InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Google: Snel en doeltreffend zoeken

Google: Snel en doeltreffend zoeken

Google: Snel en doeltreffend zoeken Veel mensen zien Google als een mens: Je kan hem orders geven en lastige vragen stellen. Toch is en blijft het een machine die de resultaten geeft die het best bij jouw zoekopdracht passen. Als de gevonden resultaten dus nergens op slaan dan is het de schuld van de zoeker en niet van Google. Het is daarom handig om te leren zoeken met Google.

Geen vragen

Google is geen mens, het heeft dus geen nut om er vragen in te stoppen. Je kan het best geen vragen stellen en proberen om zo specifiek mogelijk te zijn. Google scant namelijk de pagina’s op jouw zoekwoorden. Als je dan veel lidwoorden gebruikt dan krijg je een boel (onzinnige) resultaten. Zoek dus nooit op vragen maar bedenk wat de kernwoorden van het antwoord kunnen zijn. Op die manier verlaag je het aantal resultaten en zal het zoeken naar een goede website minder tijd in beslag nemen.

Zo moet het niet:

  • Is rugby een erg leuke sport?
  • Kan je een hond scheren met een kam?
  • Is het mogelijk om Google te hacken?

Zo moet het wel:

  • Rugby sport mening
  • Hond scheren kam
  • Google hacken

Zoeken met extra tekens

Google maakt gebruik van extra tekens. Hiermee kan je de zoekopdrachten beperken waardoor je vaak betere resultaten krijgt. Als je bijvoorbeeld een jaargang tijdschriften zoekt tussen 1990 en 1995 dan is het verstandig om je hiertoe te beperken. Op die manier bespaar je al snel een boel tijd.

  • Zo doe je dat niet: Quest jaargang
  • Zo doe je dat wel: Quest jaargang 1990…1995

De … zorgen ervoor dat Google alleen zoekt naar de getallen 1990 1991 1992 1993 1994 1995 + het woord Quest.

Als je bepaalde zoekwoorden wilt vermijden dan is dit mogelijk. Op die manier haal je bepaalde vaak herhaalde sites als Marktplaats eruit. Om een bepaald zoekwoord te vermijden moet je een – voor het zoekwoord plaatsen. Het liggende streepje zorgt ervoor dat er geen resultaten met dat zoekwoord erin komen.

  • Zo doe je dat niet: Ik wil geen Marktplaats maar Quest
  • Zo doe je dat wel: Quest –Marktplaats

De joker kan je gebruiken als je slechts een deel van de zoekopdracht weet. Google zoekt vervolgens alle zoekopdrachten die overeenkomen met een random woord voor of na het zoekwoord. De joker is een * die geplaatst moet worden op de plek waar een woord ontbreekt.

  • Zo doe je dat niet: Ik wil een quest op die ene verkoopsite
  • Zo doe je dat wel: Quest kopen *

Geavanceerd zoeken

Als deze codes te ingewikkeld zijn dan kan de optie geavanceerd zoeken helpen. Hier kan je allerlei gegevens aangeven, van de taal tot het zoekbereik en het aantal woorden. Het geavanceerde zoeken werkt erg gemakkelijk en is vooral bedoeld voor de mensen die de snellere codes niet goed begrijpen.

Te weinig zoekopdrachten?
Heb je te weinig zoekopdrachten? Dan ben je waarschijnlijk te veeleisend. Probeer bepaalde eisen of zoekwoorden weg te halen en kijk hoeveel zoekwoorden je dan hebt. Het is hierbij handig om een goed balans te zoeken, niet te veel en ook niet te weinig zoekopdrachten.
© 2009 - 2017 Rakker126, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Google: Snel en doeltreffend zoeken"

Infoteur: Rakker126
Gepubliceerd: 05-04-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!