InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Zoekmachine marketing, hoe en waarom?

Zoekmachine marketing, hoe en waarom?

Zoekmachine marketing, hoe en waarom? Zoekmachine marketing, het klinkt hip. Wat is het, en nog belangrijker: hoe werkt dat precies? Dit artikel laat u een klein gedeelte zien van zoekmachine marketing, in heldere taal.

Wat is zoekmachine marketing?

Zoekmachine marketing zorgt ervoor dat u goed wordt gevonden in de zoekmachines. De bekendste zoekmachines zijn Google en Yahoo. Zoekmachine marketing kan niet in één keer worden gedaan, het is een proces. Er gaan vaak veel uren in zitten. Het internet is namelijk een dynamische wereld, het internet verandert dus telkens. Daarom blijft zoekmachine marketing altijd belangrijk.

Waarom zoekmachine marketing?

Als u een bedrijf heeft dat bijvoorbeeld meubels verkoopt kunt u erg veel bereiken via het internet. Wanneer u een website heeft kunt u veel potentiële klanten via het internet naar uw website trekken. Een website is ideaal om inhoudelijke informatie over uw producten en diensten te verschaffen. Consumenten willen graag een weloverwogen keuze maken, en houden van duidelijke en correcte informatie. Een website kan ze veel inzicht geven in uw product, en geeft ze een vergelijkingsmogelijkheid met concurrenten. Zoekmachine marketing komt van pas wanneer u graag gevonden wilt worden in de zoekmachines. Tegenwoordig wordt meer dan 85% van de websites gevonden door middel van een zoekmachine.

Stel: uw meubelbedrijf is gevestigd in Leeuwarden. Dan wilt u graag klanten uit Friesland naar uw website trekken, die de informatie bekijken, nieuwsgierig raken en vervolgens een bezoek brengen aan uw bedrijf. U wilt dus graag gevonden worden op 'meubels Leeuwarden', of 'meubels Friesland'. Wanneer u dit intypt in Google zult u zien dat er duizenden resultaten worden gevonden. Wanneer u nog niet aan zoekmachine marketing heeft gedaan, zult u waarschijnlijk ergens onderaan de resultaten staan. Bewezen is dat mensen vaak niet verder kijken dan de eerste pagina, en zelfs meer dan 80% is al afgehaakt na de tweede pagina (bron). Zaak is dus dat u in de resultaten op de eerste pagina terecht komt. En daarom past u zoekmachine marketing toe.

Hoe pas ik zoekmachine marketing toe?

De zoekmachine van Google werkt in drie stappen. Allereerst wordt uw website geïndexeerd. Met indexeren wordt simpelweg bedoeld dat u in de index van Google wordt geplaatst. Wanneer uw website niet in de index van Google staat zult u ook niet gevonden worden in een zoekopdracht.

Daarna wordt de relevantie van uw website bepaald. Hierbij wordt door Google bepaald waar uw website over gaat. Het onderwerp van uw website moet overeenkomen met de zoekopdracht van de Google-gebruiker. Google bekijkt uw website eigenlijk als een mens. Google scant een webpagina net als wij dat doen: we kijken naar kopjes, titels en inleidingen. Wanneer u in de inleiding iets over meubels vertelt, uw titels het woord meubel of meubels bevatten en uw kopjes ook zo relevant zijn is de pagina voor Google relevant.

Als laatste wordt de autoriteit bepaald. Bent u een bekende, echte autoriteit? Bent u betrouwbaar? Google controleert uw autoriteit door het aantal links naar uw website. Dit wordt ook wel de linkpopulariteit genoemd.

Deze drie factoren moeten in een bepaalde verhouding met elkaar staan. Google zal nooit bekend maken wat haar strategie precies is, maar met zoekmachine marketing kunt u hoog in de resultaten van Google komen.

Professionele zoekmachine marketing

Voor alle ins- en outs over zoekmachine marketing moet u bij de experts zijn. Zij zijn altijd up-to-date over zoekmachine marketing, en kennen de nieuwste tips, trucs en technieken. Er zijn veel verschillende aanbieders voor zoekmachine marketing. Typ 'zoekmachine marketing' in en uw hulp is gevonden. Veel succes met het promoten van uw website!

Lees verder

© 2009 - 2017 Anny87, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Affiliate MarketingAffiliate marketing is een vorm van marketing die de laatste tijd steeds populairder aan het worden is. Deze vorm van ma…
Zoekmachine marketing, alles wat u dient te wetenZoekmachine marketing, alles wat u dient te wetenZoekmachine marketing is belangrijk voor de plaatsing van uw website binnen de zoekresultaten. Door aandacht te besteden…

Reageer op het artikel "Zoekmachine marketing, hoe en waarom?"

Reactie

Carl, 05-10-2009 10:50 #1
"Voor alle ins- en outs over zoekmachine marketing moet u bij de experts zijn", schreef u hierboven. Dat willen die experts u inderdaad graag doen geloven. Maar voor heel veel MKB'ers geldt dat ze uitstekend in staat zijn hun eigen 'SEO' te doen. Dat is sneller, praktischer en stukken goedkoper. Enige voorwaarde is basiskennis zoekmachine marketing. Daarvoor zijn verschillende trainingen beschikbaar. Reactie infoteur, 07-11-2009
Dat ben ik niet met u eens. SEO is een snel groeiende en snel veranderende techniek. Met basistraining wordt hierop niet ingespeeld, tenzij het een sessie is.

Infoteur: Anny87
Gepubliceerd: 29-09-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Special: Internet marketing
Reacties: 1
Schrijf mee!