InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Controle van uw SEO

Controle van uw SEO

SEO staat voor Search Engine Optimalisation, het optimaliseren van uw website in sneller en vaker gevonden te worden. Uiteraard houdt u in de gaten hoe het verkeer (traffic) naar uw website gegenereerd wordt en waar dit vandaan komt. Maar wat nou als er steeds minder verkeer komt en u dus inkomsten misloopt? Er zijn manieren om te controleren of Google, Bing of Yahoo! uw site als slecht waardeert. Er zijn een aantal eenvoudige stappen waarmee u kunt bepalen wat de oorzaak is van het afnemende verkeer op uw site.

Stap 1: Checklist

De checklist bestaat uit het controleren van errors, aanpassingen, overeenkomende sites en duplicate content.

Errors

Er kunnen errors in uw site zitten die ervoor zorgen dat het 'crawlen' van zoekmachines wordt beinvloed, dit kunt u gratis nagaan met Google's Webmaster Tools. Een mogelijkheid is dat maar een beperkt aantal van uw pagina's gevonden kan worden.

Aanpassingen

Er kunnen aanpassingen aan uw site zijn gemaakt die de manier waarop zoekmachines uw content lezen beïnvloeden. Zoals on-page aanpassingen of het verplaatsen van content kunnen zoekmachines in de war brengen.

Overeenkomende sites

U kunt sites die vergelijkbare backlinks hebben contrroleren, misschien dat die ook zijn gezakt in de resultaten. Het kan voorkomen dat wanneer de zoekmachines hun algoritmes updaten, bepaalde manieren van meten kunnen veranderen en er beweging in de zoekresultaten wordt veroorzaakt.

Duplicate Content

Moderne websites hebben vaak problemen met content, vooral wanneer het grote websites zijn. Het is raadzaam om vaak te controleren op duplicate content, oftewel pagina's met content die teveel op andere pagina's lijken. Uw content moet voor het grootste deel uniek zijn wilt u tussen de beste zoekresultaten staan.

Na de checklist volgen er enkele stappen waar ja/nee antwoorden uit kunnen komen, uit het verloop van de antwoorden kunt u controleren of u beboet bent door een zoekmachine, of uw site gewoon is gezakt in de zoekresultaten. Als het antwoord op een vraag 'ja' is, kunt u door naar de volgende vraag.

Stap 2: Beantwoord de volgende vragen

Is uw website nog geïndexeerd?

Nee, of alleen de homepage: Het is waarschijnlijk dat uw site geband is. Check dit bij Webmaster Central en overweeg een 're-inclusion request' als al uw spam verwijderd is, in feite vraagt u dan een heroverweging van uw website aan bij Google zodat u weer terug in de zoekresultaten kunt komen. Dit kan ook veroorzaakt woorden door overmatig gebruik van sleutelwoorden, dit dient vermeden te worden.

Komt u pagina nog tevoorschijn als u op het domeinnaam zoekt?

Nee: Waarschijnlijk is u een boete opgelegd voor manipulatief linken of er bevindt zich spam op uw site. Het beste wat u kunt doen is als eerste alle potentieel slechte links verwijderen, betaalde campagnes annuleren of pauzeren en on-page problemen oplossen. Daarna een re-inclusion request indienen.

Als u op 5-6 unieke termen in de titel van uw pagina zoekt, staat u dan nog in de top 20 zoekresultaten?

Nee: Waarschijnlijk heeft u veel links die van lage waarde zijn. Het Spam Team van Google identificeert vele van deze sites dagelijks en beboet hun voor deze manier van optimaliseren. Als u alle slechte links weet te identificeren en te verwijderen en u deze vervangt door sterke links van betrouwbare websites zult u weer stijgen in de zoekresultaten en zal uw verkeer weer toenemen.

Als u alle bovenstaande vragen met 'ja' kunt beantwoorden, heeft u geen boete gekregen van Google, Bing of Yahoo! maar bent u gezakt in de zoekresultaten. Als u uw on-page optimalisatie nog eens onder de loep neemt en kunt verbeteren, samen met het genereren van links van betrouwbare sites zal u snel weer stijgen.
© 2014 - 2017 Mrinfo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Website aanmelden bij GoogleWebsite aanmelden bij GoogleJe eigen website aanmelden bij Google roepen een paar vragen op: is het nog noodzakelijk om je website aan te melden bij…
Zoekmachine marketing, hoe en waarom?Zoekmachine marketing, hoe en waarom?Zoekmachine marketing, het klinkt hip. Wat is het, en nog belangrijker: hoe werkt dat precies? Dit artikel laat u een kl…
Eigen website promoten: tipsJe hebt je eigen website gebouwd en daar veel tijd en moeite in gestoken. Maar er komen weinig bezoekers op af. Hoe kun…
Tips om je website onder de aandacht te brengenTips om je website onder de aandacht te brengenTegenwoordig is het niet alleen belangrijk een website te hebben, maar is het juist belangrijk die onder de aandacht te…

Reageer op het artikel "Controle van uw SEO"

Infoteur: Mrinfo
Laatste update: 31-10-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!