InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Google: populairste zoektermen, opmerkelijke feiten per land

Google: populairste zoektermen, opmerkelijke feiten per land

Google: populairste zoektermen, opmerkelijke feiten per land Sinds enkele jaren bestaat Google Trends, een online programma dat openheid beidt over de meest gebruikte zoektermen ('key words') voor zoekmachine Google. Zo geeft Google Trends inzicht in de populairste zoektermen per land, alsmede de invloed van belangrijke gebeurtenissen op het zoekgedrag van consumenten. Dit artikel (onderzoek: november 2008) gaat in op enkele opmerkelijke feiten met betrekking tot Google. Van sport tot muziek, van politiek tot seks: u leest het hier.

Populaire zoektermen

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat consumenten op het internet voornamelijk geïnteresseerd zijn in informatie en vermaak in de volgende categorieën: beroemdheden, sport, games, muziek (mp3), film / tv, politiek en erotiek / seks. Andere populaire zoektermen, die niet duidelijk in een categorie zijn onder te brengen, zijn de namen van zoekmachines (Google, Yahoo), emaildiensten (Gmail, Hotmail), alsmede 'blind' zoekende keywords voor afbeeldingen, teksten, cheats, films en downloads - dit alles het liefst gratis (pictures, lyrics, cheats, movie, download, free). Een rondje langs deze categorieën (november 2008) leverde opvallende statistieken op.

Beroemdheden

De lijst van online beroemdheden is lang en tevens onderhevig aan schommelingen naar aanleiding van nieuwsfeiten, schandalen of commerciële activiteiten. Tot de celebrities die over het algemeen een vrij hoge graad van interesse wekken, behoren vooral personen als Paris Hilton, Madonna, Michael Jackson, Angelina Jolie, Pamela Anderson, Beyonce Knowles, Jessica Simpson, Brad Pitt en Britney Spears.

Opmerkelijk: Paris Hilton en Britney Spears worden als zoektermen in Google voornamelijk in Mexico gebezigd, terwijl Brad Pitt vooral bij Argentijnse Google-gebruikers een grote interesse geniet. Naar Beyonce wordt vooral in Zuid-Afrika gezocht, Pamela Anderson is een gewilde celeb in Peru, daarentegen staat India op plaats 1 als het om de zoekterm Angelina Jolie aankomt.

Sport

Over de categorie sport is het lastig duidelijke statistische data te vormen, aangezien de veeltaligheid van de wereld concrete vergelijkingen bemoeilijkt. Toch kan gesteld worden dat zoektermen als 'sports' (plaats 1: Verenigd Koninkrijk), 'sport' (Italië) bijzonder populair zijn. 'Baseball' is zoals verwacht een zeer populair key word in de Verenigde Staten, maar datzelfde land moet bij de zoekterm 'basketball' de Filipijnen voor zich dulden.

Logisch: zoektermen met betrekking tot sport zijn sterk aan het verloop van de internationale sportkalender onderhevig. Zo kent de zoekterm 'soccer' een enorme piek in 2006, toen vooral gebruikers uit Australië, Canada en de Verenigde Staten informatie over het WK voetbal in Duitsland opzochten.

Games

Het behoeft weinig uitleg dat games ten tijde van hun verschijning uitgebreid in het nieuws staan en veelgezochte onderwerpen zijn op het internet. Google Trends laat heel aardig zien hoe jaarlijkse games zoals de Fifa-serie of Pro Evolution Soccer elk jaar rond de maand van hun release een enorme piek kennen in hun zoekfrequentie.

Opmerkelijk: op plaats 1 bij de zoekterm 'World of Warcraft' staat Zweden, gevolgd door Denemarken (!) op plaats 2. De Verenigde Staten volgen slechts op plaats 3. Ook de zoekterm 'gta' (naar het gewelddadige spel 'Grand Theft Auto') levert een opvallende lijst op: Polen staat op 1, gevolgd door Brazilië, Turkije, Argentinië, Hongarije, Chili, Israël, Roemenië, Portugal en - jawel - Nederland.

Muziek

Google Trends laat, evenals enkele andere, in mp3 gespecialiseerde programma's, zien dat - ten tijde van dit artikel - vooral moderne artiesten als Rihanna een populaire zoekterm vormen. Echter, ook algemene keywords als 'music', 'mp3' - al dan niet in combinatie met 'download' kennen een hoge zoekfrequentie.

Opmerkelijk: Indonesiërs blijken echte mp3-liefhebbers. Bij zowel de zoekterm "mp3" als "mp3 download" kennen de bewoners van de archipel een enorme voorsprong op hun naaste concurrenten.

TV, film, politiek

Keywords met betrekking tot TV, film en politiek zijn zeer trendgevoelig en worden daarom hier tezamen behandeld. Zoektermen als "Obama", "Wilders", "James Bond" en "Indiana Jones" laten duidelijk zien hoe actuele gebeurtenissen of premières het internetgedrag van consumenten sterk beïnvloeden.

Nota bene: zelfs zoektermen als "CNN" of "Fox News" zijn sterk trendgevoelig: beide tonen bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2004 en 2008 enorme pieken in hun zoekfrequentie. Doorlopende televisieseries zoals "Desperate Housewives" kennen daarentegen wel een vrij constante online belangstelling.

Opmerkelijk: wist u dat James Bond als zoekterm niet in eerste instantie in het Verenigd Koninkrijk (plaats 2), maar in Noorwegen de populairste zoekterm is?

Erotiek / seks

In een onderzoek naar online internetgedrag kan de categorie 'erotiek / seks' niet ontbreken. Opmerkelijk is dat zoektermen als 'sex' en 'nude' vooral buiten de Verenigste Staten gebezigd worden. Vooral India spant hier de kroon. Waar het land bij de zoekterm 'sex' nog de tweede plaats achter Vietnam inneemt, eindigt het Aziatische land met opvallend groot gemak voor alle concurrenten bij al van de volgende zoektermen: 'nude', 'naked' en 'sex movie'. Ook bij de zoekterm 'sex pics' / 'sex pictures' neemt het land een twijfelachtige tweede plaats in achter buurland Pakistan. We gaan in dit artikel niet in op meer expliciete seksuele zoektermen, opvallend is echter wel dat Duitsland, Zuid-Afrika, Turkije, Zwitserland, Pakistan en - jawel - wederom India hier hoog scoren.

Website

U vindt Google Trends op de website http://www.google.com/trends, alwaar u een actuele lijst van populaire zoektermen in de Verenigde Staten krijgt, alsmede een tekstvak waar u uw zoekterm kunt intypen. Google Trends verschaft u vervolgens alle statistische data met betrekking tot 'search volume index' en 'news reference volume'.
© 2008 - 2017 Writerandus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over Google Hot trendsAlles over Google Hot trendsOp zoek naar populaire zoekopdrachten op het internet? Trends en trendwatchers: er is weer een nieuwe dienst van Google.…
Meest gebruikte zoektermen via Google in 2013Meest gebruikte zoektermen via Google in 2013Ieder jaar maakt de zoekmachine Google de meest gebruikte termen waarop mensen hebben gezocht bekend. Er wordt ondersche…
Google Flu Trends voorspelt griep in NederlandGoogle Flu Trends voorspelt wereldwijd de verspreiding van de Mexicaanse griep . Sinds 8 oktober 2009 kunnen we in Neder…
Op zoek naar de juiste keywordsKeywords liggen aan de basis van de Google Marketing. Zonder keywords geen bezoekers, geen links, geen advertenties, gee…
De meest gezochte zoekwoorden op GoogleDe meest gezochte zoekwoorden op GoogleMet een zoekmachine kun je op het world wide web informatie zoeken over elk onderwerp waarin je geinterresseerd bent. Wa…

Reageer op het artikel "Google: populairste zoektermen, opmerkelijke feiten per land"

Infoteur: Writerandus
Laatste update: 05-12-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!