InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > SEO in jip-en-janneketaal

SEO in jip-en-janneketaal

Als ondernemer wil je graag goed gevonden worden in Google. Je hebt ontdekt dat je hiervoor SEO moet toepassen op je website, maar wat is dit nu eigenlijk? En wat zijn de definities van al die vreemde termen die hierbij horen? Op internet kun je veel informatie vinden over SEO, maar vaak wordt niet uitgelegd wat de begrippen nu precies betekenen. Een SEO-specialist begrijpt wel waar het over gaat, maar voor een ondernemer op een ander vakgebied is het vaak moeilijk om hier wegwijs in te worden. Daarom geef ik je hier in jip-en-janneketaal een uitgebreide uitleg over SEO en alle bijbehorende termen!

SEO, Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie

SEO, Search Engine Optimization en zoekmachine optimalisatie zijn termen die vaak door elkaar worden gebruikt. SEO is de afkorting van Search Engine Optimization en zoekmachine optimalisatie is de Nederlandse vertaling. Deze drie begrippen betekenen dus allemaal hetzelfde. SEO bestaat uit verschillende activiteiten die ervoor kunnen zorgen dat je hoger in de zoekmachines komt. Google is veruit de grootste zoekmachine en daarom gaat onze aandacht vaak alleen hiernaar uit. Door je website te optimaliseren en je aan de regels van Google te houden kun je hoger in de zoekresultaten komen te staan.

Toolbar PageRank van Google

De waarde van een pagina konden we altijd eenvoudig meten met de Toolbar PageRank. Google bepaalt de hoogte van deze ranking aan de hand van het aantal links naar een pagina. Hierbij zijn tevens de PageRank en het aantal uitgaande links van de pagina waar de link staat van belang. De Toolbar PageRank is een cijfer tussen de 0 en 10, maar staat niet gelijk aan de werkelijke PageRank van een webpagina. Een pagina met een Toolbar PageRank van 6 is ongeveer 8-10 keer meer waard dan een pagina met een PR van 5. Aan de hand van de werkelijke PageRank wordt bepaald hoe hoog een pagina in Google scoort en dit kun je dus ook enigszins aan de Toolbar PageRank af meten.

De Toolbar PageRank wordt tegenwoordig echter nog maar amper gebruikt om de waarde van een pagina te bepalen. Google updatet de PR namelijk nog maar heel weinig, waardoor dit geen goed beeld geeft. Hierdoor wordt het SEO-specialisten een stuk moeilijker gemaakt, want zij kunnen nu niet meer eenvoudig zien hoe hoog hun webpagina’s en de pagina’s van de concurrentie worden gewaardeerd.

Zoektermen, zoekwoordenonderzoek & keyword density

De teksten op je website kun je optimaliseren voor zoekmachines door hier zoektermen in te verwerken. Door middel van een zoekwoordenonderzoek met de Keyword Planner van Google kun je bepalen op welke zoektermen het meest wordt gezocht en hoe hoog de concurrentie is. Zorg er wel altijd voor dat de keywords die je uitkiest relevant zijn aan de content op je website.

Er zijn een aantal plaatsen in de tekst die Google meer waarde geeft dan de rest van de tekst. Het is dan ook verstandig om de zoektermen op deze plaatsen te verwerken. De titel en de koppen zijn bijvoorbeeld belangrijke plaatsen, maar ook de eerste en laatste zin van elke alinea worden wat hoger gewaardeerd. Je kunt zoektermen tevens vetgedrukt of cursief maken, want ook deze plaatsen tellen meer mee. Schrijf je tekst echter wel altijd eerst voor je bezoekers en vervolgens pas voor zoekmachines. Het moet namelijk wel een aantrekkelijke tekst zijn die ook goed leesbaar is.

Alt teksten bij afbeeldingen en meta data bij video’s

Naast teksten is het ook van belang om andere content op je website te plaatsen, zoals afbeeldingen en video’s. Dit is natuurlijk leuk voor je bezoekers, maar ook Google is hier blij mee! De zoekmachine ziet namelijk dat je website gebruiksvriendelijk is en dat staat hoog in het vaandel. Google kan echter nog niet zien wat er op de afbeelding wordt weergeven of waar de video over gaat. Je kunt echter wel alt teksten toevoegen aan afbeeldingen en meta data aan video’s. Een alt tekst beschrijft de afbeelding in een aantal woorden. De meta data van een video zijn de titel, de beschrijving en de labels. De titel en een gedeelte van de beschrijving worden ook in de zoekresultaten weergeven, dus probeer ervoor te zorgen dat deze uitnodigen tot klikken.

Meta title en meta description

De meta title en meta description zijn niet zozeer van belang om hoger in Google te komen, maar je kunt hierdoor wel meer bezoekers binnenhalen. De meta title is de titel van een pagina die in de zoekresultaten komt te staan en de meta desription is de korte beschrijving die hieronder staat. Zorg ervoor dat deze meta’s niet te lang zijn (dan wordt er een stukje afgehakt) en dat ze uitnodigen tot klikken. Eerder werden ook de meta keywords gebruikt, maar met deze tag werd heel veel gespamd. Tegenwoordig kom je hiermee niet meer hoger in de zoekmachines en Google kan je zelfs afstraffen als je teveel zoekwoorden hierin verwerkt. Gebruik de meta keywords daarom ook niet!

Linkbuilding & anchor teksten

Naast het optimaliseren van de content op je website is het goed om aan linkbuilding te doen. Linkbuilding is van belang, omdat Google op deze manier de kwaliteit van een webpagina meet. Als er vanaf meerdere webpagina’s een link naar een bepaalde pagina gaat, zal deze pagina wel belangrijk zijn. Elke link geeft een beetje linkwaarde mee, waardoor de ranking wordt verhoogd.

Links hebben een bepaalde anchor tekst. Dit is de tekst die bezoekers zien staan en waarop ze kunnen klikken. Aan de hand van deze anchor tekst bepaalt de zoekmachine waar de pagina over gaat. Het is dus een goed idee om een belangrijke zoekterm als anchor tekst te gebruiken. Doe dit echter niet te vaak, maar gebruik ook zo nu en dan je merknaam, de url van je website of een andere anchor tekst. Dit komt veel natuurlijker over, waardoor Google het minder snel zal zien als spam.

Interne links, uitgaande links en backlinks

Interne links zijn links tussen pagina’s van jouw website. Deze links geven slechts een klein beetje linkwaarde door, maar je kunt ze zelf eenvoudig verwerken in je teksten. Het zorgt er ook voor dat zoekmachines de verschillende webpagina’s snel kunnen indexeren. Het is een goed idee om in elke tekst op een webpagina een link naar de homepage, een link naar de bijbehorende categorie en één of twee links naar producten in dezelfde categorie te verwerken.

Uitgaande links zijn links vanaf jouw website die verwijzen naar andere websites. Hiermee geef je wel wat linkwaarde weg, waardoor de pagina die linkt iets minder hoog zal ranken. Anderzijds ziet Google het wel weer als een pluspunt als je een link plaatst naar een relevante website, want dit verhoogt de gebruiksvriendelijkheid voor je bezoekers. Daarnaast zorgen uitgaande links er ook voor dat je linkprofiel natuurlijker lijkt opgebouwd.

Backlinks of inkomende links zijn eigenlijk het meest belangrijk. Hiermee kunnen we onze positie in Google sterk verhogen. Backlinks kun je ‘automatisch’ verkrijgen door ze te verdienen met content waarnaar mensen willen linken of je kunt ze zelf plaatsen op websites of aanvragen. Pas altijd op bij het verzamelen van backlinks, want Google heeft haar regels qua linkbuilding aangescherpt. Zorg enkel voor backlinks van kwalitatieve websites met relevante content en verzamel er niet meer dan twee per week. Je kunt backlinks verkrijgen vanaf blogs, artikelwebsites, startpagina’s, bedrijvengidsen, social media en andere websites die relevant zijn. Zorg voor een goede mix om je linkprofiel zo natuurlijk mogelijk te houden en een penalty van Google te voorkomen.

Nofollow en dofollow links

Een link is normaal gesproken dofollow, maar je kunt hem ook een nofollow tag meegeven. Deze tag laat Google zien dat de link niet gevolgd moet worden en dus geen linkwaarde moet krijgen. Dit kun je bijvoorbeeld toepassen bij enkele uitgaande links, zodat jouw pagina’s niet minder waard zullen worden. Als je verwijst naar een website van slechte kwaliteit is het verstandig om de link een nofollow tag mee te geven. Bij het verzamelen van backlinks moet je er dus ook opletten op nofollow en dofollow. Dofollow links hebben veel meer waarde, ook al kunnen nofollow backlinks vanaf relevante websites ook waarde hebben. Zorg er wel altijd voor dat er ook een aantal nofollow backlinks naar je website verwijzen, want dit maakt je linkprofiel natuurlijk.

Wat stelt die beruchte penalty van Google nu eigenlijk voor?

Last but not least: de penalty van Google. In deze tekst heb ik het er al meerdere keren over gehad. De zoekmachine straft mensen af die teveel spammen. Dit kan dus door teveel zoekwoorden in de tekst te verwerken, veel meta keywords te gebruiken en/of veel links te verzamelen vanaf websites van slechte kwaliteit. Bij dit laatste gaat het erom dat het vaak gemakkelijk is om een link te verkrijgen vanaf een website van slechte kwaliteit, waardoor Google verwacht dat je deze link hebt aangevraagd en de verwijzing niet op een natuurlijke manier is ontstaan. Als je een penalty hebt gekregen, is je website helemaal verdwenen uit de zoekresultaten. Je zult je website of je linkprofiel dan moeten verbeteren en je website opnieuw bij Google moeten aanmelden om weer in de zoekresultaten te komen. Dus: optimaliseer je website voor zoekmachines, maar overoptimaliseer het niet!
© 2014 - 2017 Rowanblom, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
SEO, is dat een ziekte?SEO, is dat een ziekte?SEO, wat is dat? SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO teksten zijn teksten die uw positie in zoekmachines verb…
SEO: hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?SEO: hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?Indien u graag een goed lopende website zou willen beginnen, is het zeer belangrijk om rekening te houden met de manier…
SEO Tips: 7 Cruciale SEO TipsWanneer u een artikel op het internet publiceert, dan wilt u natuurlijk dat dit artikel wordt gelezen. Door gebruik te m…
De beste linkbuilding strategieEen goede SEO strategie moet een goede linkbuilding strategie bevatten. Een goede linkbuilding strategie is essentieel v…
SEO teksten, optimaal voor bezoekers en zoekmachinesSEO teksten, optimaal voor bezoekers en zoekmachinesSearch Engine Optimization wordt steeds belangrijker voor schrijvers van webteksten. Daarom is het erg handig om te wete…
Bronnen en referenties
  • http://web7.nl/category/website_laten_maken/

Reageer op het artikel "SEO in jip-en-janneketaal"

Infoteur: Rowanblom
Gepubliceerd: 24-06-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!