InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > BIOS flashen met een Linux omgeving

BIOS flashen met een Linux omgeving

Hoe flash je een BIOS op een computer waar Linux op draait? Niet meteen de gemakkelijkste opgave aangezien veel flashprogramma's DOS aangestuurd zijn. BIOS flashen gebeurt geheel op eigen risico! Zorg ervoor dat je op netstroom aangesloten zit! Verwijder alle randapparaten voor u gaat flashen!

Wat is de BIOS?

BIOS is de afkorting voor Basic input output system. De BIOS zorgt ervoor dat je computer en zijn hardware opgestart kan worden. De BIOS bevat een soort software die de computer in staat stelt om via een bepaalde routine hardware te controleren en op te starten. De instructies die de BIOS bevat kijken onder meer naar je geheugen, de processor, de harde schrijf, je cd-rom apparaten, het toetsenbord, etc. In de BIOS zit dus een grote lijst van apparaten. Als je computer is opgestart kijkt het operating systeem, dit kan Windows, Mac-os of Linux zijn, naar je BIOS. Via de BIOS gebeurt dan de aansturing van de hardware. Dit zie je als gebruiker niet. Als je BIOS te oud is zal hij dus geen nieuwe hardware herkennen waardoor je problemen krijgt en hardware mogelijks niet werkt naar behoren. Ook fouten in de aansturing van je hardware kunnen voor problemen zorgen. Een verouderde BIOS zorgt voor allerhande problemen, onder meer het oververhitten van het moederbord door een te lage snelheid waarmee de koeler draait. Deze bugs worden met een upgrade van de BIOS verholpen.

De benodigdheden

De computer die hier geflasht wordt betreft een Acer Aspire 7720z. De fabrikant geeft geen garantie op een machine waar Linux op draait. De flashprogramma's zijn voor het merendeel DOS aangedreven waardoor het op een Linux machine zowat onmogelijk wordt om je BIOS te upgraden. Gelukkig bestaan voor dit soort zaken oplossingen.

Benodigdheden:
  • K3b;
  • Een bootable DOS-image;
  • De BIOS flash files van Acer;
  • Een lege cd.

De cd branden

  • Om een Compact Disk te branden starten we K3b op. K3b is een programma waar bootable (opstartbare) CD's gebrand kunnen worden. Kies voor een nieuw data cd project. Om een bootable CD te maken hebben we een DOS-image nodig. Deze kan je hier downloaden.
  • Het gedownloade bestand is een archief. Gebruik een programma zoals WinRar om dit archief uit te pakken. Het uitgepakte bestand heet Dos-Bootimage.IMA.
  • Ga terug naar K3b en ga naar project → edit boot images. Klik op New en kies voor de DosBootimage.IMA. Als het goed is verschijnt deze nu bij de boot images. Klik op OK.

We gaan op zoek naar de BIOS flash files van Acer. Deze kan je vinden door op de site van de leverancier van je moederbord te kijken voor de laatste BIOS versie. De site van Acer bevat de BIOS versie die nodig is voor de Acer Aspire 7720z. Download de correcte file en open hem. Hier word gebruik gemaakt van versie 1.40. Bij nieuwere of andere Biosen kan de nummering variëren. Ook de benaming van de bestanden kan aangepast zijn. In dit geval zie je 4 zaken staan:
  • readme.txt;
  • ICL50140_winflash.zip;
  • CL50140A.zip;
  • CL50_REL.TXT.

Pak het bestand uit zonder Winflash (de Winflash is de Vista tool) in de naam. Hier dus CL50140A.zip. Open dit bestand, in dit bestand staat een map. Pak deze uit in een map. De volgende bestanden verschijnen:
  • CHECKSUM.EXE;
  • FLASHIT.EXE;
  • ICL50HW.fd;
  • if50.bat.

Ga terug naar K3b en voeg deze 4 bestanden toe aan het CD-project. Brand de cd.

De flashprocedure

Herstart de computer en stel je BIOS zo in dat deze boot vanaf cd. Herstart nog eens. De cd start nu van de cd op in DOS modus. Voor de mensen met azertyklavier, de cd staat in QWERTY modus dus zal je eventjes de juiste letters moeten zoeken, alvast een kleine hulp de 'M' is de ':'. De bestanden die je op de cd hebt gebrand zijn toegankelijk vanaf de cdromschijf al moet je daar eerst naar bladeren. In dit geval was dit de d: drive. Typ dus driveletter met een dubbelepunt erna. Zo dus D: en enter.

Typ nu 'dir', je ziet de flash bestanden verschijnen:
  • CHECKSUM.EXE;
  • FLASHIT.EXE;
  • ICL50HW.fd;
  • if50.bat.

Typ nu 'if50.bat':
Het flash programma start op en begint meteen te flashen. Wacht tot de computer klaar is hiermee en wacht tot de computer zichzelf uitschakelt (zet de computer niet zelf uit zodra je de melding krijgt dat de flash procedure klaar is). Herstart je computer en haal de cd er uit. Als het goed is dan is je bios nu geüpgrade. Als het mis is gelopen moet je op zoek gaan naar een BIOS recovery disk en procedure.
© 2009 - 2018 Waxje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De computer BIOSWat is nu precies een BIOS, welke gegevens zijn opgeslagen en hoe werkt het precies. Dit artikel zal antwoord geven op u…
Deelgebieden BiologieDeelgebieden BiologieBiologie is de leer van levende wezens, levensvormen en levensverschijnselen. Biologie kent vele deelgebieden en indelin…
PlayStation 3 softmoddenPlayStation 3 softmoddenWanneer een PlayStation 3 omgebouwd is wordt het mogelijk om backups van spellen af te spelen. Zo hoef je het originele…
Alles over een BootsectorvirusWat is een bootsectorvirus, wat doet een bootsector virus, hoe kom ik er weer van af en hoe kom ik er achter dat ik een…
Wake on lan functie installerenWake on lan functie installeren lijkt moeilijk echter dat het is niet. Redenen waarom het niet lukt zijn vaak simpele di…
Bronnen en referenties
  • http://www.stchman.com/boot_cd.html

Reageer op het artikel "BIOS flashen met een Linux omgeving"

Infoteur: Waxje
Gepubliceerd: 17-11-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!