergegeven. Je kan zoeken op naam van de kunstenaar, op naam van het kunstwerk, op kunststroming, op een bepaalde collectie, op land of stad en de galerijen van andere gebruikers.

Wat houdt het project precies in?

Via Google Art neem je een kijkje in een museum. Je krijgt een overzicht van hoe een zaal is ingericht. Met de surround view kun je letterlijk in de tentoonstellingsruimte rondkijken en inzoomen waar gewenst, bijvoorbeeld op kunstwerken die je interesseren. Zo kun je alles tot in de kleinste details bekijken, beter en dichterbij dan in werkelijkheid ooit mogelijk is. Bij elk kunstwerk krijg je een korte beschrijving die door het betrokken museum ter beschikking is gesteld. Sommige werken zijn evenwel gemaskeerd omdat er copyright op rust.

Alle werken die je bekijkt kun je via je Google-profiel naar je eigen galerij overbrengen. Deze verzameling kan meer dan duizend werken bevatten. Je kan YouTube-video’s toevoegen en commentaar posten. Alles delen met wie je wil is de volgende stap. Wie meer wil weten hoe Google Art is tot stand gekomen kan de video ‘Behind the Scenes’ downloaden. In deze video zie je in sneltempo hoe men is tewerk gegaan voor de opnames, welke apparatuur er is gebruikt en hoe men het virtueel bezoek heeft mogelijk gemaakt.

Educatief

Google Art heeft ook een educatief luik aan zijn site toegevoegd. De basis van de kunst wordt er op een eenvoudige en visuele manier uitgelegd. Net zoals je een les zou volgen, word je inzicht bijgebracht via het oplossen van een reeks vragen. Zo wordt er gesproken over de kunstperiodes, de thema’s doorheen de eeuwen, het belang van details, het door de kunstenaar gebruikte materiaal of de schilderstijl in de diverse periodes, verborgen betekenissen, en dergelijke meer. Video’s ondersteunen bepaalde begrippen.

De politiek van de musea

Wie iets of wat bekend is met de kunstwereld weet dat musea er alles aan doen om mensen aan te trekken. Is het dan wel een goed idee om potentiële bezoekers via het Internet de collectie te laten bezoeken? Krijg je dan niet het omgekeerde effect dat geïnteresseerden de moeite van een bezoek niet meer zullen nemen als ze alles al virtueel en gratis en tot in de kleinste details hebben kunnen bestuderen? Waarschijnlijk worden de musea door Google aanzienlijk vergoed en rekenen ze erop dat de virtuele tour de bezoeker er eerder zal toe aanzetten om de werken ook in de realiteit te komen bekijken, want, redeneren ze, is de werkelijkheid niet veel boeiender dan het virtuele? Voor alle duidelijkheid: niet alle musea hebben elke zaal ter beschikking gesteld zodat er nog vele dingen te ontdekken blijven.

Na deze upgrade zullen er waarschijnlijk nog verbeteringen en aanvullingen volgen want Google biedt niet-deelnemers de gelegenheid om op het project in te tekenen. Bedoeling is om een zo compleet mogelijk wereldwijd overzicht van musea te maken.

Extra

Buiten de talrijke kunstcollecties van over de hele wereld met schilderijen, tekeningen, beeldhouwwerken, voorwerpen, foto’s en manuscripten, stelt Google Art nog ander materiaal ter beschikking. Zo kan je educatieve video’s, audiogidsen, informatieve teksten en kaarten raadplegen om je verder te verdiepen in de wereld van de kunsten. Heel wat mogelijkheden dus waar de kunstliefhebber enkel wel kan bij varen.
Gerelateerde artikelen
Google Sky pimpt Google Earth verder opGoogle Sky pimpt Google Earth verder opTot nu toe is de ruimtevaart vooral weggelegd voor de professionals of de echt rijken onder ons. Maar zou u in 2017 ook…
Naar de Maan met Google EarthZo’n 40 jaar geleden, op 20 juli 1969, zette Neil Armstrong de eerste menselijke stappen op de maan. Exact 40 jaar later…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Google Art Project"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 07-04-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!