InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > USB Problemen, wat nu?

USB Problemen, wat nu?

Veel mensen krijgen er wel eens mee te maken: USB Problemen. Welnu, hieronder leest u het één en ander aan oplossing hoe dit te verhelpen.

USB-Problemen

De twee hoofdoorzaken:

  • 1. De installatie van een USB-apparaat is in de verkeerde volgorde gedaan. Anders dan met niet-USB-apparaten moet je USB-randapparatuur eerst aansluiten op je computer en pas daarna de software/drivers installeren. Een herinstallatie lost het probleem op.
  • 2. Er is iets mis met je USB-setup. De USB-host of één van de USB-apparaten voldoet bijvoorbeeld niet volledig aan de USB-standaard.

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: is het probleem ontstaan na de installatie van een USB-apparaat, of was het probleem daarvoor ook al aanwezig? Als het antwoord op deze vraag is: het probleem is pas ontstaan na installatie van een USB-apparaat, dan verwijs ik u na een ander stuk uit dit artikel. Waren er voorheen ook al problemen met USB-randapparatuur, doorloop dan de nu volgende oplossingen.

Opmerking: je moet zijn aangemeld met een beheerderaccount om hardware-instellingen te wijzigen.

Problemen ontstaan na installatie

1. Als er andere USB-apparaten, waaronder een USB-hub, zijn aangesloten op je computer, verwijderen die dan. Vervolgens sluit je het USB-apparaat dat je wil installeren direct op een USB-poort op je computer aan en doorloop de installatie. Als de installatie nu wel slaagt is waarschijnlijk het probleem dat de bandbreedte of het energieverbruik te hoog of te laag is. Indien de installatie niet slaagt, ga naar stap 2.

Oplossingen:

  • Sluit alle USB-apparaten aan. Ga naar Apparaatbeheer (maak een rechtsklik op Deze computer, kies voor Eigenschappen, neem het tabblad Hardware en klik op de knop Apparaatbeheer). Druk op + bij USB-controllers, maak een rechtsklik op USB-hoofdhub, kies Eigenschappen, neem het tabblad Energiebeheer en verwijder het vinkje bij ‘De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen. Pas dit ook toe bij andere aanwezige USB-hoofdhubs in Apparaatbeheer.
  • Indien je gebruik maakt van een USB-hub en/of een USB-apparaat zonder eigen stroomvoorziening, sluit dan het te installeren apparaat niet aan op de hub, maar op een vrij USB-poort.

2. Als het te installeren apparaat het enige aangesloten USB-apparaat is, maar de installatie nog niet slaagt, zet dan het apparaat aan en uit. Herstart de computer of probeer de software voor het apparaat opnieuw te installeren. Verder moet je controleren of je de laatste firmware hebt van het apparaat. Werkt het nu nog niet, ga door met stap 3.

3. Er kan een comptabiliteitsprobleem zijn met andere USB-hardware.

Oplossingen:

  • Verwijder alle andere USB-apparaten. En sluit ze één voor één weer aan om uit te vinden welk apparaat het probleem veroorzaakt. Als je dat apparaat hebt gevonden, deïnstalleer en herinstalleer dan dit apparaat.
  • Indien het probleem blijft, start de computer in de Veilige Modus. Onderzoek in Apparaatbeheer naar onbekende apparaten en/of dubbele vermeldingen van hetzelfde apparaat. Verwijder alles wat er verdacht uitziet. Zolang de verwijderde apparaten maar zogeheten genuine devices zijn, zal Windows ze naar de herstart opnieuw installeren.
  • Tot slot kan het zijn dat je per ongeluk een verkeerde kabel hebt gebruikt voor het aan te sluiten USB-apparaat. Gebruik de kabel die is meegeleverd met het USB-apparaat.
  • Werkt het apparaat wel goed op een ander systeem? En heb je alle voorgaande punten geprobeerd, dan was het probleem wellicht toch al voor de installatie van je nieuw aan te sluiten USB-apparaat aanwezig. Bekijk daarom ook de volgende sectie oplossingen.

USB-probleem voor de installatie

Als je al problemen had met USB-apparaten voordat je een nieuw apparaat installeerde, dan kun je volgende dingen doen om het probleem op te lossen.

I. USB wordt alleen ondersteund door Windows 98/ME/2000 en XP. Dus niet door Windows 95 en NT.

II. Zorg dat Windows de laatste updates heeft.

III. Controleer in Apparaatbeheer of er een USB host device aanwezig is. Als de host divice onbekend, is probeer deze te herinstalleren. Is er geen USB host device aanwezig, dan staan waarschijnlijk de BIOS-instellingen voor USB niet correct of is BIOS-versie verouderd.

IV. Als de Host wel aanwezig is, maar niet goed functioneert, kan et zijn dat het om een bekend probleem gaat betreft de USB-setup in combinatie met bijvoorbeeld vroegere VIA-chips of AMD-moederboarden. Kijk op [/LINK1]
© 2007 - 2019 Sparrow, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Blender 3D, Waar te beginnen?Blender 3D, Waar te beginnen?Blender 3D is een fascinerend programma om 3D tekeningen en animaties te maken. Maar hoe te beginnen met Blender 3D? Er…
Burger King, de op één na grootste burgerkoning ter wereldBurger King, de op één na grootste burgerkoning ter wereldBurger King is de op één na grootste fastfoodketen na McDonald's. Het bedrijf is voornamelijk in het land van oorsprong,…

Reageer op het artikel "USB Problemen, wat nu?"

Reacties

Verstand, 09-07-2015 17:09 #8
Dit verhaal klopt misschien als je Windows gebruikt, maar anders niet.

W. H. Daling, 13-01-2015 15:53 #7
Hoi, Ik heb met Pinnacle een vakantiefilm gemaakt en die is groot 4,77 GB. Nu wil ik deze film op een 16 GB USB-stick zetten, maar krijg de mededeling dat het bestand te groot mis voor het doelbestand.
Kan iemand mij uitleggen wat hier aan de hand is? Volgens mijn lekenverstand zou er ruimte genoeg zijn voor de film.
Bij voorbaat dank.

De Cock, 06-05-2012 19:13 #6
Heb draadloos internet, maar telkens ik mijn pc afsluit en terug opstart, moet ik mijn usb kabel van wifi uit trekken en terug inpluggen want dan erkent pc deze niet, daarna werkt hij gewoon, pc draait op vista?

Rick, 09-07-2011 14:04 #5
Kunt U mij helpen?
Ik heb laatst een USB gekocht van 8 GB. Ik heb hem al paar keer gebruikt op mijn MAC. Alleen hij zegt dat ik nog maar 6,92 GB overheb terwijl er niks op staat? Wat moet ik doen?

Hans Stam, 18-05-2010 22:28 #4
Afgelopen zaterdag heb ik een USB-hub gekocht van het merk Trust (10-poorts USB 2.0 desktop). Na het aansluiten en testen van deze hub bleek alles goed te werken. Echter na het afsluiten van mijn pc en de volgende dag weer opstarten bleek ik mijn pc niet aan te krijgen. Middels het indrukken van de power knop gebeurde er helemaal NIETS. Het enige opvallende aan mijn desktop kast was dat er continue lampjes branden op de DVD- en CD-brander (continue spanning?). Na het verwijderen van de hub voedingsspanning en de usb-aansluiting achter op mijn desktop veranderde er nog niets na het indrukken van de power knop op mijn desktop. Pas nadat ik de voedingsstekker van de pc uit het stopcontact had verwijderd en weer geplaatst kon ik de pc weer "gewoon" opstarten.
Zou u mij kunnen vertellen wat hier fout gaat en waarom?
NB is niet iedere usb ingang op een pc geschikt voor het aansluiten van een usb-hub met eigen voeding?

Groeten Hans Stam

Wilco, 29-05-2009 14:57 #3
Ik kan geen bestanden van mijn pc op mijn usb stick krijgen, maar wel de bestanden die op mijn usb stick staan wel uitlezen op diezelfde pc. Inmidels wel geprobeerd met andere sticks, maar resultaat blijft hetzelfde. Ook andere poorten gebruikt en andere usb poorten vrijgemaakt. Wat kan hiervande oorzaak zijn?

Ronald, 10-06-2008 23:54 #2
De volgorde van aansluiten is cruciaal! In mijn geval deed de hub het op een gegeven moment niet meer. Wat ik ook deed, de computer weigerde de hub te herkennen. Alles geprobleerd met als gevolg dat hij ook de ps2-to-usb adaptor niet meer herkende. En daarna de camera niet meer Vervolgens alles losgekoppeld en in volgorde aangesloten. Achtereenvolgens de USB-Hub, de ps2-to-usb-keyboard adapor, de muis, camera, scanner. Hij herkende nu opeens alles probleemloos. Na 3 uur pielen… Oftewel: GEBRUIK DE JUISTE VOLGORDE!

Eugeen Vermeulen, 14-05-2008 09:11 #1
Interesant artikel, maar vind niets over "Probleem bij uitwerpen van USB-apparaat"
Mvrgr

Infoteur: Sparrow
Gepubliceerd: 29-01-2007
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Reacties: 8
Schrijf mee!