InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Zoekmachine optimalisatie, basis voor een vindbare website

Zoekmachine optimalisatie, basis voor een vindbare website

Zoekmachine optimalisatie, basis voor een vindbare website Zoekmachine optimalisatie oftewel website optimalisatie is belangrijk om een website hoog te laten scoren in de resultaten van zoekmachines na een zoekopdracht. Het belang van een goed geoptimaliseerde website wordt vaak onderschat. Er zijn verschillende manieren om een website gevonden te laten worden in zoekmachines. Er zijn zowel betaalde als onbetaalde mogelijkheden. Zoekmachine optimalisatie van een website kan grotendeels gewoon zonder er geld aan uit te geven met goede resultaten.
Je hebt het idee om een website te maken over je favoriete hobby, sportclub of bedrijf en je wilt ook nog bezoekers krijgen op deze website. Een website zelf maken is één ding maar waar moet je op letten tijdens het maken van je website om goed te scoren in zoekmachines als bijvoorbeeld Google. Na zoeken op internet vind je tips over het gebruik van zoekwoorden in meta en alt tags, in de titel van je website, in de inhoud van je website, een goede domein naam en meer. Dit zijn inderdaad zaken waar zoekmachines naar kijken maar je kan er door zoekmachines ook op afgerekend worden bij onjuist gebruik. Zoekmachine optimalisatie is niet zomaar een website maken en die volstoppen met belangrijke zoekwoorden maar het moet aan regels voldoen om het goed te laten werken. Tot in detail treden op alle vlakken gaat te ver voor in één artikel, daar zijn voldoende boeken voor, maar enige basiskennis van zoekmachine optimalisatie waar je alvast mee uit de voeten kan is goed te geven in een beknopt overzicht.

De website, mooi, mooier, mooist

Bij het maken van een website met zoekmachine optimalisatie in het achterhoofd kan je een keuze maken omtrent de lay out van de website. Aan de ene kant wil je een eenvoudige en strakke website die de aandacht van bezoekers vasthoudt, snel te laden is voor iedere internet snelheid en waarbij makkelijk en duidelijk door de website te navigeren is. Aan de andere kant wil je een website maken die wat lay out en animatie betreft iedere website met hetzelfde onderwerp doet wegvagen. Een website waarvan iedere bezoeker onder de indruk is van wat hij ziet. Verstandig is om dit eerst helder te hebben voor jezelf. Voor wat betreft zoekmachine optimalisatie kunnen beide mogelijkheden goed werken hoewel het bij een simpele strakke website vaak makkelijker is om het te optimaliseren. Los van de zoekmachine optimalisatie is het zo dat bezoekers van een website over het algemeen langer op een simpele strakke website blijven waar al hun aandacht getrokken wordt door de inhoud van de website dan op een super mooie website waar de aandacht meer ligt bij het plaatje in plaats van de inhoud. Als het je om het resultaat van de website gaat is het dan ook aan te raden een website te maken die er goed uitziet, waarbij de strekking van de website in een paar seconden duidelijk is en waar niet al teveel toeters en bellen de aandacht afleiden.

Een goede domein naam kiezen

Één van de punten die meewerken aan de vindbaarheid van de website is het kiezen van een goede relevante domeinnaam. Bij het maken van een website over bijvoorbeeld de plaatselijke bowling-club is het verstandig om de naam van de clu,het woord bowlingclub en de plaatsnaam samen in het domein te hebben staan. Natuurlijk is dit niet altijd te realiseren om diverse redenen. Ook moet het niet een domeinnaam worden die niet te onthouden is voor mensen maar indien dit wel mogelijk is is dit verstandig om te doen. Als de zoekwoorden hierin staan telt dat mee aan de waarde die een zoekmachine aan de website geeft en mensen die de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google bekijken zullen eerder op de link van deze website klikken dan die waar een domeinnaam staat die niets met bowling te maken hebben. Over domeinnamen later meer.

Zoekmachine optimalisatie, de tags

In de HTML code van de website moeten in ieder geval tags komen te staan zoals de title tag, keywords tag, description tag.

Title tag: De title tag is net als de keywords en description tag onderdeel van het head gedeelte van de website. Het staat dan ook tussen de twee head tags. Er kunnen eventueel meerdere title tags voorkomen in een website maar deze tag moet minimaal één keer voorkomen, het liefst als eerste tag binnen het head gedeelte.
Het lastigste hieraan is en pakkende titel te verzinnen met weinig woorden waarbij de belangrijkste woorden waarop de website gevonden moet worden in ieder geval genoemd worden. Hoe verder vooraan in de titel deze woorden staan, hoe belangrijker ze meewegen bij het oordeel van de zoekmachine. Hou de titel dus kort en pakkend.

Voorkom stopwoorden zoals de, of, in, het, dat in de titel. Bij gebruik van deze woorden komen er meer woorden in de titel te staan waardoor de belangrijkste woorden minder zwaar wegen. Een voorbeeldje: Als een koning of koningin op straat loopt zonder al teveel mensen eromheen is dat de belangrijkste persoon op straat, dat zie je direct. Als er ineens tientallen mensen omheen gaan staan dan is de koning of koningin nog steeds de belangrijkste persoon op die plek maar dat valt niet meer op met zoveel mensen eromheen. Als jij vanaf een afstandje kijkt zal je meer moeite moeten doen om de belangrijkste persoon uit die verzameling mensen snel te achterhalen. Zie dit ook zo met de tags binnen een website, dus niet alleen de title tag. De belangrijkste woorden kunnen elkaar misschien herhalen in een titel maar pas daarmee op. Bij verkeerd gebruik kan dit als spam gezien worden door een zoekmachine waardoor je lager zal scoren.

Description tag: In deze tag komt de beschrijving van de website te staan. Net zoals bij de title tag ook weer met de belangrijkste woorden zover mogelijk vooraan in de tag. Het vertelt iets over de website in twee of drie regels. Maak er geen heel verhaal van, het gaat hier ook weer om de zoekmachines die indexeren wat er op de website staat.

Keywords tag: Een beetje in het verlengde van de twee bovenstaande tags heeft de keywords tag ook weer de belangrijkste zoekwoorden of combinatie van zoekwoorden staan. De belangrijkste woorden staan zover mogelijk vooraan in deze tag. Ieder zoekwoord of combinatie van zoekwoorden wordt gescheiden door een komma.

Zoals je ziet zijn deze drie tags wat inhoud betreft grotendeels hetzelfde. Om die reden staat er bij de bovenstaande uitleg bij de title tag het meeste tekst. Voor het maken van de andere twee tags kan de informatie vermeld bij de title tag gebruikt worden.
Er zijn nog meer tags te verzinnen die in dit gedeelte van de website kunnen komen te staan maar dit zijn wel de belangrijkste drie.

Alt tags : Alt tags zijn tags die in de beschrijving komen te staan van plaatjes of foto's op de website. In deze tags komt een korte beschrijving te staan van de foto die te zien is wanneer een bezoeker met zijn muis op het plaatje staat. Deze Alt tags worden ook weer geïndexeerd door zoekmachines en gebruikt voor het bepalen van je positie. Geef iedere foto een Alt tag met opnieuw de belangrijkste woorden. Een korte omschrijving met weer de woorden waarop je gevonden wilt worden.

Voor het bepalen van de juiste hoeveelheid woorden in de tags zijn diverse tools te vinden, ook gratis. Hierover later meer.

Links

Links zijn ook belangrijk voor de plaatsing van je website. Aan de ene kant kijkt een zoekmachine naar de inhoud van de links die jij op je website hebt staan. Bij links die te maken hebben met navigatie binnen je website is het verstandig dat ook daarin weer de belangrijkste zoekwoorden voorkomen.

Inkomende links zijn ook belangrijk voor de wijze waarop zoekmachines naar je website kijken. Hoe meer links er van andere websites naar een website wijzen, hoe belangrijker deze website weer wordt ingeschat. Belangrijk hierbij is dat de websites die door middel van links naar jouw websites verwijzen gerelateerd zijn wat onderwerp betreft. Hoe meer de inhoud van de websites overeenkomt hoe beter.

De inhoud van de website

Bij de inhoud van de website, dus de tekst die de bezoeker te zien krijgt, is het ook weer belangrijk dat de belangrijkste zoekwoorden meerdere malen terug te vinden zijn in de tekst. Ook hier is het zaak de woorden niet te weinig in de tekst te hebben omdat ze dan niet echt meetellen maar zeker ook niet teveel omdat dat ook weer kan worden bestraft door zoekmachines met een lagere plaatsing. Om het optimale aantal woorden en de beste plaats waar deze moeten komen te staan te bepalen kan ook weer gebruik gemaakt worden van software die daarvoor beschikbaar is. Hierover meer onderaan dit artikel.

Zoekwoorden vinden

Zoals nu wel duidelijk is is het enorm belangrijk de juiste zoekwoorden te hebben. Dit betekent dat je bij het optimaliseren van de website woorden moet gebruiken die zo veel mogelijk worden gezocht in zoekmachines en die bij zo weinig mogelijk andere websites voorkomen. Dit is een pittige klus! Zeker ook omdat het alleen relevante woorden moeten zijn. Bij het voorbeeld die bovenaan staat van de bowling club is dit vrij simpel. Er zijn weinig websites met dit onderwerp maar er wordt dan ook eigenlijk niet op gezocht in bijvoorbeeld Google. Als je je website optimaliseert voor het zoekwoord "bowling club" en er zou een keer iemand op zoeken in Google dan is de kans bijna 100% dat je heel hoog scoort in de zoekresultaten als je al niet gewoon op de eerste positie staat. Dit is een leuk idee natuurlijk maar bezoekers zal je niet veel krijgen.

Bij de meeste onderwerpen zijn er vele websites met hetzelfde onderwerp dus moet er goed gezocht worden naar de juiste woorden. Ga met jezelf brainstormen of doe dit samen met anderen. Begin gewoon woorden die bij je opkomen, of bij andere mensen die meedenken, op te schrijven. Het maakt niet uit hoe zinloos ze lijken maar zolang ze verband houden met het onderwerp schrijf je ze op. Hierna worden deze woorden gesorteerd op belangrijkheid zodat er een lijstje ontstaat met de belangrijkste woorden bovenaan en de minst belangrijke woorden onderaan. Maar hoe kom je er nu achter welke woorden je moet gebruiken op je website.

Een mooie mogelijkheid om te onderzoeken wat de beste zoekwoorden zijn is de keyword tool van Google Adwords. Zoek in Google naar Google Adwords keyword tool en hij staat bovenaan de resultaten. Op de website waar deze tool staat kunnen woorden of woordcombinaties worden ingevuld waarna er in de databases van Google wordt gekeken hoe vaak er op die woorden wordt gezocht en hoeveel concurrentie er van andere website is. Hoe vaker erop gezocht wordt en hoe minder concurrentie hoe beter het is. Zoek woorden en combinaties die zoveel mogelijk worden ingetikt in Google en waar zo min mogelijk websites gebruik van maken. Het mooie aan deze tool is dat er ook synoniemen gegeven worden, dus woorden die in verband staan met de woorden waarop je hebt gezocht. Dit geeft ook weer de nodige ideeën.

Teller

Nog iets wat gebruikt kan worden om je website te optimaliseren met de juiste woorden is door een tellertje op je website te plaatsen. Deze teller telt het aantal bezoekers die de website bezoeken maar geeft ook informatie over de herkomst van de bezoekers, via welke zoekmachine ze komen en welke zoekwoorden ze hebben gebruikt. Zo kan bestudeerd worden hoe je website is gevonden en met deze informatie de website misschien worden aangepast met iets andere zoekwoorden zodat de website daarmee hoger scoort. Een voorbeeld van een gratis teller is te vinden op de website statcounter.com.

SEO tools

Met de jaren is het aantal SEO tools gegroeid. Bij het zoeken in bijvoorbeeld Google naar software die helpt bij zoekmachine optimalisatie komen er vele websites naar voren die deze software al dan niet gratis aanbieden. De betaalde versies zijn over het algemeen te prijzig voor de hobbyist of sportvereniging om aan te schaffen. De gratis versie van deze programma's hebben meestal weer wat minder mogelijkheden dus laten wat belangrijke steken vallen. Toch is het aan te raden om bij het optimaliseren van websites voor zoekmachines deze gratis tools te gebruiken. Het is een kwestie van uitproberen welke je het beste bevalt zoals dit voor de meeste software geldt. Een hele goede tool die een gratis variant heeft is Web CEO. Meer informatie hierover is te vinden op webceo.com. Bij de gratis versie zit onder andere een mogelijkheid om te zoeken naar relevante zoekwoorden maar deze optie is vrij beperkt. Maak voor het zoeken van zoekwoorden gebruik van de Google Adwords tool.
Na het maken van de eerste opzet van de website kan deze worden geanalyseerd door WEB Ceo waarna er een mooi overzicht op het scherm wordt getoverd met tips over het verbeteren van de website. Tips die in dit overzicht staan hebben onder andere te maken met de juiste hoeveelheid en de juiste plaats van de zoekwoorden in de tags. Het juiste gebruik en de juiste aantallen van deze woorden op de pagina zelf en zo zijn er nog meer tips. Bij het opvolgen van deze tips kan je ervan uitgaan dat de website na afloop goed zal scoren in de zoekmachines. Hoe hoog in de lijst de website komt te staan is weer afhankelijk van het aantal websites en het onderwerp. Bijvoorbeeld een website van online casino's is bijna niet bovenaan te krijgen in de resultaten terwijl die van een bowling club geen probleem moet zijn. Het hele optimaliseren is ook weer een kwestie van ervaring opdoen.

Optimaliseren stopt nooit

Het optimaliseren van een website stopt eigenlijk nooit. Eens in de zoveel tijd moet er gekeken worden of er voor dat onderwerp nog steeds op diezelfde woorden wordt gezocht of dat de concurrentie ineens is gestegen waardoor je in de resultaten zakt. Misschien dat het onderwerp zelf is verouderd en moet worden aangepakt. Op dit laatste punt is ook veel winst te behalen omdat het grootste deel van de websites, zeker hobby sites, worden opgezet en achteraf niet meer worden bijgewerkt dus verouderde informatie hebben staan.

Wat moet je niet doen

Meld je website aan bij de diverse zoekmachines (ook mogelijk met de diverse tools) maar ga niet overal en nergens je domeinnaam plaatsen. Het komt voor dat mensen die net beginnen met het promoten van hun website hun domein overal achterlaten wat niet altijd op prijs gesteld wordt en je aardig wat narigheid kan opleveren.
Ook iets wat vaak wordt gebruikt is het plaatsen van de belangrijkste zoekwoorden op de website in dezelfde kleur als de achtergrond van de website waardoor deze teksten niet te zien zijn voor de bezoeker. Ook tekst plaatsen met minuscuul kleine lettertjes komt voor. Deze technieken worden ook niet op prijs gesteld door Google en zijn door de crawlers van de zoekmachines op zich te zien.
Zoekwoorden mogen elkaar herhalen op een website of in tags maar voorkom dat dezelfde woorden meteen na elkaar staan.

Naast al het bovengenoemde is er nog veel meer te doen om websites te optimaliseren voor zoekmachines maar met bovenstaande tips en door gebruik te maken van één van de vele tools die op internet worden aangeboden is het zeker de moeite waard om te proberen. Verder is het een kwestie van ervaring opdoen in wat werkt en wat niet werkt en veel over het onderwerp te lezen. Inschrijven op een nieuwsbrief van een website die gespecialiseerd is in zoekmachine optimalisatie is daarvoor een hele goede mogelijkheid.
© 2010 - 2019 Panic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Handige zoekmachine optimalisatie tipsHandige zoekmachine optimalisatie tipsDagelijks maakt de overgrote meerderheid van de internetters gebruik van zoekmachines zoals Google of Bing. Als je een e…
Zoekmachine optimalisatie, alles wat u dient te wetenZoekmachine optimalisatie, alles wat u dient te wetenZoekmachine optimalisatie is een veel gebruikte manier om een website hoger te laten ranken in de resultaten van zoekmac…
SEO: hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?SEO: hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?Indien u graag een goed lopende website zou willen beginnen, is het zeer belangrijk om rekening te houden met de manier…
PageRank en zoekrobots bij zoekmachine optimalisatiePageRank en zoekrobots bij zoekmachine optimalisatieBij zoekmachine optimalisatie heeft u te maken met een zogenaamde Interne Koppelingen Navigatie Structuur. Deze navigati…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tumisu, Pixabay

Reageer op het artikel "Zoekmachine optimalisatie, basis voor een vindbare website"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reactie

Hans, 15-03-2010 11:00 #1
Goed artikel over zoekmachine optimalisatie!

Infoteur: Panic
Laatste update: 16-02-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 1
Schrijf mee!