InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Bol.com Partnerprogramma: geld verdienen met Wordpress site

Bol.com Partnerprogramma: geld verdienen met Wordpress site

Bol.com Partnerprogramma: geld verdienen met Wordpress site Geld verdienen met je Wordpress site of blog? Dat kan bijvoorbeeld met het Bol.com Partnerprogramma. Je wordt 'partner' van Bol.com en je plaatst advertenties of zoekblokjes op je Wordpress omgeving. Is dat moeilijk? Nee hoor, dat valt mee. Je hebt wel een eigen Wordpress omgeving nodig, dus een eigen installatie op een domeinnaam die jouw eigendom is.

Inhoud:

geld verdienen met Bol.com Partnerprogrammageld verdienen met Bol.com Partnerprogramma

Geld verdienen: commissie met Bol.com Partnerprogramma

Bol.com is al vele jaren een van de grootste webwinkels met een enorm assortiment aan artikelen. Bol werd bekend door het online verkopen van boeken en cd's, maar al snel kwamen daar vele andere artikelen bij. Er is nu nog weinig wat Bol niet verkoopt. Omdat online verkopen en online marketing de toekomst heeft wil Bol via meer online kanalen dan alleen haar eigen website haar artikelen aan de man brengen. Dat kan bijvoorbeeld op jouw eigen website of blog die je in Wordpress hebt gemaakt. Je plaatst een stukje code op je website of blog en deze code toont een advertentie van Bol.com, een banner, een tekstlink of een product-zoekveld.

Hoe werkt het Bol.com Partnerprogramma

Stel: je hebt de benodigde code op je website of blog ingevoegd. Een internet-bezoeker komt op deze pagina uit en klikt op het Bol.com onderdeel. Dan wordt er een cookie geplaatst op de computer van deze bezoeker waarin jouw partnercode opgeslagen is. Gaat deze bezoeker daarna een aankoop doen op de Bol.com website (al dan niet direct via de klik op het item) dan krijg jij een aantal procenten van het aankoopbedrag als commissie op je bankrekening uitgekeerd. Deze commissie wordt vastgesteld op basis van de productgroep van het gekochte product en de omzet die bij Bol.com in die productgroep in die maand gehaald werd.

Wat is affiliate marketing?

Het Partnerprogramma van Bol.com is een van de vele vormen van affiliate marketing. Daaronder verstaat men een 'samenwerkingsverband tussen twee partijen waarbij de ene partij de andere promoot op commissiebasis'. Met een zoekrondje over internet kom je heel wat van deze affiliate marketing partnerprogramma's tegen. De commissie die je kunt verdienen is verschillend en kan tot 15% oplopen van de verkopen die via jouw site gedaan zijn. Voor sommigen moet je eerst een bedrag investeren om mee te kunnen doen. Ga je een partnerprogramma uitkiezen, let dan heel goed op de voorwaarden!

Check of je Wordpress versie geschikt is voor het Bol.com Partnerprogramma

Wordpress is beschikbaar in twee uitvoeringen:
  • de Cloud versie van Wordpress: de online versie, herkenbaar aan het internetadres wordpress.com: deze versie staat het installeren van plug-ins niet toe, dus ook de plug-in van Bol.com niet
  • de Self hosted versie van Wordpress: hiervoor heb je een domeinnaam met hosting nodig, waarop je zelf Wordpress installeert (al dan niet automatisch via de mogelijkheden die de provider biedt), deze Wordpress-versie biedt je alle mogelijkheden waaronder het installeren en gebruiken van de Bol.com plugin

Maak eerst een back-up van je Wordpress installatie

Omdat je een nieuwe plug-in gaat installeren is het altijd aan te bevelen om te beschikken over een recente back-up van je Wordpress omgeving. Hier zijn diverse mogelijkheden voor, zoals Wordpress backup plug-ins of wellicht een back-up mogelijkheid bij je provider. Niets vervelender dan je hele site of blog die niet meer werkt na de plug-in installatie. Maar meestal verloopt een plug-in installatie vlekkeloos.

Stap 1: Aanmelden als Bol.com partner

De eerste stap is je registreren bij Bol.com als partner van het Partnerprogramma. Dit doe je via:
http://partnerprogramma.bol.com/partner/
Vul daar je gegevens in, alsook het adres van je Wordpress website. Heb je zelfs meerdere Wordpress websites waarop je wilt gaan adverteren voor Bol, dan kun je die later nog toevoegen aan je account.
Na een bevestigingsmail die je middels een klik dient te bevestigen, ontvang je binnen enkele dagen (als je website wordt goedgekeurd) een mail met de bevestiging dat je aangemaakte account is geactiveerd. Hierna ontvang je vaak nog enkele mailtjes met wat uitleg.

developers-sitedevelopers-site

Stap 2: Aanmelden bij developers.bol.com om de Api keys te verkrijgen

Omdat je het Partnerprogramma via Wordpress gaat gebruiken heb je ook 2 sleutelnummers ofwel API keys nodig.
Enige dagen later ontvang je een mail dat je API-keys nu op je profielpagina vermeld staan.

Stap 3: Installatie van de 'Bol.com partner plugin for Wordpress'

Bij Bol.com heb je nu alles goed voorbereid. Nu volgen enkele stappen in Wordpress.
Ga in je Wordpress Admin omgeving naar het onderdeel Plugins, kies voor Nieuwe plugin en zoek de plugin:
  • Bol.com partner plugin for Wordpress van Netvlies Internetdiensten
Installeer en activeer deze plugin. Hierna heb je een nieuw menu-onderdeel: Bol.com.

plugin instellenplugin instellen

Stap 4: Instellen van de plugin

Je gaat nu een aantal zaken in de Bol.com plugin instellen:
  • ga naar http://partnerprogramma.bol.com/partner/ en vraag het 'Partner Siteid' op
  • ga naar http://developers.bol.com en vraag daar onderaan je profielpagina op:
    • API Access Key
    • API Secret Key
  • vul deze drie gegevens in Wordpress in de Bol.com plugin in
Bovenin het scherm doet de plugin een Open API connectie test, als alles goed is krijg je een status in groen terug: 'Successful'.

opmaakbalk met Bol.com knopopmaakbalk met Bol.com knop

Stap 5: Bol.com item invoegen in Wordpress pagina of blogbericht

Nu wordt het echt leuk! Je kunt je eerste Bol.com item gaan plaatsen op je Wordpress site, dit kan op:
  • een pagina
  • een bericht (blog)
  • een template-sidebar, bijv. via een tekstwidget

Via de Wordpress plugin kun je de volgende Bol.com items plaatsen:
  • productlink: een specifiek product, bestaande uit een of meerdere versies
  • zoekwidget: een zoekbalkje, al dan niet met een door jou ingestelde standaard zoekterm
  • bestsellerlijstje: een opsomming van populairste producten met zelfgekozen kenmerken zoals groep, categorie, prijs e.d.

Open bijvoorbeeld een blogbericht. De opmaakbalk heeft nu een nieuwe knop erbij gekregen: 'Bol.com products/widgets toevoegen' een blauwe ronde knop met Bol logo. Hiermee plaats je een van de beschikbare items in je tekst, net zoals je bijvoorbeeld een afbeelding invoegt. Afhankelijk van je keuze loop je de vervolgstappen door en uiteindelijk wordt de juiste code in je bericht geplaatst. Zie de voorbeelden in de afbeeldingen hieronder.

code in Wordpress ingevoegdcode in Wordpress ingevoegd
het resultaat: Bol.com advertentie in Wordpress blogberichthet resultaat: Bol.com advertentie in Wordpress blogbericht

Stap 6: Check je inkomsten

Via http://partnerprogramma.bol.com/partner/ kun je nu je inkomsten gaan checken. Maandelijks vinden de uitbetalingen plaats. Is je commissie boven de 10 euro uitgekomen, dan wordt deze uitbetaald. Blijft de commissie daaronder, dan wordt deze opgespaard en in een volgende maand uitgekeerd als je wel boven de 10 euro grens uitkomt.

Ga je veel geld verdienen met affiliate marketing voor Bol.com?

Verwacht nu niet dat je je baan kunt gaan opzeggen... Het zal in het begin zeker geen vetpot zijn, en of het dat in de toekomst wordt is nog maar de vraag. Dit ook nog afhankelijk van de populariteit van jouw Wordpress site of blog en de inhoud van de pagina's waar de advertenties van Bol worden getoond. Door je site te promoten kun je meer bezoekers genereren, met name als deze over een populair onderwerp gaat. Maar verwacht niet teveel, dan kan elk zakcentje alleen maar meevallen. Uiteindelijk heb je er niet veel werk meer aan als je de Bol code eenmaal hebt ingevoegd.
© 2014 - 2017 Drie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met artikelenGeld verdienen met artikelenGeld verdienen met artikelen kan heel gemakkelijk werken. Door artikelen te schrijven en deze online te plaatsen, kun je…
Geld verdienen met FacebookFacebook is een sociale netwerksite die volgens de huidige statistieken om en rond de 750 miljoen gebruikers kent. Het k…
Bijverdienen op internetBijverdienen op internetBijverdienen op internet is in economisch slechte tijden voor mensen een kans om extra inkomen te verwerven. Internet bi…
Hoe zit affiliate marketing in elkaar?Hoe zit affiliate marketing in elkaar?Over aflliate marketing bestaan vele misvattingen. Een daarvan is dat je gemakkelijk snel rijk kunt worden. Dit is een b…
Bronnen en referenties
  • http://www.paypro.nl/wat-is-affiliate-marketing (oktober 2014)

Reageer op het artikel "Bol.com Partnerprogramma: geld verdienen met Wordpress site"

Infoteur: Drie
Laatste update: 12-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!