InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Gratis programma's om SEO te verbeteren

Gratis programma's om SEO te verbeteren

SEO, SEA, Meta Analyse, Key Density en nog meer van deze termen zijn niet te missen als het gaat om het optimaliseren van je website om meer bezoekers te generen. Talloze bedrijven bieden diensten die beloven je bovenaan Google te plaatsen. Maar ook als hobbyist is het mogelijk je eigen website te verbeteren, dit artikel gaat in op de gratis mogelijkheden die internet biedt. Hoog in Google eindigen om op deze manier zo veel mogelijk bezoekers te werven voor een website is een doel voor menig website. Hoe dit precies bereikt kan worden is voor menig startende website eigenaar niet altijd eenvoudig. Op internet wordt men overspoeld door informatie met ingewikkelde termen zoals SEO, SEA, metatags en Keyword Density. Alle strategieën om de zoekoptimalisatie te verbeteren.

Naast duizenden informatieve artikelen zijn vele bedrijven gespecialiseerd om eigenaren van websites te helpen om zo hoger in zoekmachines te eindigen. Echter is het inhuren niet altijd goedkoop en het resultaat niet altijd even goed waar te nemen. Voor de hobbyist met interesse is veelal al te vinden op internet door middel van gratis test om basis gegevens te achterhalen.

Website Analyse

Een goede website bestaat uit een goede titel, omschrijving en passende zoekwoorden. Belangrijk hierbij is dat de titel en omschrijving duidelijk passen bij het doel van de website en niet teveel woorden bevatten. Een goede titel bestaat standaard uit niet meer dan 100 karakters / tekens. De omschrijving bevat niet meer dan 200 karakters.

Keyword Density

De keyword density is de verhouding van het zoekwoord ten opzichte van het totaal aantal woorden op een pagina. Bij een tekst van 300 woorden waar het zoekwoord 14 keer in voor komt heb je dus een keyword density van 14 / 300 = 4,6%.

Ondanks dat bovengenoemde website (www.metatags.nl) ook een gratis Keyword Density aanbiedt, zijn er meerdere aanbieders op de markt die keyword density kunnen meten. Opvallend is dat de diverse websites alle met andere (relevante) informatie komen. Ofwel de eenduidigheid met een Keyword Density is niet altijd aanwezig. Door de test te draaien op verschillende websites wordt wel een goed beeld gecreëerd van de woorden die zoekmachines gemakkelijk naar boven halen.

Over de relevantie van de juiste keywoorden dinsity (dichtheid van zoektermen) om boven in Google te eindigen zijn de specialisten het niet altijd eens. Daar waar specialist nummer het één het een verouderde methode vindt, kan specialist nummer twee het volledige tegenovergestelde vinden.

Concurrerende websites

Benchmarken, ofwel leren bij de buren (of gluren bij de buren?), is altijd een goede methode om te kijken hoe andere het doen. Bekijk niet alleen direct concurrerende websites, maar ook interessante goed werkende websites uit geheel andere markten. Bestudeer hoe zij teksten hebben opgebouwd, hoe zoektermen zijn verwerkt en wat de verschillende termen als zoekresultaat brengen.

Google Analytics

Google Analytics, het gratis programma voor website statistieken, geeft zeer veel bruikbare informatie over bezoekers, zoekwoorden, linken en effectiviteit van advertenties. Hoe klein uw website ook is, aanmelden bij Google Analytics is altijd een goede toevoeging als u uw website graag wilt verbeteren.

Relevantie

Tot slot geldt voor iedere website dat relevantie het sleutelwoord is. Of het nu gaat om linkbuilding, keyword density, meta analyses of andere SEO gerelateerde zaken, relevantie blijft de belangrijkste factor. De website dient aan te sluiten bij de doelgroep, interessante leesbare teksten te bevatten, aangevuld met relevante afbeelding en enkel te linken met, of adverteren op andere relevante websites.

Iedere zoekmachines zoekt naar de meest relevante websites passend bij de zoekterm die door de zoekmachine gebruiker wordt ingegeven. Wanneer je bij het bouwen van een website continu het woord 'relevant' in gedachten houdt, zult u stap voor stap een website ontwikkelen waarbij bezoekers interessante informatie vinden passend bij de zoekterm.
Gerelateerde artikelen
Gratis Norton Security Scan via GoogleGratis Norton Security Scan via GoogleGebruik de gratis Norton Security Scan als extra check om jouw computer nog beter te beveiligen. Met deze gratis Norton…
Google, van zoekmachine naar antwoordmachinenieuws uitgelichtGoogle, van zoekmachine naar antwoordmachineGoogle probeert zijn product voortdurend te vernieuwen en steeds verder uit te breiden. Amit Singhal van Google wil een…
Feedburner en Google verzorgen je feedsFeedburner en Google verzorgen je feedsDe verspreiding van feeds verloopt in de praktijk nogal langzaam. Dat is jammer, want het moet toch veel sneller kunnen.…
Waar vind je gratis pc-versnellers?Waar vind je gratis pc-versnellers?Met gratis pc-versnellers kan je de snelheid van je computer verbeteren en de levensduur van je trage pc verlengen. Een…
De betekenis van google.org en google.comDe betekenis van google.org en google.comDe meesten kennen Google in 2017 als de geldmachine die steeds meer succesvolle activiteiten ontplooit op internet en va…

Reageer op het artikel "Gratis programma's om SEO te verbeteren"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 18-10-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!