InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Frontpage: Zelf een website maken

Frontpage: Zelf een website maken

Frontpage: Zelf een website maken Het zelf maken van een website lijkt moeilijker dan het eigenlijk is. In dit artikel zal worden uitgelegd hoe men zelf een simpele website kan bouwen met behulp van Microsoft Frontpage. Een simpele website kan voor iedereen van pas zijn. Misschien is het handig voor uw eigen bedrijfje of wilt u uw hobby graag met mensen delen via het internet. Volg de stappen en u eindigt met uw eigen site!

Wat heb ik nodig om een site te bouwen?

Om te beginnen moet u op uw computer beschikken over het programma Microsoft Office Frontpage. Dit is een programma waarmee op een gemakkelijke manier een HTML site gebouwd kan worden. Daarnaast moet u beschikken over een domeinnaam. Een domeinnaam is een URL die speciaal voor u gereserveerd is. Dit kan bijvoorbeeld zijn http://www.mijnbedrijfje.nl.

Een basiswebsite met frames maken

Met behulpt van Frontpage gaan we een website maken die bovenaan een bedrijfsnaam weergeeft en links een menu met de knoppen Producten en Contact.

  • Start het programma Microsoft Office Frontpage, waarschijnlijk te vinden bij start > alle programma's > Microsoft office > Microsoft Office Frontpage
  • Ga naar File > New en klik op 'More page templates' in de kolom 'New' aan de rechterkant van het scherm. Kies in het scherm dat verschijnt het tabblad Frame Pages en kies 'Banner and Contents'. Klik op OK.

Je hebt nu een website met drie frames; aan de bovenkant een frame met ruimte voor de bedrijfsnaam, aan de linkerkant de navigatie en aan de rechterkant de inhoud.

  • Klik in het linker frame op de knop 'New Page'. Je ziet dat de frame een witte achtergrond krijgt. We gaan nu een verwijzing toevoegen.
  • Ga naar Insert > Hyperlink. Typ bij 'Text to display' de beschrijving van de verwijzing (Bijvoorbeeld "Producten") en bij 'Address' de naam van de file waarnaar verwezen wordt(Bijvoorbeeld "Producten.htm", dit is een file die we later gaan maken). Klik vervolgens op 'Target Frame'. Kies bij de 'Current frames page' de rechterframe en klik op OK. Klik in het 'Insert Hyperlink' scherm ook op OK. Je ziet nu dat er een verwijzing staat in het linker frame. Druk op Enter om naar de volgende regel te gaan.

Herhaal stap 4 om meer verwijzingen toe te voegen, bijvoorbeeld voor de contactgegevens.

  • Ga nu naar Frames > Save Page. Typ bij File name "toc.htm"(dit staat voor Table of Contents) en klik op save.
  • Klik nu in het rechter frame op 'New Page'. Je ziet dat de achtergrond wit wordt. Typ vervolgens de tekst "Hier komen mijn producten" en ga naar Frames > Save Page. Typ bij file name producten.htm en klik op save.
  • Klik nu in het boven frame op 'New Page'. Typ hier de naam van je bedrijf of van jezelf en ga naar Frames > Save Page. Typ bij file name titel.htm en klik op save.
  • Ga vervolgens naar File > Save en typ bij File name default.htm en klik op save. Het bestand op de webserver dat default.htm heet wordt door de browser het eerst geopend. In dit geval zal dat dus de producten pagina zijn.
  • Klik nu het tabblad 'Web Site' aan en ga naar File > New. Kies de kolom New aan de rechterkant van het scherm voor 'Blank Page'. Er verschijnt nu een wit scherm. Typ hier bijvoorbeeld 'Hier komen mijn contactgegevens'. U kunt hier bijvoorbeeld een link naar uw emailadres leggen. Klik in de witte pagina met uw rechter muisknop en ga naar Insert>Hyperlink. Kies bij 'link to' voor 'E-mail adress'. Typ bij 'Test to display' bijvoorbeeld 'klik hier om mij te e-mailen'. Vul bij 'E-mail adress' het adres in waar de mail naartoe moet en bij subject kunt u eventueel het onderwerp invullen. Klik op OK. Ga naar File > Save. Geef het bestand de naam contactgegevens.htm en klik op save.

U kunt deze stap herhalen als u meer pagina's wilt toevoegen.

De opmaak van een website aanpassen

  • Om uw website een beetje op te fleuren kunt u het volgende doen. Ga naar default.htm en klik emt de rechter muisknop op de content frame. Kies voor 'Page Properties' en ga naar het tabblad 'Formatting'. Kies hier de kleuren voor de achtergrond, tekst en hyhperlinks en stel eventueel een plaatje als achtergrond in. Klik op OK.
  • Selecteer nu het woord producten, klik met de rechter muisknop en kies Font. Hier kunt u onder andere het lettertype, de kleur en de grootte van de tekst aanpassen.
  • Ook kunt u er voor kiezen plaatjes in te voegen. Zet de cursor op de plek waar u het plaatje wilt hebben(bijvoorbeeld in het boven frame) en ga naar Insert>Picture>From File en kies het bestand dat u wilt plaatsen. Gebruik hierbij allleen JPEG, GIF of PNG bestanden. Gebruik geen ongecomprimeerde formaten als BMP, deze duren lang om te laden.

De website uploaden

Heeft u uw website af, dan is het een kwestie van alle bestanden die u met Frontpage heeft aangemaakt up te loaden naar een server. Deze server gegevens krijgt u van de beheerder van de domeinnaam. Het uploaden kan gebeuren met een programma zoals Filezilla FTP.

Onderhouden van de website

Dan rest alleen nog het up-to-date houden van de website! Dit kan door de bestanden van de server af te halen met Filezilla, vervolgens de in houd van de website aan te passen en vervolgens de bestanden opnieuw te uploaden. Ik hoop dat deze turtorial bijdraagt aan een de bouw van een simpele website. Veel plezier!
© 2010 - 2019 Kunskap, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waar moet je aan denken bij het beginnen van een website?Waar moet je aan denken bij het beginnen van een website?Vandaag de dag staat het internet vol met websites. Maar ook jij zelf kan een website hosten en beheren. Hieronder staat…
Software voor het ontwerpen van een eigen websiteSoftware voor het ontwerpen van een eigen websiteEr zijn op internet diverse programma's te vinden voor het ontwerpen van een eigen website. Sommige zijn gratis, bij and…
Hoe controleer je de betrouwbaarheid van een website?Hoe controleer je de betrouwbaarheid van een website?De informatie die je op het internet tegenkomt is lang niet altijd zo veilig en betrouwbaar als je denkt en zou willen.…
Gratis website maken? De beste websites op een rij!Gratis website maken? De beste websites op een rij!Zelf een website maken kan heel leuk maar soms ook erg prijzig zijn. Veel mensen maken daarom liever online een gratis w…
Het opzetten van een website - Het designHet opzetten van een website - Het designBij het opzetten van een website komt veel kijken, zo ook het ontwerp van je website. Hier lees je alle informatie en ti…

Reageer op het artikel "Frontpage: Zelf een website maken"

Infoteur: Kunskap
Laatste update: 13-04-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!