InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > 10 Google Panda tips: Hoog in de zoekresultaten komen

10 Google Panda tips: Hoog in de zoekresultaten komen

De zoekmachine Google is een handig instrument voor als je iets wilt vinden. Google is de meest gebruikte site om iets op te zoeken op internet. Mensen bieden informatie aan waarnaar anderen zoeken. Natuurlijk wilt ieder websitebezitter zo hoog mogelijk in de ranking van zoekresultaten komen. Dan krijgt een site meer bezoekers. Over het algemeen hangt de hoogte van inkomsten van een site af van het bezoekersaantal. Enige jaren terug kon je een websitetekst kopiëren en deze als nieuwe website aanbieden. Die praktijken zijn sinds enige tijd verleden tijd. Gedupliceerde content, ofwel het meermalen publiceren van een artikel, leidt ertoe dat de hele website waar het artikel op staat, zakt in de ranking van zoekresultaten. Google Panda kan zien op welke website de content het eerst verscheen en weet zo wat de originele site is. Google Panda is de naam van de nieuwste update van de Google zoekmachine.

Inhoud:

Wat is de sleutel van Google?

De exacte zoeksleutel van Google Panda is onbekend; dat is bedrijfsgeheim. De zoeksleutel wordt zoekalgoritme genoemd. Een algoritme is een formule die uit verschillende onderdelen bestaat. Sommige van die onderdelen zijn wel bekend. Deze kunnen door iedere SEO-specialist geverifieerd worden. De mogelijkheid om te reageren, een forum, de lengte van de tekst zijn voorbeelden van onderdelen waarop Google zijn zoekresultatenranking bepaalt. Wanneer je veel bezoekers naar een site wilt trekken is het slim met deze en onderstaande gegevens rekening te houden.

1. Update

Wanneer je een willekeurig woord intypt op de zoekregel van Google Panda zul je al snel naar een Wikipedia-site toe worden geleid. Wikipedia is de online encyclopedie die elk jaar adequater wordt met zijn informatie. De site wordt veel geüpdate. Updates zijn goed voor de zoekresultatenranking. Wanneer je een website onderhoudt, is het geen kwestie van schrijven en nooit meer iets aan doen. Het is aan te raden artikelen minstens eenmaal per jaar te updaten.

Een grote lap tekst wordt door Google panda beschouwd als onoverzichtelijk. Wanneer er een goede structuur in de tekst zit, dan is het een leesvriendelijke tekst. Daarom is dit artikel begonnen met een inhoudsopgave. Dat zijn in feite interne links. Wikipedia, één van de meest bekeken sites op internet, maakt ook gebruik van interne links, vooral als het langere artikelen betreft.

Een externe link is een link naar een andere site, artikel of webpagina. De meeste internetgebruikers surfen van de ene pagina naar de andere. Als er geen externe links in een artikel staan wordt dat als niet surfvriendelijk beschouwd. Sommige mensen leggen het zo uit: Google houdt niet van doodlopende straatjes. Maak daarom veel externe links in je website. Links worden nog beter door Google gewaardeerd als ze in een zin zijn geïntegreerd. Helemaal top is het als de link precies dezelfde worden bevat als de titel van het artikel waarnaar de link verwijst, maar dat is om allerlei redenen niet altijd mogelijk.

Wanneer er naar een site links staan wordt deze site meer gelezen doordat bezoekers op de link klikken. Daarnaast telt Google alle links bij elkaar op en is dit eveneens een factor om hoger in de zoekranking te komen. Links naar je site worden backlinks genoemd. Het kan soms enige tijd duren voordat je genoeg backlinks hebt. Vaak moet je webmasters aanschrijven om backlinks te maken. De snelste manier om backlinks te creëren is zelf een blog beginnen om daar je artikelen te promoten door ernaar te linken. Veel sitebezitters helpen elkaar door van elkaar links te plaatsen op hun site. Het verzamelen van links naar jouw site wordt linkbuilding genoemd. Je kunt ervoor kiezen om artikellinks te maken die bezoekers steeds naar een ander siteonderdeel dirigeren of om mensen te sturen naar een landing page, waar vandaan men naar andere onderdelen van je site kunnen gaan.

5. Creëer sites met veel content

Google Panda houdt niet van magere inhoud. Daar houden lezers ook niet van. Creëer een site met veel inhoud. Streef ernaar rond de 1000 worden als minimale ondergrens voor een artikel. Wanneer mensen reageren dan ontstaan er automatisch meer woorden op de site en wordt het voor Google interessanter. Moedig daarom mensen aan te reageren. Content kan ook bestaan uit: foto´s, grafieken, tabellen, illustraties en citaten van anderen.

6. Hoge inhoudelijke kwaliteit

Sites die veel kwaliteit bieden worden door Google hoger gewaardeerd. Publiceer niet zomaar iets maar zorg dat je een compleet verhaal te bieden hebt. Maak de tekst goed leesbaar voor iedereen; er zitten ook leergierige kinderen te internetten. Daarnaast is niet iedere volwassene een specialist in het onderwerp waarover je website gaat. Leg elk moeilijk woord uit of gebruik eenvoudige woorden. Daar komt bij dat hoe informatiever de website is, hoe langer lezers het lezen. Google neemt op hoe lang een lezer een site bekijkt. Sites die langer open staan worden vanzelfsprekend beter gelezen, op enkele uitzonderingen na. Hoe beter de site gelezen wordt hoe hoger het in de ranking komt. Overigens betekent dat niet dat sitebezitters Google kunnen bedotten door elke dag tientallen sites urenlang open te hebben staan zodat ze een hoog leestijdgemiddelde krijgen. Wanneer een site te lang -zeg een uur- open staat wordt deze tijd niet meegerekend.

We hadden al gezien dat het creëren van links belangrijk is. Maar pas daar wel mee op. Links kunnen als spam betiteld worden. Wanneer je een site promoot door op tientallen forums een link achter te laten dan werkt dat averechts. Je site wordt in dat geval als een spammende site gezien en daar houdt Google Panda niet van. Spammers komen onderaan de Google ranking. Bedenk dat goede content zichzelf verkoopt; mensen zullen zelf een link plaatsen naar jouw site als ze deze goed vinden. Als je een goed artikel schrijft, zul je vanzelf merken dat mensen ernaar gaan linken. Mensen willen namelijk informatie met elkaar delen of een gevatte opmerking maken en jouw site als bron gebruiken.

Het is belangrijk om elke tip te gebruiken voor je website; denk niet dat je met één tip minder kan maar probeer op alle fronten een betere site dan anderen te maken; de concurrentie is groot.

8. Maak gebruik van Google+, nieuwsbrieven en andere social netwerksites

Bezoekers genereren is belangrijk voor de Google-ranking. Je zult met weinig bezoekers beginnen, als je net een website de lucht in hebt gebracht. Daarom is het vooral in het begin belangrijk om wat extra activiteit te ontplooien om mensen naar je site te verleiden. Google+ is een social netwerk waar je sites kunt delen met anderen. Vooral net na de opstart van een site, als je weinig lezers hebt, zul je bezoekers kunnen genereren door Google+ te gebruiken. In de opstartfase kun je ook Twitter gebruiken maar pas op met teveel links aanmaken. Probeer liever een nieuwsbrief op te stellen met al je recente, nieuwe activiteiten. Mensen die geabonneerd zijn op de nieuwsbrief zijn meestal regelmatige sitebezoekers. Een forum instellen op je website kan ook een goed netwerkinstrument zijn. Alle begin is intensief werken. Op een gegeven moment moet het vanzelf gaan lopen.

9. Kwaliteitscheck

Kwaliteit moet je hoog zien te houden en is altijd aan vernieuwing onderhevig. Omdat kwaliteit belangrijk is voor Google Panda is het belangrijk jezelf als websitebezitter de volgende kwaliteitsvragen te stellen:
  1. Bevat mijn site veel spel-, type-, stijl-, grammatica- en andere taalfouten?
  2. Is de inhoud substantieel oftwel is de inhoud goed en lang genoeg?
  3. Heb ik teveel overlappende artikelen?
  4. Heb ik goed gekeken naar de details van de inhoud?
  5. Ziet de opmaak er ´lekker´ uit zodat bezoekers eerder geneigd zijn de site aan te bevelen?
Als je vraag 1 en 3 met ´ja´ moet beantwoorden, of de overige vragen met ´nee´, is het tijd om aan je site te werken. Een site onderhouden stopt nooit!

10. Gebruik verschillende zoekwoorden

Als je een site hebt dan schrijf je meestal over één onderwerp. De neiging is groot om steeds dezelfde zoekwoorden te gebruiken. Probeer dat te vermijden. Wees creatief in je zoekwoorden en controleer wat mensen daadwerkelijk intypen alvorens ze op jouw site belanden. Sites met verschillende zoekwoorden scoren hoger in de Google ranking.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Website aanmelden bij GoogleWebsite aanmelden bij GoogleJe eigen website aanmelden bij Google roepen een paar vragen op: is het nog noodzakelijk om je website aan te melden bij…
Wat is Pagerank Sculping?Toen de nofollow link werd gelanceerd dachten enkele webmasters een manier te hebben gevonden om hiervan te profiteren.…
LinkbuildstrategieënAlle spelregels veranderen. Dit geld zowel voor sporten, de Nederlandse wet maar ook de spelregels die Google toepast op…
Handige zoekmachine optimalisatie tipsHandige zoekmachine optimalisatie tipsDagelijks maakt de overgrote meerderheid van de internetters gebruik van zoekmachines zoals Google of Bing. Als je een e…
Bronnen en referenties
  • http://searchenginewatch.com/article/2260002/Google-Penguin-the-Second-Major-Coming-How-to-Prepare
  • http://searchenginewatch.com/article/2241400/4-Steps-to-Panda-Proof-Your-Website-Before-Its-Too-Late
  • http://www.sideshowmedia.nl
  • http://www.hongkiat.com/blog/google-panda-tips/
  • Afbeelding kop- en zoekafbeelding: Tom008

Reageer op het artikel "10 Google Panda tips: Hoog in de zoekresultaten komen"

Reactie

Drie (infoteur), 08-05-2013 22:02 #1
Weer een mooi artikel Tom008! :-) Niet verwacht maar toch een aantal nieuwe dingen gelezen die ik zeker ga toepassen. Thanks!

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 08-05-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Reacties: 1
Schrijf mee!