InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Waarom je geen software moet gebruiken voor linkbuilding

Waarom je geen software moet gebruiken voor linkbuilding

Linkbuilding is belangrijk als je een goede positie wilt in de zoekresultaten van Google. Echter zijn sommige mensen zo ver gegaan dat ze dit proces automatisch willen laten gebeuren door software te maken die je al het werk uit handen neemt.

Waarom is linkbuilding belangrijk

De kracht van Google is dat het kijkt naar hoeveel websites naar jouw website verwijzen. Als jouw website heel veel kwalitatieve verwijzingen krijgt, zal volgens Google de content op je pagina van goede kwaliteit zijn. Google beloont je hiervoor door je een goede ranking te geven in de zoekresultaten. Maar helaas zijn mensen hierachter gekomen, en zijn je het gaan misbruiken. Er zijn verschillende software pakketten op de markt die je al het verkrijgen van verwijzingen uit de hand nemen.

Wat doet de software

De software heeft als doel om zoveel mogelijk verwijzingen aan te maken naar een webpagina naar keuze. Het engine wat jij nog moet doen is het programma van zoekwoorden voorzien die relevant zijn voor jouw content. Vervolgens komt het programma terug met een lijst aan blogs die het toestaan om een reactie te plaatsen. Tevens zoekt het programma ook op wat de Pagerank van de pagina is. Dan is het een kwestie van op de knop drukken, en het programma gaat dan alle blogs langs om een reactie te plaatsen. Jij hoeft niets te doen.

Waarom het niet werkt

Er zijn verschillende redenen waarom dit niet werkt.

De nofollow tag

Toen Google erachter kwam wat er gaande was, moest hier een oplossing voor worden gevonden. De oplossing kwam van Matt Cutts van Google en de bedenker van Blogger. Zij bedachten een manier om een link een stukje code mee te geven wat ervoor zorgt dat de zoekmachine deze link niet meetelt voor het bepalen van de ranking van deze website. Deze oplossing staat ook wel bekend als rel=nofollow. Dit is een stukje code wat aan het link element wordt toegevoegd. de link zelf ziet er nog hetzelfde uit, maar wordt dus niet meegeteld in de bepaling van de ranking van je website.

Blog reacties worden nu eerst goedgekeurd

Ook de webmasters van de blogs hadden er genoeg van. Ze konden het niet meer aan om alleen maar reacties te krijgen als “goed artikel” of “goed geschreven”. De webmasters wilden dat er via de reacties een discussie ontstond. Om al het handmatig verwijderen van deze nietszeggende reacties te bespraken, kunnen webmasters ervoor kiezen om de reacties eerst goed te keuren voordat deze op de pagina verschijnen. Geloof me al die nutteloze reactie komen niet online te staan.

Je maakt iets te snel te veel verwijzingen aan

Google kijkt nu ook naar hoe snel je je verwijzingen verkrijgt. Als je website pas een dag in de lucht is, en de volgende dag heb je al tienduizend verwijzingen, is er iets niet goed. Het valt ook op als je elke dag ongeveer honderd verwijzingen krijgt, en plots krijg je er vele duizenden op een dag bij. De hoeveelheid verwijzingen moet je op een constante manier krijgen. Het is natuurlijk mogelijk dat een artikel plots heel veel verwijzingen krijgt, maar dit gaat dan nog een paar dagen door en zwakt dan weer af. Als de zoekmachine door heeft dat je het systeem probeert te belazeren, zal je website worden bestraft.

Conclusie

Het gebruik van software om verwijzingen naar je website te verkrijgen werkt niet meer. Sterker nog het kan je zelfs tegenwerken als de zoekmachine je door heeft. Tevens kosten de software pakketten nog geld ook, waardoor het nog een dure grap kan worden ook.
© 2014 - 2017 Mrpromoteboy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waarom je geen software moet gebruiken voor linkbuilding"

Infoteur: Mrpromoteboy
Gepubliceerd: 09-01-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!