InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Slimmer zoeken met Google

Slimmer zoeken met Google

Slimmer zoeken met Google Dat Google de grootste zoekmachine is geworden is niemand ontgaan en zelfs bevestigd toen woordenboeken wereldwijd het opzoeken van informatie op internet zijn gaan associëren met Google. Zelfs onze eigen Van Dale, "goo·ge·len merk googelde, heb gegoogeld; zoeken op internet". Toch halen veel mensen niet alles uit Google tijdens het zoeken. In dit artikel worden handige zoek tips besproken en uitgelegd.

Stel niet alleen vragen

Zoeken op Google gaat makkelijk en snel maar wat als je iets heel specifiek zoekt en duizenden "hits" terug krijgt? Het antwoord op uw vraag zal er vast en zeker ergens tussen zitten. Maar om doeltreffender te zoeken moet u geen vragen stellen maar u zelf verplaatsen naar de schrijver van de website die u zoekt en bedenken hoe het mogelijk opgeschreven kan zijn.

Neem dit voorbeeld:

U zoekt op "olifanten" dan krijgt u miljoenen resultaten bij Google. Het antwoord dat u zoekt zit er tussen maar het zijn nog steeds een heleboel resultaten en de eerste hoeven niet de beste te zijn. Als u nu zou zoeken op "olifanten in afrika"(met haakjes zie Google Operators verderop in het artikel) dan krijgt u een stuk minder resultaten.

Zoals u ziet kunt u veel doeltreffender zoeken als u al bedenkt wat u eigenlijk terug wil vinden oftewel uw "antwoord". En onthoud hoe minder resultaten hoe beter en sneller uw antwoord zal zijn in de meeste gevallen.

Google als rekenmachine

Het is ook mogelijk om Google als rekenmachine te gebruiken voor standaard rekenwerk zoals, optellen, aftrekken, delen etc. En daarnaast ook voor het omrekenen van eenheden bijvoorbeeld, cm naar inch of euro naar dollar.

Dit is heel simpel om te gebruiken en werkt als volgt:

Rekenen

Om te rekenen hoeft u alleen maar een som in Google in te typen en het antwoord komt direct terug, stel u typt in Google "2*6+2"(zonder haakjes) dan zal Google het volgende antwoord terug geven "(2 * 6) + 2 = 14". Dit is zeer handig als u snel even iets moet uitrekenen terwijl u op internet zit.

Bruikbare karakters zijn
  • /(delen)
  • + (optellen)
  • * (keer)
  • - (aftrekken)
  • ^ (tot de macht)
  • % van (procenten)
  • mod (restant van)
  • #th root of (wortel)

Omrekenen

Het is ook mogelijk om in Google eenheden en valuta om te rekenen. Dit werkt eigenlijk het zelfde als de normale rekenmachine maar dan met eenheden. Als u bijvoorbeeld in Google typt "5cm naar inch" dan geeft Google "5 cm = 1,96850394 inch" als antwoord terug. Voor valuta werkt dit precies het zelfde (Gbp naar Euro etc.) De valuta waarden worden door Google up-to-date gehouden.

Bruikbare karakters zijn
  • Alle valuta's beschikbaar in de hele wereld.
  • Alle eenheden bekend in de hele wereld.

Google Operators gebruiken

Naast het gewone gebruik van Google kun je ook geavanceerd zoeken door gebruik te maken van de zogenaamde "Google Operators". Dit zijn ingebouwde afkortingen en gebruik van tekens door Google om sneller en gerichter te kunnen zoeken. Een hoop mensen kennen deze niet of nauwelijks maar zijn zeker het gebruiken waard.

Beschikbare Google Operators

Alles tussen aanhalingstekens "xxxx". Het tussen haakjes plaatsen van uw zoekopdracht zal er voor zorgen dat Google op webpagina's gaat zoeken naar exact dezelfde woorden.

De 3 puntjes
Het gebruik van 3 puntjes(...) tussen twee getallen laat u aangeven waar tussen u wilt zoeken dus als voorbeeld "deelnemers hardloop wedstrijd 2000...2002" invoert zal er alleen maar gezocht worden naar resultaten tussen die twee jaren.

De * als joker
Een sterretje tussen 2 woorden in of in een zin moet u zien als een joker. Dit kan alles zijn, wat voor handig is als u bijvoorbeeld zoekt naar een trio zangers maar een van de drie zijn naam niet meer weet. U voert dan in "jan * henk"(met haakjes) dan zullen er resultaten komen met jan, henk en iets anders ter tussen als opvulling.

Het + teken
Google slaat tijdens het zoeken van opdrachten woorden zoals en, het, de en getallen over omdat de zoekopdracht vertragen en geen beter resultaat opleveren. Wilt u toch iets zoeken zoals bijvoorbeeld het eerste deel van een film. Typ dan niet "The Matrix deel 1" in maar "The matrix deel +1" zo zal de 1 worden meegenomen in de zoekopdracht.

Het ~ teken
Het gebruik van een ~ voor uw zoekopdracht zal er voor zorgen dat ook alle synoniemen voor het woord bij de zoekopdracht worden gebruikt. Stel u zoekt op "~stoel" dan zullen ook de woorden zoals, zitmeubel en fauteuil worden weergegeven in het resultaat.

Het - teken
Met het min teken kunt u woorden uit uw resultaat filteren. U zoek bijvoorbeeld op bomen en typt dan in "bomen - dennenboom" dam zal er niets worden weergegeven over dennenbomen.

filetype:
Als u het "filetype:"(zonder haakjes) gebruikt kunt u aangeven wat voor bestandstype u zoekt. Bijvoorbeeld "ebooks filetype:pdf" dan zal er gezocht worden naar ebooks in het .pdf format.

De lijst gaat nog wel even door en is te lang om hier alles neer te zetten. U kunt alle mogelijke commando's terug lezen op de site van Google zelf.

In het begin zal het gebruik van deze "Operators" wat wennen zijn maar als u eenmaal de zoekresultaten behaald die wil zal u ze snel standaard tijdens het zoeken op Google gaan gebruiken. Tot slot staan hier onder nog een paar handige links voor het opzoeken van informatie via Google.
  • ''www.google.com/ncr'' (zoekt door héél Google uit alle landen en niet alleen op bijvoorbeeld de Nederlandse versie.)
  • ''www.news.google.com'' (zoekt alleen in nieuwsbronnen op internet.)
  • ''www.googlealert.com'' (Stel Google Alert in om meldingen te geven als er informatie is over zelf gekozen trefwoorden.)
  • ''www.translate.google.com'' (Vertaal teksten en tegenwoordig zelfs hele webpagina's naar een taal die u kunt lezen.)
© 2011 - 2019 Jayc, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het werk als machine operatorHet werk als machine operatorMachiine operator is een boeiend vak. Met de komst van de moderne procestechnologie zal de vraag naar goede machine oper…
Andere zoekmachines vaak beter dan GoogleAndere zoekmachines vaak beter dan GoogleZoeken op internet doen wij massaal met Google. Maar is dat wel de beste zoekmachine. Dat hangt af van waar je naar op z…
De zoekmachine BingDe zoekmachine BingEr zijn momenteel een paar zoekmachines die het grootste marktaandeel hebben als het gaat om de zoekopdrachten op het in…
Dode zoekmachines, kent u ze nog?Dode zoekmachines, kent u ze nog?Het opzetten van een zoekmachine leek zo winstgevend te zijn, dat er door de jaren heen steeds meer het web betraden. Go…
Bronnen en referenties
  • www.google.nl

Reageer op het artikel "Slimmer zoeken met Google"

Reacties

Bramboos (infoteur), 14-05-2011 18:12 #3
Sqrt() is ook worteltrekken.
Plaats het getal waar je de wortel van vind tussen de haakjes en klik op zoek ;) Reactie infoteur, 16-05-2011
Oh ja natuurlijk square root ik wist dat er een makkelijkere manier was maar kon er niet op komen.

Jayc (infoteur), 11-05-2011 09:42 #2
Er zijn heel veel dingen mogelijk met Google die een hoop mensen niet weten of gebruiken. Ben ook van plan om er nog wat meer artikelen over te schrijven.

Doorbellrings (infoteur), 10-05-2011 19:46 #1
Handig artikel! Ik wist het meeste helemaal niet over Google.

Infoteur: Jayc
Gepubliceerd: 29-04-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Reacties: 3
Schrijf mee!