InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Mobielvriendelijke en responsive website

Mobielvriendelijke en responsive website

Mobielvriendelijke en responsive website Google voert veranderingen door in haar zoekmachine waardoor websites die goed presteren op mobiele apparaten hoger worden gewaardeerd. Websites die minder goed presteren op een smartphone of tablet worden lager in de zoekresultaten weergegeven. Google heeft de wijziging in beleid op 21 april 2015 ingevoerd. Heb je een website die het mobiel goed doet dan word je beloond, dan krijg je voorrang en word je beter gevonden. De inhoud van de website blijft het allerbelangrijkste: zonder goede content geen goede website, of hij nu mobielvriendelijk en responsive is of niet.

Mobielvriendelijke website

Een website is mobielvriendelijk wanneer hij goed te raadplegen is op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets.
Websites die zijn gebouwd voor desktops kunnen mobiel te klein zijn, te kleine letters hebben en te weinig ruimte tussen links hebben, waardoor je de links niet goed kunt aanklikken. Google heeft nu bepaald dat hij websites die goed op mobiele apparaten te raadplegen zijn beter waardeert dan websites die minder goed of slecht presteren op smartphones en tablets. De mobiel onvriendelijke websites die via mobiele apparaten worden opgeroepen verschijnen minder hoog in de Google zoekresultaten.

Mobiele en responsive website

Als de website op het mobiele apparaat te breed verschijnt, waardoor de bezoeker horizontaal moet scrollen, is dat ook een nadeel. Google geeft deze websites strafpunten waardoor de site minder goed vindbaar zal zijn op mobiele apparaten. Voor de presentatie op de computers met groot scherm en de laptops maakt dat niet uit. De meeste website zijn voor het grote scherm gebouwd.

Meer mobiel

Google heeft de verandering in beoordeling en waardering ingevoerd omdat er steeds meer mobiel wordt gekeken naar websites. De websites moeten dus goed presteren op kleinere schermen, omdat er steeds meer wordt gesurfd op het net via smartphone en tablet. Google stelt de maatregel in vanwege de zorg voor de gebruikers van internet. Die moeten goed leesbare websites vinden, ook op de mobiele apparaten, vindt Google. De te kleine letters geven een pagina die nauwelijks bruikbaar is op kleine schermen en dat moet veranderen, meent de zoekmachinegigant.
Door het beleid te veranderen zet Google de toon en benadrukt Google het belang van websites die speciaal worden gebouwd voor kleinere schermen of responsive zijn: zich goed leesbaar aanpassen aan de maat van het scherm.

Zoekresultaten van de zoekmachine Google

De zoekmachine van Google weegt bij de beoordeling van websites en het samenstellen van zoekresultaten vele factoren mee. Dat doet de zoekmachine vliegensvlug. De voornaamste factor wordt bepaald door het voorkomen van zoektermen. Voor de zoekresultaten is ook belangrijk of anderen dezelfde zoekterm gebruikten en ook die site bezochten. Van belang is ook of de website in je eigen taal is of niet.
Al die factoren samen vormen een algoritme. Hoe Google’s zoekalgoritme precies in elkaar zit houdt het bedrijf geheim omdat Google bang is dat er misbruik van gemaakt gaat worden. Als het algoritme helemaal bekend wordt kunnen spammers hun brouwsels naar bovenin in de zoekresultaten manoeuvreren en dàt wil Google voorkomen.

Mobyle-Friendly Test

Google heeft een test samengesteld waarmee web-ontwikkelaars kunnen testen of hun producten voldoen aan de mobielvriendelijke wensen van Google. Wie zijn website laat beoordelen door deze test leest of de website mobielvriendelijk is of niet en als dat niet het geval is kun je besluiten je website aan te laten passen.

Mobilegeddon

Website-eigenaren zagen de wijziging met zorg tegemoet en de term mobilegeddon deed de ronde. Er moet door vele website-eigenaren opnieuw geïnvesteerd worden als ze hun website mobielvriendelijk willen laten maken. Web-ontwikkelaars spinnen er garen bij. Ze sturen hun klanten de test, zodat de website-eigenaren met eigen ogen kunnen zien of hun site wel of niet goed door de test komt. En als dat niet het geval is moeten ze bepalen of ze een opdracht geven tot het mobielvriendelijk laten maken.
Dinsdag 21 april 2015 was de dag van de waarheid, de dag van de omslag.

Opnieuw indexeren

Het strengere beleid van Google is alleen van toepassing op zoekresultaten op een mobiele device. Heb je een website die voor het merendeel wordt bezocht door mensen via hun pc, dan verlies je weinig bezoekers wegens tegenvallende zoekresultaten. De score zal niet wijzigen. De wijzigingen zijn alleen van invloed op individuele pagina’s, zodat niet de hele website duikelt in de zoekresultaten als een paar pagina’s niet mobielvriendelijk zijn.
Als een mobiel onvriendelijke website wordt bijgewerkt tot mobielvriendelijk dan analyseert Google de site opnieuw en kan de site opnieuw klimmen bij de zoekresultaten.

Actuele content

Heeft je website goede inhoud die regelmatig actualiseert, dan waardeert Google dat ook goed. Want uiteindelijk gaat het om de inhoud van de website. Dát is het belangrijkste visitekaartje. Als zo’n goede website mobiel niet zo goed presteert zullen de zoekresultaten voor dat deel dalen, maar voor de site op desktop en laptop op peil blijven.
Goed gevonden worden is dus niet alleen maar afhankelijk van een site die het op alle devices goed doet. Inhoud, content, en een goede structuur gaan voor alles. Zonder dát zal je website het nooit goed doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Handige zoekmachine optimalisatie tipsHandige zoekmachine optimalisatie tipsDagelijks maakt de overgrote meerderheid van de internetters gebruik van zoekmachines zoals Google of Bing. Als je een e…
Website aanmelden bij GoogleWebsite aanmelden bij GoogleJe eigen website aanmelden bij Google roepen een paar vragen op: is het nog noodzakelijk om je website aan te melden bij…
De zoekmachine BingDe zoekmachine BingEr zijn momenteel een paar zoekmachines die het grootste marktaandeel hebben als het gaat om de zoekopdrachten op het in…
Controle van uw SEOSEO staat voor Search Engine Optimalisation, het optimaliseren van uw website in sneller en vaker gevonden te worden. Ui…
Bronnen en referenties
  • https://partnerblog.bol.com geraadpleegd op 24 april 2015
  • https://www.onetomarket.nl/blog/seo/mobiel-vriendelijk-rankingsfactor-voor-google/ geraadpleegd op 24 april 2015
  • http://nos.nl/artikel/2031486-google-geeft-mobiel-vriendelijke-sites-voorrang.html geraadpleegd op 24 april 2014

Reageer op het artikel "Mobielvriendelijke en responsive website"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 12-07-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Special: Digitaal ondernemen
Schrijf mee!