InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Brushes maken in Photoshop

Brushes maken in Photoshop

Brushes maken in Photoshop Photoshop Brushes kan je gebruiken om foto’s of fotobewerkingen mooier te maken en te versieren. Op het internet zijn veel brushes gratis te downloaden, maar je kan ook eenvoudig van je eigen afbeeldingen een brush maken. Voor dit tutorial heeft u alleen een basiskennis van Photoshop nodig.

De stappen

Een afbeelding kiezen

Grootte van de Brush

Gebruik het liefst een zo groot mogelijke afbeelding, de brush kan je altijd kleiner maken als je hem gebruikt, maar als je hem groter maakt wordt hij onscherp. In Photoshop CS kan je brushes van maximaal 1000 bij 1000 pixels maken, maar in Photoshop CS2 en CS3 is de maximale grootte 2500 bij 2500 pixels. Verklein je afbeelding dus niet als je er een brush van wilt maken!

Kies een duidelijke afbeelding

Zorg dat je een duidelijke afbeelding hebt die niet moeilijk uit te snijden is. De afbeelding kan niet een te drukke achtergrond hebben, want dan kan je hem moeilijk uitsnijden. Ook mag hij niet te overbelicht of onderbelicht zijn, tenzij je wilt dat de brush ook zo wordt natuurlijk.

Uitsnijden

Om een mooie brush te krijgen moet je je afbeelding uitsnijden. Dit kan je doen met het lasso-tool door het gedeelte selecteren dat je als brush wilt en dan de selectie omkeren (Select > inverse selection). Als je een egale achtergrond hebt zoals bij het voorbeeld kan je de Magic Wand (toverstafje) gebruiken door alleen op de achtergrond te klikken met het toverstafje en op delete te drukken. Je kan ook de Eraser (gum) gebruiken om de achtergrond te wissen, dit duurt langer maar dan kan je wel heel precies je afbeelding uitsnijden.

De afbeelding aanpassen

Kleur

Je kan je afbeelding gekleurd laten, maar om een mooi resultaat en een goed idee te krijgen van hoe je brush eruit gaat zien moet je hem eerst zwart-wit maken. Dit doe je via image > mode > grayscale (of in de Nederlandse versie: afbeelding > modus > grijswaarden). Alle witte pixels in je afbeelding worden transparant (dus een witte achtergrond hoef je niet te verwijderen), zwarte pixels worden egaal zwart en grijze pixels worden transparant zwart/grijs.

Contrast
Om je afbeelding zo goed mogelijk te laten uitkomen, moet hij niet te zwart en niet te wit zijn. Je kan het contrast verhogen of verminderen door met Levels (niveaus), Curves (curven), Brightness/contrast (Helderheid/Contrast) en Shadow/ Highlight (schaduw/hooglicht) te spelen. Deze vind je in het menu Image > Adjustments (Afbeelding > Aanpassingen). Schuif heen en weer met de balkjes tot je vind dat de afbeelding een goed contrast heeft.

De Brush Opslaan

Als je tevreden met je brush bent, hoef je hem alleen nog maar op te slaan zodat je hem kan gebruiken.
  1. Zorg dat alle lagen samengevoegd zijn: Layer > Flatten image (Laag > enkele laag maken).
  2. Selecteer de hele brush via: Select > select all (selecteren > alles selecteren).
  3. Sla de brush op via: Edit > define Brush Preset (Bewerk > Penseel Definiëren).
  4. Geef je brush een naam en klik op OK.

Voila! Nu heb je je brush opgeslagen.

De Brush gebruiken

Nu is je brush is toegevoegd aan alle andere brushes. Je kunt je brush nu in alle kleuren en groottes neerzetten. De kleur van de brush is hetzelfde als de foreground color (voorgrondkleur).
© 2008 - 2017 Sannelang, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Photoshop tutorial - Haren of vacht smudgenDeze tutorial is gemaakt met Photoshop CS5, wellicht werkt dit voor andere versies hetzelfde. Hoe je de vacht van een di…
Photoshop tutorial - ColorizenDeze tutorial is gemaakt met Photoshop CS5, wellicht werkt dit voor andere versies hetzelfde. In dit artikel wordt uitge…
Photoshop tutorial - blendenDit is een tutorial voor Photoshop. Met deze tutorial leer je het blenden van twee plaatjes. Er zijn twee verschillende…
Foto's simpel en snel digitalizerenFoto's simpel en snel digitalizerenBijna iedereen heeft ze nog wel ergens liggen: foto's van vroeger. Het is verstandig deze foto's te digitaliseren voor z…
Make-upborstels reinigen / Make-up brushes reinigenMake-up brushes of make-upborstels moet je geregeld reinigen. Doe je dat niet dan kunnen de aanwezige bacteriën de huid…

Reageer op het artikel "Brushes maken in Photoshop"

Reactie

Elmar Luijmes, 10-03-2010 12:11 #1
Bedankt dit heeft me goed geholpen ik heb hier lang voor moeten zoeken maar het is me gelukt heel erg bedankt

Infoteur: Sannelang
Laatste update: 02-04-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Reacties: 1
Schrijf mee!