InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Zoekalgoritme van Google, speciaal voor mobiele apparaten
nieuws uitgelicht

Zoekalgoritme van Google, speciaal voor mobiele apparaten

Zoekalgoritme van Google, speciaal voor mobiele apparaten Het komt niet zo vaak voor dat Google veranderingen in haar zoekalgoritmes zo nadrukkelijk aankondigde als de update die vanaf april 2015 operationeel zou zijn. Google ging op dat moment alles nieuw doen. Het bedrijf wilde zijn algoritme voor mobiel zoeken fundamenteel veranderen. Daarvan zouden vooral kleinere websites kunnen profiteren. Google's nieuwe zoekroutine kon de markt grondig veranderen. Of de nieuwe rankingcriteria ook effect hadden op zoekacties voor desktopcomputers was ten tijde van de update nog niet geheel helder. Want nieuwe algoritmes maakt Google nooit in detail bekend. Op welke manier het Amerikaanse internetbedrijf websites weergeeft en in welke volgorde, weten alleen insiders. Met de kwaliteit van zijn zoekresultaten verdient het internetbedrijf zijn geld. Vinden gebruikers de hits niet nuttig dan kunnen ze naar concurrenten gaan. Adverteerders zullen dan minder advertenties in de Google zoekmachine weergeven.

Ingrijpende aanpassing zoekalgoritme Google

Met de nieuwe zoekroutines wilde Google zoekopdrachten op mobiele apparaten grondig veranderen. De wijzigingen per 21 april 2015 zouden nóg ingrijpender zijn dan vorige updates als:
  • Penguin;
  • Panda
  • en Hummingbird
De update van Hummingbird vond plaats in 2013 en was waarschijnlijk de belangrijkste tot april 2015. Sinds die tijd herkent de zoekmachine niet alleen individuele woorden, maar ook de mogelijke context van begrippen. Feitelijk liep Google daarmee al vooruit op zoekopdrachten via smartphones. Daarbij stellen gebruikers hun vragen ook verbaal. En dat doen ze doorgaans in hele zinnen.

De update in april 2015 was vooral gericht op mobiele apparaten

“Mobile-Friendliness”, (vrij vertaald “mobiele vriendelijkheid” of “mobiele hoffelijkheid”) was het sleutelwoord bij Google’s nieuwe rankingfactor. Google wilde alleen zoekresultaten op mobiele toestellen tonen, die ook verzorgd op deze apparaten weergegeven konden worden.

Overbodige scrollen en zoomen is uit den boze

Een mobiele website moest men na de update niet alleen foutloos weer kunnen geven:
  • het lettertype moest groot genoeg zijn;
  • de site moest ook zonder allerlei gekunsteld scrollen en zoomen te detecteren zijn;
  • en natuurlijk moest men niet-toonbare inhoud zoals Flash vermijden;
  • en links moesten zo ontworpen zijn dat men ze eenvoudig met de vinger kon aantikken.
Al deze eisen richtten zich met name op apparaten met een lagere resolutie. In de eerste plaats dus op smartphones.

Zowel bezoekers als omzet konden wegvallen

Had je als website-eigenaar je smartphone-bezoekers tot dan toe verwaarloosd? Of voldeed je niet aan de nieuwe eisen? Dan zou het gewijzigde algoritme in april 2015 je wel eens zeer onaangenaam kunnen verrassen. In het allerergste geval zouden na uitrol van de update bezoekers die tot dan hun weg via een mobiel apparaat naar de site vonden, gewoon helemaal weg blijven. En met hen uiteraard de omzet.

Waarom zouden veel smartphone-bezoekers afhaken?

De bewering van website-eigenaren dat hun de update niet veel uitmaakt omdat ze sowieso weinig smartphone-bezoekers hadden, was in dit verband niet steekhoudend. Want daarvoor kon een heel goede reden zijn. Was de website niet geoptimaliseerd voor mobiele bezoekers, dan waren die smartphone-gebruikers mogelijkerwijs ook niet in volgende bezoeken geïnteresseerd. En wat erger was, de door Google aangekondigde algoritme-aanpassing kon ertoe bijdragen dat smartphone-bezitters vanaf april 2015 ook niet meer een eerste maal op de website zouden belanden.

Minder sterke merken kunnen profiteren van de update

De update van Google kon een nachtmerrie worden voor veel grote bedrijven die tot dan nog niet veel aandacht hadden besteed aan “vriendelijkheid” naar hun mobiele klanten. De kans bestond dat zij een fikse achterstand zouden oplopen ten opzichte van concurrenten die voorheen heel wat lager stonden in de zoekresultaten, maar die wel voldeden aan de eisen van het gewijzigd algoritme. De update van Google was dus een kans voor nieuwe en veel minder sterke merken om meer zichtbaar te worden.

De impact op “desktopbezoek”

Lukte het website-eigenaren om hun eigen merk door de beschreven zoekvoordelen uit te bouwen, dan bleef het daar waarschijnlijk niet bij. Want dat veranderde zoekgedrag van gebruikers zou zich ook doorzetten in het gebruik van andere apparaten zoals desktops. Neemt derhalve de populariteit van “mobiele site-aanbieders” toe, dan zal dat waarschijnlijk ook elders het geval zijn. De nieuwe update van Google beïnvloedde als gevolg daarvan ook het “normale zoekgedrag” op Google.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gratis GPS navigatie software downloadenGratis GPS navigatie software downloadenOp je mobiele telefoon kun je gratis GPS software downloaden. Het gebruik er van is vaak eenvoudig. Met de gratis naviga…
Smart Lock instellen voor je ChromebookSmart Lock instellen voor je ChromebookVoor het ontgrendelen van je Chromebook is normaal het invoeren van een wachtwoord vereist. Google heeft voor gebruikers…
SEO – Search Engine Optimization of ZoekmachineoptimalisatieSEO – Search Engine Optimization of ZoekmachineoptimalisatieHoe gebruiken mensen Google? Waar kijken ze en welke zoektermen gebruiken ze? En wat zegt dat over het koopstadium waari…
Google Flu Trends voorspelt griep in NederlandGoogle Flu Trends voorspelt wereldwijd de verspreiding van de Mexicaanse griep . Sinds 8 oktober 2009 kunnen we in Neder…
Betalen via je smartphoneWe kunnen bijna niet zonder, we gebruiker de smartphone de gehele dag door en zorgen er dan ook altijd voor dat dit appa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 422737, Pixabay
  • https://www.samonlinemarketing.nl/mobile-friendly-label-ranking-factor-seo/
  • http://mobilemixed.com/google-demotion-with-no-mobile-website/

Reageer op het artikel "Zoekalgoritme van Google, speciaal voor mobiele apparaten"

Infoteur: Ter-info
Laatste update: 02-04-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!