InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > De wereld van Google

De wereld van Google

De wereld van Google Google betekent allang niet meer uitsluitend zoeken op het web. Rondom de zoekmachine is een heel eigen wereld van gratis diensten op het internet ontstaan. En op Google adverteren met Adwords heeft zich inmiddels bewezen als uiterst flexibel en effectief reclameconcept.

Geschiedenis van Google

Het bedrijf Google werd op 7 september 1998 door de studenten Larry Page en Sergey Brin gesticht vanuit een garage in Mountain View, Californië. Inmiddels heeft Google wereldwijd bijna tienduizend medewerkers in dienst en is Google als zoekmachine zo populair geworden dat het werkwoord 'googelen' in ons alledaags spraakgebruik haast niet meer weg te denken is. In 2004 ging Google naar de beurs en werd het in 2005 als meest invloedrijke merk verkozen.

Op Google adverteren met AdWords

De centrale bedrijfsstrategie van Google is gebaseerd op 3 pijlers: zoeken, advertenteren en softwaretoepassingen. De combinatie van deze 3 bedrijfsactiviteiten is er verantwoordelijk voor dat het concern tegenwoordig diep in de privésfeer van internetgebruikers doordringt.

Centrale rol in dit geheel speelt de reclamemarkt. Online adverteren op Google heeft ten opzichte van traditioneel adverteren het strategische voordeel dat die zich indiviueel laat aansturen, bijvoorbeeld naar leeftijd, geslacht of persoonlijke interesse van de gebruiker. Alleen wie daadwerkelijk geïnteresseerd is in lippenstift zal ook relevante advertenties naast zijn zoekresultaten gepresenteerd krijgen.

Een bijzonder effectieve reclame-instrument in dit verband, dat zich ook uitstekend leent voor kleine en middelgrote bedrijven, is Google AdWords. Daaronder verstaat men betaalde reclameruimte op de zoekmachine van Google. Reclames, aangeduid als 'gesponsorde links' verschijnen passend bij de trefwoorden waarnaar op de zoekmachine wordt gezocht. Wilt u in Google een advertentietekst plaatsen dan moet u eerst voor uzelf nagaan aan welke zoekwoord die gerelateerd moet worden. Tikt een gebruiker dat zoekwoord in, dan zal uw advertentie verschijnen naast de resultaten van de zoekopdracht.

De zoekmachine Google

Google is vooral bekend van zijn inmiddels marktbepalende zoekmachine. In 1998 startte Google met 25 miljoen geïndexeerde webpagina's. In juni 2006 echter kon men al meer dan 8 miljard webpagina's doorzoeken. Niet alleen tekstpagina's kunnen via Google worden doorzocht. Geïndexeerd zijn ook meer dan 1 miljard afbeeldingen, die met Google's Image Search gemakkelijk zijn door te bladeren. Bij het zoeken kan men zich via Google Mobile ook van mobiele apparaten zoals mobiele telefoons of PDA's bedienen.

En met behulp van Google Book Search kan men ook zoeken naar boeken. Google Book Search bedient zich daarbij van twee bronnen: op de eerste plaats is er de samenwerking met uitgevers. Maar ook wordt de juridisch omstreden methode van massaal scannen van boeken uit grote wetenschappelijke bibliotheken toegepast, en dat zonder de toestemming van de copyrighthouder.

Met Google Groups bezit Google bezit een omvangrijk archief van meer dan 1 miljard Usenet-artikelen, die teruggaan tot het jaar 1981. In de bijdragen van de discussiefora kan naar trefwoorden en auteurs worden gezocht.

Bloggen met Blogger.com

Een blog is een persoonlijke website waarop men, net als in een dagboek, periodiek zijn gedachten openbaar kan maken. Bovendien kan men door middel van een trackback functie interactief reageren op opmerkingen van andere bloggers. Blogger.com is een blog-hostingdienst die in augustus 1999 werd opgericht door Pyra Labs en in 2003 werd opgekocht door Google.

De online kalender

De Google Agenda (www.google.com/calendar) is een gratis online kalender en bevat alle belangrijke basisfuncties zoals rappel- en herhaalfuncties, alsmede dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse overzichten, alsook een agendalijst. Bovendien is het mogelijk om gegevens en afspraken met anderen te delen en bijdragen samen te bewerken.

Online producten zoeken en vergelijken

Google Product Search (voorheen Froogle) is een service van Google voor het online zoeken van producten. Het doorzoekt een groot aantal winkels en de zoekresultaten kan men ordenen op relevantie of op prijs. De naam Froogle, afgeleid van het woord frugal (zuinig) werd in 2007 gewijzigd in de 'Google Product Search' wat beter aansloot bij andere Googletools. Google Product Search is gratis voor kopers en verkopers en wordt uitsluitend gefinancierd door reclame.

G-mail: gratis e-mail-adres

Google's e-maildienst Gmail stelt inmiddels meerdere gigabytes aan geheugen beschikbaar en heeft daarmee de freemailmarkt met GMX, Hotmail en Yahoo in beroering gebracht. G-mail is gratis voor gebruikers en wordt volledig gefinancierd met contextgevoelige, d.w.z. op de inhoud van de e-mail afgestemde tekstreclames. Anders dan bij andere marktpartijen ziet G-mail af van het toevoegen van een reclametekst aan het einde van elke e-mail of op het opnemen van reclamebanners.

Google Maps en Google Earth

Met Google Maps startte Google in 2005 een dienst waarmee kan worden gezocht naar plaatsen, hotels of andere objecten, die vervolgens op een kaart of satellietbeeld worden weergegeven. Bij de gratis toepassing Google Earth worden nagenoeg dezelfde gegevens gebruikt, maar wordt meer nadruk gelegd op de driedimensionale weergave van de aarde.

Google Nieuws: automatische nieuwsberichten

Google Nieuws presenteert nieuwsberichten uitsluitend op basis van computeralgoritmes zonder menselijke tussenkomst. Volgens Google is het voordeel daarvan dat nieuwsbronnen worden geselecteerd zonder aanzien van politieke standpunten of ideologiëen. De verslagen komen van nieuwssites waarvan titel en inleidende tekst worden weergegeven. Om het volledige artikel te lezen, wordt gelinkt naar de bron. Toch beweegt de nieuwsdienst zich op de grens van wat op basis van het auteursrecht toelaatbaar is.
Gerelateerde artikelen
Afstand en oppervlakte meten met Google Maps en Google EarthAfstand en oppervlakte meten met Google Maps en Google EarthHet meten van afstanden, hoogtes en oppervlaktes kan heel handig zijn. En het kan snel en eenvoudig, je moet alleen even…
Zoekmachine GoogleZoekmachine GoogleDe grootste zoekmachine ter wereld is Google. De internetgigant is opgericht in 1997 door Larry Page en Sergey Brin. Hoe…
Wordt Virtual Earth beter dan Google Earth?Wordt Virtual Earth beter dan Google Earth?Google Earth kennen we inmiddels. Het is fascinerend om met deze software het gevoel te hebben dat je de hele wereld kun…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "De wereld van Google"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 13-11-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!