InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Webshop optimaliseren voor de zoekmachines

Webshop optimaliseren voor de zoekmachines

Webshop optimaliseren voor de zoekmachines Search Engine Optimalization (SEO) is een belangrijk onderdeel van de marketingmix geworden en er zal voldoende aandacht aan besteed moeten worden om je producten of diensten online in beeld te krijgen. De moeite loont zich echter vaak wel; Search Engine Optimalization levert namelijk een hoge Return On Investment (ROI) op en brengt bezoekers oftewel traffic naar de site. Dit artikel is niet bedoeld om alles te beschrijven wat je moet doen bij het maken van een webshop, om te voldoen aan een goede SEO structuur. Dit is een wetenschap op zichzelf, waar veel diepgang in te maken is. Wel zullen er wat richtlijnen worden meegegeven om tot een basis te komen.

De basis, met google in gedachte

Over het algemeen richt men zich op Google omdat dit de grootste zoekmachine is en als er voor Google wordt geoptimaliseerd, nemen andere zoekmachines de site ook op. Voor de vindbaarheid zal er een goed gestructureerde HTML opbouw gemaakt moeten worden voor de website, met een heldere navigatie structuur. Voor de webshop kan een horizontale navigatie structuur worden verkozen zodat de bezoekers, in een paar klikken bij het gewenste product uitkomen. Pas als er veel producten en productcategorieën zijn, kies je voor een verticale navigatie structuur. Voor de SEO is het beter als de webshop niet onnodig veel diepgang heeft. De bezoeker moet zo snel mogelijk bij zijn doel komen. De belangrijkste producten kunnen ook gelinkt worden naar de homepage(deeplinken).

De producten zullen helder en summier moeten worden beschreven en de tekst op de site zal uniek moeten zijn (geen kopieën van andere website teksten). Meta informatie als keywords, description en pagetitle zullen voor elke pagina beschreven moeten worden. Pagina's die moeten worden uitgesloten van de zoekresultaten, bijvoorbeeld een disclaimer, kun je blokkeren door een tekstbestand naar de root van de website, te uploaden. Hierdoor kunnen zoekmachines niet bij de desbetreffende pagina. Het bestand moet robot.txt genoemd worden en kent een eigen grammaticale opbouw.

Linken

Er zal aandacht moeten worden besteed aan externe backlinks. Wel goede links van pagina’s met een hoge pagerank en zonder een nofollow tag (HTML opbouw van links). Ook moet de interne linking van de site overzichtelijk zijn en hebben we een sitemap.xml nodig.

In eerste instantie hoeft er nog niet gezocht te worden naar online betaald adverteren. Als er echter meer relevante bezoekers moeten worden geworven, kan er worden overgegaan op een adword campagne of het adverteren op belangrijke en gerelateerde websites.

Offline adverteren

Wat niet bij de SEO hoort maar wat wel voor bezoekers zorgt naar je site, is de offline promotie. De website zal in alle communicatie vormen naar voren moeten komen;

  • Als ondertekening/handtekening bij e-mails
  • In de kop van brieven
  • Nieuwsbrief
  • Folders
  • Faxen
  • Etc.

Er kan vervolgens geanalyseerde worden of de promotie verhoogd kan/moet worden. Denkende aan sponsoring van een evenement of sportteam, maar ook radio reclame of belettering van bedrijfsauto's.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Nielsen 2007, IAB onderzoek
  • Internet Project Plan "De Airko-dokter"

Reageer op het artikel "Webshop optimaliseren voor de zoekmachines"

Infoteur: Emen
Laatste update: 17-08-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!