InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Photoshop tutorial - blenden

Photoshop tutorial - blenden

Dit is een tutorial voor Photoshop. Met deze tutorial leer je het blenden van twee plaatjes. Er zijn twee verschillende manieren beschreven. Uiteraard kun je deze manier ook gebruiken om meerdere plaatjes in één te blenden. Deze tutorial is gemaakt met Photoshop CS5, wellicht werkt het bij eerdere versies hetzelfde. Hier worden twee manieren beschreven om verschillende afbeeldingen te blenden tot één afbeelding. Het blenden is opzich zeer makkelijk en snel te doen, als je weet hoe het werkt. Hieronder staat stap voor stap uitgelegd hoe het werkt. Het begin is bij beide manieren hetzelfde, daarna worden de twee manieren verder apart uitgelegd.

Begin

Om te beginnen zoek je eerst de plaatjes uit die je wilt gebruiken, en open je deze in Photoshop. Om deze in één afbeelding te krijgen, moet je ze eerst een voor een kopiëren en plakken in een nieuw venster. Dit doe je door de afbeelding eerst te selecteren Select > All (Ctrl+A) en dan te kopiëren Edit > Copy (Ctrl+C).

Dan open je een nieuw venster File > New (Ctrl+N) en kun je de afbeelding erin plakken Edit > Paste (Ctrl+V). Dit doe je met beide afbeeldingen en dan zet je ze overlappend naast elkaar. De layers kun je verplaatsen met behulp van de Move Tool (V).

TIP: Als je de grootte van een plaatje wilt aanpassen, zorg je eerst dat de desbetreffende layer geselecteerd is, dan doe je door Edit > Free Transform (Ctrl+T). Houd shift ingedrukt en sleep met de hoek van het plaatje om hem groter of kleiner te maken.

Erase tool

Vervolgens pak je de Eraser tool (E) en kies je een ronde brush. Het makkelijkst is om een grote size te nemen, en de hardness op 0 te zetten. Natuurlijk kun je dit aanpassen aan je eigen voorkeur. Vervolgens zorg je dat de bovenste layer geselecteerd is. Gum dan voorzichtig de rand, en eventueel meer, van het plaatje weg, zodat jij vind dat het een mooi beeld is.

Gradiënt tool

TIP: Zoals je ziet zijn bovenstaande plaatjes nogal verschillend van kleur. Om de kleurtinten een beetje aan elkaar aan te passen kun je ‘Match color’. Selecteer de layer die je wilt veranderen. Vervolgens doe je Image > Adjustments > Match color…. Kies bij source het document waar je in werkt. Bij Layer kies je de layer aan welke je de kleur wilt aanpassen. Met de Image Options kun je spelen tot je het gewenste resultaat bereikt hebt.

**
Zet de layer die je wilt uitvagen bovenaan, zorg dat deze geselecteerd is en voeg dan een Layer Mask toe aan deze Layer.
Neem dan de Gradiënt Tool (G) en neem de black, white gradiënt. Houd shift ingedrukt en trek een lijn, welkte richting ligt aan hoe je de plaatjes hebt staan. Het punt waar je begint zal het meest vervagen. Als je een zwart-wit gradiënt in beeld krijgt in plaats van je twee afbeeldingen, controleer dan of de mask van de Layer nog geselecteerd is, en niet de afbeelding zelf. De gradiënt moet namelijk in de mask komen.

Lees verder

© 2011 - 2019 Reeltje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Met Photoshop leren werken, tips en tricksMet Photoshop leren werken, tips en tricksPhotoshop is een zeer uitgebreid programma om foto’s te bewerken en om afbeeldingen te creëren. Als Photoshop nieuw voor…
Photoshop tutorial - ColorizenDeze tutorial is gemaakt met Photoshop CS5, wellicht werkt dit voor andere versies hetzelfde. In dit artikel wordt uitge…
Blender 3D, Waar te beginnen?Blender 3D, Waar te beginnen?Blender 3D is een fascinerend programma om 3D tekeningen en animaties te maken. Maar hoe te beginnen met Blender 3D? Er…
Photoshop tutorial - Haren of vacht smudgenDeze tutorial is gemaakt met Photoshop CS5, wellicht werkt dit voor andere versies hetzelfde. Hoe je de vacht van een di…

Reageer op het artikel "Photoshop tutorial - blenden"

Infoteur: Reeltje
Gepubliceerd: 20-12-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Special: Photoshop tutorials
Schrijf mee!