InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Website optimalisatie of SEO

Website optimalisatie of SEO

SEO of website optimalisatie is ‘hot’ tegenwoordig en wordt als maar belangrijker. Als je namelijk een website maakt, wil je natuurlijk dat deze gezien wordt door anderen. Om gezien te worden, moet de website gevonden worden door zoekmachines. Omdat er reeds zo vele websites zijn, is het belangrijk in de eerste zoekresultaten te verschijnen.

Hoe werken zoekmachines?

Zoekmachines werken op basis van verschillende algoritmen om websites te vinden en om hen weer te geven in de zoekresultaten. Deze algoritmes zijn niet exact gekend maar we weten wel in grote lijnen wat voor zoekmachines belangrijk is om hoog te scoren. De belangrijkste zoekmachine blijft natuurlijk Google. Dus de vraag is: “hoe scoor je hoog in google?” Als men in Google hoog scoort, zal dat ook het geval zijn in andere zoekmachines. Daarom geven we hier de belangrijkste criteria voor Google weer, die dus ook in 99% van de gevalen voor andere zoekmachines zullen werken.

Een nieuwe website

Als men een volledig nieuwe website aanmaakt, dan is deze nog niet bekend bij google. Om deze gekend te maken, zijn er verschillende mogelijkheden:

Een website aanmelden bij google
Je kan je website aanmelden bij google. Hierbij geef je de link van jouw website op zodat google deze in de enorme database van websites (domeinen en links) kan opslaan. Het is echter zo dat een aanmelding bij google niet garant staat voor een onmiddellijke weergave in de zoekresultaten; hier kan enige tijd over gaan.

Een link naar jouw nieuwe website
Google bestaat uit een enorme database van links naar websites. Deze websites worden regelmatig bezocht door googlebot. Googlebot loopt al deze websites na en registreert de links op deze websites. Als er nieuwe links verschijnen, die nog niet in de database waren opgeslagen, dan zal hij deze link toevoegen. De volgende keer zal ook die een bezoekje krijgen. Dit is een vaak snellere en efficiëntere manier om bij Google gekend te raken. Een link in een website die druk bezocht wordt zal ook eerder opgepikt worden door google.

Belangrijke punten voor zoekmachines

Eens een zoekmachine jouw website opgepikt heeft, kan hij in de zoekresultaten weergegeven worden. Vb Je hebt een website over geboortekaartjes, dan wil je dat deze hoog in google, yahoo, msn, ... komt als een gebruiker dit zoekwoord ingeeft. Maar niet enkel bij dit zoekwoord is het belangrijk, ook zoektermen die hieraan gerelateerd zijn, moeten jouw website oplijsten bij de resultaten. Om dit op een goede manier te doen, zijn er een aantal regels waar zoekmachines, zoals google, veel belang aan hechten. We kunnen deze indelen in twee belangrijke groepen:
  1. On site optimalisatie. Dit is de verbeteringen en regels die je kan toepassen op jouw eigen site in vb de opmaak van de pagina, de woorden die je gebruikt, ...
  2. Off site optimalisatie. Dit zijn acties die ervoor zorgen dat google jouw site als waardevol gaat aanzien, maar die niet rechtstreeks aan jouw site gelinkt zijn. Het zijn vb de zogenaamde backlinks (verder meer hierover).

In de volgende stukken bespreken we zowel de on site als off site optimalisaties die belangrijk zijn voor zoekmachines, en in het belangrijkste dus google. Dit zijn de punten die zorgen dat men hoger scoort in google.

Een goede titel van elke pagina (on site)

In een goede website heeft elke pagina een unieke bijdrage aan het geheel. Daarom is het ook belangrijk dat elke pagina een andere titel heeft.

Omdat je google wil laten weten wat die unieke bijdrage is die iedere pagina levert, moet je ook duidelijke titels hebben die in enkele woorden zeggen waarover je pagina gaat. Daarin moet je niet gaan overdrijven. Een titel kan best ongeveer 64 karakters lang zijn want dat is ook wat google weergeeft in de zoekresultaten. Heb je een website over huwelijksuitnodigingen, dan kan je titel bijvoorbeeld zijn ‘Huwelijkskaarten en huwelijksuitnodigingen op maat’. Indien dit echt de inhoud van de pagina is, dan zullen deze termen ook terug komen in de tekst en in de zoekwoorden (meta data) van jouw pagina/website. Op die manier zal hij hoger scoren in google.

Goede headings gebruiken (on site)

Headings zijn de ‘koppen’ van de pagina. Het is eigenlijk de titel van het stuk tekst dat je op die bepaalde pagina plaatst. Google hecht veel belang aan deze headings, vooral aan heading H1. Probeer dus in deze heading krachtig te omschrijven waar de pagina over gaat en verwerk hierin een zoekwoord. Normaal gezien zijn deze zoekwoorden kernwoorden, dus is het niet meer dan logisch dat deze in de heading vervat zitten.

Headings mogen natuurlijk niet misbruikt worden. Google bot is slim en ziet deze misbruiken. Ga dus niet alle zoektermen in je tekst een H1 heading geven! Eens google merkt dat je ‘vals speelt’ door dergelijke zaken te doen (net zoals tekst in dezelfde kleur als de achtergrond zetten enz) dan wordt jouw website verbannen. In dat geval wordt hij nooit getoont in de zoekresultaten van google.

Goede links maken binnen je website (on site)

Om alle pagina’s van je website te kennen, zal google links vanop de ene pagina naar een andere pagina opslaan in de enorme database. Zo kunnen ook subpagina’s in de zoekresultaten getoont worden. Daarom is het belangrijk een duidelijke linkstructuur in je pagina’s te verwerken. Deze zorgt ervoor dat naar alle onderliggende pagina’s gelinkt wordt en dat van ‘lage’ pagina’s terug naar hogere pagina’s gelinkt wordt. Zo krijgt google een goed beeld van de structuur van jouw website.

Goede links, die door google kunnen worden opgenomen, zijn tekst links. Foto’s of tekeningen waar een link achter zit, zijn niet te herkennen door google. Deze links zullen dus verloren gaan. Beste is nog steeds van links als tekst neer te zetten. Deze zijn duidelijk herkenbaar, niet enkel door google maar ook door de gebruiker, en zullen voor een goede navigatie zorgen in je website. Hoe beter de navigatie kan herkend worden door google, hoe meer pagina’s in zoekresultaten kunnen worden weergegeven.

Woorddichtheid en zoekwoorden (on site)

De combinatie van de juiste zoekwoorden en de dichtheid waarbij deze zoektermen gebruikt worden in de tekst is een belangrijk punt voor google. Iedere pagina zou een aantal belangrijke zoektermen moeten hebben en deze zoektermen moeten terugkomen in de algemene tekst. Een woorddichtheid van 3% tot 5% blijkt goed te scoren in google. Dus bij een pagina met 100 woorden, moeten zoekwoorden ongeveer 5 tot 7 keer voorkomen.

Indien je gaat overdrijven, kan google je pagina als spam aanzien en zal deze lager komen in de zoekresultaten. Belangrijk is ook de plaats waar deze keywords voorkomen. Zet ze in het begin van een tekst en op het einde ervan. Deze plaatsen blijken belangrijk voor google.

Backlinks (off site)

De redenering van google is devolgende: “hoe meer mensen deze website interessant vinden, hoe hoger hij in de zoekresultaten komt”. Hoe weet google echter dat meer of minder mensen jouw website interessant vinden? Door links vanop andere websites! Hoe meer websites een link zetten naar jouw website, hoe hoger deze in google zal scoren. Hoe hoger de score van de websites die naar jou linken, hoe beter de reflectie op jouw website.

Het is dus belangrijk ervoor te zorgen dat anderen naar jou willen linken. Dat kan voor verschillende redenen die gaan van de inhoud van jouw site, tot een aanvulling op hun site of gewoon een aanbeveling naar jouw website. De backinks die het meeste waard zijn, zijn die van een hoog scorende website die dezelfde onderwerpen deelt. Hier gaat google het meeste belang aan hechten.

Wat niet te doen?

Natuurlijk zijn er naast een heel aantal goede tips, ook veel dingen die je beter niet kan doen:

Zo lijkt het verbergen van tekst, die wel door de zoekmachine wordt gezien maar niet door de gebruiker, misschien een goede optie om de zoekwoorden hoger te laten scoren. Maar, dit wordt wel opgemerkt door google met als gevolg dat je website net lager zal scoren of zelfs verbannen zal worden.

Zoals gezegd zijn ook links met foto’s en tekeningen uit den boze. Deze kunnen niet worden gelezen door google en bijgevolg gaat de link verloren en mogelijk dus ook de onderliggende pagina.

Javascripts gebruiken kan je schitterende menu’s opleveren. Google kan deze code echter niet voldoende ontcijferen waardoor weer belangrijke informatie aan links verloren gaat. Beter is dit op te lossen met een goede css style sheet. Indien je deze menu’s toch wil behouden, dan is een sitemap van jouw website zeer belangrijk om dit op te vangen.

Frames in een website kunnen moeilijk worden geïdentificeerd door google en ook flash zorgt ervoor dat google de website niet kan doorzoeken.

Ga dus vooral voor een zeer gebruiksvriendelijke website en voor goede teksten. Overdrijf nooit met site-optimalisatie want dit zal ervoor zorgen dat je website slechter gaat scoren ipv beter.
© 2010 - 2017 Gringo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Handige zoekmachine optimalisatie tipsHandige zoekmachine optimalisatie tipsDagelijks maakt de overgrote meerderheid van de internetters gebruik van zoekmachines zoals Google of Bing. Als je een e…
Website aanmelden bij GoogleWebsite aanmelden bij GoogleJe eigen website aanmelden bij Google roepen een paar vragen op: is het nog noodzakelijk om je website aan te melden bij…
Wat zijn keywords?Wat zijn keywords?Keywords zijn de woorden die internetters gebruiken om op zoekmachines te zoeken naar bepaalde informatie. Voor websites…
Basis zoekmachine optimalisatie (SEO)Recentelijk ben je een webwinkel of website gestart. De inhoud staat erop en heel de wereld mag het lezen (graag zelfs).…
Online marketing en internetmarketingJe hebt een eigen website, maar amper bezoekers? Zonde van alle tijd die je in het maken van je website hebt gestoken. H…

Reageer op het artikel "Website optimalisatie of SEO"

Infoteur: Gringo
Laatste update: 08-07-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!