InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Een Google Maps kaart aan een eigen website toevoegen

Een Google Maps kaart aan een eigen website toevoegen

Een Google Maps kaart aan een eigen website toevoegen Het plaatsen van een Google Maps kaart op een eigen website kan zeer goed van pas komen om bijvoorbeeld bezoekers te laten zien waar ze jouw bedrijf kunnen vinden. Google heeft het plaatsen van een kaart op een eigen website zeer eenvoudig gemaakt. Het enige wat er hoeft te gebeuren is in Google Maps inzoomen op de gewenste locatie, het selecteren van de gewenste weergave (kaart, satelliet of streetview) en het kopiëren van een HTML link. Deze link wordt dan op een eigen website geplaatst. Wanneer een eigenaar van bijvoorbeeld een winkel wil dat de winkel makkelijk door bezoekers gevonden kan worden, is het zinvol om op de website van de winkel een kaart van Google Maps te plaatsen. Maar ook op een blog met reisavonturen komt een kaart goed van pas. Google heeft het plaatsen van een kaart op een website zeer eenvoudig gemaakt.

Open Google Maps en kies een locatie

Als eerste wordt de locatie op Google Maps opgezocht die men op de website wil weergeven. Zowel de kaartweergave als de satellietweergave kunnen worden gebruikt. Vervolgens kan op het gewenste niveau ingezoomd worden. Al deze instellingen worden door Google opgenomen in de HTML link die straks gekopieerd kan worden. Er kan zelfs gezocht worden op adres, het adres wordt dan met de bekende rode markeerpunt straks eveneens op de kaart op de eigen website weergegeven. Er kan ook op Google Maps op bijvoorbeeld fietsenwinkel worden gezocht, alle gevonden fietsenwinkels zullen dan door Google Maps worden verwerkt in de HTML link. Dit biedt allemaal veel mogelijkheden.

De HTML link tevoorschijn halen en kopiëren

In Google Maps staat linksboven in de kaart het bekende symbool van een menu, aangegeven door drie horizontale streepjes. Als hierop geklikt wordt dan vindt men "Kaart indelen of insluiten". Als hier vervolgens op wordt geklikt verschijnt een klein venster "Link delen" met daarin een URL code om de kaart te delen. Ook zien we "Kaart insluiten" staan, het is deze die we moeten hebben om de kaart in een eigen website te kunnen plaatsen. Als op "Kaart insluiten" wordt geklikt verschijnt blauw gearceerd de HTML code die we moeten kopiëren. Ook zien we de kaart zoals die eruit komt te zien, en kan onder "Normaal" de grootte van de kaart nog worden aangepast. Kopieer nu de blauw gearceerde tekst.

De HTML link in een eigen website plaatsen

Indien de kaart aan alle wensen voldoet dan kan de HTML code, en dus de Google Maps kaart, op de daarvoor bestemde website geplaatst gaan worden. Hiervoor kan een speciale HTML editor worden gebruikt maar ook een eenvoudige kladblok of Wordpad volstaat. Enige kennis van HTML is hiervoor wel handig, maar als de code uit Google Maps in een kladblok wordt geplakt, en dit bestand wordt als "kaart.htm" opgeslagen dan moet als het goed is de kaart gewoon worden weergegeven, wanneer "kaart.htm in een webbrowser wordt geopend. Probeer het maar eens, en bekijk of de kaart u bevalt.

Extra mogelijkheden

Natuurlijk kan het formaat van de kaart nog handmatig aangepast worden door bijvoorbeeld in de HTML code width="600" height="400" aan te passen in andere waardes, hiermee wordt het formaat van de kaart aangepast. En er kan, zoals reeds vermeld, ook gekozen worden om de satellietweergave te gebruiken in plaats van de standaard kaartweergave, dan moet u even terug naar Google Maps, de kaart op satelietweergave zetten en opnieuw een HTML code aanmaken. Uiteraard kunnen op een website meerdere kaarten onder of naast elkaar worden geplaatst, met ieder een eigen locatie of zoekopdracht. En er kan óók gekozen worden voor de streetview weergave. Selecteer hiervoor in Google Maps de streetview weergave; de link die Google Maps vervolgens aanmaakt zal de streetview weergave bevatten. Succes!
© 2014 - 2019 Blauwevinvis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://maps.google.nl

Reageer op het artikel "Een Google Maps kaart aan een eigen website toevoegen"

Infoteur: Blauwevinvis
Laatste update: 29-04-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!