InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Maak je eigen PDF-documenten met PrimoPDF

Maak je eigen PDF-documenten met PrimoPDF

Maak je eigen PDF-documenten met PrimoPDF Iedereen die vertrouwd is met de uitwisseling van informatie via computers, kent het PDF-formaat voor documenten. Deze files zijn goed beveiligd, zodat anderen ze niet kunnen bewerken. Om PDF-documenten te kunnen lezen, zal men meestal de gratis Adobe Acrobat Reader downloaden. Wie zelf zulke bestanden wil maken kan Adobe Acrobat kopen, maar dit is een programma voor professionals én dan ook zeer duur. Ben je minder veeleisend, dan zijn er goede gratis alternatieven. PrimoPDF is er één van.

PrimoPDF downloaden en installeren

Op de site van download.com kan je je eigen gratis versie van PrimoPDF downloaden. Het programma is geschikt voor Windows 98, Windows ME, Windows 2000, Windows NT, Windows XP en Windows Vista.

Zorg voor voldoende vrije schijfruimte. Het programma neemt ongeveer 30 MB in beslag.

Na het downloaden dubbelklik je op het bestand PrimoSetup.exe. Een wizard begeleidt je bij de installatie.

PDF-bestanden maken

PrimoPDF gedraagt zich als een virtuele printer. Dit wil zeggen dat je al je documenten die je in andere programma's maakt kan 'afprinten' als PDF-document en op deze manier opslaan op je pc. Daartoe open je eerst het document in het programma waarin je het gemaakt hebt. Je kan nu een printopdracht geven voor het document. Meestal doe je dat via de opties 'File' en 'Print'. In de lijst met beschikbare printers vind je naast je standaardprinter(s) ook PrimoPDF. Duid deze aan en klik OK. Nu verschijnt het venster 'Create PDF'.

In het hoofdscherm van dit programma kan je de plaats selecteren waar het PDF-document moet terechtkomen en een naam kiezen voor de file. Verder kies je in dit venster of het de bedoeling is dat dit document vooral gebruikt zal worden op het scherm, om af te printen, als internetpublicatie of als drukvoorbeeld.

In dit venster vind je zowel een knop om de beveiliging van het bestand in te stellen (Security) als een knop die toelaat een korte beschrijving van je document in te voeren, wat zoekopdrachten later makkelijker maakt (Document properties). Beide opties zijn niet strikt noodzakelijk voor het creëren van een PDF-file.

Zodra je op de knop 'Save' klikt, zal je document opgeslagen worden en getoond in je standaard PDF-viewer (wat meestal Acrobat Reader is). Deze instelling kan je veranderen door op de knop 'Options' te drukken.

Het Security venster geeft je de kans om aan te geven wat andere gebruikers met je document kunnen doen.

Wanneer je een Password to Change Security ingeeft, moeten gebruikers het juiste paswoord ingeven om de veiligheidsinstellingen van je PDF-file aan te passen. Het Password to Open laat de anderen enkel toe het document te lezen nadat ze het juiste paswoord ingevoerd hebben.

Als je gebruikers Acrobat Reader 4.0 of vroeger gebruiken, is het nodig de 40-bit encryptie te gebruiken. Voor Reader 5.0 en hoger, kies je voor een 128-bit encryptie.

Bij de veiligheidsinstellingen bepaal je wat de mogelijkheden van gebruikers.
  • Mogen gebruikers je PDF printen?
  • Mogen gebruikers tekst en afbeeldingen kopiëren?
  • Mogen gebruikers commentaar toevoegen?
  • Mogen gebruikers je PDF aanpassen, zoals tekst editen en pagina's bijvoegen of verwijderen?

Wanneer je de moeite neemt om de documenteigenschappen in te vullen, kan je je PDF's beter organiseren en ze later makkelijker terugvinden.

Je kan de gebruiker ook bijkomende informatie geven als je titel, auteur, onderwerp en sleutelwoorden aan je document toevoegt.

Tenslotte zijn er nog een drietal eigenschappen van het programma zelf die je in het vensten PrimoPDF Program Options kan aanpassen.

Zoals eerder vermeld kan je kiezen of je automatisch je PDF-viewer opent zodra je een document opgeslagen hebt.

Ten tweede kan je je veiligheidsinstellingen bewaren. Op deze manier zullen alle PDF-files die je maakt op dezelfde manier beveiligd worden.

Wanneer je de informatie over je documenten wil bewaren, kan je het derde vakje aanvinken. Zo kan je opnieuw verschillende documenten dezelfde extra informatie meegeven.

Conclusie

PrimoPDF is gebruiksvriendelijk en zal zeker voldoen aan de noden van de gemiddelde computergebruiker. Als gratis programma is dit een extra tool die niet op je pc mag ontbreken.
© 2007 - 2019 Mamalies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
InkScape: Gratis een pdf-bestand wijzigen of aanpassenInkScape: Gratis een pdf-bestand wijzigen of aanpassenSoms kan het handig zijn om een pdf-file te wijzigen of aan te passen. Bijvoorbeeld wanneer een datum toegevoegd moet wo…
Adobe Reader downloaden, installeren en gebruikenAdobe Reader downloaden, installeren en gebruikenMet het programma Adobe Reader kun je .pdf-documenten bekijken. Vroeger heette dit programma Acrobat Reader. Veel bedrij…
Maak pdf’s met AcroPdfMaak pdf’s met AcroPdfIn feite was OpenOffice.org de eerste die programmatuur beschikbaar stelde waarmee je eenvoudig pdf’s kunt maken. Inmidd…
De natte, electronische en digitale handtekeningDe natte, electronische en digitale handtekeningToen er nog geen computers bestonden moest elk document met de hand ondertekend worden, de zogenoemde natte handtekening…
Tips voor het printen van een documentTips voor het printen van een documentAls je een document wilt afdrukken heb je een printer nodig. Er zijn veel verschillende printers. De meest voorkomende z…

Reageer op het artikel "Maak je eigen PDF-documenten met PrimoPDF"

Reactie

Ger, 10-01-2008 19:35 #1
Is redelijk goed gegaan, ik werk met Vista. Wel was ik naderhand mijn printer kwijt en het koste nogal wat moeite om deze terug te krijgen. Groeten, Ger :-)

Infoteur: Mamalies
Gepubliceerd: 21-05-2007
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Reacties: 1
Schrijf mee!