InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Basis zoekmachine optimalisatie (SEO)

Basis zoekmachine optimalisatie (SEO)

Recentelijk ben je een webwinkel of website gestart. De inhoud staat erop en heel de wereld mag het lezen (graag zelfs). Echter hoe zorg je er nu voor dat zoekmachines de website vinden en de website ook nog bovenaan meedraait? Zonder direct hoge kosten kwijt te zijn aan specialisten zijn er enkele praktische tips om je website gelijk een boost te geven. Het doel van SEO (Search Engine Optimalisatie), ofwel zoekmachineoptimalisatie is om je website zo te schrijven en in te richten dat Google de website als waardevol beschouwt en de site daardoor hoger wil plaatsen. Niet alleen de website zelf is relevant, maar ook zaken hieromheen zoals het aantal linken die naar de website zelf komen (Backlinks genoemd).

De wereld van SEO is voor beginnende websitebeheerders niet altijd even gemakkelijk, toch zijn de basisbeginselen zelf te leren en hiermee te experimenteren.

Google Analytics

Voordat gestart kan worden met praktische acties is het allereerst aan te raden (eigenlijk noodzakelijk) om Google Analytics te implementeren op de website. Via Google Analytics is de voortgang van bijvoorbeeld het aantal bezoekers te meten en weet je dus eenvoudig of de website vooruit gaat.

Google Adwords

Google Adwords is het betaalde advertentiekanaal van Google. Los van of je gebruik wenst te maken van het advertentiekanaal is een adwords account een nuttige toevoeging. Met de inloggegevens van Google Analytics kan ook ingelogd worden binnen Google Adwords. Binnen Google Adwords is de functionaliteit 'hulpprogramma van zoekwoorden' beschikbaar. Met deze functionaliteit kun je een lijst aan zoekwoorden ingeven waarbij je verwacht dat toekomstige bezoekers op zullen zoeken. Google geeft vervolgens het zoekvolume aan. Het zoekvolume is waardevolle informatie om te bepalen op welke termen je de website het beste kan optimaliseren.

Technische optimalisatie

De technische leesbaarheid zijn allerlei zaken die ervoor zorgen dat de website goed gevonden kan worden. Hoe sneller, gemakkelijker en gebruikersvriendelijker de website is opgebouwd, hoe beter Google de website waardeert. Denk hierbij aan:
  • Schone Url, ga niet voor www.test.nl/1234abc, maar ga voor www.test.nl/goed-gevonden-worden. Verwerk een zoekwoord in de betreffende pagina URL
  • Gebruik H1 en H2 koppen. H1 en H2 koppen geeft de belangrijkheid weer. H1 kop bevat de belangrijkste informatie. Verwerk ook hier belangrijke zoekwoorden
  • W3C W3C Validator, op de website http://validator.w3.org kun je de website checken op algemene website standaarden. Hoe minder Errors of Warnings hoe beter de technische status van de website
  • Zorg voor een XML Sitemap, zodat Google de website goed kan indexeren. Meld de sitemap ook aan via Google Webmasters

Inhoud optimalisatie

De inhoud optimalisatie richt zich op aspecten omtrent de opbouw van de pagina's, de titels, tekst en afbeeldingen. Zorg ervoor dat iedere pagina voldoende relevante tekst bevat. Stop deze teksten niet helemaal vol met zoekwoorden, dat maakt het onprettig voor bezoekers om te lezen en ongeloofwaardig voor Google. Google hecht veel waarde aan gebruikersvriendelijkheid. Schrijf je website dan ook niet voor Google, maar voor je bezoeker en doe dit op een Google vriendelijke manier.

Afbeeldingen zijn niet alleen leuk en voor toegevoegde waarde voor de bezoeker ook Google kan afbeeldingen lezen. Om dit correct te kunnen doen is het noodzakelijk dat de afbeelding over een 'alt-tekst' bevat. Dit is de naamgeving van de afbeelding en dit is wat Google kan lezen. Het helpt om hier zoekwoorden in te verwerken.

Bloggers

Bloggen is een leuke en lucratieve manier om informatie over je producten te delen met bezoekers of andere websites. Op internet zijn talloze bloggers te vinden die informatie willen delen en wellicht jouw producten willen testen. Ook op je eigen website kun je een blog implementeren en hier met regelmaat nieuwe informatie op delen. Vergeet niet op het einde een zogenaamde 'Call to Action' te vermelden. Een Call to Action geeft aan wat het liefst wilt dat de bezoeker hierna gaat doen. Ofwel als je een product verkoopt, kan een Call to Action zijn 'koop nu product X', of 'Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief'. Het geeft de gewenste actie voor de lezer aan.

Alles geoptimaliseerd, maar nog geen resultaat? Relax, het duurt even voordat Google alle wijzigingen verwerkt en je dus zichtbaar resultaat merkt. Gemiddeld genomen gaat hier 3 maanden overheen. Tot slot is SEO een continu proces. Werk regelmatig aan je website om de posities in Google te verkrijgen en te behouden. Je bent nooit klaar!
Gerelateerde artikelen
Handige zoekmachine optimalisatie tipsHandige zoekmachine optimalisatie tipsDagelijks maakt de overgrote meerderheid van de internetters gebruik van zoekmachines zoals Google of Bing. Als je een e…
Zoekmachine optimalisatie, alles wat u dient te wetenZoekmachine optimalisatie, alles wat u dient te wetenZoekmachine optimalisatie is een veel gebruikte manier om een website hoger te laten ranken in de resultaten van zoekmac…
PageRank en zoekrobots bij zoekmachine optimalisatiePageRank en zoekrobots bij zoekmachine optimalisatieBij zoekmachine optimalisatie heeft u te maken met een zogenaamde Interne Koppelingen Navigatie Structuur. Deze navigati…
Bronnen en referenties
  • www.google.nl/analytics
  • www.google.nl/adwords

Reageer op het artikel "Basis zoekmachine optimalisatie (SEO)"

Infoteur: Jukito
Laatste update: 02-09-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!