InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > DMOZ/OPD: Het internet ingedeeld in categorieën

DMOZ/OPD: Het internet ingedeeld in categorieën

DMOZ/OPD: Het internet ingedeeld in categorieën Hoe kan het toch dat sommige sites consequent hoog scoren in de zoekresultaten van Google? Al is je site een exacte kloon (wat overigens niet aan te raden is) van de betreffende site, toch scoort deze steeds maar weer beter. Het antwoordt is simpel: de andere site heeft in zo'n geval gewoon betere papieren, of anders gezegd : betere referenties. Een boost voor je eigen referenties is een vermelding weten te krijgen in het DMOZ

DMOZ nader verklaard

DMOZ (directory.mozilla.org) ook vaak ODP (Open Directory Project) genoemd, is een in 1998 opgerichte database waarin links naar website per categorie ingedeeld zijn. Op zich niets bijzonders, maar het verschil met soortgelijke sites is dat alle toevoegingen hier door vrijwilligers gecontroleerd worden, en er op deze manier dus een database ontstaat van zeer hoge kwaliteit. Nu zijn er wel meer databases die handmatig gecontroleerd worden, zoals Yahoo! en LookSmart, maar deze werken met betaalde krachten, en hebben zodoende veel minder capaciteit.

De doelstelling van deze database is het internet overzichtelijk maken, het www is immers al gigantisch en groeit elke dag nog stevig door. Sites op het OPD niet zo maar toegelaten, elke pagina wordt uitvoerig bekeken, en pas als je een nuttige toevoeging blijkt, wordt je toegelaten. Op dit moment is het ODP de grootste door mensen gecontroleerde webindex ter wereld. De site bevat momenteel 4,614,523 links verdeelt over 590,000 categorieën, en wordt beheerd door 84,263 vrijwilligers. Het Dmoz is momenteel beschikbaar in 18 talen waaronder Nederlands.

Waarom een vermelding in het DMOZ nuttig is

Hoewel de gemiddelde surfer het ODP links laat liggen en dus weinig directe bezoekers van te verwachten zijn, hechten Google en vele andere zoekmachines wel zeer veel waarde aan het ODP. Sterker nog, Google Directory is gewoon een gedownloade versie van DMOZ. Een in het ODP geplaatste link telt dus gelijk voor 2 omdat deze ook in Google Directory verschijnt, ook geen verkeerde plaats om in vermeld te worden. Doordat alle links handmatig gecontroleerd zijn en in de juiste categorie geplaatst zijn, neemt de zoekrobot van Google aan dat elke geplaatste link een waardevolle link is, dus goed voor je Pagerank.

Aanmelding DMOZ

Aanmelden voor DMOZ is helemaal gratis en dat blijft het ook. Je aanmelden voor de index is geen garantie dat je er ook in vermeld wordt, de kans is zelfs groter dat dit niet het geval zal zijn. De redacteuren van het project streven er niet alleen naar de grootste index te beheren, maar ook de beste. Dit betekend dat de aangeleverde website inhoudelijk van hoge kwaliteit moet zijn wil hij worden toegelaten. Het kan trouwens voorkomen dat je al in de directory's bent opgenomen zonder jezelf aangemeld te hebben, controleer daarom eerst met behulp van de zoekfunctie of dit niet het geval is.

Neem voor dat je je site aanmeld de hieronder vermelde punten in acht, anders is de kans groot dat je geweigerd wordt.

  • Maak een waardevolle site, liefst eentje die waardevol is voor een breed publiek. Lever goede informatie die niet op vergelijkbare sites in je gewenste categorie te vinden is, bied je alleen maar inhoud aan die ook al door andere sites wordt behandeld, zul je snel als overbodig worden beschouwd. Let ook op je spelling en grammatica, het zou zonde zijn als je inhoud verloren gaat door slecht taalgebruik.
  • Houd je pagina's up to date. Sommige informatie verouderd snel en dan kan het achterhaald raken.
  • Zorg dat je je site voor de goede categorie aanmeldt. Bekijk eerst rustig de structuur van de site om te bepalen welke categorie het beste bij je site past, verkeerd aanmelden vertraagd het proces alleen maar en daar zit niemand op de wachten. Meestal past een site qua inhoud in meerdere categorieën, het is dan zaak de meest ideale zoekterm voor je site te bepalen en kijken welke categorie het dichtst bij deze zoekterm ligt. Bestaat de ideale categorie niet, dun kan je altijd een suggestie neerleggen bij het DMOZ voor het aanmaken van een nieuwe categorie
  • Zorg dat de gegeven Titel en omschrijving etc. volgens de regels van DMOZ is. Wees kort maar informatief en gebruik NIET alleen maar hoofdletters. Onnodige leestekens ook achterwege laten.
  • Zorg dat je site helemaal af is, geen halve site met dode links, Ďunder constructioní vermeldingen, of ontbrekende afbeeldingen, en zorg dat het er goed onderhouden uitziet.

Houd er verder ook rekening mee dat het soms erg lang kan duren voordat je site wordt opgenomen in de lijsten, DMOZ heeft wel een hoop vrijwilligers, maar de meeste hiervan zijn niet of nauwelijks actief, zodat er voor bijna elke categorie een wachtlijst bestaat. Voor sommige categorieen is er zelfs zoveel aanbod dat deze gewoon vol zitten en dan nemen ze niks meer op, hoe goed je site ook is.

Noteer na je aanmelding de datum en de naam van de redacteur van de directory waarvoor je bent aangemeld, dit is nuttig mocht je vragen hebben over je aanmelding.

Wat niet te doen

  • Gebruikmaken van automatische aanmeldsoftware, levert je een ban op.
  • Je site meermalen aanmelden in verschillende categorieën, al dan niet vermomd met een andere url, om zo meerdere vermeldingen te krijgen.
  • De index spammen door je site keer op keer aan te melden voor dezelfde directory, 1 keer is voldoende.
  • Sites met illegale of beledigende content aanmelden.
  • Aanmelden onder een verkeerde taal, Nederlandstalig hoort in Nederlandstalig etc.

Wat te doen als vermelding een feit is

Toch blijven vernieuwen, niet achterover gaan zitten! En even rondkijken in de categorie waarin je geplaatst bent of er nog leuke sites zijn waarmee je eventueel links mee kan uitwisselen, zoals al eerder gezegd worden sites in het ODP hoog gewaardeerd door de zoekmachines, dus zijn links vanuit andere ODP erg nuttig voor je ranking in de zoekmachines. Zie je een nuttige site, stuur ze een vriendelijk mailtje, misschien heb je geluk, mischien niet. Mocht je bot vangen, blijf beleeft, een grote mond opzetten heeft nog nooit iemand goed gedaan.

Eventuele nadelen van een vermelding

Er kleven voor zover bekend geen directe nadelen aan een vermelding in het Open directory project, wel is het zo dat de eerlijkheid ervan soms in twijfel wordt getrokken. Zoals gezegd wordt het DMOZ bijna geheel gerund door vrijwilligers. die puur inhoudelijk een site moeten beoordelen, maar omdat veel sites een commercieel belang hebben bij een vermelding in de index kan dit leiden tot omkoping.
© 2009 - 2018 Voodoo113, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Website aanmelden bij GoogleWebsite aanmelden bij GoogleJe eigen website aanmelden bij Google roepen een paar vragen op: is het nog noodzakelijk om je website aan te melden bij…
Bergklassement in Tour de France: hoe werkt dat?In de Tour de France zijn altijd meerdere etappes ingedeeld die het peloton door de Franse Alpen en de Pyreneeën brengen…
Andere zoekmachines vaak beter dan GoogleAndere zoekmachines vaak beter dan GoogleZoeken op internet doen wij massaal met Google. Maar is dat wel de beste zoekmachine. Dat hangt af van waar je naar op z…
Google Nieuws Nederland: volg het nieuwsGoogle Nieuws Nederland: volg het nieuwsHet gevecht om het nieuws is verder verhevigd. Nu is er Google Nieuws Nederland. Deze site is verfrissend, zeer overzich…
Blijf op de hoogte met Google AlertsBlijf op de hoogte met Google AlertsWie Google alleen associeert met de overbekende zoekmachine heeft het helemaal mis. Met Google kun je namelijk veel meer…
Bronnen en referenties
  • http://www.dmoz.org/
  • http://www.a1-optimization.com/dmoz-how-to-submit.htm

Reageer op het artikel "DMOZ/OPD: Het internet ingedeeld in categorieën"

Infoteur: Voodoo113
Gepubliceerd: 10-10-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!