InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Google X: Een geheimzinnig lab met bijzondere projecten

Google X: Een geheimzinnig lab met bijzondere projecten

Google X: Een geheimzinnig lab met bijzondere projecten Google is meer dan een zoekmachine alleen. Het aantal patenten van de zoekmachinegigant is afgelopen jaren opgelopen van 4 in 2003 tot 1800 per jaar in 2013. De grote stijging in patenttoekenningen aan Google komt onder andere door het werk wat gedaan wordt in het Google lab Google.

Google[x]

Google[x] bevindt zich op een kleine kilometer van het hoofdkantoor van Google, Googleplex, in Mountain View in de Amerikaanse staat Californië. Het lab doet op dit moment onderzoek naar zo'n 100 nieuwe innovatieve en baanbrekende uitvindingen, zoals een zelfrijdende auto en de Google Glass. Een van de mede-oprichters van Google, Sergey Brin, heeft de leiding over het lab.

Er heerst veel geheimzinnigheid rondom Google[x] en de ontwikkelingen waaraan ze werken. In 2013 werd Google[x] bezocht door een verslaggever van Bloomberg Businessweek. Deze beschreef het bedrijf als " een gewoon, twee verdiepingen tellend, rode bakstenen gebouw, ongeveer een halve mijl van het belangrijkste kantoor van Google. Aan de voorkant van het gebouw bevindt zich een kabbelende fontein en rijen van bedrijfsfietsen, die werknemers gebruiken om naar het hoofdkantoor te fietsen."

Patenten

De patenten van Google zijn niet allen afkomstig uit werk in het Google[x] lab, maar Google[x] levert toch een behoorlijke bijdrage. In 2003 had Google nog maar 4 patenten. Toen Steve Jobs de iPhone lanceerde waren dit er zo'n 38. Vanaf 2011 begon het aantal patenten van Google explosief te stijgen, en in 2013 heeft de zoekgigant zo'n 1800 patentaanvragen toegewezen gekregen.

Ontwikkelingen binnen Google[x]

De meeste werkzaamheden binnen Google[x] vinden plaats in het geheim. Mislukte ontwikkelingen worden niet bekend gemaakt. Aan een aantal succesvolle ontwikkelingen van Google[x] is wel publiekelijke bekend gegeven.

Project Glass

Het beoogde doel van Project Glass producten is het hands-free weergeven van informatie die momenteel beschikbaar is voor de meeste smartphone-gebruikers, en het mogelijk maken om via spraakopdrachten interactie met het internet te hebben.
De bekendste ontwikkeling van Project Glass is de Google Glass. Dit is een device in de vorm van een bril, waarin een draagbare computer met head-mounted display (HMD) zit ingebouwd. Eind 2013 wordt de Google glas al in de praktijk gebruikt, bijvoorbeeld door enkele chirurgen tijdens operaties.

Zelfrijdende auto's

Dit is misschien wel één van de meest futuristische projecten van Google[x]. In dit project probeert Google[x] technieken voor onbemande auto's te ontwikkelen. De software die gebruikt wordt bij het besturen van de auto's heet Google Chauffeur. Om een auto zelf te laten rijden wordt hij uitgerust met camera's, radar, laserstralen en navigatiesoftware.

Google heeft in de Amerikaanse staten Californië, Florida en Nevada de noodzakelijke wettelijke toestemming gekregen voor testen met testauto's op publieke wegen. Op dit moment moet er echter nog wel een gekwalificeerde chauffeur op de bestuurdersstoel zitten die de besturing over kan nemen, mocht het fout gaan. Sinds 2010 hebben de auto's al tienduizenden kilometers afgelegd en het systeem lijkt tot minder verkeersdoden te leiden dan echte auto's.

Project Loon

Volgens Google heeft zo'n twee derde van de bevolking op dit moment geen toegang tot een internetverbinding. Het doel van Project Loon is mensen in afgelegen gebieden te voorzien van internet. Dit gebeurt door middel van WiFi ballonnen in de stratosfeer op ongeveer 20 km hoogte. Hierdoor moet uiteindelijk een wereld dekkend WiFi netwerk gecreëerd worden met internetsnelheden vergelijkbaar met 3G netwerken. Op dit moment worden er al actieve WiFi ballonnen boven Nieuw-Zeeland getest.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het nieuwe project van Google: Project LoonHet nieuwe project van Google: Project LoonEr wordt wel eens gezegd dat iedereen tegenwoordig op het internet zit. Dit blijkt echter niet de waarheid te zijn. Twee…
De betekenis van google.org en google.comDe betekenis van google.org en google.comDe meesten kennen Google in 2017 als de geldmachine die steeds meer succesvolle activiteiten ontplooit op internet en va…
Blijf op de hoogte met Google AlertsBlijf op de hoogte met Google AlertsWie Google alleen associeert met de overbekende zoekmachine heeft het helemaal mis. Met Google kun je namelijk veel meer…
Bronnen en referenties
  • http://www.technologyreview.com/news/521946/googles-growing-patent-stockpile/
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Google X: Een geheimzinnig lab met bijzondere projecten"

Infoteur: Marrie123
Laatste update: 02-12-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!