InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Trends in zoekmachineoptimalisatie (SEO) in 2016

Trends in zoekmachineoptimalisatie (SEO) in 2016

Trends in zoekmachineoptimalisatie (SEO) in 2016 Zoekmachine optimalisatie, SEO of “Search Engine Optimization” zijn synoniemen van elkaar. Via een optimaal SEO beleid krijg je met je website een betere zichtbaarheid in de organische zoekresultaten van Google. De meest gezochte zoekwoorden rond een onderwerp afstemmen met de content op je website, zijn “key” in het succes van het SEO beleid op een website. SEO is bovendien gratis. Het kost enkel heel veel moeite en geduld om je positie of ranking in Google verbeterd te zien. De betalende tegenhanger op gebied van organische zoekwoorden is Adwords. Via SEA kan je tegen betaling bieden op zoekwoorden in Google, Yahoo of Microsoft Bing.
Zoekmachine optimalisatie (SEO) bepaalt de organische ranking van een website in zoekmachines. / Bron: Simplu27, PixabayZoekmachine optimalisatie (SEO) bepaalt de organische ranking van een website in zoekmachines. / Bron: Simplu27, Pixabay

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Zoekmachineoptimalisatie of SEO is een techniek om je website hoger te laten scoren in de verschillende zoekmachines, waarvan de belangrijkste Google, Yahoo en Bing zijn. Hoe hoger je website gerangschikt staat in een zoekmachine, hoe meer mensen je zal bereiken die op zoek zijn naar je aanbod. SEO moet aangepast worden op drie domeinen, namelijk een relevante inhoud, een technische optimalisatie van de code en veel en juiste links naar je website. Nochtans is SEO niet zo eenvoudig. Het is voortdurend wikken en wegen tussen té veel zoekwoorden of té weinig zoekwoorden. Té veel zoekwoorden gebruiken lijkt op spam en verlaagt je SEO score. Té weinig zoekwoorden vermindert dan weer de concurrentiekracht.

Verschil met SEA (Search Engine Advertising)

Zoekmachineadvertenties zorgen voor meer websitebezoekers. Door te bieden op zoektermen bereik je klanten via online-advertenties. In de regel is het zo dat de hoogste bieder op een zoekwoord het hoogst zal gerangschikt staan bij de betalende advertenties. Betalende advertenties staan doorgaans boven de organisch gerangschikte advertenties. Het grote verschil tussen SEO en SEA is het feit dat SEO gratis is en SEA betalend.

Waarom is SEO zo belangrijk voor een e-commerce website?

Unieke teksten die relevant zijn voor je doelgroep zijn erg belangrijk. Als bezoekers lang op een pagina vertoeven, dan zal Google merken dat je pagina héél interessant is. Vlot leesbare en duidelijke teksten met de juiste informatie zijn van belang om de webbezoeker vast te houden. Indien deze teksten dan ook nog de meest gezochte zoekwoorden bevatten, dan is de website helemaal klaar voor een goede score op gebied van SEO.

5 belangrijke trends in SEO voor 2016

Lange zoektermen worden belangrijker

Langere zoektermen scoren sneller en hoger in de zoekmachines. Dit komt omdat deze zoektermen gerichter zijn, waardoor ze ook beter converteren. Door de opkomst van “Voice Search” worden de longtail zoektermen nog belangrijker. Ongeveer een 70% van de gebruikers zoekt in Google op longtail zoektermen. Indien bezoekers gerichter zoeken, dan zijn ze meer dan waarschijnlijk ook erg geïnteresseerd, waardoor de klikratio’s en conversieratio’s enorm kunnen verbeteren.

Mobile is al “key”, en wordt nog meer “key”

Responsive webdesign is niet meer weg te denken in de e-commerce wereld. Elk jaar opnieuw stijgt het aantal bezoekers die websites bekijken via hun smartphone. Google verkiest ook websites die zich aanpassen aan smartphones en tablets. Indien je als websitebeheerder nog geen responsive website hebt, dan moet je snel de mogelijkheden bekijken om je webpagina’s responsive te maken. Mobiel wordt de komende jaren nóg belangrijker.

Unieke en ongeziene content

De content van je website moet uniek zijn. Het moet content zijn die zo uniek is, dat mensen hem direct willen delen met andere mensen (bijvoorbeeld via Facebook of Twitter). De content moet eerst en vooral gebaseerd zijn op bezoekers en niet voor zoekmachines. Handleidingen, concrete oplossingen, video’s hoe iets werkt, zijn hier mooie voorbeelden van. Het is heel belangrijk om na te denken over wat de bezoeker echt interesseert en met welke content je hem daarmee kan plezieren. Content creëren om content te creëren is dus alvast overbodig.

Sociale media hebben een positieve invloed op de Google ranking.Sociale media hebben een positieve invloed op de Google ranking.
Interactie stimuleren
De interactie met bezoekers is erg belangrijk. Het zorgt voor klantenbinding en bovendien levert deze interactie nieuwe content op, de zogenaamde “user-generated” content. Deze content zorgt ook voor een positieve invloed op de Google ranking. Sociale media (Facebook, Twitter,...) betrekken om interactie te verkrijgen is ook erg positief voor Google. Indien je pagina’s veel gedeeld worden, dan beschouwt Google je webpagina als heel waardevol en van goede kwaliteit.

Online reputatie

De online reputatie van een website is van groot belang voor de ranking factor voor SEO. Met een slechte reputatie geraakt een website nooit aan de top van Google. Het opbouwen van een goede reputatie is echter een langdurig proces en vraagt vertrouwen van je klanten of bezoekers. Sinds Google Pagerank bestaat, is online reputatie het belangrijkste criterium om de positie van de website in Google te bepalen. Backlinks en interactie via sociale media horen daar ook bij.Online reputatie kan ook enigszins gemeten worden via Trustpilot. Trustpilot (ratingtool) zal je snel inzichten kunnen geven in de online reputatie van je website.

Tools om de SEO score van je webpagina’s te verbeteren

Er zijn enkele tools op de markt die toelaten om je SEO score te verbeteren. SEO for Firefox is een tool ontwikkeld door Seobook.com. Via deze tool kan je heel snel zien hoe je pagina scoort op SEO vlak. Je hebt er ook de mogelijkheid om te zien welke links follow of nofollow zijn. Een andere tool is SeoQuake. Via deze tool kan je de volgende SEO factoren bekijken: Google Pagerank, aantal links, Google Cache datum, Pagerank, enzovoort.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Google Flu Trends voorspelt griep in NederlandGoogle Flu Trends voorspelt wereldwijd de verspreiding van de Mexicaanse griep . Sinds 8 oktober 2009 kunnen we in Neder…
Alles over Google Hot trendsAlles over Google Hot trendsOp zoek naar populaire zoekopdrachten op het internet? Trends en trendwatchers: er is weer een nieuwe dienst van Google.…
Online marketing en internetmarketingJe hebt een eigen website, maar amper bezoekers? Zonde van alle tijd die je in het maken van je website hebt gestoken. H…
SEO, is dat een ziekte?SEO, is dat een ziekte?SEO, wat is dat? SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO teksten zijn teksten die uw positie in zoekmachines verb…
Getrouwd met GoogleGetrouwd met GoogleElke zichzelf respecterende, moderne organisatie is tegenwoordig online te vinden. Online zijn betekent 9 van de 10 keer…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tumisu, Pixabay
  • Mediaweb.nl, https://mediaweb.nl/blog/seo-trends-2016/, 30 november 2015
  • Impromarketing.nl, http://www.impromarketing.nl/seo-trends-voor-2016/, 30 november 2015
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Zoekmachineoptimalisatie, 30 november 2015
  • Afbeelding bron 1: Simplu27, Pixabay
Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 02-12-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Special: E-marketing
Schrijf mee!