InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Bing: de nieuwste zoekmachine

Bing: de nieuwste zoekmachine

Bing: de nieuwste zoekmachine Microsoft komt in 2009 met zijn eigen groots opgezette zoekmachine: Bing, eerder bekend onder de codenaam Kumo. De zoveelste zoekmachine, of een nieuwe rage? Microsoft heeft op veel gebieden de touwtjes in handen: Microsoft internet explorer werd tot nu toe standaard bij ieder besturingssysteem geleverd. Vanaf 2009 moet de klant de keuze krijgen uit verschillende webbrowsers.

Welkom Bing

Ter compensatie mischien wel leuk: een zoekmachine van Microsoft, genaamd Bing. Eerder kwam Microsoft met de zoekfunctie MSN search, wat relatief weinig wordt gebruikt. Marktleider Google is de meest gebruikte zoekmachine over de wereld. Sinds 1999 is Google gelanceerd, de helft van de gebruikers hiervan woont in de VS. Microsoft hoopt met de zoekmachine Bing de wereld van de advertenties te veroveren. Momenteel heeft Microsoft slechts 8.2% van de Amerikaanse advertentiemarkt in handen. Met Bing hopen ze hier verandering in te brengen.

Bing VS Google

Bing wil snel groeien: heel snel. Momenteel is de Nederlandse versie nog beperkt, de Amerikaanse versie daarentegen kent veel meer functies. Toch zal ook de Nederlandse versie snel uitgebreid worden. Microsof hoopt met Bing hogerop te komen en het dominante Google van zijn eerste plek te verdringen. Google reageert hierop door te komen met explorer google search: een pagina met alle extra's die Google aanbiedt. Bioscooptijden, weersverwachtingen, beurskoersen en verslagen van sportwedstrijden zijn hierop terug te vinden. Overigens is deze versie, net als sommige Bing-functionaliteiten, nog niet in Nederland te vinden.

Functies

Bing kent al vele functies, zoals maps, travel en video. Op zich niks nieuws onder de zon: ook Google ken verschillende functies op dat gebeid. Wat wel nieuw is, zijn de zoekresultaten. Bij de resulataten is te zien hoe pipulair een artikel of pagina is, en afbeeldingen en video's worden gelijk getoond. Wanneer de bezoeker over een link gaat, verschijnt er een kleine blik op de betreffende site: dit voorkomt dat de gebruiker steeds heen en weer moet klikken tot het gewenste resultaat gevonden is.

Veel geld

Microsoft-ceo Steve Ballmer vertelde eind 2007 dat Microsoft een kwart van hun inkomsten uit advertenties wil gaan halen. Met de zoekmachine Bing hopen ze dit voor een groot deel op te kunnen vangen. De winst over het eerste kwartaal van 2009 zag Microsoft met lede ogen dalen: 4,4 miljard tegenover 6 miljard eerder.

En de winnaar is:

Voor Bing zal het moeilijk worden om te concurreren met Google. De bekendste en grootste zoekmachine wereldwijd heeft zijn marktpositie al vele jaren geleden verovert. Een naam die bij miljoenen mensen in het geheugen gegrift staat. Automatisch wordt er naar google gesurfd. Mensen zijn gewoonte-dieren. En google is zo'n gewoonte. Of Bing dat patroon weet te onderbreken, zal de toekomst uit moeten wijzen. Momenteel laat Bing wel een wekelijkse groei zien: of dit nieuwigheid is of juist de nieuwste rage, kan vooralsnog niet gezegd worden. Pas na een aantal maanden zal duidelijk worden hoe de gebruiker tegenover Bing staat.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bing: de nieuwste zoekmachine"

Reactie

Simon Lich, 21-12-2015 17:46 #1
Nou doe mij maar Google dan mag ander die Bing wel hebben.Ik vind het in een woord een waardeloze zoekmaschine.m.v.g.Simon lich.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Reacties: 1
Schrijf mee!